Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)

1948-08-01 / 11. szám

Ezer munkanélküli sofőr keserve. Kevés az állás és azokat a „kikérés levelesek“ kapják . Annyian vagyunk, uram, hogy el lehetne velünk a Dunát rekeszteni. Aztán csak járunk ide, de nem sok eredménnyel .. . Egy sovány, magas férfi mondja ezeket a panaszos sza­vakat, miközben kopott pléh­­dobozt vesz elő, hogy a mara­dék, poros dohányból cigarettát csavarjon magának. Sofőr. Vagy tizenöt esztendő­vel ezelőtt vizsgázott, évekig volt egy-egy jó állásban, de most március óta munkanélkül van. Azóta minden hétfőn és pénteken eljön ide, a Gépjár­művezetők Szakszervezetének Köztársaság-téri munkaközvetí­tőjébe, hogy lebélyegeztesse je­lentkezési lapját. Nem egyedül van itt. Bélyeg­zési napokon százan és százan ácsorognak a munkaközvetítő iroda kapuja előtt,­ vagy tolon­ganak bent a rosszul világított várakozóban. A füstös helyisé­get üvegfal választja el az iro­dától, annak ablakánál tömö­rülnek mindig a legtöbben.­­• Nemcsak azért, hogy lebélyegez­tessék lapjukat, hanem azért is, hogy megkérdezzék, van-e kilá­tás, van-e remény munkára? Sok az eszkimó A válasz legtöbbször nemle­ges. Valahányszor csak megkér­dezik, mindig az derül ki: sok az eszkimó és kevés a fóka. Fordítva jobb lenne, de azért így is csak nehezen mozdulnak, reménykedve tovább várakoznak s a nagy helyiség még délben is tele van emberekkel. Csopor­tokba verődve beszélgetnek, van aki csendesen szúnyókál a sa­rokban, néhányan pedig sakko­zással ütik agyon az időt. — Matt! — mondja éppen a partnerének egy szemüveges, idősebb sofőr és bóllztt egyet a fejével. Megnyerte a játszmát, de látszik az arcán, hogy egy állásnak sokkal jobban örülne. Mihály­fi Jánosnak hívják, öt hónapja van munkanélkül s bi­zony, már unja a sakkozást. — Ebből nem lehet megélni, — mondja keserűen — de hát mit csináljon az ember?! Öt hónapja járok már ide, de még egyszer sem közvetítettek ki. Sosem kerül rám a sor. .. — Nem hát! — veti közbe a mellette ülő Kandikó István. — Hogyan is kerülne, amikor min­dig a protekciósok jutnak mun­kához. Nem igazságos ez a do­log. . . Erre már egyszerre tizen is kezdenek beszélni. Indulat fűti a hangjukat, amint helyeselve az igazukat magyarázzák. ...és sok a protekció — Igen, az a baj, — veszi át a hét hónapja munkanélküli Napkori József a vezérszónok szerepét,­­ hogy mindenki ki­kérő levéllel jön ide, azzal vi­szik el az állásokat, mi pedig várhatunk itt az életünk végéig. Meg kellene tiltani, hogy soron­­kívül bárkit elközvetítsenek, ha még olyan nagyon ragaszkodnak is az illető személyéhez . . . A fél terem helyeslése kíséri a beszédet, aztán hirtelen más téma vetődik fel. — Én egy új Citroem-kocsival jártam — panaszkodik Keszőcze János, — a Margithídon nekem jött egy teherautó, nem én vol­tam a hibás, engem felmentet­tek, mégis elbocsátottak az ál­lásból. Dünnyögés, zsibongás tölti be a helyiséget s már újra hango­san koppannak a sakkfigurák lépései. ... munkaalkalom meg kevés Mi is lépünk egyet: a munka­­közvetítő irodájába nyitunk be, amelynek vezetője, Csikós Bá­lint éppen a közvetítési naplót lapozza. A kép, amelyről be­számol, nem mondható derűs­nek. — A Szakszervezet közel ezer munkanélkülit tart nyilván — mondja a tisztviselő. — Ezek­nek a száma ma tizennégy újabb jelentkezővel szaporodott, míg a közvetítések száma csak tizen­egy volt. Sajnos, ezek is vala­mennyien kisérőlevéllel mentek el ... Tehát igaz, amit odakínn a­­munkanélküliek mondanak. — Csikós Bálint nem is tagadja, sőt hozzáteszi , maga is már többször eljárt a Szaktanácsnál, hogy módot találjon a tartha­tatlan állapot megszüntetésére. — Mindent elkövetünk mun­kanélküli tagjaink érdekei vé­delmében, így nemrég tagzárla­tot rendeltünk el az újonnan vizsgázott sofőrök beözönlésé­­nek megakadályozására, ezenkí­vül minden erőnkkel tiltakozunk a gombamódra szaporodó ál­­sofőrisk­olák ellen. Itt az ideje, hogy ezeket betiltsák . .. Még egy óra hosszat mara­dunk az irodában. Beszélgetünk, közben az íróasztalon álló te­lefonra figyelek. Egyszer sem csenget. Senki sem szól ide, hogy gépkocsivezetőre volna szüksége. Dél már régen el­múlt. Két óra felé jár az idő. A várako­zóból az utolsó sofőrök is haza­szállingóznak, hogy holnap va­lamennyien újra eljöjjenek. VAÁD FERENC mjr «a««,J­rm Im^rf mentődoboz, visszapillantótükör, duda, kapcsolók, rendszámtáblakeretek stb. stb. KÁSZONYI ,I.ÍIJOS autófelszerelési szaküzletében IX.,ÜLLŐI­ ÚT 57. Telefon: 139-821 Dugattyú, acélcsészés ólombronz csapágy speciális bronz, aluminium és kokilla öntvények ifj. TÓTH FERENC BUDAPEST, XIII., BÉKE-TÉR 9. Telefon : 200-233 ÜVEGCSISZOLÓ ÉS TÜKÖRGYÁR R. BUDAPEST L. KOSZORÚ U. 30 ■ ■ ' ■■■TELEFONJ. 138-463* Autóüvegezés Gyors kiszolgálás Törött autóüvegét azonnal kicseréljük Révész László VI., JÓKAI­ UTCA 1 Telef­onszám: 127—139 i­UTÓIUMTRÉSZ SZAKÜZLET Dugattyúk, gyűrűk, szelepek, tömítések és mindennemű láncok (autó és műszaki) A ti CSECH FIGYELEM ÜVEGÉT személy- és teherautóhoz csak gyakorlott üvegezőnél szerezte be TÖRHETETLEN SCHOR ÜVEG SEKURIT MINŐSÉGBEN már kapható KOVÁCS JÁNOS autóüvegező BUDAPEST, VI., SZABOLCS U. 18/B Alapítási év 1920 Telefon : 200-360 Szombaton üzemszünet FORDSON ALKATRÉSZEK­­.1 ??T­RIO A ÜTŐ ALKATRÉSZ, SZERSZÁM ÉS MŰSZAKI SZAKÜZLET UJ CÍM: Budapest, VI., Jókai­ u. 8 Telefon: 136-933 DUGATTYÚK Dugattyúgyűrűk, Csapszegek SZILÁRD BÉLA VI., NAGYMEZŐ UTCA 15. Telefon: 122-814 Hirdessen az Afwirt -ban Az új szovjet vontató Egy gombnyomás és a hernyótalp felemelkedik a földről Terepjáró teherszállító jármű­vek problémáját kielégítően csak a lánctalpas szerkezettel lehet megoldani. A berendezés azon­ban drága, nehéz, karbantartása költséges. A kiépített utat erő­sen rontja, és üzeme egyáltalán nem gazdaságos, lassú, stb. Építkezéseknél, erdőkiterme­­lésnél, stb.; gyér úthálózatú vi­déken gyakran előfordul, hogy jó úthálózat mellett, terepen is kell közlekedni. Az így felme­rülő problémák megoldásával főleg az oroszok kísérleteztek. Az egyik orosz gyár praktikus megoldását itt mutatjuk be. Lényege: a vontató a kerék­üzemben kizárólag elsőkerék­­meghajtású. A lánctalpas meg­hajtásra való átkapcsolás hidrau­likus úton történik. Ez könnye­dén, a vezetőülésből végezhető el. A hátsó tengelyt egy hidrau­likus emelőrész felemeli, ezzel az alváz bizonyos mértékben le­süllyed, úgyhogy a lánctalpas rész veszi át a meghajtás sze­repét. A pótkocsi első részével a lánctalpas rész fölött levő nyeregre fekszik fel. A vontató 30—40 tonnával terhelt pótkocsit képes szállí­tani laza talajon is. A kísérle­­tek alkalmával az új típusú von­tató kitűnően bevált. Havonla 5 anté ég le Budapesten A tűzoltóparancsnokság érdekes nyilatkozata: miért gyulladnak ki az autók Képzeld, meséli X úr Y-nak egy autótüzet láttam ma. Az­után pontosan elmeséli, hogy milyen szépen égett a kocsi és senki sem mert a közelébe menni. Mindenki félt a robba­nástól. Nézzük csak meg közelebb­ről a dolgot. Az autó és mo­­torkerékpártüzek egyáltalá­ban nem ritkák. Ezt bizonyítja központi tüzérségünk statisz­tikája, mely 1947-ben 64, míg 1948 első felében 37 bejelentett tűz­esetet tart számon a fő­város területén. A tüzek keletkezésének okairól, azoknak megelőzésé­ről és a további tennivalókról kérdezzük meg Szőke István főhadnagyot, aki készségesen magyarázza meg a tudnivaló­kat. A robbanómotorral hajtott járműveknél két gyakori lehe­tősége van a tűz keletkezésé­nek. Az első, a hibás elektro­mos vezetékek és berendezé­sek, a második a rosszul mű­ködő szelepek, illetve karburá­tor. Nagyon sok az olyan pont járműveinken, ahol az elektromos berendezések gyúlékony anyaggal vannak szoros kapcsolatban. A fakarosszéria alatt futó hát­­sóvilágítás vezeték, a kárpi­tozásban vezetett tetővilágítás, vagy az irányjelzőkábelek. Ezeknek átizzása lehet okozó­ja a tűznek. A gépházban gyújtókábelek, elosztófej vagy transzformátor hiba robbanthatják lángra a gumirészeket, vagy a karburá­torból lecsöppenő benzint. Itt lép a bűnösök közé a rossz karburátor. Tömítései hibásak, esetleg túlfolyik és az erősen gyúlékony benzin szétömlik a motoron. Elég a legparányibb szikra, hogy a baj bekövetkez­zék. A tűz eléri azután a por­lasztót, ahol bő tápanyagot kap. Máskép is begyulladhat a karburátor. A fennakadó vagy nem teljesen záró szívószele­pen keresztül. Ilyenkor a hen­gerben lejátszódó robbanás útat talál a gázosítóhoz. A gépházban keletkezett tüzek akkor lesznek iga­zán veszélyesek, mikor az üzemanyagtartály a motor fölött van elhelyezve. Ez az eset a motorkerékpá­roknál. Megelőzni a tüzet, csak ezeknek a hibalehetőségeknek a kiküszöbölésével lehet. S gondoljunk mindig arra, hogy egy kis előrelátással meg­­takaríthatjuk magunknak fák­lyaként égő kocsink látványát. Tudnunk kell, hogy ha a tü­zet sajátkezűleg oltottuk el, akkor is jelenteni kell hivatalos helyen. A tüzőrség és rendőrség hu­szonnégy órán belül megszem­léli a kárt és ha vétkes gon­datlanságot nem látnak fenn­forogni, ártatlansági bizonyít­ványt adnak. Enélkül a bizto­sítótársaságok tűzkár-biztosí­tást nem fizetnek. Miután felvilágosítónknak szívességét megköszönjük, ke­­zet fogunk. A központi tűzőr­­ség kapuján kifelé menet pedig arra gondolunk, hogy hányan fogják a tanácsokat megfo­gadni. Kerék - Dísztárcsa - Kerékcsavar V., Légrády Károly­ útra 5. Magyar abroncs és keresegyár Rt. Javítás ■ Átalakítás - Telefon: 200-183 Jó állapotban lévő BMW., ADLER JUNIOR, OPEL SEPER, Opel P. 4., MERCEDES 1700, FORD V. 8., SKODA személy, OPEL BLITZ, MERCEDES DIESEL, KLOCKNER teherkocsik nagy választékban olcsó áron STEYR MŰVEK Brest, VI., Lehel­ u. 25 Tel.: 200-825 JtUhden autóba Minden AUTÓFELSZERELÉS VERSENYÁRON UNGAR BUDAPEST, VI., Horn Ede-utca 18 ACCUMULATOR! ILLÉS IMRE ÉS TÁRSAI BP, Vl„ HUNYADI TÉR í. Ti UFÓN: 428-405. MINDENT, AMI AUTÓHOZ WILLKÁN-tÓI VI., LISZT FERENC-TÉR 10 Éltető Albert spinter- karburátort is hegeszt V., Ipoly-utca 26-a. Telefon: 201-778 Minden útviszonyra alkalmas GYÁRI Ú3 TÁTRA KOLONNAL és TÁTRA 57/b típusú személykocsikat rövid határidőre szállít MOGÜRT V., Zápolya-utca 13. TELEFON: 20­1 -352 WOLF HEGESZTŐ Bpest, XIII., Váci­ út 41. Telefon: 200-107

Next