Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-08-16 / 16. szám

50 kilométerre 2.75 t benzint fogyasztott a benzintakarékossági verseny győztes POBEDA vezetője A szovjet „Trud” sportegye­­sület a Sofőrök Központi Klub­jával karöltve benzin,takarékos­sági versenyt rendezett setemény- és tehergépkocsik részére. A „sportolási” versenyben Moszkva 16 gépkocsivállalatá­­nak csapatai vettek részt, „Po­­teda” személy, Gaz 51 és Z’sz 150 típusú tehergépkocsikon. A személykocsiknak 50 km-es tá­vért kellett megtenniük a vá­rosban, a tehergépkocsik a di­­mitrovszki országúton 100 km­­es távon mérkőztek. Feltűnést keltő eredmények A verseny szenzációs eredmé­nyeket hozott. A Pobeda-kocsin első helyezést elért Mr. Oszto­­penko, Moszkva 1-es számú autótaxitel­epének sofőrje, 50 ki­lométerre mindössze 2.73 1. ben­zint fogyasztott a 6.75 1.-ben megállapított normával szem­ben, ami 59.5%-os megtakarí­tást jelenít! Kiváló eredménnyel végzett a Gaz 51-es típusú teherkocsik kategóriájában indult D. Gye­­min is, a Központi Automobil­fuvarozási Tudományos Kutató­intézet sofőrje, aki 100 km-re mindössze 15.6­­. benzint fo­gyasztott kocsijával, ami a 23.85 1-es normához viszonyítva 34,2 százalékos megtakarítást jelent. K­isfogyasztás­ú te­her­gép­kocs­i­k Jelentősen túlhaladta a nor­mát a „Zisz 150” típusú teher­autók csoportjának győztese, A. Pimenov is, a Mosz szovjet 3-as számú teherautótelepének sofőr­je, aki a 34,2 litert kitevő norma helyett mindösesze 23.35 l.-es 100 km-éreti fogyasztással 27,71 százalékos eredményt ért el. A benzin takarékossági ver­seny feltűnő eredményei alátá­masztják annak a széleskörű takarékossági megmozdulásnak a célkitűzéseit, amelynek célja, hogy a nemzeti vagyon takaré­kos és gazdaságos felhasználá­sával, a felesleges pazarlás meg­szüntetésével járuljon hozzá az életszínvonal általános emelke­déséhez Vilicsek Jenő autó alkatrészek, dugattyúk dugattyú gyűrűk és dugattyú csapok Mercedes személy, Wanderer, DKW, Opel Blitz autókhoz Budapest, VIII., Futó­ utca SI. Telefon: 13K-229 MOTOROSOK FIGYELMÉBE! SACHS motoralkatré­szek, különféle motorkerékpár felszerelési cikkek és gumiáruk kaphatók: „CSEPEL" Kerékpárt Varrógép és Motorkerékpár Értékesítő N­. VI./ LISZT FERENC­ TÉR 2. szám alatti fiókjában CSÁK BÉLA Budapest, X., Román­ u. 14. Autókarosszéria készítő és javító, fényező és kárpitozó Kétkerekű utánfutók gyártása TELEFON: 183-054 A három baráti népi demo­krácia — Magyarország, Cseh­szlovákia és Lengyelország — tátrai nagy autó- és motor­­kerékpár megbízhatósági verse­nyén, a TAMS-on, a jórészt fiatal dolgozókból álló magyar versenyzőgárdának komoly si­kere volt. Az „Autó” az egyik győztes Csepel-csapat tagját, Hajdú Miklóst kérte meg, számoljon be olvasóinknak, milyennek látta — a résztvevő szemével — a TAMS-ot. Ilajdy Miklós autószerelő, a felszabadulás előtt a Lehel-úti Steyr-üzemben volt inas, majd segéd. A diadalmas Szovjet Hadsereg bevonulása után, mint ismert, jó szakember bekerült a Ford-javítóba, ahol rövidesen felismerték képességeit és próbamester lett az időközben a MOGÜRT által átvett üzem­ben. Az első nemzetközi verseny idén januárban­ Hajdú Mik­lós, a MOGÜRT üzemgazda­sági osztályának vezetője lett. Munkatársai, mind az üzem­ben, mind az irodában szeretik és becsülik. Sok munkája mel­lett időt szakít kedvenc sport­jára, a motorozásra is és ha van egy-két szabad órája, azt egyesületében, a Vasasban tölti sporttársai között. így esett rá a választás, amelynek alapján ő is bekerült abba a 16 főnyi magyar csapatba, amely a TAMS-versenyen indult , és győzött. Hajdú Miklós egyik tagja volt a győztes „Csepel 100”-teamnek. Most itt ülünk szemben vele és miközben hivatalos ügyeit intézi, elmondja egyéni benyo­másait élete első nemzetközi versenyéről. — A legmélyebb benyomást a meleg fogadtatás tette rám — kezdi a beszélgetést Hajdú. A szívélyes barátság már a­ csehszlovák határon kifejezésre jutott és végigkísért bennünket az egész úton. Soha nem fo­gom elfelejteni, hogy amikor a csehszlovák falvakon robog­tunk keresztül, milyen lelkes ovációval fogadtak a parasztok. Hangos szóval éltették a ma­gyarokat. Még „hajrá Csepelt” is kiáltottak. Mikor az egyik kisvárosba befutottam ... me­lyik is volt? — kérdezi önma­gától — igen Brezno, és leáll­tam, hogy valami csekélységet igazítsak, pillanatokon belül embergy­úrű­ vett körül és min­denki segíteni akart. Természe­tesen ezt nem engedhettem meg, mert tiltotta a verseny­­szabály. Óriási érdeklődés a Csepelek iránt — Persze, nehezen tudtam megértetni magam, mert nem bírom a csehszlovák nyelvet, így csak a nemzetközi kéz­láb nyelven diskuráltunk. Ebbe az­tán annyira belejöttem, hogy esténként sokat „társalogtam” a Zetkás és Manetos versenyzők­kel. Mondhatom, jó barátság . E­lső külföldi szer az egyik győztes, fia, Hajdú Miklós Vasas, a MOGY TAMS-on győztes egyik . A Szovjetunió első auto­­mobilgyára, a Sztálinról elne­vezett hatalmas moszkvai gyártelep ez év őszén tölti be 25 éves fennállását. Negyedévszázada annak, hogy az Októberi Forradalom évfordulóján, 1924. november 7-én kigördült a gyár kapu­ján az első szovjet tehergép­kocsi, az AMO F 15. A szovjet autógyártás csak­hamar gyors fejlődésnek in­dult. Egymásután látott nap­világot a később igen elter­jedt ZiSz—5 jelzésű teherau­­tomobil és a ZiSz-sport tí­pusú személy­kocsi-modell. A nagy Honvédő Háború győzelmes befejezése után a Sztálin-autógyár megkezdte a nehéztehergépkocsik, a ké­nyelmes, nagy hengerűrtar­talmú személygépkocsik — ZISz 110 — és a vagon­­típusú autóbuszok gyártását. A Sztálin-autógyár ma a korszerű gépkocsigyártás fel­legvára. Gépi berendezése a legmodernebb, dolgozói szo­cialista erőfeszítéssel verse­nyeztek abban, hogy a mun­kamódszerek fejlesztésével a gyártási eljárásokat a mai magas színvonalra emeljék. A Sztálinról elnevezett Az utolsó simításokat végzik a szovjet autógyártás egyik büszkeségén, a soros nyolchengeres ZlSz 110-es személykocsi­kon. A tökéletes kényelmet nyújtó, hat-hétszemélyes luxus­kocsik a Szovjetunióban nagy népszerűségnek örvendenek és sok van belőlük forgalomban a taxivállalatoknál is. A moszkvai Sztálin-autógyár 25 éves jubileuma az egész szovjet mély- és tehergépkocsigyártás, a szakmunkásképzés és a dolgos autógyár elért, a szocialista termelési rendszer sikerét tanusítj­­át­mut a moszkvai autógyárban, negyed­évszázados fennállása alatt. tökéletesen kiképzett munkás­káderek nevelődtek ki s a kö­zös célért lelkesedéssel vég­zett eredményes munka egyik jutalma a gyár számos Sztá­­lin-díjjal kitüntetett munkása. A gyár típusai közül szerte a világon ismert a ZISz 110 típusú nyolchengeres luxus­személygépkocsi-modell, a Szovjetúnió remek reprezenta­tív nagykocsija. Teljesítmé­nye, kidolgozása a legkénye­sebb igények kielégítésére al­kalmas és jellegzetes hűtő­­rács-kiképzése s klasszikusan kiegyensúlyozott vonalveze­tése a legtetszetősebb modern gépkocsik közé sorolják. A Sztálin-autógyár teher­­kocsimodelljei közül a robusz­tus építésű, négytonnás ZlSz 150 egyike a Szovjetúnió leg­népszerűbb tehergépkocsi-mo­­delljeinek. A ZlSz 150 a leg­erősebb igénybevételre épült, s a legkeményebb időjárási- és útviszonyoknak is ellenálló korszerű gyorsteherkocsi. Te­herbíróképességével méltán vetekszik üzembiztonsága és a modern elvek figyelembe­vételével épült, nagyteljesít-­­ ményű és takarékos motorja. Nem luxusszálloda, hanem munkás-lakóház ez a hatalmas és gyönyörű palota, amelyben a moszkvai Sztálin-autógyár dolgozói laknak. A Sztálin-autógyár az élenjár a dolgozók számára nyújtott szociális és kulturális juttatások terén is, amelyek a maguk nemében páratlanok. A hatalmas ZlSz 110 luxus-tv nagyságú legjobb­­.

Next