Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)

1948-11-01 / 17. szám

Nagy bukás, izgalmas életrelentés és Demján Károly Vasas SC start-bravúrja a grázi salakversenyen Harmincezer néző volt ki­ a második helyre szorult. A váncsi a grázi nemzetközi sa­­lakpályaversenyre, amelyen a Grázi Automobil Club meghí­vására a Vasas SC kiváló sa­lakpálya-mestere, Demján Ká­roly (500-as Excelsiors JAP) is rajthoz állott. A 750 méter ke­rületű salakpályán lefutott verseny, amelyen az osztrák élgárda — Dirtl-lel, a két Kill­­meyer fivérrel Chaluppával és Kamperrel az élen — teljes számban képviselve volt, bő­velkedett izgalmas mozzanatok­kal. A szombat és vasárnap le­futott 7 körös versenyek első futamában a nemzeti színű kar­­szalagos Dómján a rajtnál azonnal az élre tört és kemény küzdelem árán három körig meg is tartotta az első helyet. Ekkor Leopold Killmeyer vet­­­e át a vezetést, szorosan nyo­mában Fritz Dirtl-lel, a leg­eredményesebb osztrák salak­pályamenővel, aki, miután nem tudta versenyzőtársát megelőz­ni —­ tisztázatlan módon — ne­kiment Killmeyer hátsó kereké­nek, mire mindketten buktak. Dirtl sértetlen maradt, de Kill­meyer agyrázkódást és válls szalag-rándulást szenvedett. A bukás következtében a rendező­ség a versenyzőket óvatosságra intette, hogy a pályán fekvő gépeket és a sebesültet a pá­lyáról eltávolíthassák. Demján — sajnos — a figyelmeztető jelzést „Megállj“-jelzésnek vet­te, egészen lelassított s így történt, hogy a már biztos ma­gyar győzelem helyett az oszt­rák Kamper futott át elsőnek a célvonalon és Domján Károly második futamban Domján har­madik volt Kamper és Kari Killmeyer mögött. A vasárnapi versenyről az osztrák rádió helyszíni közvetítést adott és a bemondó Domjánt már „ma­­gyar­ startspecialistaként" em­legette, amire a kitűnő magyar versenyző teljes mértékben rá­szolgált, mert a rajtjelre ki­lőtt puskagolyóként ugrott az élre és az osztrák­­nagyágyúk csak a harmadik, vagy negye­dik körben tudták beérni. A vasárnapi első futamban, nagy meglepetésre Kamper a favorit Dirtlt a második helyre szorí­totta, míg Dómján harmadik lett. Az izgalmas futam végén vas ration szenzációban volt része a nagyszámú nézőközönségnek. A győztes Kamper felesége, meggondolatlanul, verseny köz­ben átszaladt a pályán férjé­hez, miközben a teljes iramban rohanó Demján gépe elé ke­rült. A magyar versenyző a ré­mülettől szinte megnémult né­zők legnagyobb csodálatára, hirtelen lefektette gépét és pá­ratlan ügyességgel és lélekje­lenléttel elkerülte a már biz­tosnak tűnő szerencsétlenséget. A nézőtömeg hatalmas tapsvi­harral üdvözölte a magyar ver­senyző bátor viselkedését. A vasárnapi verseny főszáma a 4 körös kihívásos verseny volt. A 4 körös futamban, 3 kö­rön át a pompás kanyarvételei­vel kitűnő Damján vezetett csak nagyon kemény küzdelem után sikerült Karl Killmeyer­­nek és Kampernek felzárkóz­nia hozzá. A célvonalon úgy­szólván egyszerre haladtak át s csak centiméterek árán sike­rült a két kitűnő osztráknak Domjánt a harmadik helyre szorítania. A szakértők és a közönség egybehangzó véleménye az volt, hogy a magyar salakpályaver­senyzők egyre javuló formáról tesznek tanúságot, amihez két­­ségkívül nagyban hozzájárul a gyakori mérkőzés a kiváló kül­földi élversenyzőkkel. Különö­sen kiemelték Demján Károly kivételes start- és biztos ka­nyartechnikáját. Elégtétellel ál­lapítható meg, hogy Kesjár és Demján Károly, kitűnő Ex­­celsior-lap speciálgépeikkel­, óriási népszerűségnek örvende­nek Ausztriában is és jóformán el sem képzelhető már nagyobb­ szabású salakpályaverseny, az ő részvételük nélkül. R. L. Graham, az új, kéthenge­res AJS-versenygépen pompás győzelmet aratott a dunhol mezi 100 mérföldes versenyben. Szakmai útmutató Autóalkatrészek és felszerelések AUTOMOBILIA, Bp., VL, Lilit Ferencs tér. Telj 420-183, BÁRDOS DR. és FIA RT., dugattyúk, dugattyúgyűrűk, csapszeg, tömítések, S­ome­ring, Bp., VI., Jókai­ u. 12. BAUER és GERGELY, Bp., VI., Jókai­ u. 9. Bejárat Zichy Jenő­ utcai oldalon. TeL: 128-397. CSURY ISTVÁN Budapest, V., gróf Teleki Pál­ utca 12. Telefon: 125-149. „FERRO“ CASTROL,olaj és Champion gyújtógyertya. Tel.: 120.188. V., Vadász, utca 2. szám. GERVAY alkatrész, fel­szerelés, villamoscikkek im­portja. Bpest, VI., Liszt Fe­­renc­ tér 3. Tel.: 224-875. Dr. HIRSCH és REITER autóalkatrészek Fiat autók­hoz. Bp., Jókai-u. 28. MOTOR és AUTÓRELLER RT. Bp., VI., Jókai-u. 11. Tel.: 120*364 SZIGETI ANDOR autó­­alkatrészek, felszerelések, autóvillamossági cikkek, szerszámok. Bp., VI., Lázár­ u. 22. sz. Opera mögött. SZILÁRD BÉLA autófelsze­­relés és pneumatikák, Buda­pest, VI., Nagymező­ utca 15. UNGAR, Budapest, VL, Horn Ede­ u. 18. Minden autófel­­szerelés versenyáron. I Motorkerékpár­­ URBACH LÁSZLÓ, Mátra kismotorok, BSA motor, kerékpárok, VI., Hunyadi­­tér 12. RÉVESZ LÁSZLÓ dugattyúk, gyűrűk, láncok, Budapest, VI., Jókai­ utca 1. Telefon: 127-139. RÉVÉSZ és Dr. SPATZ autóalkatrész és felszerelési műszaki szaküzlet Bp., VI., Jókai­ u. 1. szám. Telefon: 127-172. RUDAS SÁNDOR dugattyú, dugattyúcsapszeg, dugattyúgyá­­rfi, Budapest, VI., Jókai tér 9. Telefons 126-064. Minden márkájú motorke­­rékpárhoz alkatrész ké­­szítése, URBACH LÁSZLÓ VI., Hunyadi­ tér 12. Javítók IFJ. KUDLIK István, speciál NSU-BMW-DKW motorok ja­vítása, Budapest, VI., Király­utca 26., az udvarban balra. MERCEDES specialista VL, Szív-u. 43. T.: 122-256. jGumijavitókj MAY LAJOS, gamijavitó Budapest, VI., Liszt Farain tér 11. Telelem 221-383. VULKÁN autó- és gumiipa­lt, Budapest, VI., Jókai-u. 1. 1Motorbontó REICHFELD Gésa, motor­­bontó, ij és használt motorke­rékpár alkatrészek, Budapest VI., Sziv-utca 53. Nagy AJS-gyűzelem a Brooklands „100“ versenyen Az új típusú, 500-as fekvő­­kéthengeres AJS-versenygépek Anglia egyik leggyorsabb mo­torkerékpárversenyén, a Dun­­holme-ban lefutott Brooklands ,,100"-as versenyen, nagy győ­zelmet arattak. Az 5.9 km-es, nagyon gyors kanyarokkal ren­delkező kört a versenyzőknek 27-szer kellet befutniuk, ami 160.06 km-es össztávolságnak felel meg. A verseny az AJS­ és a Norton-gyárak küzdelme­ként indult, amelybe — egy ki­­tűnő harmadik helyezéssel — váratlanul beleszólt az 1000 kcm-es Vincent-HRD-gépen in­dult G. Brown is. A győzelmet 143.6 km-es át­lagsebességgel R. L. Graham (498 AJS) szerezte meg, a 27 mp-el mögötte cé­baérő már­katársa, E. J. French előtt. A leggyorsabb kört — 148.8 km-es átlagsebességgel — is a két AJS-versenyző érte el. Harma­dik — nagy meglepetésre — az 1000 kcm-es kéthengeres Vin­­cent-HRD-gépen indult G. Brown lett, a gyári AJS-csa­pat harmadik tagja, Jock West előtt, míg a gyári Nortomteam legjobbjai, Bell és Dánielt, ez­úttal a 6. és 7. hellyel voltak kénytelenek megelégedni. A 350 kem-es gépek részére kiírt Dunholme „100" versenyt L. Frith nyerte Velocette gépen, míg a 250-es kategória a Guzzi­­vezető Dale zsákmánya lett. Nagy küzdelmek a Szabadságharcos Szövetség els­ő óbudai salakversenyén Október 17-én, vasárnap dél­előtt, a III. ker. TVE sport­telepén a MSzHSz III. kerületi motorszakosztálya országos sa­lakpályaversenyt rendezett. A pálya kerülete 400 méteres volt. Az izgalmas küzdelmeket 3000 ember nézte végig. A ver­seny 10 órakor, szakadó esőben kezdődött. Elsőnek a 100 kcmp es kategória került sorra. A sok indulóra tekintettel három előfutamban indultak a ver­senyzők. A döntőben Poteczin Károly CSMTK (Csepel) i­ és idővel győzött. Második Szol­­csányi Rudolf MSzHSz (Cse­pel) volt. Az indulók között találjuk a fiatal Jankó Margi­­tot is, a szolnoki győztest, aki a második körben a felázott pályán bukott. A 125 kcm-es kategóriában ismét Poteczin Károly (Csepel) vitte el a ba­bérkoszorút Szabó Lajos Vasas (Puch) elöl. Közben az eső egyre jobban megeredt, s emiatt a 250 kcm-es kategória indulása elhúzódott. Végül is győzött Hornyák János FTC (NSU) 1.29, Kiss László MSzHSz (Puch) és Schuk FTC (BMW) előtt. Ezután került sor a 350-es kategóriára, ame­lyet ugyancsak Hornyák János nyert meg 1.55 mp-es idővel. Második Krampfhardt András MSzHSz Pécs (NSU), harma­dik Mészáros Jenő FTC (NSU) volt. Az indulók között volt még ifj. Kesjár János FTC, aki Excel­sior JAP speciál gépén ver­senytársainak 200 méter előnyt adott. Sajnos azonban az első kör után motorhiba miatt kény­telen volt kiállni. Az 500 kcm­­es kategóriát Vörös János MSzHSz Gyula nyerte 1.57 mp-es idővel. Az oldalkocsis verseny erősen felázott talajú pályán került eldöntésre. Győ­­zött Bauer József PSE (Nor­ton) 2.15-es idővel. Gutschy Károly FTC (NSU) és Váradi Béla PKSE (BMW) előtt. Az izgalmas és szép versenyt, születtek. A pályán több 14-sajnos, a rossz idő nagyon el­rontotta, de az erősen­­elázott salakon így is szép eredmények 16 éves indulóval találkoztunk. A versenyen megjelent Nezvál Ferenc III. kerületi elöljáró is. MOTORJA VITÁS: KSI * PAJOR«. jókAi-utca 21. PUCH körzetképviselő Használt gépek, alkatrészek liftesek Jenő autó alkatrészek, dugattyúk, dugattyú gyűrűk és dugattyú csapok Mercedes személy Wanderer, DRW, Opel Blitz autókhoz Budapest, Vili., Futó­ utca 55. Telefon: 138-229. Zuhogó esőben is pompásan sikerült a M. Sz. H. Sz. győri motorszakosztályának háztömbkörök­ versenye Október 17-én rendezték meg a győriek már ismert pályájukon az őszi háztömb­ körüli versenyüket. A 100 kcm-es kezdők ver­senyét a vitathatóan kezdő Gold nyerte, vitathatóan szé­ria motorján, mindvégig ve­zetve. A 100 kcm-es haladók ver­senye már inkább bővelke­­dett izgalomban. Ennek a mezőnynek élére Pálok Béla áll, feltűnően gyors Sachs motorján. Közvetlenül a nyomában Horváth Károly, hátsórugós D.K.W.-ján. Az ő küzdelmük már felvilla­nyozza a nagyszámban meg­jelent, de bőrig ázott néző­­ket. Végül mégis Pálok fut át elsőnek a célvonalon. A 125 kcm-eseknél az előbbihez mérten különösebb változás nincsen. Ezt a fu­tamot Szabó Andor nyeri fölényesen, kétkarburátoros Puch géppel. Előnye a befu­tás pillanatában tetemes, pe­­dig startja nem sikerült és a felázott pályán gépe egy­szer ki is csúszott alóla. A győztest az előbbi kategória győztesei követik kisebb gé­peiken. A 250 kcm-esek futama csak annyiban hoz érdekes­­séget, hogy Horváth Károly százas motorján fut be el­sőnek, a csúszkáló és bi­zonytalankodó 250 kcm-esek előtt. A 350 kcm-esek állnak a rajthoz. A vendég Kuntsch egyáltalában nem viselkedik udvariasan, mikor néhány perc alatt köröket ver a többi indulóra. Félelmetes gyorsasággal rója a pályát, dacára annak, hogy előző napon tréning közben elég komolyan­ bukott és kis híja, hogy nem egy kirakatból kellett kiemelni. A második befutó a szépen motorozó Szabó (Mateosz) széria A.J.­S. gépén. Az 500-asoknál a várt Szabó László—Runtsch ta­lálkozó elmaradt. Runtsch nem áll ki és Szabó Lacinak is mindjárt start után elsza­kad a lánca. Nyugodt körö­zés után ezt a futamot 350-es A.J.S. gépén Szabó nyeri. Az utolsó fordulóban előzni akarja Faragó (B.M.W.) de megcsúszik és így kénytelen megelégedni a második hely­­lyel. Az oldalkocsisok versenye kétségtelenül a legérdeke­sebb. Rajt után Balzer vezet, de az osztrák Bernhardt há­­zaspár erősen a nyomukban van, majd a második kör után leelőzi a magyar ver­senyzőket. Izgalmas hajsza következik, de csak egy kö­rön keresztül. Egy szűk ut­cában Balzer imponáló se­­bességgel előz és győztesként fut a célba. A verseny rendezése és különösen a nézők viselke­dése sok kívánni valót ha­gyott maga után, de a han­gulatos díjkiosztó vacsora után úgy a pesti, mint az osztrák vendégek jó hangu­­latban, a viszontlátásra bú­csúztak. Balzer Ottó PKSE (600 NSU) utasa M. Gurdon Gyula zuhogó esőben győznek a győri ház tömbkörüli motorkerékpárver­senyen. «Info az „Országos Gépjár­műügyi és Közúti Közlekedésrendészeti Bizottság" hivatalos lapja F. szerk.: V. Somlyó Zsuzsa. F. kiadó: dr. Kóródi Tibor. Szerkesztőség és kiadóhiv. Bpest, VI., Andrássy­ út 123. Előfizetési ára: 1 évre 32 Ft, fél évre 16 Ft, negyed évre 8 Ft. Postatakarékpénztár­ csekkszám­la 8042. Tel.: 424—933. Igazság nyomda: Horn Ede­ u. 9—11. F. vezető: Falus József

Next