Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)
1948-08-01 / 11. szám
Ezer munkanélküli sofőr keserve. Kevés az állás és azokat a „kikérés levelesek“ kapják . Annyian vagyunk, uram, hogy el lehetne velünk a Dunát rekeszteni. Aztán csak járunk ide, de nem sok eredménnyel .. . Egy sovány, magas férfi mondja ezeket a panaszos szavakat, miközben kopott pléhdobozt vesz elő, hogy a maradék, poros dohányból cigarettát csavarjon magának. Sofőr. Vagy tizenöt esztendővel ezelőtt vizsgázott, évekig volt egy-egy jó állásban, de most március óta munkanélkül van. Azóta minden hétfőn és pénteken eljön ide, a Gépjárművezetők Szakszervezetének Köztársaság-téri munkaközvetítőjébe, hogy lebélyegeztesse jelentkezési lapját. Nem egyedül van itt. Bélyegzési napokon százan és százan ácsorognak a munkaközvetítő iroda kapuja előtt, vagy tolonganak bent a rosszul világított várakozóban. A füstös helyiséget üvegfal választja el az irodától, annak ablakánál tömörülnek mindig a legtöbben.• Nemcsak azért, hogy lebélyegeztessék lapjukat, hanem azért is, hogy megkérdezzék, van-e kilátás, van-e remény munkára? Sok az eszkimó A válasz legtöbbször nemleges. Valahányszor csak megkérdezik, mindig az derül ki: sok az eszkimó és kevés a fóka. Fordítva jobb lenne, de azért így is csak nehezen mozdulnak, reménykedve tovább várakoznak s a nagy helyiség még délben is tele van emberekkel. Csoportokba verődve beszélgetnek, van aki csendesen szúnyókál a sarokban, néhányan pedig sakkozással ütik agyon az időt. — Matt! — mondja éppen a partnerének egy szemüveges, idősebb sofőr és bóllztt egyet a fejével. Megnyerte a játszmát, de látszik az arcán, hogy egy állásnak sokkal jobban örülne. Mihályfi Jánosnak hívják, öt hónapja van munkanélkül s bizony, már unja a sakkozást. — Ebből nem lehet megélni, — mondja keserűen — de hát mit csináljon az ember?! Öt hónapja járok már ide, de még egyszer sem közvetítettek ki. Sosem kerül rám a sor. .. — Nem hát! — veti közbe a mellette ülő Kandikó István. — Hogyan is kerülne, amikor mindig a protekciósok jutnak munkához. Nem igazságos ez a dolog. . . Erre már egyszerre tizen is kezdenek beszélni. Indulat fűti a hangjukat, amint helyeselve az igazukat magyarázzák. ...és sok a protekció — Igen, az a baj, — veszi át a hét hónapja munkanélküli Napkori József a vezérszónok szerepét, hogy mindenki kikérő levéllel jön ide, azzal viszik el az állásokat, mi pedig várhatunk itt az életünk végéig. Meg kellene tiltani, hogy soronkívül bárkit elközvetítsenek, ha még olyan nagyon ragaszkodnak is az illető személyéhez . . . A fél terem helyeslése kíséri a beszédet, aztán hirtelen más téma vetődik fel. — Én egy új Citroem-kocsival jártam — panaszkodik Keszőcze János, — a Margithídon nekem jött egy teherautó, nem én voltam a hibás, engem felmentettek, mégis elbocsátottak az állásból. Dünnyögés, zsibongás tölti be a helyiséget s már újra hangosan koppannak a sakkfigurák lépései. ... munkaalkalom meg kevés Mi is lépünk egyet: a munkaközvetítő irodájába nyitunk be, amelynek vezetője, Csikós Bálint éppen a közvetítési naplót lapozza. A kép, amelyről beszámol, nem mondható derűsnek. — A Szakszervezet közel ezer munkanélkülit tart nyilván — mondja a tisztviselő. — Ezeknek a száma ma tizennégy újabb jelentkezővel szaporodott, míg a közvetítések száma csak tizenegy volt. Sajnos, ezek is valamennyien kisérőlevéllel mentek el ... Tehát igaz, amit odakínn amunkanélküliek mondanak. — Csikós Bálint nem is tagadja, sőt hozzáteszi , maga is már többször eljárt a Szaktanácsnál, hogy módot találjon a tarthatatlan állapot megszüntetésére. — Mindent elkövetünk munkanélküli tagjaink érdekei védelmében, így nemrég tagzárlatot rendeltünk el az újonnan vizsgázott sofőrök beözönlésének megakadályozására, ezenkívül minden erőnkkel tiltakozunk a gombamódra szaporodó álsofőriskolák ellen. Itt az ideje, hogy ezeket betiltsák . .. Még egy óra hosszat maradunk az irodában. Beszélgetünk, közben az íróasztalon álló telefonra figyelek. Egyszer sem csenget. Senki sem szól ide, hogy gépkocsivezetőre volna szüksége. Dél már régen elmúlt. Két óra felé jár az idő. A várakozóból az utolsó sofőrök is hazaszállingóznak, hogy holnap valamennyien újra eljöjjenek. VAÁD FERENC mjr «a««,Jrm Im^rf mentődoboz, visszapillantótükör, duda, kapcsolók, rendszámtáblakeretek stb. stb. KÁSZONYI ,I.ÍIJOS autófelszerelési szaküzletében IX.,ÜLLŐI ÚT 57. Telefon: 139-821 Dugattyú, acélcsészés ólombronz csapágy speciális bronz, aluminium és kokilla öntvények ifj. TÓTH FERENC BUDAPEST, XIII., BÉKE-TÉR 9. Telefon : 200-233 ÜVEGCSISZOLÓ ÉS TÜKÖRGYÁR R. BUDAPEST L. KOSZORÚ U. 30 ■ ■ ' ■■■TELEFONJ. 138-463* Autóüvegezés Gyors kiszolgálás Törött autóüvegét azonnal kicseréljük Révész László VI., JÓKAI UTCA 1 Telefonszám: 127—139 iUTÓIUMTRÉSZ SZAKÜZLET Dugattyúk, gyűrűk, szelepek, tömítések és mindennemű láncok (autó és műszaki) A ti CSECH FIGYELEM ÜVEGÉT személy- és teherautóhoz csak gyakorlott üvegezőnél szerezte be TÖRHETETLEN SCHOR ÜVEG SEKURIT MINŐSÉGBEN már kapható KOVÁCS JÁNOS autóüvegező BUDAPEST, VI., SZABOLCS U. 18/B Alapítási év 1920 Telefon : 200-360 Szombaton üzemszünet FORDSON ALKATRÉSZEK.1 ??TRIO A ÜTŐ ALKATRÉSZ, SZERSZÁM ÉS MŰSZAKI SZAKÜZLET UJ CÍM: Budapest, VI., Jókai u. 8 Telefon: 136-933 DUGATTYÚK Dugattyúgyűrűk, Csapszegek SZILÁRD BÉLA VI., NAGYMEZŐ UTCA 15. Telefon: 122-814 Hirdessen az Afwirt -ban Az új szovjet vontató Egy gombnyomás és a hernyótalp felemelkedik a földről Terepjáró teherszállító járművek problémáját kielégítően csak a lánctalpas szerkezettel lehet megoldani. A berendezés azonban drága, nehéz, karbantartása költséges. A kiépített utat erősen rontja, és üzeme egyáltalán nem gazdaságos, lassú, stb. Építkezéseknél, erdőkitermelésnél, stb.; gyér úthálózatú vidéken gyakran előfordul, hogy jó úthálózat mellett, terepen is kell közlekedni. Az így felmerülő problémák megoldásával főleg az oroszok kísérleteztek. Az egyik orosz gyár praktikus megoldását itt mutatjuk be. Lényege: a vontató a keréküzemben kizárólag elsőkerékmeghajtású. A lánctalpas meghajtásra való átkapcsolás hidraulikus úton történik. Ez könnyedén, a vezetőülésből végezhető el. A hátsó tengelyt egy hidraulikus emelőrész felemeli, ezzel az alváz bizonyos mértékben lesüllyed, úgyhogy a lánctalpas rész veszi át a meghajtás szerepét. A pótkocsi első részével a lánctalpas rész fölött levő nyeregre fekszik fel. A vontató 30—40 tonnával terhelt pótkocsit képes szállítani laza talajon is. A kísérletek alkalmával az új típusú vontató kitűnően bevált. Havonla 5 anté ég le Budapesten A tűzoltóparancsnokság érdekes nyilatkozata: miért gyulladnak ki az autók Képzeld, meséli X úr Y-nak egy autótüzet láttam ma. Azután pontosan elmeséli, hogy milyen szépen égett a kocsi és senki sem mert a közelébe menni. Mindenki félt a robbanástól. Nézzük csak meg közelebbről a dolgot. Az autó és motorkerékpártüzek egyáltalában nem ritkák. Ezt bizonyítja központi tüzérségünk statisztikája, mely 1947-ben 64, míg 1948 első felében 37 bejelentett tűzesetet tart számon a főváros területén. A tüzek keletkezésének okairól, azoknak megelőzéséről és a további tennivalókról kérdezzük meg Szőke István főhadnagyot, aki készségesen magyarázza meg a tudnivalókat. A robbanómotorral hajtott járműveknél két gyakori lehetősége van a tűz keletkezésének. Az első, a hibás elektromos vezetékek és berendezések, a második a rosszul működő szelepek, illetve karburátor. Nagyon sok az olyan pont járműveinken, ahol az elektromos berendezések gyúlékony anyaggal vannak szoros kapcsolatban. A fakarosszéria alatt futó hátsóvilágítás vezeték, a kárpitozásban vezetett tetővilágítás, vagy az irányjelzőkábelek. Ezeknek átizzása lehet okozója a tűznek. A gépházban gyújtókábelek, elosztófej vagy transzformátor hiba robbanthatják lángra a gumirészeket, vagy a karburátorból lecsöppenő benzint. Itt lép a bűnösök közé a rossz karburátor. Tömítései hibásak, esetleg túlfolyik és az erősen gyúlékony benzin szétömlik a motoron. Elég a legparányibb szikra, hogy a baj bekövetkezzék. A tűz eléri azután a porlasztót, ahol bő tápanyagot kap. Máskép is begyulladhat a karburátor. A fennakadó vagy nem teljesen záró szívószelepen keresztül. Ilyenkor a hengerben lejátszódó robbanás útat talál a gázosítóhoz. A gépházban keletkezett tüzek akkor lesznek igazán veszélyesek, mikor az üzemanyagtartály a motor fölött van elhelyezve. Ez az eset a motorkerékpároknál. Megelőzni a tüzet, csak ezeknek a hibalehetőségeknek a kiküszöbölésével lehet. S gondoljunk mindig arra, hogy egy kis előrelátással megtakaríthatjuk magunknak fáklyaként égő kocsink látványát. Tudnunk kell, hogy ha a tüzet sajátkezűleg oltottuk el, akkor is jelenteni kell hivatalos helyen. A tüzőrség és rendőrség huszonnégy órán belül megszemléli a kárt és ha vétkes gondatlanságot nem látnak fennforogni, ártatlansági bizonyítványt adnak. Enélkül a biztosítótársaságok tűzkár-biztosítást nem fizetnek. Miután felvilágosítónknak szívességét megköszönjük, kezet fogunk. A központi tűzőrség kapuján kifelé menet pedig arra gondolunk, hogy hányan fogják a tanácsokat megfogadni. Kerék - Dísztárcsa - Kerékcsavar V., Légrády Károly útra 5. Magyar abroncs és keresegyár Rt. Javítás ■ Átalakítás - Telefon: 200-183 Jó állapotban lévő BMW., ADLER JUNIOR, OPEL SEPER, Opel P. 4., MERCEDES 1700, FORD V. 8., SKODA személy, OPEL BLITZ, MERCEDES DIESEL, KLOCKNER teherkocsik nagy választékban olcsó áron STEYR MŰVEK Brest, VI., Lehel u. 25 Tel.: 200-825 JtUhden autóba Minden AUTÓFELSZERELÉS VERSENYÁRON UNGAR BUDAPEST, VI., Horn Ede-utca 18 ACCUMULATOR! ILLÉS IMRE ÉS TÁRSAI BP, Vl„ HUNYADI TÉR í. Ti UFÓN: 428-405. MINDENT, AMI AUTÓHOZ WILLKÁN-tÓI VI., LISZT FERENC-TÉR 10 Éltető Albert spinter- karburátort is hegeszt V., Ipoly-utca 26-a. Telefon: 201-778 Minden útviszonyra alkalmas GYÁRI Ú3 TÁTRA KOLONNAL és TÁTRA 57/b típusú személykocsikat rövid határidőre szállít MOGÜRT V., Zápolya-utca 13. TELEFON: 201 -352 WOLF HEGESZTŐ Bpest, XIII., Váci út 41. Telefon: 200-107