Dékány István, Prohászka Lajos szerk.: Athenaeum 1932. Új folyam 18. kötet (Budapest, 1932)

1-4. szám - Pauler Ákos: Hegel

badok, míg­ a keresztény-germán kultúra mindenki szabad­ságának csíráját rejti magába. Ezzel párhuzamosan a filozófia s a vallás is mindjobban felismeri, hogy az em­beri szellem nem egyéb, mint az Abszolútum, vagyis Isten megnyilvánulása. Maga Hegel úgy látja, hogy az ő bölcse­letének fellépte a szellem történetének ez utolsó felvonását nyitja meg. 2. E történeti s dinamikai jellegű komponens mellett azonban Hegel tanításának van egy merőben logikai, in­kább statikai jellegű tényezője is. Az­­Abszolútum ugyanis e rendszerben nemcsak fejlődési folyamat, hanem egyúttal az észszel azonos, a Logos-szal, az abszolút ideával és foga­lommal. E terminusok Hegelnél — sajnos — mind össze­folynak s ez okozza, hogy bölcseletének alapfogalmai nagy mértékben differenciálatlanok és homályosak. Alaptanítása mintha inkább valamiféle vízión alapulna: sokrétű igaz­ságot pillant meg, de azokat nem képes világosan kifejezni. Logikai tanításának lényege úgy látszik ala, hogy végül mindent az ész törvénye, az abszolút logika határoz meg: alles was ist, ist vernünftig. E „panlogizmus" voltaképen azt jelenti, hogy van a dolgoknak egy észszerű abszolút rendje, mely maga az Abszolútum s ez határoz meg min­den létezést és minden történést. Az ész maga az Isten. 3. Miképen jut Hegel erre a tanításra? Midőn erre a kérdésre iparkodunk választ adni, rábukkanunk bölcse­lőnk tanításának harmadik komponensére, ismeretelméle­tére, amely a „Phaenomenologie des Greistes"-ben (1807) lép elénk. E műben Hegel nála egészen szokatlan világossággal azt fejti ki, hogy az érzéki megismerés elemzése miképen vezet szükségképen annak a felismerésére, hogy csak az egyetemes létezik. Kimutatja, hogy a konkrét tárgy érzéki észrevétele már többet tartalmaz, mint érzéki tartalmak tudomásulvételét. Mert ha azt mondom, hogy tollam léte­zik, mert látom, akkor e létezésen azt értem, hogy az tér-és időbeli meghatározottságától függetlenül is létezik, ami­vel már túlléptem az érzéki adottság tartalmát, mely tol­la­mnak csupán hic et nunc­jára vonatkozik. Így jut Hegel annak a kimondására, hogy „das­ Allgemeine ist also in der That das Wahre der sinnlichen Gewissheit". Mert bár­mely szempontból is nézzük az érzéki megismerést, benne az egyetemes határozza meg az­ egyest. Hiszen már az az „Én", amely az érzéki megismerés alanya, sem az egyéni, de az általános emberi Én, amiről érzékeink által meggyő­ződünk, az igényt tart arra, hogy ne csak számomra, de

Next