Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)
1948-04-15 / 4. szám
Négy és fél litert fogyaszt, 360 kg nehéz a ROVIN A kocsi tervezésénél az volt az elv, hogy olcsó és olcsón üzembentartható közlekedési eszközt bocsássanak a közönség rendelekezésére. A Rovin önsúlya és mérete a Topolinora emlékeztet és így inkább a kiskocsik, mint a miniatűr járművek közé sorolható. A kocsi két személy részére kényelmes férőhelyet nyújt. Az első példányokat 1500 km-es kísérleti útvonalon próbálták ki. Az útvonal részben, km volt, az átlagsebesség 481 erős. A sűrítési arány 6.3. Fa,sík és részben hegyes vidéken km, a hegyvidéki átlag 35 km. rat-löket 67X60. Hengerűrtatvezetett át. A sík útvonalon A Rovin kéthengeres boxer- stalom 425 ccm. Három sebesmotorja 3000 fordulatnál 10 leség előre, egy hátra. Elektroelért maximális sebesség 66 mps berendezése 12 voltos. A motor és sebességváltó hátul, míg a csomagtartó, üzemanyaga tartályok, akkumulátor elől vannak elhelyezve. A kocsi hossza 2.8 méter, szélessége 1.13 méter. A nyomtáv elől 0.98 méter és hátul 0 94. Önsúly 360 kg. Elöl félelliptikus, hátul helikoid rugók. Gumik mérete 270 X90. Álló helyzetből 7—8 másodperc alatt gyorsul fel 30 km-re, míg az 50 km-es sebességet 20 másodperc alatt éri el. Üzemanyagfogyasztása 4,5 liter 100 kilométerre. Legfeljebb egy fröccsöt! RÉSZEG SOFŐR ÁMOKFUTÁSA AZ ORSZÁGÚTON. — TÖMEGSZERENCSÉTLENSÉGET OKOZOTT A BERÚGOTT AUTÓVEZETŐ. — Ilyen és ehhez hasonló öklömnyi betűk számolnak be néha egy-egy autószerencsétlenségről és ilyenkor az jut az olvasó eszébe, hogy szigorúan meg kellene tiltani a gépkocsivezetőknek munka közben az ivást. Mi a véleménye erről az orvosnak, a rendőrségnek és nem utolsó sorban magának az érdekeltnek, a-sofőrnek. Az orvos híres pszichológus és alkoholista betegek doktora. — Kérdésünkre, szabad-e alkoholt fogyasztania a volánnál ülő sofőrnek, így válaszol. —• Köztudomású dolog, hogy a szesz fogyasztása az egyensúlyérzéket szabályozó hármas ívjáratot akadályozza a működésében. Tehát aki sok alkoholt ivott, az feltétlenül elveszíti jó ítélőképességét és bizonytalanná lesz. Ez a bizonytalanság azután kétféleképen nyilvánulhat meg. Vagy úgy, hogy a részeg, vagy akár a „spicces“ is ügyetlenkedik, nehezen határozza el magát és nem tudja felmérni a tárgyak távolságát, sem a sebességét. Ha sofőr az illető, akkor óvatosabb és bizonytalanabb lesz, kocsiját lassan és bizony ügyetlenül vezeti. De láttam már olyan esetet, amikor a részeg gépkocsivezető éppen az ellenkező végletbe csapott át. Az egyensúlyérzéke neki sem volt rendben, de ez nemhogy óvatossá, hanem vakmerővé tette. Ez fajta sokkal veszedelmesebb, mint az előbbi. Az ilyenekből lesznek a tömegszerencsétlenségek, a járdára felfűlő és cikcakban rohanó autó okozta végzetes balesetek. Az én tanácsom az, — folytatta az orvos — hogy a munkában lévő sofőr lehetőleg ne igyék, vagy legfeljebb egy fröccsöt, de ennél többet soha. A rendőrség közigazgatási osztályán ezt mondották: — Az utolsó három hónapban mindössze hat-nyolc esetet jegyeztünk fel, amikor a balesetet ittas sofőr okozta. Ez a szám a balesetek számához hasonlítva igen csekély. Tapasztalatunk, hogy a hivatásos sofőrök fegyelmezettek és munka közben nem isszák le részegségig magukat. A baleseteket, amelyeket részeg autóvezető okozott legtöbbször nem is hivatásos sofőrök, hanem az úrvezetők idézik elő. Ők azok, akik kevésbé tudnak mértéket tartani, mert nekik nem munkahelyük a volán és így nem gondolnak arra, hogy ehhez a munkához is tiszta fej kell, mint minden komoly munkához. Bakó László taxisofőr elneveti magát, amikor arról kérdezem: ihat-e a sofőr munka közben? —• Én nem iszom, — mondja — sem időm, sem pénzem nincs erre. De azért ne higyje azt, hogy kiprédikálom a poharat szaktársaim kezéből. Egy-két pohár még senkinek sem ártott meg, aki jó sofőr az mindig tudja, mikor kell abbahagyni, még ha olyan nagyon borissza is. Nekem az a véleményem, hogy nem sofőr az, aki berúg akkor, amikor vezetnie kell. — Persze, embere válogatja. Mindenkinek ismernie kell önmagát és tudnia, hogy meddig mehet el. Van, aki fél litert is nyugodtan megihat, de olyan is akad, akinek egy pohár már megárt. — Van egy barátom és szaktársam, — folytatta —, aki bizony nem veti meg a jó bort. Jó sofőr is. Vidékre jár a kocsijával és megvannak a törzscsárdái, ahol el-elidőzik tíz-tíz percre egy pohár jó itókára. Már hosszú évek óta csinálja ezt és soha nem történt semmi baja. A múltkor színjózanon vezette a kocsiját és amikor egy szekeret került, egész váratlanul egy másik kocsi bukkant eléje. Barátom mit tehetett egyebet, fékezett és elfordította a volánt belefordult az árokba és betörte a fejét. Kocsija is összetört. Mondom, teljesen józan volt és nagyon jó sofőr. — Ezt csak azért mondtam el, hogy véleményem szerint legtöbbször a szerencsétlen véletlenek összetalálkozása okozza a balesetet és igen ritkán a sofőr. Persze nem állítom azt sem, hogy aki mértéktelenül iszik, az nem veszti el biztonságérzetét, de azt sem mondom, hogy ne igyék a sofőr, mert aki igazi sofőr, az mindig tudja, hogy mikor, mennyit lehet. Az orvos nem javasolja. A rendőrség tapasztalata az, hogy alig akad részeg sofőr. A gépkocsivezető bízik szaktársai lelkiismeretességében, így hát valóban a sofőr lelkiismeretére kell bízni, de a tanulság mégis az, hogy lehetőleg ne, vagy igen keveset igyunk munka közben. —L Másfajta munka alatt sem nagyon szokás. HAJDUSKA ISTVÁN Révész László VI.: 10KA1-01CB I Telefonszám: 127—139 AUTÓALKATRÉSZ SZ A k 11 1 L E T Dugattyúk, gyűrűk, szelepek, tömítések és mindennemű láncok (autó és műszaki)otorkerékprr és autó lés szerelési cikkek Artarts olajok AY KÁLMÁN :Lóka-tér 5 Autóját tökéletesen KOZMA javítja XIII. Szt. László út 15. Telefon : 200 548 Motorkerékpár alkatrészek Biró Jenő VI., Liszt Ferenc-tér 2 M I. ISIM* A fillKIK SELMECI autó felszerelési cikkek Bp. VI., Sofia u. (Hegedűs Sándor u. 10. Tel: 22-44-96 ADÁS - VÉTEL Kis költséggel üzembehelyezhető, és már üzembehelyezett D.K.W, FIAT, SKODA, OPEL KADÉT, OLYMPIA P. 4., 1.3 WANDERER, ADLER, STEYR, ZETTKA, LINCOLN, MERCEDES DIESEL KLÖCKNER, PRÁGA, FORD 6, A FORD, VONTATÓK nagy választékban, kedvező áron, előnyös feltételekkel STEYR MŰVESI, Bp., VI., Lehel u. 2..—Tel.: 260-825 Megbízható gumijavítás, körvulkanizálás BENKŐ SÁNDOR GUMIJAVÍTÓ ÜZEMÉREM Budapest, IX. Lónyai u. 23. Telefon: 185-266 SZÁLLÍTÁSI gondjait ÉS KOCKÁZATÁT ÁTVESZI MÁTEUSZ A legalizálás születése, tündöklése és halála A felszabadulás után, a füstölgő romok között rengeteg felépítésre alkalmas gépkocsironcs hevert. A kocsik tulajdonosai ismeretlen helyen tarózkodtak és a pincéből előbújó, nélkülöző emberek napról-napra jobban kopasztották a roncsokat. Ha a kormány azonnal nem intézkedett volna, e járóművek mád elpusztulnak. A közlekedésügyi minisztérium azonban 1945 év elején életrehívta a MOGURT elődjét, a Gépjárómű Roncsgyűjtő Központot. Ez összegyűjtötte, amit lehetett és csekély térítés fejében átadta a roncsokat azoknak, akik vállalták az autó újjáépítését, így született a legalizálás. Akkoriban minden gépkocsi életet jelentett. Az autóipari dolgozók felismerték a kérdés mérhetetlen jelentőségét és éjjel-nappali munkával láttak neki a magyar automobilizmus feltámasztásának. Fél évvel a felszabadulás után már magyar gépkocsik hordták az anyagot a hdákhoz, az újjáépítéshez és hatalmas mennyiségben szállították az élelmiszereket. A magyar vállalkozó kedv nem elégedett meg a roncsépítéssel. A nyugati határok leomlása következtében, élelmiszer ellenében Ausztriában és Németországban könnyűszerrel lehetett gépkocsit vásárolni. Az így megvett gépkocsik okmányaiban legtöbbször nem jegyezték be a tulajdonosváltozást, a gépkocsik tulajdonjogát, ugyancsak legauzalással, meneteit jogérvényesen megszerezni. A legalizálási bevételek az állam javára folytak be és ez az összeg egyrészt jelentősen elősegítette a közhasználatú állami gépjáróművállalatok újjáépítését, másrészt azok kártalanítására szolgált, aki felismerték régi gépjáróműveket, es nyez azonban már a múlté. A közigazgatás újjászervezése, a vámhatóságok működésének újból, életbeléptetése, a stabilizáció, lehetővé tette a békebeli kerskedelem helyreállítását. Ma már szabályszerű okmányokkal kell igazolni a gépjáróművek megszerzését. A legalizálás ideje lejárt és a közlekedési, minisztérium legutóbb rendeletileg is véget vetett a háború utáni idők ennek az átmeneti jelenségének. Búcsúzóul elmondhatjuk, a legalizálás sokat segített a magyar automobilizmus újjáépítésében. De bármennyire hasznos volt is a felszabadulást követő időkben, káros lenne ma, amikor már nem az van napirenden, hogy kocsikat varázsoljunk elő a semmiből, hanem az, hogy minden erőt megfeszítve munkával és szorgalommal fejlesszük a hároméves terv célkitűzéseinek megfelelően a magyar automobil’zmik FELEDY BÉLA S.ai másítják a sofőrséget B-fistás katonatisztek, levitézlett grófok és bukott fiatal gyártulajdonosok, akik a múltban azért tanultak meg autót vezetni, hogy költséges paszszióiknak hódolhassanak, egyre nagyobb számban árasztják el a sofőrpályát. Könnyen tehetik ezt, mert minden egyéb szakmához képesítés kell, amelyet csak szorgalmas inasévek után lehet elnyerni. Ezeknek a kontár-sofőröknek a beáramlása a szakmába egyre jobban veszélyezteti azoknak a kisembereknek az egzisztenciáját, akik szorgalmas tanulással valóban hivatásszerűen tanulták meg az autóvezetést s az ezzel kapcsolatos technikai tudnivalókat. Éppen ezért, hogy ezt a különös inváziót valamiféleképen megállítsák és a valóban hivatásos soffőrök érdekeit megvédjék, a szakszervezetbe tömörült gépkocsivezetők erélyes rendszabályokat kívánnak. A demokratikus kormányzat ezeket a kívánságokat magáévá is tette s ezért a közeljövőben rendelet jelenik meg a sofőr szakma szakmásítási ügyében. A rendelet szerint minden autóvezető, akinek legalább kétévi igazolt gyakorlata van, önkéntes elhatározásából jelentkezhet a szakmásítási tanfolyamra. A jelentkezőknek a tanfolyam megkezdése előtt felvételi vizsgát kell tenniök. Ha itt megállják helyüket, bekerülnek a háromhetes továbbképzőbe. Itt mindazokat a tudnivalókat elsajátíthatják, amelyek az autótechnika rohamos fejlődése következtében nélkülözhetetlenül szükséges minden jó képzettségű sofőrnek. A tanfolyam elvégzése után bizonyítványt kapnak a hallgatók, amely a későbbiek során számos előnyt biztosít ezek tulajdonosainak. MARKOVITS SZILÁRD autó-műszaki vállalata Budapest, V., Alkotmány u. 19. CHAUSSON autóbuszok, PANHARD Diesel tehergépkocsik, COOPER és INDIA pneumatikok, Alkatrészek és felszerelési cikkek. MOTOCO légkompresszor, használt gépkocsik. AUTÓJAVÍTÓ MŰHELY Nemzetközi Gépkereskedelmi rt. (Opel Service) General Motors Opel, Chevrolet, Buick, Opel- Blitz, Vauxhall gyártmányainak magyarországi vezérképviselője. — Autójavítás, autó-service, alkatrész-szolgálat, használt automobilok eladása XII., Révész u. 1—5. Telefon: 300-810 Közlekedésrendészeti szemlére gyorsan és olcsón előkészítünk : motorkerékpárokat, személygépkocsikat, tehergépkocsikat. Vizsgaszerelvényeket raktárról szállítunk. MÍIUY MTORKIÍKOKI’I ÍBGVIUI lratEUTillVtVY. BIMI’EST. VI., LEHEEll. ISA. — TELEFOV: 204-035.