Audio-Vizuális Közlemények, 1976 (13. évfolyam, 1-6. szám)

1976 / 5. szám

VITAFÓRUM Rohonyi András AZ OKTATÁSTECHNOLÓGIA FOGALMA Az ipari-gazdasági fejlődésben objektív törvé­nyek érvényesülnek, amelyeket az oktatásnak — akár tetszik, akár nem — tudomásul kell vennie. A XX. század második felében a tudomány és a technika által alkotott, korábban harmonikus visszacsatolási kör egyensúlya megbomlott és a rendszer az öngerjesztés állapotába került, ezt szokás röviden tudományos-technikai forrada­lomnak nevezni. Míg azelőtt — folyamatos módszertani erőfeszítések árán — az oktatás még többé-kevésbé szinkronban tudott maradni a technológia terén elért haladással, a tudomá­nyos-technikai forradalom már olyan iramú fejlődést diktál, ami az elemi alapokig vissza­nyúló radikális változtatásokat kíván meg az oktatásban. Az oktatási módszerek továbbfej­lesztése többé nem elég. Az iparilag fejlett országokban a tudományos-technikai forrada­lom egy bizonyos fázisában szükségképpen na­pirendre kerül a közoktatás tartalmi megújítása és az egész iskolarendszer átfogó strukturális reformja. A megváltozott körülmények között a klasszikus pedagógia nem tud kielégítő választ adni mindazokra a kérdésekre, amelyek ma világszerte a közoktatás előtt állnak. Az új típusú problémák megoldásához új megközelí­tésre van szükség. Ezt az új megközelítést az oktatás technológiai szemlélete biztosítja. Az oktatástechnológia fogalmát mind a kül­földi, mind a hazai szakemberek többfélekép­pen értelmezik. Az egyik felfogás szerint az oktatástechnológia nem jelent mást, mint bizo­nyos (elsősorban audio-vizuális, vagyis foto-, film-, video- és hangtechnikai) segédeszközök felhasználását az oktatásban; mások az oktatás­­technológia alatt voltaképpen módszertant érte­nek; a harmadik értelmezésben pedig az okta­tástechnológia kifejezés egy tudományosan megalapozott, átfogó pedagógiai stratégiát, szemléletet jelöl. A magunk részéről az utóbbi értelmezéshez csatlakozunk. Felfogásunk szerint az oktatás­­technológia gyűjtőfogalom, amely magában fog­lalja a tanítási-tanulási célok analízisét, az okta­tási folyamat tudományos megtervezését és megszervezését, továbbá a célokhoz és a tarta­lomhoz leginkább megfelelő módszerek, eszkö­zök és anyagok kiválasztását. Az oktatástech­nológiában mindig pontosan meghatározott cé­lok elérésére alkalmas, komplex pedagógiai esz­közrendszer kifejlesztéséről és alkalmazásáról van szó. Az oktatástechnológia célja végső soron a tanulás hatékonyságának a javítása. Könnyen belátható, hogy ezt a célt pusztán az eszközök fejlesztésével szinte lehetetlen megkö­zelíteni. Szükség van egy átfogó elméleti keret­re, amely a tanítási-tanulási folyamatot a maga teljességében ragadja meg, s azon belül megjelöli

Next