Dékány István szerk.: Athenaeum 1930. Új folyam 16. kötet (Budapest, 1930)

1-2. szám - Nagy József: A filozófia és az emberi lélek

, hanem kapkodással és kísérletezéssel van tele. Sem ön­valója, sem módszere, sem tárgyköre nem áll világosan előtte és az öntudatos gőgben fejlő­dő modern tudományok közepette e trónjavesztett királynő hontalanul bujdosik az uralkodó tudományok kegyét keresve, hogy engedel­mükkel módot és helyet találhasson, ahol megfáradt fejét pihenésre hajtva zavartalanul szőhesse álmainak szövetét. Ily körülmények láttán talán természetesnek fogják Önök találni, hogy megnyitó beszédem témájaként azt szeretném megvilágítani, hogy mi okozta a filozófiának a mai ember lelkétől való elidegenedését és hogy remél­hető-e ennek a megszűnése. Hiszen a filozófia nem divat­cikk, hanem a vallással és a művészettel együtt az emberi lélek legmélyéről fakad s magának e lélek legbensőbb valójának kellene megváltoznia, hogy e három szellemi forma bármelyike iránt is tökéletesen érzéketlenné váljék. Éppen ennek az emberi léleknek maradandó alkata a forrása ma is annak, hogy bár a modern ember elidege­nedett a filozófiától, szellemi életéből mégsem tudta kiölni s hogy mai méltatlan helyzete után is van okunk hinni a filozófia megújhodásában. * Az emberi lélek vágyakból él és tudatos lényünk a vágyódásból születik meg. S már a görög gondolkodók előtt tisztán állott az az igazság, hogy „az ember termé­szetes valójánál fogva vágyik a tudásra." A tudásban tehát valami olyan értéket talál, aminek a megszerzése hatalmas lelki szükséglet : nélküle nem élhetnénk igazán emberhez méltó életet. A feléje röpítő vágy kielégíthe­tetlen jellegű : benne valami nagyobbra, állandóbbra vágyunk, mint amilyen a magunk korlátok közt mozgó lénye. A tudás vágya a végtelenséget, az örökkévalóságot, a töredékes lét helyett a teljes egész létet hozza el a mi mulandó és véges életünkbe. Az ember az a lény, aki az örökkévalóra szomjazik. S e szomjúság a felszabadulás, a megváltás vágyaként jelentkezik benne. A megváltás az örökkévalóval való egyesülés, a mulandóságból való NAGY JÓZSEF.

Next