Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)
1949-08-16 / 16. szám
50 kilométerre 2.75 t benzint fogyasztott a benzintakarékossági verseny győztes POBEDA vezetője A szovjet „Trud” sportegyesület a Sofőrök Központi Klubjával karöltve benzin,takarékossági versenyt rendezett setemény- és tehergépkocsik részére. A „sportolási” versenyben Moszkva 16 gépkocsivállalatának csapatai vettek részt, „Poteda” személy, Gaz 51 és Z’sz 150 típusú tehergépkocsikon. A személykocsiknak 50 km-es távért kellett megtenniük a városban, a tehergépkocsik a dimitrovszki országúton 100 kmes távon mérkőztek. Feltűnést keltő eredmények A verseny szenzációs eredményeket hozott. A Pobeda-kocsin első helyezést elért Mr. Osztopenko, Moszkva 1-es számú autótaxitelepének sofőrje, 50 kilométerre mindössze 2.73 1. benzint fogyasztott a 6.75 1.-ben megállapított normával szemben, ami 59.5%-os megtakarítást jelenít! Kiváló eredménnyel végzett a Gaz 51-es típusú teherkocsik kategóriájában indult D. Gyemin is, a Központi Automobilfuvarozási Tudományos Kutatóintézet sofőrje, aki 100 km-re mindössze 15.6. benzint fogyasztott kocsijával, ami a 23.85 1-es normához viszonyítva 34,2 százalékos megtakarítást jelent. Kisfogyasztású tehergépkocsik Jelentősen túlhaladta a normát a „Zisz 150” típusú teherautók csoportjának győztese, A. Pimenov is, a Mosz szovjet 3-as számú teherautótelepének sofőrje, aki a 34,2 litert kitevő norma helyett mindösesze 23.35 l.-es 100 km-éreti fogyasztással 27,71 százalékos eredményt ért el. A benzin takarékossági verseny feltűnő eredményei alátámasztják annak a széleskörű takarékossági megmozdulásnak a célkitűzéseit, amelynek célja, hogy a nemzeti vagyon takarékos és gazdaságos felhasználásával, a felesleges pazarlás megszüntetésével járuljon hozzá az életszínvonal általános emelkedéséhez Vilicsek Jenő autó alkatrészek, dugattyúk dugattyú gyűrűk és dugattyú csapok Mercedes személy, Wanderer, DKW, Opel Blitz autókhoz Budapest, VIII., Futó utca SI. Telefon: 13K-229 MOTOROSOK FIGYELMÉBE! SACHS motoralkatrészek, különféle motorkerékpár felszerelési cikkek és gumiáruk kaphatók: „CSEPEL" Kerékpárt Varrógép és Motorkerékpár Értékesítő N. VI./ LISZT FERENC TÉR 2. szám alatti fiókjában CSÁK BÉLA Budapest, X., Román u. 14. Autókarosszéria készítő és javító, fényező és kárpitozó Kétkerekű utánfutók gyártása TELEFON: 183-054 A három baráti népi demokrácia — Magyarország, Csehszlovákia és Lengyelország — tátrai nagy autó- és motorkerékpár megbízhatósági versenyén, a TAMS-on, a jórészt fiatal dolgozókból álló magyar versenyzőgárdának komoly sikere volt. Az „Autó” az egyik győztes Csepel-csapat tagját, Hajdú Miklóst kérte meg, számoljon be olvasóinknak, milyennek látta — a résztvevő szemével — a TAMS-ot. Ilajdy Miklós autószerelő, a felszabadulás előtt a Lehel-úti Steyr-üzemben volt inas, majd segéd. A diadalmas Szovjet Hadsereg bevonulása után, mint ismert, jó szakember bekerült a Ford-javítóba, ahol rövidesen felismerték képességeit és próbamester lett az időközben a MOGÜRT által átvett üzemben. Az első nemzetközi verseny idén januárban Hajdú Miklós, a MOGÜRT üzemgazdasági osztályának vezetője lett. Munkatársai, mind az üzemben, mind az irodában szeretik és becsülik. Sok munkája mellett időt szakít kedvenc sportjára, a motorozásra is és ha van egy-két szabad órája, azt egyesületében, a Vasasban tölti sporttársai között. így esett rá a választás, amelynek alapján ő is bekerült abba a 16 főnyi magyar csapatba, amely a TAMS-versenyen indult , és győzött. Hajdú Miklós egyik tagja volt a győztes „Csepel 100”-teamnek. Most itt ülünk szemben vele és miközben hivatalos ügyeit intézi, elmondja egyéni benyomásait élete első nemzetközi versenyéről. — A legmélyebb benyomást a meleg fogadtatás tette rám — kezdi a beszélgetést Hajdú. A szívélyes barátság már a csehszlovák határon kifejezésre jutott és végigkísért bennünket az egész úton. Soha nem fogom elfelejteni, hogy amikor a csehszlovák falvakon robogtunk keresztül, milyen lelkes ovációval fogadtak a parasztok. Hangos szóval éltették a magyarokat. Még „hajrá Csepelt” is kiáltottak. Mikor az egyik kisvárosba befutottam ... melyik is volt? — kérdezi önmagától — igen Brezno, és leálltam, hogy valami csekélységet igazítsak, pillanatokon belül embergyúrű vett körül és mindenki segíteni akart. Természetesen ezt nem engedhettem meg, mert tiltotta a versenyszabály. Óriási érdeklődés a Csepelek iránt — Persze, nehezen tudtam megértetni magam, mert nem bírom a csehszlovák nyelvet, így csak a nemzetközi kézláb nyelven diskuráltunk. Ebbe aztán annyira belejöttem, hogy esténként sokat „társalogtam” a Zetkás és Manetos versenyzőkkel. Mondhatom, jó barátság . Első külföldi szer az egyik győztes, fia, Hajdú Miklós Vasas, a MOGY TAMS-on győztes egyik . A Szovjetunió első automobilgyára, a Sztálinról elnevezett hatalmas moszkvai gyártelep ez év őszén tölti be 25 éves fennállását. Negyedévszázada annak, hogy az Októberi Forradalom évfordulóján, 1924. november 7-én kigördült a gyár kapuján az első szovjet tehergépkocsi, az AMO F 15. A szovjet autógyártás csakhamar gyors fejlődésnek indult. Egymásután látott napvilágot a később igen elterjedt ZiSz—5 jelzésű teherautomobil és a ZiSz-sport típusú személykocsi-modell. A nagy Honvédő Háború győzelmes befejezése után a Sztálin-autógyár megkezdte a nehéztehergépkocsik, a kényelmes, nagy hengerűrtartalmú személygépkocsik — ZISz 110 — és a vagontípusú autóbuszok gyártását. A Sztálin-autógyár ma a korszerű gépkocsigyártás fellegvára. Gépi berendezése a legmodernebb, dolgozói szocialista erőfeszítéssel versenyeztek abban, hogy a munkamódszerek fejlesztésével a gyártási eljárásokat a mai magas színvonalra emeljék. A Sztálinról elnevezett Az utolsó simításokat végzik a szovjet autógyártás egyik büszkeségén, a soros nyolchengeres ZlSz 110-es személykocsikon. A tökéletes kényelmet nyújtó, hat-hétszemélyes luxuskocsik a Szovjetunióban nagy népszerűségnek örvendenek és sok van belőlük forgalomban a taxivállalatoknál is. A moszkvai Sztálin-autógyár 25 éves jubileuma az egész szovjet mély- és tehergépkocsigyártás, a szakmunkásképzés és a dolgos autógyár elért, a szocialista termelési rendszer sikerét tanusítjátmut a moszkvai autógyárban, negyedévszázados fennállása alatt. tökéletesen kiképzett munkáskáderek nevelődtek ki s a közös célért lelkesedéssel végzett eredményes munka egyik jutalma a gyár számos Sztálin-díjjal kitüntetett munkása. A gyár típusai közül szerte a világon ismert a ZISz 110 típusú nyolchengeres luxusszemélygépkocsi-modell, a Szovjetúnió remek reprezentatív nagykocsija. Teljesítménye, kidolgozása a legkényesebb igények kielégítésére alkalmas és jellegzetes hűtőrács-kiképzése s klasszikusan kiegyensúlyozott vonalvezetése a legtetszetősebb modern gépkocsik közé sorolják. A Sztálin-autógyár teherkocsimodelljei közül a robusztus építésű, négytonnás ZlSz 150 egyike a Szovjetúnió legnépszerűbb tehergépkocsi-modelljeinek. A ZlSz 150 a legerősebb igénybevételre épült, s a legkeményebb időjárási- és útviszonyoknak is ellenálló korszerű gyorsteherkocsi. Teherbíróképességével méltán vetekszik üzembiztonsága és a modern elvek figyelembevételével épült, nagyteljesít- ményű és takarékos motorja. Nem luxusszálloda, hanem munkás-lakóház ez a hatalmas és gyönyörű palota, amelyben a moszkvai Sztálin-autógyár dolgozói laknak. A Sztálin-autógyár az élenjár a dolgozók számára nyújtott szociális és kulturális juttatások terén is, amelyek a maguk nemében páratlanok. A hatalmas ZlSz 110 luxus-tv nagyságú legjobb.