Audio-Vizuális Közlemények, 1976 (13. évfolyam, 1-6. szám)

1976 / 5. szám

ÚJHEGYI LAJOSNÉ Az eszközökkel dúsított olvasás­ óra Hatékonyabbak-e az audio­vizuális eszközökkel dúsított olvasás órák az általános iskola 3. osztályában, mint a verbális tanító—tanuló kapcsolatra épülő hagyományos információcse­re folyamatok? Az Országos Oktatástechnikai Központ irányításával több fővárosi és vidéki iskolában végzett kísérletek eddigi eredményei arra utalnak, hogy a felvetett kérdésre egyértel­mű igen a válasz a pedagógiai gyakorlatban is. A probléma egyik legfontosabb vetülete: a módszer problémája. Hogyan, milyen eljárások­kal lehet az audio­vizuális eszközöket optimális hatékonysággal beiktatni a tanítási órák didakti­kai folyamatába? A továbbiakban: A) egy 3. osztályos olvasási óra vázlatát, majd B) részlete­iben a kérdéses óra egyik kiragadott mozzana­tát, a számonkérő szekunder rögzítés korszerű megoldását ismertetjük. Oktatási cél: ,,A lepedőgyárban” című olvasmány aktív feldolgo­zása volt. (Olvasókönyv, 64. oldal.) Nevelési cél: a gyermekek élete régen és ma. Az óra vázlata­­. Az óra nevelési céljával összefüggő előzetes ismeretek felidézése 1. A három — előzetesen megismert — olvas­mány együttes visszacsatolása magnó—írásve­títő—munkafüzet és asszociációs tesztek segítségével. 2 perc. 2. A három olvasmány (A szánkó, A kalács, Három Matyi) közös mondanivalója. Azo­nosságok megállapítása frontális osztálymun­kával, írásvetítő segítségével. 2 perc. 3. „Játék a betűkkel". Móra Ferenc: A szánkó című novellájának játékosan motivált szá­monkérése. Ennek a mozzanatnak a leírását ismertetjük részleteiben az óravázlat rögzíté­se után. Időigénye: 5 perc. //. Az új ismeretek feldolgozása 1. Rövid utalás József Attila életére, gyermek­korára. Motiváció beúszás magnóval (József Attila első verse: „De szeretnék gazdag lenni" stb.). 2 perc. 2. A lepedőgyárban című olvasmány bemutató olvasása. 4 perc. 3. Szómagyarázat. (Frontális munka írásvetítő segítségével). 5 perc. 4. Az eszmei mondanivaló központosítása. 2 perc. 5. Kiegészítő olvasás magnóval. 5 perc. 6. A megértés ellenőrzése (írásvetítő, magnó, munkafüzet és asszociációs típusú tesztek). 3 perc. 7. Az olvasmány tartalmi összefoglalása színes diaképek bemutatása és a képek elemzése alapján. (Dia: olvasmányok rajzos vázlata az általános iskola 3. osztálya számára) 6 perc. 8. A gyermekek megváltozott élete — a Múlt és a Jelen összehasonlítása — képmontázsok és hangulatfestő zenei beúszások, illetve mun­kafüzet alkalmazásával. 2 perc.

Next