Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)
1948-11-01 / 17. szám
Nagy bukás, izgalmas életrelentés és Demján Károly Vasas SC start-bravúrja a grázi salakversenyen Harmincezer néző volt ki a második helyre szorult. A váncsi a grázi nemzetközi salakpályaversenyre, amelyen a Grázi Automobil Club meghívására a Vasas SC kiváló salakpálya-mestere, Demján Károly (500-as Excelsiors JAP) is rajthoz állott. A 750 méter kerületű salakpályán lefutott verseny, amelyen az osztrák élgárda — Dirtl-lel, a két Killmeyer fivérrel Chaluppával és Kamperrel az élen — teljes számban képviselve volt, bővelkedett izgalmas mozzanatokkal. A szombat és vasárnap lefutott 7 körös versenyek első futamában a nemzeti színű karszalagos Dómján a rajtnál azonnal az élre tört és kemény küzdelem árán három körig meg is tartotta az első helyet. Ekkor Leopold Killmeyer vete át a vezetést, szorosan nyomában Fritz Dirtl-lel, a legeredményesebb osztrák salakpályamenővel, aki, miután nem tudta versenyzőtársát megelőzni — tisztázatlan módon — nekiment Killmeyer hátsó kerekének, mire mindketten buktak. Dirtl sértetlen maradt, de Killmeyer agyrázkódást és válls szalag-rándulást szenvedett. A bukás következtében a rendezőség a versenyzőket óvatosságra intette, hogy a pályán fekvő gépeket és a sebesültet a pályáról eltávolíthassák. Demján — sajnos — a figyelmeztető jelzést „Megállj“-jelzésnek vette, egészen lelassított s így történt, hogy a már biztos magyar győzelem helyett az osztrák Kamper futott át elsőnek a célvonalon és Domján Károly második futamban Domján harmadik volt Kamper és Kari Killmeyer mögött. A vasárnapi versenyről az osztrák rádió helyszíni közvetítést adott és a bemondó Domjánt már „magyar startspecialistaként" emlegette, amire a kitűnő magyar versenyző teljes mértékben rászolgált, mert a rajtjelre kilőtt puskagolyóként ugrott az élre és az osztráknagyágyúk csak a harmadik, vagy negyedik körben tudták beérni. A vasárnapi első futamban, nagy meglepetésre Kamper a favorit Dirtlt a második helyre szorította, míg Dómján harmadik lett. Az izgalmas futam végén vas ration szenzációban volt része a nagyszámú nézőközönségnek. A győztes Kamper felesége, meggondolatlanul, verseny közben átszaladt a pályán férjéhez, miközben a teljes iramban rohanó Demján gépe elé került. A magyar versenyző a rémülettől szinte megnémult nézők legnagyobb csodálatára, hirtelen lefektette gépét és páratlan ügyességgel és lélekjelenléttel elkerülte a már biztosnak tűnő szerencsétlenséget. A nézőtömeg hatalmas tapsviharral üdvözölte a magyar versenyző bátor viselkedését. A vasárnapi verseny főszáma a 4 körös kihívásos verseny volt. A 4 körös futamban, 3 körön át a pompás kanyarvételeivel kitűnő Damján vezetett csak nagyon kemény küzdelem után sikerült Karl Killmeyernek és Kampernek felzárkóznia hozzá. A célvonalon úgyszólván egyszerre haladtak át s csak centiméterek árán sikerült a két kitűnő osztráknak Domjánt a harmadik helyre szorítania. A szakértők és a közönség egybehangzó véleménye az volt, hogy a magyar salakpályaversenyzők egyre javuló formáról tesznek tanúságot, amihez kétségkívül nagyban hozzájárul a gyakori mérkőzés a kiváló külföldi élversenyzőkkel. Különösen kiemelték Demján Károly kivételes start- és biztos kanyartechnikáját. Elégtétellel állapítható meg, hogy Kesjár és Demján Károly, kitűnő Excelsior-lap speciálgépeikkel, óriási népszerűségnek örvendenek Ausztriában is és jóformán el sem képzelhető már nagyobb szabású salakpályaverseny, az ő részvételük nélkül. R. L. Graham, az új, kéthengeres AJS-versenygépen pompás győzelmet aratott a dunhol mezi 100 mérföldes versenyben. Szakmai útmutató Autóalkatrészek és felszerelések AUTOMOBILIA, Bp., VL, Lilit Ferencs tér. Telj 420-183, BÁRDOS DR. és FIA RT., dugattyúk, dugattyúgyűrűk, csapszeg, tömítések, Somering, Bp., VI., Jókai u. 12. BAUER és GERGELY, Bp., VI., Jókai u. 9. Bejárat Zichy Jenő utcai oldalon. TeL: 128-397. CSURY ISTVÁN Budapest, V., gróf Teleki Pál utca 12. Telefon: 125-149. „FERRO“ CASTROL,olaj és Champion gyújtógyertya. Tel.: 120.188. V., Vadász, utca 2. szám. GERVAY alkatrész, felszerelés, villamoscikkek importja. Bpest, VI., Liszt Ferenc tér 3. Tel.: 224-875. Dr. HIRSCH és REITER autóalkatrészek Fiat autókhoz. Bp., Jókai-u. 28. MOTOR és AUTÓRELLER RT. Bp., VI., Jókai-u. 11. Tel.: 120*364 SZIGETI ANDOR autóalkatrészek, felszerelések, autóvillamossági cikkek, szerszámok. Bp., VI., Lázár u. 22. sz. Opera mögött. SZILÁRD BÉLA autófelszerelés és pneumatikák, Budapest, VI., Nagymező utca 15. UNGAR, Budapest, VL, Horn Ede u. 18. Minden autófelszerelés versenyáron. I Motorkerékpár URBACH LÁSZLÓ, Mátra kismotorok, BSA motor, kerékpárok, VI., Hunyaditér 12. RÉVESZ LÁSZLÓ dugattyúk, gyűrűk, láncok, Budapest, VI., Jókai utca 1. Telefon: 127-139. RÉVÉSZ és Dr. SPATZ autóalkatrész és felszerelési műszaki szaküzlet Bp., VI., Jókai u. 1. szám. Telefon: 127-172. RUDAS SÁNDOR dugattyú, dugattyúcsapszeg, dugattyúgyárfi, Budapest, VI., Jókai tér 9. Telefons 126-064. Minden márkájú motorkerékpárhoz alkatrész készítése, URBACH LÁSZLÓ VI., Hunyadi tér 12. Javítók IFJ. KUDLIK István, speciál NSU-BMW-DKW motorok javítása, Budapest, VI., Királyutca 26., az udvarban balra. MERCEDES specialista VL, Szív-u. 43. T.: 122-256. jGumijavitókj MAY LAJOS, gamijavitó Budapest, VI., Liszt Farain tér 11. Telelem 221-383. VULKÁN autó- és gumiipalt, Budapest, VI., Jókai-u. 1. 1Motorbontó REICHFELD Gésa, motorbontó, ij és használt motorkerékpár alkatrészek, Budapest VI., Sziv-utca 53. Nagy AJS-gyűzelem a Brooklands „100“ versenyen Az új típusú, 500-as fekvőkéthengeres AJS-versenygépek Anglia egyik leggyorsabb motorkerékpárversenyén, a Dunholme-ban lefutott Brooklands ,,100"-as versenyen, nagy győzelmet arattak. Az 5.9 km-es, nagyon gyors kanyarokkal rendelkező kört a versenyzőknek 27-szer kellet befutniuk, ami 160.06 km-es össztávolságnak felel meg. A verseny az AJS és a Norton-gyárak küzdelmeként indult, amelybe — egy kitűnő harmadik helyezéssel — váratlanul beleszólt az 1000 kcm-es Vincent-HRD-gépen indult G. Brown is. A győzelmet 143.6 km-es átlagsebességgel R. L. Graham (498 AJS) szerezte meg, a 27 mp-el mögötte cébaérő márkatársa, E. J. French előtt. A leggyorsabb kört — 148.8 km-es átlagsebességgel — is a két AJS-versenyző érte el. Harmadik — nagy meglepetésre — az 1000 kcm-es kéthengeres Vincent-HRD-gépen indult G. Brown lett, a gyári AJS-csapat harmadik tagja, Jock West előtt, míg a gyári Nortomteam legjobbjai, Bell és Dánielt, ezúttal a 6. és 7. hellyel voltak kénytelenek megelégedni. A 350 kem-es gépek részére kiírt Dunholme „100" versenyt L. Frith nyerte Velocette gépen, míg a 250-es kategória a Guzzivezető Dale zsákmánya lett. Nagy küzdelmek a Szabadságharcos Szövetség első óbudai salakversenyén Október 17-én, vasárnap délelőtt, a III. ker. TVE sporttelepén a MSzHSz III. kerületi motorszakosztálya országos salakpályaversenyt rendezett. A pálya kerülete 400 méteres volt. Az izgalmas küzdelmeket 3000 ember nézte végig. A verseny 10 órakor, szakadó esőben kezdődött. Elsőnek a 100 kcmp es kategória került sorra. A sok indulóra tekintettel három előfutamban indultak a versenyzők. A döntőben Poteczin Károly CSMTK (Csepel) i és idővel győzött. Második Szolcsányi Rudolf MSzHSz (Csepel) volt. Az indulók között találjuk a fiatal Jankó Margitot is, a szolnoki győztest, aki a második körben a felázott pályán bukott. A 125 kcm-es kategóriában ismét Poteczin Károly (Csepel) vitte el a babérkoszorút Szabó Lajos Vasas (Puch) elöl. Közben az eső egyre jobban megeredt, s emiatt a 250 kcm-es kategória indulása elhúzódott. Végül is győzött Hornyák János FTC (NSU) 1.29, Kiss László MSzHSz (Puch) és Schuk FTC (BMW) előtt. Ezután került sor a 350-es kategóriára, amelyet ugyancsak Hornyák János nyert meg 1.55 mp-es idővel. Második Krampfhardt András MSzHSz Pécs (NSU), harmadik Mészáros Jenő FTC (NSU) volt. Az indulók között volt még ifj. Kesjár János FTC, aki Excelsior JAP speciál gépén versenytársainak 200 méter előnyt adott. Sajnos azonban az első kör után motorhiba miatt kénytelen volt kiállni. Az 500 kcmes kategóriát Vörös János MSzHSz Gyula nyerte 1.57 mp-es idővel. Az oldalkocsis verseny erősen felázott talajú pályán került eldöntésre. Győzött Bauer József PSE (Norton) 2.15-es idővel. Gutschy Károly FTC (NSU) és Váradi Béla PKSE (BMW) előtt. Az izgalmas és szép versenyt, születtek. A pályán több 14-sajnos, a rossz idő nagyon elrontotta, de az erősenelázott salakon így is szép eredmények 16 éves indulóval találkoztunk. A versenyen megjelent Nezvál Ferenc III. kerületi elöljáró is. MOTORJA VITÁS: KSI * PAJOR«. jókAi-utca 21. PUCH körzetképviselő Használt gépek, alkatrészek liftesek Jenő autó alkatrészek, dugattyúk, dugattyú gyűrűk és dugattyú csapok Mercedes személy Wanderer, DRW, Opel Blitz autókhoz Budapest, Vili., Futó utca 55. Telefon: 138-229. Zuhogó esőben is pompásan sikerült a M. Sz. H. Sz. győri motorszakosztályának háztömbkörök versenye Október 17-én rendezték meg a győriek már ismert pályájukon az őszi háztömb körüli versenyüket. A 100 kcm-es kezdők versenyét a vitathatóan kezdő Gold nyerte, vitathatóan széria motorján, mindvégig vezetve. A 100 kcm-es haladók versenye már inkább bővelkedett izgalomban. Ennek a mezőnynek élére Pálok Béla áll, feltűnően gyors Sachs motorján. Közvetlenül a nyomában Horváth Károly, hátsórugós D.K.W.-ján. Az ő küzdelmük már felvillanyozza a nagyszámban megjelent, de bőrig ázott nézőket. Végül mégis Pálok fut át elsőnek a célvonalon. A 125 kcm-eseknél az előbbihez mérten különösebb változás nincsen. Ezt a futamot Szabó Andor nyeri fölényesen, kétkarburátoros Puch géppel. Előnye a befutás pillanatában tetemes, pedig startja nem sikerült és a felázott pályán gépe egyszer ki is csúszott alóla. A győztest az előbbi kategória győztesei követik kisebb gépeiken. A 250 kcm-esek futama csak annyiban hoz érdekességet, hogy Horváth Károly százas motorján fut be elsőnek, a csúszkáló és bizonytalankodó 250 kcm-esek előtt. A 350 kcm-esek állnak a rajthoz. A vendég Kuntsch egyáltalában nem viselkedik udvariasan, mikor néhány perc alatt köröket ver a többi indulóra. Félelmetes gyorsasággal rója a pályát, dacára annak, hogy előző napon tréning közben elég komolyan bukott és kis híja, hogy nem egy kirakatból kellett kiemelni. A második befutó a szépen motorozó Szabó (Mateosz) széria A.J.S. gépén. Az 500-asoknál a várt Szabó László—Runtsch találkozó elmaradt. Runtsch nem áll ki és Szabó Lacinak is mindjárt start után elszakad a lánca. Nyugodt körözés után ezt a futamot 350-es A.J.S. gépén Szabó nyeri. Az utolsó fordulóban előzni akarja Faragó (B.M.W.) de megcsúszik és így kénytelen megelégedni a második helylyel. Az oldalkocsisok versenye kétségtelenül a legérdekesebb. Rajt után Balzer vezet, de az osztrák Bernhardt házaspár erősen a nyomukban van, majd a második kör után leelőzi a magyar versenyzőket. Izgalmas hajsza következik, de csak egy körön keresztül. Egy szűk utcában Balzer imponáló sebességgel előz és győztesként fut a célba. A verseny rendezése és különösen a nézők viselkedése sok kívánni valót hagyott maga után, de a hangulatos díjkiosztó vacsora után úgy a pesti, mint az osztrák vendégek jó hangulatban, a viszontlátásra búcsúztak. Balzer Ottó PKSE (600 NSU) utasa M. Gurdon Gyula zuhogó esőben győznek a győri ház tömbkörüli motorkerékpárversenyen. «Info az „Országos Gépjárműügyi és Közúti Közlekedésrendészeti Bizottság" hivatalos lapja F. szerk.: V. Somlyó Zsuzsa. F. kiadó: dr. Kóródi Tibor. Szerkesztőség és kiadóhiv. Bpest, VI., Andrássy út 123. Előfizetési ára: 1 évre 32 Ft, fél évre 16 Ft, negyed évre 8 Ft. Postatakarékpénztár csekkszámla 8042. Tel.: 424—933. Igazság nyomda: Horn Ede u. 9—11. F. vezető: Falus József