Prohászka Lajos szerk.: Athenaeum 1933. Új folyam 19. kötet (Budapest, 1933)

1-3. szám - Joó Tibor: A korszellem mint történetfilozófiai kérdés

A KORSZELLEM MINT TÖRTÉNETI FILOZÓFIAI KÉRDÉS, írta : Joó TIBOR. Az újabb történetszemléletnek alapvető belátása, hogy a történeti életben minden összefügg, hogy a kulturális, sőt általában az emberi funkciók egy térben és időben adott körön belül viszonossági viszonyban vannak egy­mással, organikus egészet alkotnak, sőt még mélyebbre látott és felismerte, hogy ennek alapja egy közös lényeg, amely a történeti élet forgatagában élve fejlődik. Nem faladatunk itt e lényeg metafizikai előzményeinek kuta­tása, csak a jelenségvilág síkján fogjuk szemügyre venni. Annyit azonban meg kell jegyeznünk, hogy ez a lényeg maga az élet, amint az emberben jelentkezik, természete­sen távolról sem merő biológiai értelemben vett élet, ha­nem az ember élete, amelyhez elválaszthatatlanul hozzá­ tartozik a szellem is, s csak azért kerüljük el itt a „szel­lem" használatát, mert ezzel is kifejezésre akarjuk jut­tatni, hogy a szóbanforgó organizmusnak nem csupán tudatos, racionális mozzanatai vannak, hanem jelenté­keny szerep jut benne emocionális, irracionális élet­tevékenységeknek. Ámde végső vonatkozásaik minden­esetre ezeknek is a szellem felé irányulnak, a szellemi alkotás síkjára vetülve válnak történeti jelenségekké, sőt egyáltalában láthatókká, felfoghatókká és így szerepük csak a szellemhez való viszonyukban ítélhető meg. Más szavakkal azt mondhatjuk, hogy bár mi a magunk kuta­tásaiban a szellemi dokumentumokra vagyunk utalva, nem feledhetjük el, hogy a szellem ezer szállal szövődik egy alantasabb, h­aotikusabb életréteghez, alkotásának anyagát onnan veszi, tevékenysége éppen annak rendezé­sére, formába alakítására irányul, sőt talán maga is — történeti jelentkezésében mindenesetre — belőle bonta­kozik, emelkedik ki, ebből a primér életanyagból. Az a közös lényeg tehát, amelyet a história a törté­neti jelenségek alapján megpillantott, teljes életegység. A kutatás a legcsodálatosabb egyezéseket tárta fel a tör­téneti valóság legkülönbözőbb területein, azonos tenden­ciákra bukkant, közös „szellemre", amely művészetet, tudományt, vallást, állami és társadalmi jelenségeket, a magánéletet és annak minden részletét egységbe foglalja, s egészen váratlan pontokon is felbukkan ámuló szemünk előtt. Nem csupán ott, ahol könnyen felismerhető tudatos hatás és átvétel az ok, hanem olyan viszonyokban is.

Next