Auróra, 1920 (1. évfolyam, 13-19. szám)

1920-07-01 / 19. szám

«tiszta harag» érzetében. Mindenki meg akarja óvni a maga személyét : ez a közös tendencia megteremti a bátor francia hadsereget, mely lassanként hozzászokik a veszélyhez és — híven az individualista alapjelleghez — megjelenik a katonákban a kockázat szelleme, az elposványosodott hely­zetek megoldásának vágya is. Érdekes a családtalan, gyökértelen katonák (idegenlégió) harcbavetődése, «kettős szolidaritás»-a. Újjáélednek elfakult szimbólumok , belső tartalomhoz jutnak a kitüntetések. A különböző harc­­módokhoz való alkalmazkodás sikerei élesztik a nehézkesebb­ boche lené­zését, a humor minden fölé helyezését. A lövőárkok sivár hónapjai elölik a katonában az álmodozást, de elmélkedésre, a hiszékenység helyébe kritikára tanítják. Nagyon szomorú az erkölcsi kép. Azelőtt soha nem ismert, «ancesz­­trális» kegyetlenség támad a lelkekben, a''szerző szerint csakis és csupán a német barbárságok hatása alatt. Mindenféle érzékenység hamar szét­­foszlik és nincs vérpezsdítőül­ látvány egy lezuhant ellenséges légi jár­műnél, szénné alakult utasaival. De épily komolyak a tartós frontélet egyéb következményei. A katona elszakad foglalkozásától, családjától, melyek a kultúréletbe kapcsolják, gyakran hosszú időn át alig érintkezik csapatán kívüli emberekkel, erkölcsileg elszigetelődik, így lebegő lélek­­energiája gyakran fordul nemi, toxikus vagy egyéb kicsapongásokba. Rendkívül fontos az az állandó tudat, hogy az élet végének mikorjáról mit sem lehet tudni: ez az állapot erkölcsi nihilizmust, az életértékekkel való gazdálkodás iránti közömbösséget szül. Erotikus és misztikus őrjöngés is előfordulnak. A német militarista szellemtől eltérően a francia hadseregben nagy az egyéni kitűnés kívánsága és a vetélkedés gyakorisága, sőt, főleg fiatal tiszteknél, a mindenáron való támadás iránti vágy is észlelhető. Egészben véve a francia hadsereg félig kötelező, félig spontán összeműködés képét nyújtja. A vezetés követelménye és az egyéni akarat követelménye össze vannak békítve. Szemben a német kollektív dogmatizmussal, de kikerülve az anarchiát is, amint Duprat a citogen­ közösség eszményét igen szelle­mesen kifejezi: «communion d’idées et de sentiments permettant la connexion à distance»­ áll szerinte fenn. Ez az a világ, mely a másikkal, a német cezaro-militarizmussal farkasszemet néz. A dolgozat minden bizonnyal sokban hibázik : kék-f­ehér-piros szem­üvege erősen torzítva mutatja a dolgokat. De az ilyetén fonákságokat könnyű észrevenni és tőlük eltekintve nem kár a cikket áttanulmányozni. Ebből nagyjában a következő megismeréseket meríthetjük : 1. A fronton élő katona egészen új lelkiállapotba jut, mely alkalmas egyrészt arra, hogy az eddigi társadalomtól elszakítsa, annak kívülről bíráló szemléletére szoktassa, alkalmas másrészt arra, hogy a társas össze­­működésnek az eddigitől gyökeresen elütő, nagyrészben egyszerűbb és közvetlenebb­ alakjához idomítsa. 2. E tendencia a francia (s talán kisebb mértékben egyéb nyugati) . Az eszmék s érzelmek oly egyesülése, mely bizonyos távolságból való kapcsolódást tesz lehetővé.

Next