Pauer Imre szerk.: Athenaeum 1906. 15. kötet (Budapest, 1906)

1. szám - Bárány Gerő, Dr.: A cultura értékéről IV.

2 A CULTURA ÉRTÉKÉRŐL. képezik, nyíltan ki merjük mondani. S nem hiszszük, hogy a szellem élete és az emberiség életének eszmei tartalma megérthető volna, ha azt mondjuk, hogy az eszmék s azoknak minden formában való megnyilatkozásai csupán a mindenkori társadalmi gazdaság visszatükröződéseinek tekintendők.­ Úgy hiszszük azonban, hogy ezen állításunkkal nem támad­juk meg a történelmi materializmusnak értékes igazságait, csupán egy semmivel sem igazolt s tényleg nem is igazolható hypo­thesisét utasítjuk vissza. Az anyagi szükségletek kielégítése s e kielégítést szolgáló törekvések fontos elemét képezik a culturának s ezen factoroknak elvitázhatatlanul nagy szerepük van a világhistóriában. De nem hiszszük, hogy az egész világhistória, tehát az emberiség egész élete, csak osztályharczokból állana, nem hihetjük, hogy az emberiség történetének ideális tartalma elsülyeszthető volna a gazdasági javakba. Álláspontunk a történeti materialismussal szemben hasonló ahhoz az álláspontunkhoz, a­melyet a metaphysikai materialismussal szemben elfoglalunk ; a metaphysikai materialismussal szemben azt mondjuk , ha el is ismerjük, hogy úgynevezett szellemi jelenségek nem fordulhatnak elő physikai, tehát materializer magyarázandó és magyarázható, kisérő jelenségek nélkül, de ebből a tapasz­talati igazságból könnyelműen nem következtetjük azt, hogy tehát ezek a kisérő physikai jelenségek okozzák is a psychikaiakat ; a történeti materialismussal szemben azt mondjuk : elismerjük, hogy az emberiség történetében az emberiség civilisatiójának legideálisabb alkotóelemei is mindig gazdasági viszonyok kisérő- ! A túlzó materíalisticus történelmi felfogás jellemzésére ide iktatom a következő sorokat, a melyekből minden elfogulatlan gon­dolkozó és szemlélője az emberiség életének, mintegy első pillantásra is, felismerheti a materíalisticus történelmi felfogásnak túlzásait : „Die sociale Wissenschaft ist das alleinig Reale im socialen Leben ; ihre Bewegungsgesetze sind die einzigen Wahrheiten in diesem Gebiete. Alles was sonst neben diesen Realitäten der oekonomisehen Phänomene erscheint, wie vor allem Ansichten über die gesetzmässige Berech­tigung bestimmter socialer Bestrebungen, ist nur Reflex, sind lediglich Spiegelbilder, die als selbständige Gegenstände anzunehmen eine wissenschaftliche Täuschung bedeutet" (Dr Rudolf Stammler : „Wirt­schaft und Recht nach der materialistischen Geschichtsauffassung". Leipzig, 1896.).

Next