Dékány István szerk.: Athenaeum 1927. Új folyam 13. kötet (Budapest, 1927)

1-2. szám - Várkonyi Hildebrand: Tanulmány Pauler Ákos logikai rendszeréről

csak egy, s ez a logika helyes feladat- és célkitűzése, mely­ből a tartalmi és alaki részek szétválasztásának hiányoz­nia kell. Hogyan kell tehát értelmezni azt a Pauler meg­határozásában mégis előforduló megszorítást, mely sze­rint: „a logika az igazság formális egyetemes hatá­rozmányairól szóló tudomány­"? (2. 1.). Ezen a „formális" elemen nem a régi értelemben vett „helyesség" mozzana­tát kell értenünk ismereteinkben, hanem csak azt, hogy minden igaz ismeretnek vannak közös tulajdonságai, és éppen e közös tulajdonságokat nevezi P. „formaiaknak", szemben az egyes ismeretek konkrét tartalmával, s e kö­zös (de szerintünk is tárgyi) tulajdonságokat kell vizs­gálnia az egységes logikai tudománynak. 3. Ha a logika valóban az igazság elméletének nevez­hető, akkor az első további kérdés ez: mi az igazság! Az eddigi logikai, ismeretelméleti nézetek az ismeret igazsá­gát vagy „transzcendens", vagy „immanens" módon értel­mezték: az előbbiek az ismerettartalomnak s a (külső) tárgynak, az utóbbiak az ismerettartalmak egymás közötti, vagy a priori formákkal való valamiféle megegyezésében látták azt, amit az ismeret igazságának kell mondanunk. Szerzőnk ezekkel a nézetekkel ellentétben a lagizmus ál­láspontján van. Azt a viszonyt, amelyet a régiek „igazság­nak" tekintettek, Pauler érvényességnek nevezi el: „Az igazság tartalmának viszonyát a tárgyhoz... érvényes­ségnek nevezzük" (20. 1.); az igazságnak az érvényességen kívül még a következő mozzanatokat tulajdonítja: van alakja, tartalma, tárgya és sajátos fennállási módot is tulajdonít neki; az igazságnak „időtlen permanentiája" van (7. 1.). Ha mindezen elemeket egybeolvasztjuk, az az ered­mény, hogy szerziónk „igazságon" érti az (igaz) ismeretek jelentéseit, de elszakítva azoktól a lelki folyamatoktól, melyekben ezen ismeretek jelentkezni szoktak (fogalom, ítélet, következtetés) és áthelyezi egy tisztán intelligi­bilis, időtlen, tértelen és pszichétlen világba, hol az igaz­ságok a „logisma, tétel és syllogismus" plátói alakjaiban állanak fenn. E logizmus eredménye aztán az, hogy Pauler a logika tudományát másképen osztja két részre, mint elődei: megkülönböztet „tiszta" logikát, mely az így taposztatált igazságok fennállási módját és szerkezeti tör­vényeit kutatja, menten minden megismerési pszichikum­tól; és ehhez függeszti aztán az „alkalmazott" logikát, melynek feladata kifejteni azokat a törvényszerűségeket, melyeket az emberi lélek követ akkor, mikor az önmaguk- 1.

Next