Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)

1948-04-15 / 4. szám

Négy és fél litert fogyaszt, 360 kg nehéz a R­O­VIN A kocsi tervezésénél az volt az elv, hogy olcsó és olcsón üzembentartható közlekedési eszközt bocsássanak a közön­ség rendelekezésére. A Rovin önsúlya és mérete a Topolinora emlékeztet és így inkább a kiskocsik, mint a miniatűr járművek közé so­­rolható. A kocsi két személy részére kényelmes férőhelyet nyújt. Az első példányokat 1500 km-es kísérleti útvonalon pró­bálták ki. Az útvonal részben, km volt, az átlagsebesség 481 erős. A sűrítési arány 6.3. Fa,­sík és részben hegyes vidéken km, a hegyvidéki átlag 35 km. rat-löket 67X60. Hengerűrtat­­vezetett át. A sík útvonalon­ A Rovin kéthengeres boxer- s­talom 425 ccm. Három sebes­motorja 3000 fordulatnál 10 le­­­ség előre, egy hátra. Elektro­elért maximális sebesség 66 mps berendezése 12 voltos. A motor és sebességváltó hátul, míg a csomagtartó, üzemanyaga tartályok, akkumulátor elől vannak elhelyezve. A kocsi hossza 2.8 méter, szélessége 1.13 méter. A nyomtáv elől 0.98 méter és hátul 0 94. Ön­súly 360 kg. Elöl félelliptikus, hátul helikoid rugók. Gumik mérete 270 X90. Álló helyzet­ből 7—8 másodperc alatt gyor­sul fel 30 km-re, míg az 50 km-es sebességet 20 másod­perc alatt éri el. Üzemanyag­fogyasztása 4,5 liter 100 kilo­­méterre. Legfeljebb egy fröccsöt! RÉSZEG SOFŐR ÁMOKFU­TÁSA AZ ORSZÁGÚTON. — TÖMEGSZERENCSÉTLENSÉ­GET OKOZOTT A BERÚGOTT AUTÓVEZETŐ. — Ilyen és ehhez hasonló öklömnyi betűk számolnak be néha egy-egy autószerencsétlenségről és ilyen­kor az jut az olvasó eszébe, hogy szigorúan meg kellene til­tani a gépkocsivezetőknek mun­ka közben az ivást. Mi a véle­ménye erről az orvosnak, a rendőrségnek és nem utolsó sor­­ban magának az érdekeltnek, a­­-sofőrnek. Az orvos híres pszichológus és alkoholista betegek doktora. — Kérdésünkre, szabad-e alkoholt fogyasztania a volánnál ülő so­főrnek, így válaszol. —• Köztudomású dolog, hogy a szesz fogyasztása az egyensúlyérzéket szabályozó hármas ívjáratot akadályozza a működésében. Tehát aki sok al­koholt ivott, az feltétlenül el­veszíti jó ítélőképességét és bi­zonytalanná lesz. Ez a bizonyta­lanság azután kétféleképen nyil­vánulhat meg. Vagy úgy, hogy a részeg, vagy akár a „spicces“ is ügyetlenkedik, nehezen határoz­za el magát és nem­ tudja fel­mérni a tárgyak távolságát, sem a sebességét. Ha sofőr az illető, akkor óvatosabb és bizonytala­­nabb lesz, kocsiját lassan és bi­zony ügyetlenül vezeti. De lát­tam már olyan esetet, amikor a részeg gépkocsivezető éppen az ellenkező végletbe csapott át. Az egyensúlyérzéke neki sem volt rendben, de ez nemhogy óvatossá, hanem vakmerővé tette. Ez fajta sokkal vesze­­delmesebb, mint az előbbi. Az ilyenekből lesznek a tömegsze­­rencsétlenségek, a járdára fel­­fűlő és cik­cakban rohanó autó okozta végzetes balesetek. Az én tanácsom az, — folytatta az orvos — hogy a munkában lévő sofőr lehetőleg ne igyék, vagy legfeljebb egy fröccsöt, de ennél többet soha. A rendőrség közigazgatási osz­tályán ezt mondották: — Az utolsó három hónapban mindössze hat-nyolc esetet je­gyeztünk fel, amikor a balesetet ittas sofőr okozta. Ez a szám a balesetek számához hasonlítva igen csekély. Tapasztalatunk, hogy a hivatásos sofőrök fegyel­mezettek és munka közben nem isszák le részegségig magukat. A baleseteket, amelyeket részeg autóvezető okozott legtöbbször nem is hivatásos sofőrök, hanem az úrvezetők idézik elő. Ők azok, akik ke­vésbé tudnak mértéket tartani, mert nekik nem munkahelyük a volán és így nem gondolnak arra, hogy ehhez a munkához is tiszta fej kell, mint minden komoly munkához. Bakó László taxisofőr elne­veti magát, amikor arról kérde­zem: ihat-e a sofőr munka köz­ben? —• Én nem iszom, — mondja — sem időm, sem pénzem nincs erre. De azért ne higyje azt, hogy kiprédikálom a poharat szaktársaim kezéből. Egy-két pohár még senkinek sem ártott meg, aki jó sofőr az mindig tudja, mikor kell abbahagyni, még ha olyan nagyon borissza is. Nekem az a véleményem, hogy nem sofőr az, aki berúg akkor, amikor vezetnie kell. — Persze, embere válogatja. Mindenkinek ismernie kell ön­magát és tudnia, hogy meddig mehet el. Van, aki fél litert is nyugodtan megihat, de olyan is akad, akinek egy pohár már megárt. — Van egy barátom és szak­társam, — folytatta —, aki bi­zony nem veti meg a jó bort. Jó sofőr is. Vidékre jár a ko­csijával és megvannak a törzs­csárdái, ahol el-elidőzik tíz-tíz percre egy pohár jó itókára. Már hosszú évek óta csinálja ezt és soha ne­m történt semmi baja. A múltkor színjózanon ve­zette a kocsiját és amikor egy szekeret került, egész váratlanul egy másik kocsi bukkant eléje. Barátom mit tehetett egyebet, fékezett és elfordította a volánt belefordult az árokba és betörte a fejét. Kocsija is összetört. Mondom, teljesen józan volt és nagyon jó sofőr. — Ezt csak azért mondtam el, hogy véleményem szerint leg­többször a szerencsétlen vélet­lenek összetalálkozása okozza a balesetet és igen ritkán a sofőr. Persze nem állítom azt sem, hogy aki mértéktelenül iszik, az nem veszti el biztonságérzetét, de azt sem mondom, hogy ne igyék a sofőr, mert aki igazi sofőr, az mindig tudja, hogy mikor, mennyit lehet. Az orvos nem javasolja. A rendőrség tapasztalata az, hogy alig akad részeg sofőr. A gép­kocsivezető bízik szaktársai lel­kiismeretességében, így hát való­ban a sofőr lelkiismeretére kell bízni, de a tanulság mégis az, hogy lehetőleg ne, vagy igen ke­veset igyunk munka közben. —L Másfajta munka alatt sem na­gyon szokás. HAJDUSKA ISTVÁN Révész László VI.: 10KA1-01CB I Telef­onszám: 127—139 AUTÓALKATRÉSZ S­Z A k 11 1 L E T Dugattyúk, gyűrűk, szelepek, tömítések és mindennemű láncok (autó és műszaki)­otorkerékpr­r és autó lés szerelési cikkek Artarts olajok AY KÁLMÁN :Lóka­-tér 5 Autóját tökéletesen KOZMA javítja XIII. Szt. László­ út 15. Telefon : 200 548 Motorkerékpár alkatrészek Biró Jenő VI., Liszt Ferenc-tér 2 M I. ISIM* A fillKIK SELMECI autó felszerelési cikkek Bp. VI., Sofia­ u. (Hegedűs Sándor­ u.­ 10. Tel: 22-44-96 ADÁS - VÉTEL Kis költséggel üzembehelyezhető, és már üzembehelyezett D.K.W, FIAT, SKODA, OPEL KADÉT, OLYMPIA P. 4., 1.3 WANDERER, ADLER, STEYR, ZETTKA, LINCOLN, MERCEDES DIESEL KLÖCKNER, PRÁGA, FORD 6, A FORD, VONTATÓK nagy választékban, kedvező áron, előnyös feltételekkel STEYR MŰVESI, Bp., VI., Lehel­ u. 2..—Tel.: 260-825 Megbízható gumijavítás, körvulkanizálás BENKŐ SÁNDOR GUMIJAVÍTÓ ÜZEMÉREM Budapest, IX. Lónyai­ u. 23. Telefon: 185-266 SZÁLLÍTÁSI gondjait ÉS KOCKÁZATÁT ÁTVESZI MÁTEUSZ A legalizálás születése, tündöklése és halála A felszabadulás után, a füstölgő romok között ren­geteg felépítésre alkalmas gépkocsironcs hevert. A ko­csik tulajdonosai ismeretlen helyen tarózkodtak és a pin­céből előbújó, nélkülöző em­­berek napról-napra jobban kopasztották a roncsokat. Ha a kormány azonnal nem in­­tézkedett volna, e járóművek m­ád elpusztulnak. A közlekedésügyi minisz­térium azonban 1945 év ele­jén életrehívta a MOGURT elődjét, a Gép­járómű Roncs­­gyűjtő Központot. Ez össze­­gyűjtötte, amit lehetett és csekély térítés fejében át­adta a roncsokat azoknak, akik vállalták az autó újjá­­építését, így született a lega­lizálás. Akkoriban minden gépko­csi életet jelentett. Az autó­ipari dolgozók felismerték a kérdés mérhetetlen jelentő­­ségét és éjjel-nappali mun­­kával láttak neki a magyar automobilizmus feltámasztá­sának. Fél évvel a felszaba­dulás után már magyar gép­kocsik hordták az­ anyagot a h­dákhoz, az újjáépítéshez és hatalmas mennyiségben szállították az élelmiszere­­ket. A magyar vállalkozó kedv nem elégedett meg a roncs­­építéssel. A nyugati határok leomlása következtében, élel­miszer ellenében Ausztriában és Németországban könnyű­szerrel lehetett gépkocsit vá­sárolni. Az így megvett gép­kocsik okmányaiban legtöbb­­ször nem jegyezték be a tu­­lajdonosváltozást, a gépko­csik tulajdonjogát, ugyan­csak legauzalással, meneteit jogérvényesen megszerezni. A legalizálási bevételek az állam javára folytak be és ez az összeg egyrészt jelen­tősen elősegítette a közhasz­nálatú állami gépjáróművál­­lalatok újjáépítését, más­részt azok kártalanítására szolgált, ak­i felismerték régi gép­járóműve­ket, es nyez azonban már a múlté. A közigazgatás újjá­szervezése, a vámhatóságok működésének újból, életbe­léptetése, a stabilizáció, le­hetővé tette a békebeli ke­­rskedelem helyreállítását. Ma már szabályszerű okmá­­nyokkal kell igazolni a gép­­járóművek megszerzését. A legalizálás ideje lejárt és a közlekedési, minisztérium legutóbb rendeletileg is vé­get vetett a háború utáni idők ennek az átmeneti jelen­ségének. Búcsúzóul elmondhatjuk, a legalizálás sokat segített a magyar automobilizmus újjá­építésében. De bármennyire hasznos volt is a felszabadu­­lást követő időkben, káros lenne ma, amikor már nem az van napirenden, hogy ko­­csikat varázsoljunk elő a semmiből, hanem az, hogy minden erőt megfeszítve munkával és szorgalommal fejlesszük a hároméves terv célkitűzéseinek megfelelően a magyar automobil’zm­i­k FELEDY BÉLA S­.ai­ másítják a sofőrséget B-fistás katonatisztek, levi­­tézlett grófok és bukott fiatal gyártulajdonosok, akik a múlt­ban azért tanultak meg autót vezetni, hogy költséges pasz­­szióiknak hódolhassanak, egyre nagyobb számban árasztják el a sofőrpályát. Könnyen tehe­tik ezt, mert minden egyéb szakmához képesítés kell, ame­lyet csak szorgalmas inasévek után lehet elnyerni. Ezeknek a kontár-sofőröknek a beáram­lása a szakmába egyre jobban veszélyezteti azoknak a kisem­bereknek az egzisztenciáját, akik szorgalmas tanulással va­lóban hivatásszerűen tanulták meg az autóvezetést s az ez­zel kapcsolatos technikai tud­nivalókat. Éppen ezért, hogy ezt a kü­lönös inváziót valamiféleképen megállítsák és a valóban hiva­tásos soffőrök érdekeit megvéd­jék, a szakszervezetbe tömörült gépkocsivezetők erélyes rend­szabályokat kívánnak. A demokratikus kormányzat ezeket a kívánságokat magáévá is tette s ezért a közeljövőben rendelet jelenik meg a sofőr szakma szakmásítási ügyében. A rendelet szerint minden autóvezető, akinek legalább kétévi igazolt gyakorlata van, önkéntes elhatározásából jelent­kezhet a szakmásítási tanfo­lyamra. A jelentkezőknek a tanfolyam megkezdése előtt felvételi vizsgát kell tenniök. Ha itt megállják helyüket, be­kerülnek a háromhetes tovább­képzőbe. Itt mindazokat a tud­nivalókat elsajátíthatják, ame­lyek az autótechnika rohamos fejlődése következtében nélkü­lözhetetlenül szükséges minden jó képzettségű sofőrnek. A tanfolyam elvégzése után bizo­nyítványt kapnak a hallgatók, amely a későbbiek során szá­mos előnyt biztosít ezek tu­lajdonosainak. MARKOVITS SZILÁRD autó-műszaki vállalata Budapest, V., Alkotmány­ u. 19. CH­AUSSON autóbuszok, PANHARD Diesel tehergép­­kocsik­, COOPER és INDIA pneumatikok, Alkatrészek és felszerelési cikkek. MOTOCO légkompresszor, használt gépkocsik. AUTÓJAVÍTÓ MŰHELY Nemzetközi Gépkereskedelmi rt. (Opel Service) General Motors Opel, Chevrolet, Buick, Opel- Blitz, Vauxhall gyártmányainak magyarországi vezér­képviselője. — Autójavítás, autó-ser­vice, alkatrész-szolgálat, használt automobilok eladása XII., Révész­ u. 1—5. Telefon: 300-810 Közlekedésrendészeti szemlére gyorsan és olcsón előkészítünk : motorkerékpárokat, személygépkocsikat, tehergépkocsikat. Vizsgaszerelvényeket raktárról szállítunk. MÍIUY MTORKIÍKOKI’I ÍBGVIUI l­ratEUTillVtVY. BIMI’EST. VI., LEHEE­ll. ISA. — TELEFO­V: 204-035.

Next