Atomerőmű, 2013 (36. évfolyam, 1-12. szám)

2013-02-01 / 2. szám

20 <0> mym paksi atomerőmű ■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] 2013. február A múlt év végén ünnepeltük az 1. blokk indításának 30. évfordulóját, amiről az Atomerőmű újság 2012 decemberi és 2013 januári számában is megemlékeztünk. Je­len számunkban is folytatjuk a 30 évvel ez­előtti időkre való visszaemlékezések sorát. A munkám sokrétű és összetett volt Bardon Józsefné Életem második munkahelyére, a Pak­si Atomerőműbe (akkor még PAV-hoz) 1982. június 16-án nyertem felvételt. A munkaügyi osztály adminisztrációs csoportjában kezdtem dolgozni. Na­gyon örültem, hiszen előző munkahe­lyemen csak szerződéssel foglalkoztam már hét éve. Kicsit féltem, hogy itt mi­lyen lesz a munkám, milyenek lesznek a kollégák, hiszen egy teljesen idegen környezetbe, munkakörbe csöppentem. Főnökeim és kolléganőim nagyon ba­rátságosan, kedvesen, segítőkészen fo­gadtak. Elmondták, mi lesz a feladatom, és biztosítottak róla, hogy mindenben a segítségemre lesznek, bátran kérdezzek. Első hallásra nagyon egyszerűnek tűnt, a dolgozók munkaidő elszámolása volt a feladat, ám részleteiben nem is volt olyan egyszerű. A hírközlési osztály, a villamos labor és a villamos karban­tartási osztály dolgozóinak munkaóráit kellett elszámoltatnom. A fizikai dolgo­zókról naponta kaptam műszaknaplót, melyet a művezető töltött ki. Ez tartalmazta minden dolgozóról az előző napi adatokat (ha dolgozott, milyen költséghelyen, milyen munkaszámon, hány órát, hiszen a napi 8 órát több fajta költséghe­lyen, illetve munkaszámon is ledolgozhatta). A nem fi­zikai állományú dolgozók jelenléti ívet írtak alá. A fi­zikai dolgozók külön költ­séghelyre és munkaszámra dolgoztak, ezeket külön táblázatban vezettük, majd hónap végén egy külön összesítőt készítettünk. Minden héten összeszed­tük az ebédjegypénzt a kö­vetkező hétre, és megvásá­roltuk a jegyeket, majd kiosztottuk névre szólóan a dolgozóknak. Napi jelentést írtunk (hányan dolgoztak, hányan voltak szabadságon vagy betegek, illetve egyéb távolléteken voltak). Hónap végén elké­szítettük a bérlapot, amelyhez hozzáfűz­tük a bizonylatokat (szabadságos papír, túlóra). Az osztályvezetővel aláírattuk és leadtuk a munkaügyre ellenőrzésre, ők továbbították a bérosztálynak. Mind­ez csak manuálisan került feldolgozásra. A bérfizetést is mi bonyolítottuk le. Bér­fizetés előtti napon beborítékoltuk a fize­téseket, majd fém-, illetve faládikákban a pénztár páncélszekrényében került el­zárásra, hogy másnap a kifizető helyeken műszakonként fizessük. A fizetés végez­tével visszavittük a ládákat a pénztárba, ahol a pénztáros visszaszámolta a pénzt. Az év végén a kifizetést vidáman oldottuk meg, még mikulás sapkát is tettünk, hogy ne legyen olyan egyhangú a munka. Majd kezdődött a fejlődés a számító­gép világában, bejött a blokkoló rendszer. Már külön volt belé­pőkártyánk és külön blokkoló kártyánk is, amit nekünk kellett ellenőrizni, illetve javítani. Két-három kolléganőnek volt egy videoplex szá­mítógépe, amin fel­váltva dolgoztunk. A nyomtatott bér­lapokat, blokkoló listákat a számítóköz­pont készítette el nekünk. Tanfolyamokat végeztünk, PC kezelői, Windows (3.1,95, 98). Fejlődött a számítástechnika, bejött a személyi számítógép, a 286-os. Már kaptunk nyomtatót az irodába, ahol a blokkoló listát kinyomtathattuk. Közben elvégeztem a középfokú munkaügyi tan­folyamot, mely szakvizsgával járt. A szá­mítástechnika megállíthatatlanul fejlő­dött, egyre jobban felváltotta, kiszorította a manuális munkát. A blokkolókártyát és a belépőkártyát felváltotta egy újabb kár­tya, ami mindkét funkciót helyettesítette. A készpénzes kifizetést felváltotta a banki átutalás, már csak a bérjegyzékeket oszt­juk ki a dolgozóknak. Ezek a változások magukkal hozták az emberi kapcsolatok változásait is, hiszen már nem olyan köz­vetlen a dolgozókkal a személyes kontak­tus. Ha valami gondjuk akad, általában telefonon intézzük el. Az idei évtől be­vezetésre került az új blokkoló rendszer (mivel a régi már nagyon elavult volt), és az SAP rendszer indult élesbe, ami elég sok odafigyelést, gyakorlást igényelt, hogy minden precízen, jól működjön. Az előző rendszerhez képest (Oracle) tel­jesen más, szerteágazóbb feladatokat, ki­hívást jelent. A 80-as években csoportunk megala­kította a „Munkácsy Mihály” szocialista brigádot, melyben mindenki aktívan dol­gozott, de a munka mellett azért arra is volt elég energiánk, hogy brigád-összejö­veteleket szervezzünk, megünnepeljük a munkaversenyeken elért eredményünket (1984-ben bronzkoszorús szocialista bri­gád, 1985-ben ezüstkoszorús, 1986-ban aranykoszorús brigád helyezést értünk el). 1987-ben az igazgatóság kiváló bri­gádja lettünk. Szívesen emlékezem vissza ezekre az évekre, hiszen fiatalok voltunk, jó közösségben dolgoztunk, családias hangulatban. Kirándultunk, névnapokon összejöttünk, sokat beszélgettünk, jól éreztük magunkat együtt. Ma már saj­nos felgyorsult az élet, már nem jut an­­­nyi szabadidő ezekre a dolgokra, de azért nem tűnt el teljesen az életünkből a kö­zösségi szellem. Évente 1-2 alkalommal azért még szervezünk egy farsangi, illet­ve évbúcsúztató összejövetelt, amelyek jó hangulatban telnek el. Még ma is nagyon szeretek a cso­portban dolgozni, hiszen jó közösséget mondhatunk magunkénak. A társosz­tályokkal jó kapcsolatunk van, egymás munkáját segítjük. Főnökeink elismerik munkánkat. Bardon Józsefné humánpolitikai ügyintéző Visszaemlékezések MINMAFI 2013 Hagyományosan a Gépipari és Automatizálási Műszaki Fő­iskola (GAMF) rendezi Kecskeméten a „Modern Módszerek az Informatika, a Matematika és a Fizika oktatásában szak­mai összejövetelt, melynek a volt szovjet laktanyából felújí­tott újabb épület, a„Tudósház"adott otthont január 23-án. Itt szó volt a kooperatív tanulás hatékonyságáról, a hiánypótló valószínűség-számítás szükségességéről és rendkívül sok gondolatébresztő ötletről. Többen kínáltak interaktív, vagy csak elektronikus tananyagot idegen nyelven és ma­gyarul egyaránt. A National Inst­rument (NI) fizika-szertárat hozott egy táskában (LabVIEW). Nagy Péter, a GAMF docense, a véletlenszerűség és a józan pa­raszti észjárás működését sejtau­­tomata-modellen keresztül vezette le (Conway-féle életjáték). Az egymással kölcsönhatásban lévő sejtek mindegyikét egyformán érő azonos külső be­folyásra adott válaszát a sejtcsoportok korábbi állapota jelentősen befolyásolja (hiszterézis jelenség). Ezen keresz­tül világította meg a felismerést, a közvélemény kutatást, a hatásos reklámok felépítését, az agykutatást a vásárlás szolgálatában. Sikó Dezső, a Kecskeméti Református gimnázium taná­ra kettős ingával szemléltette a pillangó-hatást, a káoszel­méletet. Bár a naprendszerünk elemeinek fő mozgásait jól leírják a Kepler-törvények, de gondos vizsgálatok számos bolygónál anomáliákat is mutatnak. Rendkívül érdekes mozgást végzett mind a gravitáci­ós, mind a mágneses inga kis (15- 20 °) és nagy (max 90 °) kezdeti ki­térítés után. Szimulációs programja segítségével már sokkal áttekint­hetőbb volt ez a kaotikus mozgás. Új szakok indulnak a főiskolán, például a médiainformatika. Is­mertetésre került a GAMF oktatási programja is, a választható és a kötelező tantárgyak­­ az elhelyezkedési lehetőségek tükrében. Folyamatos gyakor­lati képzés nagyvállalati környezetben. Nagy gondot for­dítanak a tehetséggondozásra. A diákok kiemelkedő TDK munkákat készítenek, díjakat nyernek robotversenyeken. Nyitnak a középiskolák felé, hétvégeken externátusi rend­szerben kedvcsináló előadásokat, foglalkozásokat tartanak a leendő egyetemistáknak. gyulai Az Atomerőmű portálján a Kommunikáció /Atomerőmű újság / Atomerőmű újság bővebb cikkei link alatt a cikkhez kapcsolódó videók (titkárnő, kapus) megtalálhatók.

Next