Audio-Vizuális Közlemények, 1976 (13. évfolyam, 1-6. szám)
1976 / 5. szám
VITAFÓRUM Rohonyi András AZ OKTATÁSTECHNOLÓGIA FOGALMA Az ipari-gazdasági fejlődésben objektív törvények érvényesülnek, amelyeket az oktatásnak — akár tetszik, akár nem — tudomásul kell vennie. A XX. század második felében a tudomány és a technika által alkotott, korábban harmonikus visszacsatolási kör egyensúlya megbomlott és a rendszer az öngerjesztés állapotába került, ezt szokás röviden tudományos-technikai forradalomnak nevezni. Míg azelőtt — folyamatos módszertani erőfeszítések árán — az oktatás még többé-kevésbé szinkronban tudott maradni a technológia terén elért haladással, a tudományos-technikai forradalom már olyan iramú fejlődést diktál, ami az elemi alapokig visszanyúló radikális változtatásokat kíván meg az oktatásban. Az oktatási módszerek továbbfejlesztése többé nem elég. Az iparilag fejlett országokban a tudományos-technikai forradalom egy bizonyos fázisában szükségképpen napirendre kerül a közoktatás tartalmi megújítása és az egész iskolarendszer átfogó strukturális reformja. A megváltozott körülmények között a klasszikus pedagógia nem tud kielégítő választ adni mindazokra a kérdésekre, amelyek ma világszerte a közoktatás előtt állnak. Az új típusú problémák megoldásához új megközelítésre van szükség. Ezt az új megközelítést az oktatás technológiai szemlélete biztosítja. Az oktatástechnológia fogalmát mind a külföldi, mind a hazai szakemberek többféleképpen értelmezik. Az egyik felfogás szerint az oktatástechnológia nem jelent mást, mint bizonyos (elsősorban audio-vizuális, vagyis foto-, film-, video- és hangtechnikai) segédeszközök felhasználását az oktatásban; mások az oktatástechnológia alatt voltaképpen módszertant értenek; a harmadik értelmezésben pedig az oktatástechnológia kifejezés egy tudományosan megalapozott, átfogó pedagógiai stratégiát, szemléletet jelöl. A magunk részéről az utóbbi értelmezéshez csatlakozunk. Felfogásunk szerint az oktatástechnológia gyűjtőfogalom, amely magában foglalja a tanítási-tanulási célok analízisét, az oktatási folyamat tudományos megtervezését és megszervezését, továbbá a célokhoz és a tartalomhoz leginkább megfelelő módszerek, eszközök és anyagok kiválasztását. Az oktatástechnológiában mindig pontosan meghatározott célok elérésére alkalmas, komplex pedagógiai eszközrendszer kifejlesztéséről és alkalmazásáról van szó. Az oktatástechnológia célja végső soron a tanulás hatékonyságának a javítása. Könnyen belátható, hogy ezt a célt pusztán az eszközök fejlesztésével szinte lehetetlen megközelíteni. Szükség van egy átfogó elméleti keretre, amely a tanítási-tanulási folyamatot a maga teljességében ragadja meg, s azon belül megjelöli