Pauer Imre szerk.: Athenaeum 1906. 15. kötet (Budapest, 1906)
1. szám - Bárány Gerő, Dr.: A cultura értékéről IV.
2 A CULTURA ÉRTÉKÉRŐL. képezik, nyíltan ki merjük mondani. S nem hiszszük, hogy a szellem élete és az emberiség életének eszmei tartalma megérthető volna, ha azt mondjuk, hogy az eszmék s azoknak minden formában való megnyilatkozásai csupán a mindenkori társadalmi gazdaság visszatükröződéseinek tekintendők. Úgy hiszszük azonban, hogy ezen állításunkkal nem támadjuk meg a történelmi materializmusnak értékes igazságait, csupán egy semmivel sem igazolt s tényleg nem is igazolható hypothesisét utasítjuk vissza. Az anyagi szükségletek kielégítése s e kielégítést szolgáló törekvések fontos elemét képezik a culturának s ezen factoroknak elvitázhatatlanul nagy szerepük van a világhistóriában. De nem hiszszük, hogy az egész világhistória, tehát az emberiség egész élete, csak osztályharczokból állana, nem hihetjük, hogy az emberiség történetének ideális tartalma elsülyeszthető volna a gazdasági javakba. Álláspontunk a történeti materialismussal szemben hasonló ahhoz az álláspontunkhoz, amelyet a metaphysikai materialismussal szemben elfoglalunk ; a metaphysikai materialismussal szemben azt mondjuk , ha el is ismerjük, hogy úgynevezett szellemi jelenségek nem fordulhatnak elő physikai, tehát materializer magyarázandó és magyarázható, kisérő jelenségek nélkül, de ebből a tapasztalati igazságból könnyelműen nem következtetjük azt, hogy tehát ezek a kisérő physikai jelenségek okozzák is a psychikaiakat ; a történeti materialismussal szemben azt mondjuk : elismerjük, hogy az emberiség történetében az emberiség civilisatiójának legideálisabb alkotóelemei is mindig gazdasági viszonyok kisérő- ! A túlzó materíalisticus történelmi felfogás jellemzésére ide iktatom a következő sorokat, a melyekből minden elfogulatlan gondolkozó és szemlélője az emberiség életének, mintegy első pillantásra is, felismerheti a materíalisticus történelmi felfogásnak túlzásait : „Die sociale Wissenschaft ist das alleinig Reale im socialen Leben ; ihre Bewegungsgesetze sind die einzigen Wahrheiten in diesem Gebiete. Alles was sonst neben diesen Realitäten der oekonomisehen Phänomene erscheint, wie vor allem Ansichten über die gesetzmässige Berechtigung bestimmter socialer Bestrebungen, ist nur Reflex, sind lediglich Spiegelbilder, die als selbständige Gegenstände anzunehmen eine wissenschaftliche Täuschung bedeutet" (Dr Rudolf Stammler : „Wirtschaft und Recht nach der materialistischen Geschichtsauffassung". Leipzig, 1896.).