Pauer Imre szerk.: Athenaeum 1902. 11. kötet (Budapest, 1902)

3. szám - Simon József Sándor, Dr.: Harc a magánvalóért. A nemtudatos, magánvaló és absolutum mibenléte és ismeretelméleti szerepe. Azonosságuknak philosophia-történeti igazolása III.

277 HARCI A MAGÁNVALÓÉRT.­ tesebbek­­ nála, hogy a­mikor a realitást, vagyis concretséget és az idealitást, vagyis abstractságot csakis az atomok össz­feszü­ltségének és tényközösségének ilyen vagy olyan formájában keressük és állítjuk, ugyanekkor ez összfeszültség és tényközös­ség legelemibb egyediségeitől külön-külön e közösség tulajdon­ságait egyenesen megtagadjuk? Hát ugyan mi más az alkotó elemek fogalma, mint hogy a tényközösségeknek legegyszerűbb tevékenység-egyediségét alkossák ? S váljon következetlenség-e valamely tényközösséget és feszültség-együttességet legegyszerűbb tevékenység-egyediségekből, mint alapelemekből állónak hirdetni? S a tényközösségnek és feszü­ltség-együttességnek, más szóval a különféle oldalú és irányú térbeliségnek lehet-e legegyszerűbb tevékenység-egyedisége más az egyetlenegy oldalú és irányú, tehát egyetlenegy feszültségű és térbeliségű atomvonal-feszü­lt­ségnél ? ! Valóban az ismerettani kriticismusnak az a lehetséges vádja, hogy atom­feszültségünk „csak puszta subjectiv elvonás és hamis concretizálás", csakis a subjectiv elvonás természeté­nek és a concret létvalóság mibenlétének félreismerésén alapulna, csakis a feszültség-femmisé­g sajátságainak a feszültség-etemet egyediségével való összekeverésén nyugodna. Hiszen ha mind­annak daczára, hogy mind az érzeti létvalóságnak, mind a kép­zett gondolatiságnak tényközösségeiben csakis atomfeszültségek önérvényesüléseivel van és lehet dolgunk, ezen elemi, egyedi atomfeszültségek külön-külön valóságukban még sem tapasztal­hatók, az egyesegyedül csak annak tulajdonítható, hogy magának a tapasztalásnak alkotó tényezői, t. i. az érzet és képzet csakis az ő tényegyüttességöknek és közösségeknek az eredménye. És épp abból látszik meg most álláspontunk atomfeszültség-szemléle­tének abszolút érvénye és helyessége, hogy atomfeszültségünk sem a concret realitásnak, sem az abstract idealitásnak ki nem zárja, sőt önmagában rejtve egyesíti a tulajdoságait, úgyannyira, hogy létvalóság és gondolatiság, reális ki­tség és ideális belső­ség csakis az ő ilyen vagy olyan közösségeknek megnyilatkozása. Míg az elemi atomvonal-feszültségek az ő legegyszerűbb és fel­bonthatatlan egy mozzanatú vonaltérbeliségekben úgy a külső­ségnek, mint a belsőségnek azonos és egyetlen alapszemléletét tüntetik fel. Az atomfeszültségeknek emez egy mozzanatú, egy feszültségű

Next