Auróra, 1920 (1. évfolyam, 13-19. szám)

1920-07-01 / 19. szám

újat. Jelentékeny eseményszámba ment Suippl Rónai gyűjteményes kiállí­tása az Ernst-múzeumban. Rónai nagy cselekedete volt a szilhuet meg­hódítása. Az impresszionizmus feloldottságával ellentétben nagy, egy­mástól világosan elhatárolt síkokba zárta formáit. A küzdelem a szil­­huetért, melynek pompás gyümölcse például a kilencvenes évek «Öreg­­anyám»-ja magával hozta, hogy a színnel kevéssé törődött és megelége­dett színezéssel. Giotto is igyekezett a nagy, nyugalmas szilhuettért való küzdelmében. De azután elfogja a szín utáni vágy, leszakítja az impresz­­szionizmus gyümölcsét, felszedve árnyalat- és valórgazdagságban mindazt, amit Páris nyújtani tudott. Ám érezte, hogy a túl nagy árnyalatosság már nem illik az ő összefoglaló művészetéhez és új utat keres, valami pri­mitív partillizmust, melynek Signacék «neoimpresszionizmus»-ához semmi köze. Legújabb stádiuma, a mai új hódítás, a szín és fény változatos­ságát beleolvasztja bizarr szilhnetjeibe. A Nemzeti Szalon őszi tárlata jelentéktelen volt, a Műcsarnok téli tárlata egyetlen kiválóbb darabot hozott, Csabai-Ékes «Három gráciáját» , nagyméretű hármas akt-kép, kompozícióiban világos, tisztult összhangra törekszik, domború, nyugalmas formát kíván adni, színei azonban zava­rosak, tisztátlanok, nem támogatják a művészt céljában. A szalonbeli reprezentatív kiállításon a mi szempontunkból csak Vaszary János nyújtott érdekeset. Vérmes telítettségben, homályos túl­fűtöttségben tobzódó színheroizmusa látszólag ellentmond annak, hogy benne is összefoglalás felé törtetőt látunk. Nála ez összefoglalás nem tárgyi, azaz nem az egyes emberi vagy állati alakokat, a fákat vagy felhőket zárja elhatárolt tömbökbe, hanem szélesen, pépesen felrakott festékcsíkjai sorakoznak egybe elhatárolt kötegekké. Rippl-Rónaival ellen­tétes irányból indulva,keresi a «Róma felé vezető utat»: előbb a színeket csoportosítja és rakja össze, a forma még anarkisztikus . Rónainál elébb jött a forma egybefoglalása, a színnel még ma is küzködik. A Magyar Studio Dorottya­ utcai új kiállítóhelyiségében különösen tanulságos Magyar­ Mannheimer néhány képe : az impresszionizmus pom­pás, túlérett gyümölcse. Figyelemreméltó a rövid idő előtt elhalt Murányi szobrász csodálatos vergődése. Vizenyős és erőtlen kisplasztikái mellett vágyik a zárt és összefoglalt forma után. Radó újságíró szobrába roppant kifejező értéket tud sűríteni ; a formák szorosabbak, keményebbek. A kis közfolyosóban elrejtve pedig tipikusan «expresszionista» szobra áll : hom­­loknézletbe szorított, laposra kényszerített női alak, mértanilag meghatá­rozható kompozícióval ; csak részleteiben még­ kevéssé otthonos új stílusá­ban ; erőlködő, nem erős. Az e héten megnyitott Nemzeti Szalonbeli téli tárlaton egynéhány oly közepes munkát láthattunk, mely szintén az új cél felé próbál haladni, kevés tudással, kevés bátorsággal, de elismerésreméltó igyekezettel. Kezd­jük Szigeti Jenő félszeg tájával, mely csak baloldalán mer szilhnetbe tömörülni. Scheiber Hugó csuklóján még a berlini impresszionizmus gyors és szélescsíkú ecsetkezelése uralkodik. Fekvő női alakjában hatá­rozottan lemond az árnyalatokról ; színösszeállítása fanyarul fakó, de összeállítás már. Részleteiben azonban emészthetetlen, át nem élt. A friss­

Next