Révay József szerk.: Athenaeum 1944. Új folyam 30. kötet (Budapest, 1944)

1-2. szám - Lengyel Lajos: Tragikum és mártírium

TRAGIKUM ÉS MÁRTÍRIUM. Irta: LENGYEL LAJOS. I. A tragikus jelző eredetét és általános használatát tekintve sajátosan esztétikai terminus. Ezzel szemben a mártír és mártí­rium szavak az etika és hitélet területén használatosak. Sokan tiltakoznak is a tragikum etikumba hajló értelmezése ellen. Ugyanígy élénk tiltakozást válthat ki, ha a mártíriumot eszté­tikai kategóriaként vagy esztétikai egységesítő elvként állítjuk be. Mégis meg kell állapítanunk, hogy egyfelől a tragikum igenis etikai vonatkozásokra utal, másfelől a mártírium művészi ábrá­zolásnak a tárgya lehet s ebben az esetben a tragikumtól elütő esztétikai egységesítő elvet követel. Habár a tragikus jelző az esztétikai tárgyat mint olyat illeti meg elsősorban, mégis kétségtelen, hogy azt műalkotáson kívül­eső, vagy a műalkotást megelőző tárgyi határozmánynak is érez­zük, amikor tragikus sorsról, tragikus magatartásról, jellemről, lelkialkatról, sőt tragikus életérzésről beszélünk. Viszont a nem esztétikai terminusként szerepelő mártír sor­sot még nem szokás esztétikai megjelölésként használni mondjuk a mártírium for­mában. • Annyi bizonyos, hogy a tragikus jelzőre illetékes esztétikai tárgy minden esetben az emberi sors. Az emberi sors jelenik meg előttünk tragikusnak a tragikum egységesítő elvének jegyében fogant műalkotásban. A hős tragikus sorsa azonban a modern tragédiában jelleméből következik. A jellem a magatartás állandó iránya s cselekvésben nyilatkozik meg, következésképen erkölcsi megítélés alá esik. A megítélés azonban egyszersmind logikai művelet is, amely az igazság értékmérőjével mér. Így a tragikum esztétikai egységesítésében egy élmény keretén belül logikai, eti­kai és esztétikai értékélmények szerveződnek egybe éppen az esz­tétikai élmény hegem­óniája alatt. Voltaképen bármily jellegű értékélmény más jellegű érték­élményekkel szervesen összeszövődő élménytotalitás, amelyben az illető értékjelleg megtartja szuverenitását. Minél inkább az ember, az emberi lelkialkat és sors­a tárgya az esztétikai élménynek, annál gazdagabban és bonyolultabban szövődik benne össze a többi értékélmény. Ez természetes is, hiszen élményünkben az ábrázolt ember egész értékvilágát fel­öleljük éppen az alkotó művész egész értékvilágán keresztül és művészi egységesítő elvének keretében, természetesen addig a fokig, ameddig saját értékélményeink engedik. Athenaeum.

Next