Auróra, 1920 (1. évfolyam, 13-19. szám)

1920-07-01 / 19. szám

Az elszállításra ítélt Magyar­­ország. A történelem, a földrajz és néprajzi statisztika által nyújtott adatok mellé tanúkul fölhívni művészeti emlékein­ket is, hogy világgá hirdessék a Ma­gyarországon esett hallatlan sérelmet , eléggé nem dicsérhető vállalkozás. Tanúkban nincs hiány. Általánosan ismeretes, hogy az emlékek túlnyomó része épen az elszakításra ítélt ország­részekre esik. Gyakran kifejtett ténye­ket kellene ismételnünk, ha ez egyen­lőtlen elosztás belső és külső okait magyaráznák. De erre most nincs is szükség. A feladat lényege : kimutatni, hogy az ország különböző részeiben hol sűrűbben, hol gyérebben fönnmaradt emlékek oly művészeti élet ered­ményei, amely be benn gyökerezik, innen meríti fejlődésének föltételeit. Elhibázott dolog volna azonban annak bizonyítására törekedni, hogy a «magyar művészet» a maga aránylag szűk körében magában zárt életet élt. Az elszigeteltség a halál. Épen mert azt látjuk, hogy Magyarországon a művészet fejlődése szervesen kapcsolódik bele azokba a nemzetközi nagy áramlatokba, amelyek a művészettörténet során föllépnek, ad jogot arra, hogy e téren is múltunkra hivatkozhassunk. És ha sikerül igazolnunk, hogy az idegen hatások nem a szomszédos országok kultúrájához való csatlakozás, kölcsönzés, hanem a mélyebb és távolabb eső forrásokból való táplálkozás útján érvényesültek, úgy magától áll elő a magyarországi művészet fejlődésének a maga tarkaságával megkapó, de összefüggő képe. Úgy véljük azért, hogy művészetünk történetének bátran őszinte, ha még oly rövid, de élesre kicsiszolt, a legjellemzőbb példákkal illusz­trált előadása hathatós eszköze volna a területvédő­­ mozgalomnak. Mily ékesszólóan érvényesülne ily keretben például az a tény, hogy az immár elszakításra ítélt Magyarország teljesen idegenül áll Szerbia művészeti emlékeivel szemben. Torontál megyében emelkedik az aracsi templomrom, a francia befolyás alatt álló román építészet kiváló alkotása,­­ a Dunától délre kezdődik a bizánci művészet világa. Époly idegen Erdély a romániai bizantinizmussal szemben : a gyulafehérvári székesegyházat, árpádkori építészetünk e remekét, a brassói híres feketetemplomot, amelyet a csúcsíves építészet keleti határkövének neveztek el, egy világ választja el keleti szomszédaitól. Mily kiválóan érdekes, jellemző az erdélyi németség gazdag művészeti tevékenysége, amely egészen sajátos alkotásokat hozott létre, anélkül, hogy a legcsekélyebb jel is arra vallana, hogy a szomszéd ország bármily befolyást gyakorolt volna reá. A történet tisztázná azt a kérdést is, van-e Kassa, vagy Pozsony, vagy a husziták által földúlt Nagy­szombat művészetének bármi köze is a cseh kultúrához. Egyes kisebb területeken belül meglepően gazdag tevékenységgel találkozunk, amelynek

Next