Auróra, 1920 (1. évfolyam, 13-19. szám)

1920-07-01 / 19. szám

a sok kegyelemdiplomás tehetségtelen orvostól, tanártól stb. megszaba­dítsuk a társadalmat. A gyakorlatban azonban ez ma még megvalósítha­tatlan, mert bármennyire is próbálkoznak megoldást keresni reá a néme­tek (lásd: Utitz: Akademische Berufsberatung. Verl. v. Ford. Enke, Stutt­gart 1920) olyan hosszú idejű, komoly és elfogulatlan elmélyedéssel járó megfigyelést igényel, ami a jelöltekre nézve nagy hátrányokat jelent. A hivatásos tudományművelés kérdéseire visszatérve, tehát a leg­tágabb értelemben vett tanulási szabadságra van szükség, hogy mindenki, aki tudományos életpályára hajlamos s magában arra tehetséget érez — s tegyük hozzá — lemondásra is kész, nyugodtan és biztosan haladhasson ezen az úton. A meglevő tudományos pozíciók betöltése ilyen módon kellő kiválogatódással történhetik. A kimaradottak számára azonban a tudományos munka mindig lehetővé váljon olyan módon, hogy az arra szolgáló intézetekben, múzeumokban stb. számukra legalább dolgozó­helyek biztosítva legyenek. Nem hisszük, hogy a tudományos proletariá­tust növelnénk ezzel, mert akit belső lelki kényszer hajtott tudomány művelésére, az ennek a lelki szükségnek tudományos munkával való kielégítésében már bizonyos mértékig megelégedettségre tesz szert. Emel­lett még a legjobban dotált tudományos pozíciók sem kecsegtetnek — az odajutás szempontjainak szigorú tárgyilagossággal kezelt eseteiben — a tudományos pályák elözönlésére, mert a gyakorlati pályák anyagi érvé­nyesülési lehetőségeit soha meg sem közelíthetik. Ezek a szempontok csak ott lehetnek aggályosak, ahol a kevés tudományos pozícióban túl­nyomórészt oda nem valók ülnek s így elzárják az utat azok elől, akik hivatottsággal hiába várják önzetlen tudományos munkájuknak ilyen cse­kély méltányolását. Az olyan államban azonban, ahol a tudományos pozí­ciók betöltésénél sem a képzettség, hanem a politikai szempontoktól kezdve mindenféle egyéb melléktekintetek az irányadók, ott a «legmaga­sabb» irányító tényezők tükörbe nézve keressék az okokat a «destruk­cióra hajló» szellemi proletariátus neveléséért. A hivatásos tudományművelés nagy horderejű kérdésein gondol­kozva, nem sok vigaszt látunk a hazai állapotok szemléletén. Azok az intézkedések, melyek a regenerálódni készülő országban erre a kérdésre vonatkozólag készültek vagy készülőben vannak, nem fogják elősegíteni kultúrfölényünk bizonyítását szolgáló hivatásos tudományművelésünket. Inkább egyéb tisztogatást vártunk volna, hogy tudományos műhelyeink megszabadulva az oda nem való elemek tömegétől, gyorsabb mértékben megindulhassanak a komoly s kultúrországhoz méltó tudományos ter­melés útján minden vonalon. Ennek ma még nem sok nyomát látjuk és reményünk sem lehet rá, hogy bekövetkezzék. Az idők fugalma röpke jelszavakat forgat, melyek divatosak bár, de épen ezért időleges jelszavak csak, melyek előbb-utóbb az idők hamvasztó urnájába kerülve megsem­misülnek. Az általános emberi kultúrmunkát szolgáló tudományra törek­vés azonban örök, ennek zavartalan elmélyedését, nyugodt menetét idő­leges szempontokkal megzavarni barbárság. Aki teszi, ellenségeink kezébe ad fegyvert s e fegyver által kultúrharcunkban menthetetlenül elpusz­tulunk. is Miskolczy Zoltán.

Next