Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-01-01 / 1. szám

200 kilométeren felüli sebesség 500 kcm-es kisautóval Piero Taruffi olasz konstruktőr és versenyző szenzációs új rekordjai Lapunk hasábjain rámutattunk arra, hogy a kismotor-konstruk­ciók terén az olaszok vezető he­lyet foglalnak el. Igaz, időnként más nemzetiségű kismotorkon­strukció — így elsősorban fran­cia, jóval ritkábban pedig angol — is kiváló eredményeket mutat fel, de végül legtöbbször újra Itália versenyzői és tervezői vi­szik el a pálmát. Ez történt legutóbb is, amikor a kiváló olasz autó- és motor-„Tart“ rekordkocsi vázlatos felülnézeti rajza. kerékpárversenyző, Piero Ta­ruffi mérnök, maga tervezte 500 kcm-es rekordkocsiján, hatalma­san megjavítottta a félliteres autókategória rövidtávú világ­rekordjait, amelyeket azelőtt a híres angol rekordmenő, Gard­ner őrnagy és az olasz gróf Tu­rani tartottak. Taruffi rekordkocsija, a „Tart“ egészen különös építésű és így megérdemli, hogy részletesebben ismertessük. Maga a „kocsi“ sokkal inkább egy szárnyaitól megfosztott kéttörzsű repülőgép­re hasonlít, mint automobilra. A két törzs mindegyike gondosan áramvonalazott. Menetirányban a baloldaliban van a vezetőülés, míg a jobboldali a motor befo­gadására szolgál. A két törzset összekötő tagok profilírozása olyan, hogy a nagy sebességek­nél fellépő légnyomás a kocsi stabilitását megfelelően bizto­sítja. Az első összekötőrészben a kormánymű, a hátsóban a meghajtótengely nyert elhelye­zést. A rekordkocsi acélcsövek­ből készült, önmerevítő vázzal bír, amelyet acéllemezek boríta­nak. Mind a négy kerék függet­­­­lenül rugózott, hidraulikus fö-­ és csillapítással. A két törzs alakjának kiképzésénél gondos kísérletek során elérték, hogy a légnyomás a kocsi hátsó részére enyhe nyomást gyakoroljon, mi­által a rendkívül könnyű, mind­össze 210 kg. összsúlyú rekord­kocsi úttartását­ sikerült biztossá tenni. A rekordkocsiba Taruffi a motorkerékpárversenyekről jól­ismert 500-as, kéthengeres, lég­­hűtéses Guzzi-versenymotort építette be. A felülfekvő büty­köstengelyes motor furat-lökete 68x68 mm, és sűrítő nélkül mű­­ködik. 8000-es percenkénti for­dulatszámnál a teljesítmény kb. 48 lóerő. A sebességváltó kilépő tengelye mindkét törzsben egy­­egy láncfogaskerék és többtagú lánc útján hajtja meg a hátsó kerekeket. A gumiabroncsok mérete egységesen 2.75x19. A „Terf" rekordkocsi érdekes ki­­vitelét képeink jól szemléltetik. A Taruffi által felállított új rekordok fő érdekessége, hogy lényegesen (kb. 10% -kal) job­bak a régieknél. Az összehason­lítás kedvéért közöljük Taruffi új és az eddig érvényes régi rekordokat. I. kategória. (Automobilok 500 kcm-ig.) 1 km. repülőrajttal. Átlagseb.: 207.4 km. Régi rekord: Gardner, (MG), 189 km. 5 km. repülőrajttal. Átlagseb.: 203.5 km. Régi rekord: Gardner, (MG), 183.5 km. 1 km. állórajttal. Átlagseb.: 116.9 km. Régi rekord: gr. Lu­­rani, 109 km.­ ­ Piero Taruffi különleges „kettőrésű" világrekord-kocsijával, a kéthengeres Guzzi-motorral be­épített „Tarf“-al, röviddel a start előtt. V! Rejtelmes hibák?! Elsősorban a mindinkább fo­gyó „kocsi-összeépítők" számá­ra érdekes az a ,,Rejtelmes hi­ba"­, amelyről most szó lesz, de tanulságul szolgálhat másoknak is. A kis Hanomag-Rekord új motort kapott. Nemcsak a hen­gerblokk és a karter, hanem valamennyi szerelék is meg­volt a cseremotoron s így gyor­san elkészült a munka. Sajnos azonban a beépített új motor nem működött rendesen. Kiha­gyott, nem ment minden hen­ger, egyszóval valami nem volt rendben — feltehetően a gyúj­tás körül. A gyertyák vizsgá­lata során kitűnt, hogy a szik­raképződés nem kifogástalan. Gyenge, erőtlen szikrák jelen­tek meg, különösen két gyer­tya pólusain. A gyertyacsere nem vezetett eredményre, a ká­belek hibátlannak bizonyultak és a transzformátor cseréje sem hozott változást. A motor nem kapott rendesen gyújtást, n­em húzott, kihagyott. Az el­osztófej vizsgálata sem utalt hibára, minden részében újsze­rűnek, sértetlennek mutatko­­zott. Ugyanez állt a kábelcsat­lakozásokra is. Az akkumulá­tor viszont kellően feltöltött, jó állapotban volt. A motorcserét végző szakembernek nem kis fejtörést okozott a rakoncátlan­­­kodó gyújtás, különösen mi­után a megszakítás is kifogás­talan volt és a gyújtási sorrend Minde*» autó&a A C C 0 MULATÓST IUÉS IMRE ÉS TÁRSAI »e, Vl„ HUNYADI-Tft* *. WJOH* »At-3 / 9 Megjelent az új 125 kcm-es GILERA Az olaszországi Gilera-motor­­kerékpárgyár (Arcore—Milano) világhírű négyhengeres vízhűté­ses, majd később léghűtéses 500-as verseny motorkerékpárjai mellett elsősorban oldalkocsi­­kerék-meghajtású katonai gépei­ről és kitűnő 500 kcm-es sport­­gépeiről ismert. Kis gépeket a Gilera-gyár eddig nem hozott piacra , ezért fokozott érdek­lődés kíséri az idei milánói mo­­torkerékpárkiálítás alkalmából először bemutatott, új 125 kcm­­es modelljét. Ellentétben a német és angol konstruktőrökkel, az olasz ter­vezők inkább négyütemű moto­rokat építenek és ez a különle­ges olasz irányzat adja magya­rázatát, hogy az új kis Gilera is négyütemű motorral bír. A ké­pünkön látható új Gilera egyik érdekessége, hogy első pillan­tásra kétütemű gépnek tűnik, függőszelepes négyütemű mo­torja ellenére. Ezt az „optikai csalódást" az idézi elő, hogy a 125-ös Gilera motorjának ú. n. „T" hengerfeje van, vagyis a kipuffogó­ szelepe középen, a henger elején, szívószelepe pe­dig a henger hátsó részén foglal helyet s így külalakja a két­ütemű motorokhoz hasonlóan szimmetrikus. Az egymástól tá­vol elhelyezett két szelep ter­mészetesen két bütyöktengelyt tesz szükségessé, amelyek közül az elülső a gép baloldalán elhe­lyezett dinamót s a jobboldalon lévő mágnest is meghajtja. A két kipuffogó­ cső a kettős­első vázrész vázcsövei között az áramvonalasan kiképzett motor­­karter és váltómodurok alatti hangtompítóba vezet, ahonnét ismét egy-egy cső vezeti tovább az elégett gázokat a hátsókerék két ellentétes oldalára. Az első villa préselt acél, köz­ponti spirálrugózással és lökhá­rítókkal, míg a hátsó felfüggesz­tést egy érdekesen megszerkesz­tett lengővillával és nyomó­rugókkal ol­dották meg. Az új Gilera teljesítmény­adatai egyelőre ismeretlenek. A gép külseje masszív, tömör épí­tést sejtet. A 125 kcm-es, OHV, Gilera, és a gyújtás időpontjának el­lenőrzése sem utalt semmi rendellenességre. Ismételt, gon­dos vizsgálódás sem vezetett eredményre, amikor az egyik, már ismételten elvégzett ellen­őrzés kapcsán, hirtelen, a szó szoros értelmében „szembetűnt a hiba, ami után már csupán rövid időbe telt a kiküszöbö­lése. A legutóbbi számunkban közölt „Rejtelmes hiba“ magyarázata A szerelő „intuitív" megérzés alapján, levette a porlasztó légszűrőjét. A motor ettől kezdve kifogástalanul műkö­dött. Az ok az volt, hogy a gyári kivitelű légszűrő szűrőbe­tétje — belül, tehát a szűrőbe­téteket lefedő leszorító-fedőle­­mezek alatt — nem a belevaló, bádoglapba helyezett fémszű­­rőkkel, hanem teljesen sűrűre összepréselt, a konyhaedény ki­­súrolásához használatos fém­­forgács-szerű anyaggal volt megtöltve — ismeretlen cél­ból. (Vagy talán a disszidált régi tulajdonost a nyaktöréstől féltő „gondos" kezek kívánták ezen a módon csökkenteni a nagy sebességek kifejtésére ké­pes motor teljesítményét?) A motor tehát nem kapott elég levegőt, „fuldoklott", ami azon­ban a próbák során visszalö­­völdözésben egyáltalában nem jutott kifejezésre, mert az ala­csonyabb forulatszámokhoz, amelyre a motor felpörgethető volt, a beszívott légmennyiség nyilvánvalóan még elégséges­nek bizonyult. Központ, kereskedelmi osztály, javító üzem és serviceG­R­T VÁCI­ ÚT 45 TELEFON: 200-925, 200-774­­ VEZÉRK­ÉPVISELET e­redeti alkatrészt importált. Ugyanott: gyári új Tortolino Fur­­gon gépkocsik árusítása Dózsa György­ út 61. tel.: 202-265 GYÁRI IIB­AERO 1.5 tonnás furgon SKODA ÉS TÁTRA SZEMÉLY ÉS TEHERAUTÓK raktárról szállíthatók Használt autók nagy választékban olcsó áron Bizományos: Nemzetközi Gépkereskedelmi Rt. XIII., Táci­nt 45.Tel:200-925 XIII., Révész­ u. 1-5. tel.: 200-810 Használt alkatrészek kis költséggel üzembehelyezhető személy*, teherautók, motorkerékpárok Autóbontótelep: Nemzetközi Gépkereskedelmi Rt. kezelésében Wahrmann­ u. 35-37. Tel.: 203-809

Next