Prohászka Lajos szerk.: Athenaeum 1939. Új folyam 25. kötet (Budapest, 1939)

1-2. szám - Slatinay Ernő: Az élet és a művészet. A kiábrándulás tanulságai

neve ismert az emberiség apraja, nagyja előtt. De hányan tudnak a laboratóriumokban virrasztókról, hányan az „in­tellektuális alkotás" fároszairól, holott a tudományos ku­tatás sem nélkülözheti a „rendkívüli költői tehetség" áldá­sát, a merész fantázia sugallatát? Sőt, — de ezt már nem Liebig, ezt már Hegel jelenti ki: „Das Wahre gelangt abei­nicht nur zur Vorstellung und zum Gefühle, wie in der Religion, und zur Anschauung, wie in der Kunst, sondern auch zum denkenden Geist; dadurch erhalten wir die dritte Gestalt der Vereinigung — die Philosophie. Diese ist inso­fern die höchste, freieste und weiseste Gestaltung." Természetesen. Ki is vonhatná kétségbe a tudomány szavait, a bölcselet kijelentéseit, egy Hegel megállapításait? Hogy is lehetne az másként? Nemde úgy van, az ihletettség nincs mindig az öntudat rovására, egy Shakespeare, egy Goethe költőiessége ellenére sincs híjával a kijegyzésre méltó gondolatoknak, de azért a múzsák föl­kentjeinek ha­gyatéka közt végeredményben hiába keressük a bölcselő mindenre kiterjedő érdeklődését, semmiről kétséget nem hagyó magyarázatát? Hiába, a bölcselő mégiscsak bölcselő, a bölcselő mégis csak egyéb, mint akárki más. A költő per­sze csak költő, ahogy még a szaktudós is egyszerűen csak szaktudós. Hiszen köztudomásúan a szaktudós munkája sem ment minden hézagtól. Noha szorgalma minden elismerést megérdemel, tudvalevően érdeklődését mégis túlságosan egyoldalú vonzalom vezeti. Közismerten csupán a bölcselő küzdi le magában az átlag gyarlóságát és emeli vállára Atlaszként a mások mulasztását. Nem csoda tehát, hogy olyan becsvágyó ember, mint amilyen Nietzsche volt, a ki­taszítottság rémületét érezte csontjaiban, amikor egy ke­serűséggel teli órában ráocsúdott, hogy csak költő, hogy csak a bolond. Akadnak ugyan manapság belátó emberek, akik eny­híteni iparkodnak Hegel szigorúságán, s ilyen vagy olyan megfontolásból készek a tudomány mellett helyet szorí­tani a művészet és a vallás számára, amennyiben tapin­tatos hallgatással mellőznek minden értékítéletet, és az egyiknek mintegy balról, a másiknak meg mintegy jobbról jelölnek ki helyet a tudomány érdekszférája mellett. De mindez végeredményben csak udvariasság. A bölcselő alap­jában véve csak úgy hegeliánus, ahogy a közmondásbeli orosz tulajdonkép o kozák. Csak próbára kell tenni a böl­cselőt is! Vájjon kihez fogja utasítani a bölcselő a nemes ambíciójú ifjút megismerésre áhítozó szomjával, ha törté­

Next