Prohászka Lajos szerk.: Athenaeum 1936. Új folyam 22. kötet (Budapest, 1936)

1-2. szám - Spranger, Eduard: Közerkölcs és személyes erkölcsiség

követelményeket támasztó vagy normatív jellege a lényegéhez tartozik, már csak azért is, mert mindig a jelen lépcsőjén létező embernek eleven magatartását akarja egyetemesen érvényes szabályokkal eleve határok közé szorítani. És nem is elégszik meg pusztán a magatartás normálásával, hanem a belső beállítottságot, amelyet érzü­letnek nevezünk, szintén kritikának veti alá. Ennek ellenére a morál — képletesen szólva — na­gyon is eltérő halmazállapotokban léphet fel, amelyek részben követelmény-jellegét is elhomályosíthatják. Be­széljünk először erről a létezési- és hatásmódjáról. Mintegy szilárd halmazállapotot ölt azokban az esetekben, amikor az emberi együttélésnek olyan intézményeiben van adva, amelyeket az erkölcs nevében követelnénk, ha valahol már meg nem lennének. E morálisan megkövetelt életformák közé tartozik a mi kultúrkörünkben mindenekelőtt a mo­nogám házasság, mindazokkal a normákkal, amelyek létre­jöttére és folyományaira vonatkoznak, beleértve az egészségvédelmet, a gyermeknevelést, a rokonsági vi­szonyt, a ház nép­ rendjét és más esését. A morális szem­pontból jelentős életkörök kitágulnak azonban a szomszéd­ságon (amely egyes falvakban még ma is szigorúan sza­bályozott intézmény), a községen és a vidéken (Gau) ke­resztül egészen a politikai szervezetig. Az utóbbiban már erősebben érvényesül a hatalmi morál típusa a közösségi és szomszédsági morállal szemben. . A légnemű halmazállapottal hasonlíthatók össze azok az általános értékítéletek és normák, amelyek a népi közös­séghez tartozó tagok érzületi magatartására általában vo­natkoznak. Ezek az értékítéletek sokszor megfoghatatlanul élnek a társadalmi térben, de olykor egészen világosan ki­mondják, hogy mit tegyen és minő érzülettel viseltessék az „ember". Az egyén úgy leheli be ezeket a szellemi lénye­geket, mint a mindennapi éltető levegőt, beléjük szövődik s mindaddig, míg a közösségben reflektálatlanul benne él, tekintélyüket kétségtelennek érzi. Ámde ha ezeket a parancsokat vagy tilalmakat egy­szer vagy állandóan áthágja, akkor a morál erejével új oldalról ismerkedik meg. Az az ellenőrzés, amely egyéni létét észrevétlenül eddig is kísérte, most tényleges vissza­hatásokká tömörül, amelyek különösképen ellene irányul­nak. Megszólják, rossz hírbe kerül, amely végezetül is egé­szen rajta ragad. Kerülik a vele való érintkezést és leg­végső esetben megbélyegzik és kitaszítják a közösségből.

Next