Révay József szerk.: Athenaeum 1941. Új folyam 27. kötet (Budapest, 1941)

4. szám - Noszlopi László: Az egyén erkölcsi tulajdonságainak kísérleti lélektani észlelése

séget az erkölcsi intelligenciával, ha a teszt nyomán akarjuk a vizsgá­lati személyt jellemezni, mert a teszt — amint említettük — alkalmas ugyan az erkölcsi ítélőképesség vizsgálatára, vagyis annak megállapí­tására, hogy a vizsgálati személy tudja­­, mi a jó; ámde abból, hogy valaki tudja, mi a jó, nem következik, hogy cselekszi is. Ha azonban nem is lehet teljesen azonosítani a tudást az erény­nyel, azért Sokratesz sem lehet ezért az állításért, amint az ókori pszi­chológus, Aristoteles tette, elmarasztalnunk. Kétségtelen ugyan, hogy az erkölcsös cselekvést csak az erkölcsös érzülettől szabad bizton elvár­nunk, nem a puszta tudástól, de az érzület egyúttal a meggyőződést, tehát a tudást is jelenti, bizonyos értelemben. A rossz törekvések lélek­tani következménye tehát az erkölcsi vakság, az erkölcsi belátás elhomá­lyosulása. Az erkölcsi belátás, a jónak megismerése ugyanis nem intellektuá­lis, hanem érzelmi úton történik, nem elméleti és passzív, hanem gya­korlati és tevőleges természetű. Amint a fenomenológus-pszichológusok, elsősorban Max Scheler, észreveszik: az életben, a cselekvésben, magá­ban a szeretetben és gyűlöletben csillannak meg az értékek. A szeretet egyfelől az a szellemi ténykedés, amely megismeri az erkölcsi értéket, másfelől a szeretet alaperény is, középponti erény. Érték az, ami kiemel és felemel, más szóval, amit szeretünk. Ez a merőben lélektani tényállás nem jelenti az értékelméleti szubjektivizmus álláspontját, amely szerint az értéket mi teremtjük, vagyis amely szerint az érték függ létében a mi kedélyállapotainktól. Ellenkezőleg, az érzelmi értékmegismerés épp­úgy lehet objektív, mint mindennemű értelmi megismerés. Ha az értéket szeretjük, akkor ennek tárgyi oka van: magának az értéknek szeretetre­méltósága. Nem azért jó egy cselekvés, mert mi jónak érezzük, a „jó" fogalma nem csupán a mi alanyi érzelmünkben, hanem magában a helyes cselekvésben van. Mármost, ha a különféle „jellem-teszt"-eknek azt sikerülne meg­ragadni a személyiségből, hogy ez milyen értékeket lát, vagyis milyen értékeket szerez, akkor valóban sikerülne elhatolniuk a személyiség tény­leges erkölcsiségének észleléséhez. Azonban az erkölcsi ítélőképesség nem mindig alapul a személynél igazi erkölcsi belátáson, hanem többnyire csak mások véleményének, az általános erkölcsi közvéleménynek, gyer­mekkori tanításoknak, vallásos vagy társadalmi tekintélyeknek, a neve­lésnek stb. lecsapódása. Ezek az intellektuális elemek pedig egymaguk­ban még nem biztosítják a tényleges erkölcsi érzületet és törekvést. Az erkölcsvizsgáló tesztek, amint mondottuk, eddig csak az erkölcsi intelli­genciának és ítélőképességnek csak ezt az intellektuális rétegét képesek megragadni. Bár a „jellem-teszt" eredetileg az intelligencia-vizsgálatokból ki­sarjadt elgondolás, vele mégis átléptük a rész­képességek vizsgálatának területét, és eljutottunk a globális személyiségvizsgálatokhoz. Ezeknek 25*

Next