Révay József szerk.: Athenaeum 1944. Új folyam 30. kötet (Budapest, 1944)

1-2. szám - Lengyel Lajos: Tragikum és mártírium

Az alkotás általában élményeinknek valamilyen értékf­ajta szuverenitása alatt történő egységesítése és közölhető formában való tárgyiasítása. Kétségtelen, hogy a tragikum ilyen egysége­sítési elv éppen a műalkotás, közelebbről a költészet területén. Ilyen egységesítő elvként szokták emlegetni a komikumot és a humort is. Ezek közül az ábrázoló állásfoglalások közül ma álta­lában a tragikumot tartják legmagasabbrendű egységesítő elv­nek. Kérdés, olyannyira elvitathatatlan-e a tragikus egységesítés magasabbrendűsége, s ha igen, mi ennek az alapja. E tekintetben érdekes Pauler Ákos felfogása, aki a komikum és tragikum pólu­sos szembenállásának szintéziseként a humort tartja legmagasabb­rendű egységesítő elvnek. Azonban azt a kérdést is feltehetjük, hogy ezzel a hárommal kimerítettük-e az összes lehető vagy csak ténylegesen előforduló egységtípusokat is. Kétségtelen, hogy az Aeneisnek, a Megszabadított Jeruzsálemnek, vagy a Divina Comoed­ianak nem a tragikum az egységesítő elve, még kevésbbé­­a komikum vagy humor. De a legtöbb népmesével is így vagyunk, szemben a balladával, amely kétségtelenül a tragikumban nyeri egységesítését. Krisztus sorsa és a keresztény mártírok sorsa nem ábrázolható a tragikum egységesítő elve szerint, mert hiszen a Krisztus kínszenvedése, keresztfán tett tanúsága, szintúgy a kato­likus egyház szentjeinek a tanúsága sem tragikum, hanem éppen m­ártírium. A tragikus sors mellett beszélünk mártírsorsról is, és a kettő között mindenki érez valami különbséget, ha nem is szo­kott vagy nem is tud világosan számot adni magának róla. Ugyanígy beszélhetünk mártír-magatartásról, mártírjellemről, mártír-lelkialkatról, sőt ,mártír-életérzésről is. Ha ez az emberi magatartás, ez az emberi sors nem ábrá­zolható egyik fent említett egységesítő elv keretében sem, akkor vagy nem alkalmas esztétikai tárgynak, vagy kell lennie meg­felelő egységesítő elvének. Ha valamely emberi sorsot nem ábrá­zolhatnánk esztétikai alkotásban, azt jelentené, hogy az ember­ábrázoló művész szabadságát éppen az emberábrázolásban kötnénk meg, vagyis az embert bizonyos vonatkozásban kizárnánk a mű­alkotás tárgyainak köréből. Azonban a klasszikus műalkotások egész sora azt bizonyítja, hogy az alkotószellemek legjobbjai vá­lasztották tárgyul a mártírsorsot. Nem közömbös tehát az esztéti­kára, az esztétikum lényegére, de még a szellem filozófiájára sem, ennek az emberi sorsnak a közelebbi szemügyrevétele és a tra­gikus sorshoz való viszonyának megvilágítása. Az itt felvetődő kérdést körülbelül így fogalmazhatjuk meg: milyen sajátos erkölcsi értékélményen át szerveződik vagy szer­veződhetik ez a kétféle sors esztétikai alkotás tárgyává? Ebben a fenomenológiai lényegszemlében a kétféle sors lénye­gét egymáshoz való hasonlítással nagy részben műalkotásokban található megjelenési formájukból, továbbá eddigi meghatározás-

Next