Pauer Imre szerk.: Athenaeum 1905. 14. kötet (Budapest, 1905)
1. szám - Kozáry Gyula: A positivismus és a katholicismus mint szövetségesek III.
A POSITIVISMUS ÉS A KATHOLICISMUS, MINT SZÖVETSÉGESEK. — Befejező közlemény. — Hetedik fejezet. A positivismus és a katholicismmus Angliában. Comte-nak legszigorúbb tanítványai közé tartozik Congreve, aki szintén elvált Laffittetől. Az ő iskolája az emberiség vallásának cultusát a Positivist School-lista folytatja (London, 19. Chapel Street, Lamb's Conduit Street). Ez az iskola képviseli Comte katholikus hagyományait, melyek Anglia protestáns milienjében nem nyilvánulnak ugyan olyan élesen és határozottan, mint Francziaországban és Dél-Amerikában, mégis félreismerhetetlenek és érdekes világot vetnek a positivismus törekvéseire. Congreve beszédeiben eléggé megnyilatkozik a katholicismus iránt való rokonszenv, az egyesülés vágya. Jelszava: „Humán Catholicism." A következőkben adjuk Congreve nézeteit. A világmozgalmak a katholicismus felé irányulnak, az általános vallás felé, más szavakkal olyan egység felé, mely az embernek erkölcsi és szellemi természetét teljesen kielégíti. Ezen czél felé törekedett hol öntudatlanul, hol öntudatosan az emberiség. Ezt minden vallásos szellemnek el kell ismerni: Mint- 1 Essays Political, Social, and Keligion. By Richárd Congreve Vol. II. London. Reeves and Turner. 1892. 2 Sermon I. On the Festival of Humanity. 1875. jan. 1. u. o. 227—253. 1.: The direction of the world's movement is towards Catholicism, that is, towards an universal religion, or in other words towards an unity satisfying fully man's morál and spiritual nature." U. o. 228. 1. ATHENAEUM.