Dékány István szerk.: Athenaeum 1931. Új folyam 17. kötet (Budapest, 1931)

1-3. szám - Pauler Ákos: Szent Ágoston és a modern gondolat

SZENT ÁGOSTON ÉS A MODERN GONDOLAT. írta : PATZLER ÁKOS. Elnöki megnyitó a M. Filozófiai Társaság Szt. Ágoston-emlék­ünnepén. Gyakran mondották, hogy az újkori embert a nagyobb­fokú individualizmus jellemzi, szemben a polisban fel­oldódó ókori emberrel s eltérőleg a középkori életfelfogás­tól, mely az egyént inkább csak mint testületek tagját tekintette. Való igaz, hogy az individualizmus jellemzi az újkori bölcselkedés módját is. Míg az ókor és a közép­kor gondolkodása elsősorban iskolák szerint tagolódott, az újkori filozofálás jellegét inkább nagy egyéniségek individualisztikus állásfoglalása határozza meg. Mindez helyes, de nem eléggé mélyreható megálla­pítás. Az individualizmus minden formája ugyanis már következménye egy alapvetőbb állásfoglalásnak, melynek lényege az újkori ember hajlandósága a nominalizmusra. Ez azt jelenti, hogy a létező világ komponensei közül csak az egyes konkrét tartalmakat látja meg s hajlandó elismerni. Ez állásfoglalás szerint az ember, a növény, az élettelen test mivolta teljesen kimerül az egyes ember, növény, test individuális adottságával s a nekik meg­felelő egyetemesség, clZ£lZ 617 ember, növény, test mint osztály nem bír semmiféle objektív léttel ; merő elvonása a megismerő alanynak s annak tudatától függetlenül semmiképen sem áll fenn. Ámde nem nehéz kimutatni, hogy e tanítás teljesen téves. Az egyes konkrét ember ugyanis már azáltal, hogy létező, hogy ember, már egy osztálynak , a létezők osztá­lyának, az emberfajnak tagja s ez éppúgy hozzátartozik objektív mivoltához, mint egyéni vonásai. Az egyete­messég, azaz az osztálybatartozás éppúgy elengedhetetlen konstitutív tényezője az individuumnak, mint egyéni vonásai. Más szóval : az egyes­sel mindig együtt járó egyetemesség semmivel sem kevésbbé eladottság, mint a konkrét egyéni. Athenaeum. 1

Next