Pauer Imre szerk.: Athenaeum 1902. 11. kötet (Budapest, 1902)

3. szám - Simon József Sándor, Dr.: Harc a magánvalóért. A nemtudatos, magánvaló és absolutum mibenléte és ismeretelméleti szerepe. Azonosságuknak philosophia-történeti igazolása III.

278 HARCZ A MAGÁNVALÓÉRT. és térbeliségű vonalterjeszkedés-szemlélete alkotja az egyedüli, ellenmondás nélküli monismusnak substantialis alapszemléletét; míg másrészről az atomvonal-feszültségek ama kettős tényközösségé­nek és együttességének szemlélete adja a substantialitásnak acciden­tális kétoldalúságát. Minden physikai-metaphysikai és ismerettani gondolkodásnak pedig e substantiák és accidentiák szemlélete rejti magában az igazi kiindulását és alapját. S a legegyszerűbb érzéki szemléletnek, az érzékletnek ezen egyszerre, együttesen és egyben mutatkozó „harmadik fajú" testi és szellemi létnyilvánu­lata szolgáltatja minden természeti és lelki megismerésünknek egyedüli kulcsát. Mert a metaphysikának és ismerettannak az a sokfejű és titokzatos sphinxe, a­mely mint gondolkodás és dolog, mens és ens, ratio és res, szellem és természet, ideális és reális, subjectiv és objectiv, tudatos és nemtudatos, tehát ismereti és létvalósági mutatkozik előttünk, nem más, mint maguknak az atomvonal-feszültségeknek épp most ismertettük kettős tényközös­ségi formája, a­mennyiben t. i. a lelki, belső és képzett subjec­tum az atomvonal-feszültségeknek ama sorozatiasan váltakozó, successiv, subordinált és heteronom együttességében, a testi, külső és érzeti objectum pedig az együttes és egyszerre érvénye­sülő simultán, koordinált és autonóm tényközösségében valósítja meg magát. Minden természettudomány és philosophia, a­mely fel­vetette valaha a nemtudatosnak és tudatosnak, az alogikainak és logikainak, az absolut magánvaló létvalóságnak és a relatív, másra vonatkoztatott gondolatiságnak a kérdését, csakis az atomvonal­feszültségeknek ezen kettős tényközösségben érvényesülő jelen­ségét szemlélte, csakis e kettősségüket vizsgálta és kutatta. Mert a mindennapi tapasztalásnak legyegyszerűbb ténye, az érzéki szemlélet maga épp e kettősségnek együttesen, egyben és egy­szerre érvényesülő jelenségét mutatja. A physikai-metaphysikai érzet-valóságnak simultán, coordinált és autonóm összténye s a psychikai k­épzet-gondolatiságnak successiv, subordinált és hete­ronom összérvényesülése alkotja ugyanis minden tapasztalásunk­nak igazi valóságát. S a­mikor a közönséges és naiv tudat úgy fogja fel a szemlélt dolgokat, mint „sajátosságok sorozatainak tőlünk független hordozóit", akkor nemtudatosan csakis azt az eltagadhatatlan szemléleti tényt állítja, hogy képzetei successiv, subordinált és heteronom sorozatainak létalapját és kútforrását csakis az ő érzeteinek simultán, coordinált és autonóm összjelen-

Next