Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-10-16 / 20. szám

Országos arányú motoros tömegmegmozdulás volt a Szabadságharcosok terep- és gyorsasági versenye 300 induló­­ A vidéki tehetségek sikere Október 1-én és 2-án mintegy háromszáz fővárosi és vidéki motoros állt starthoz, hogy részt­­vegyen a Magyar Szabadság­­harcos Szövetség által rendezett ,,Motorosok a békéért” verseny­b­en. A szabályzat értelmében kizá­rólag széria­gépeken versenyző szabadságharcos versenyzők in­dulhattak. A kettős verseny első részét, a terepversenyt, szombaton, ok­tóber 1-én futották le a budaörsi hegyekben. Két óra után pár perccel áll­­tak starthoz az első gépek, a 100 kcm-es kategória első tizes­­csoportja, amelyeket ötperces időközökben követtek a többi csoportok. Mindjárt a start után komoly akadályokkal kellett megküzdeniök a 12 kilométer hosszú terepen a motorosoknak. .Meredek, köves, gödrös hegyol­dalon kapaszkodtak fel a gépek a hegygerincig, hogy onnan le­futva, keskeny vízmosásban, cserjével benőtt ösvényeken, gö­röngyös erdei utakon, majd is­mét sziklás hegyoldalon törjenek­­a cél felé. Szászhúsz kismotor közül 106 Csepel gyártmányú szériagép volt. Csodálatos stra­pabírásukról itt is fényes tanú­ságot tettek ezek a kismotorok.­­Csak alig egy-két versenyzőnek kellett géphiba miatt feladnia a küzdelmet. Külön érdekessége volt a ver­senynek, hogy ezúttal nemcsak a bajnokok mérték össze erejü­ket a 12 kilométer hosszú terep­­szakaszon, hanem az indulók zöme kezdőkből állott. Sok fia­­tal, tehetséges versenyzőt lát­­nánk, akik fejlődőképességről, rátermettségről tettek tanúságot. A 100 kcm-es kategória után röviddel útnak indultak a 125 kcm-es gépek is, majd a 250 kcm-esek izgalmas küzdelme kö­vetkezett. A mezőny indulása után Szabó László (TFM­) Trugly Lászlótól kölcsönkapott JAWA-gépével azonnal az élre tört és gyors iramban tartott felfelé a meredek hegyoldalon. Mögötte alig pár méterre haladt Rusovszky József (CsMTK) JAWA gépével, hozzá pedig szo­rosan felzárkózva ifj. Gaál Fe­renc (I. honv. ker.) ugyancsak JAWA-géppel. A hegyoldalon le­felé menet Szabó László lábtar­tója a köves talajban megakadt és eltörött, úgy hogy Szabó a következő 11 kilométert levegő­ben tartott lábbal tette meg. Ha­talmas porfelhőt verve szágul­dottak a motorok és az egyik fordulóban Rusovszkynak sike­rült Szabót megelőznie és első­sként befutnia a célba. Rusovszky ■azonban — mint utóbb kiderült — Szabót elhagyva elvétette az utat, s így szabályellenes út­vonalon ért Szabó előtt a célba, mintegy fél kilométerrel lerövi­dítve a terepszakaszt. A 250 kcm-es kategória győztese így Szabó László lett, 13 perces idő­vel, második ifj. Gaál Ferenc 13.01 mp-cel. Szabó László egy­ben a nap legjobb idejét futotta. A 350 kcm-es kategóriában Malasits József (Veszprémi MSzHSz) Puch-gépével vívott komoly küzdelmet az elsőségért. Dicséretet érdemel vidéki ver­senyzőink nagy küzdőképessége és akadályt nem ismerő bátor­sága. Különösen az Állami Gép­állomások traktorvezetői tettek ki magukért, bebizonyítva, hogy nemcsak a traktorvezetéshez, ha­nem a motorversenyzéshez is értenek. Rezgett a levegő, a hegyolda­lak százszorosan verték vissza a motorok zúgását, amikor feldü­börögtek az 500-as motorok. Az első pár méter után Puhony Nándor (TFM­) tört az élre BMW-gépével. Messze maga­­mögött hagyva ellenfeleit, szinte versenytárs nélkül, 14.42 perc alatt futotta le nehéz gépével a 12 kilométeres, terepet. Az oldalkocsis motorkerékpá­rok versenyében, bár elég szép­számú induló volt, egyetlen ver­senyző sem futott be a célba. Részben elakadtak a szűk ösvé­nyeken, részben motordefektus miatt nem tudták lefutni a tá­vot. Ebben a kategóriában ered­ményt így nem is hirdettek. Hatalmas arányú felvonulás Az október 2-i gyorsasági verseny előtt reprezentatív fel­vonulást rendeztek a szabad­ságharcos motorosok a városon át. Délelőtt tíz órakor mintegy háromszáz motoros, hatos so­rokban,­ lobogó vörös és nem­zetiszínű zászlókkal indult el a Hősök­ teréről, hogy végigha­ladva a városon, a Zöldmáli úti starthoz érjen. Felvonulásuk ha­talmas, lelkes tüntetés volt a béke mellett. Amerre vonultak, megállt a forgalom, taps és él­jenzés kísérte útjukat. Ez a nap a Béke ünnepe volt. Mialatt százezrek tüntettek a Kossuth Lajos­ téren, szabadságharcos motorosaink nagyszerű küzdeni­akarásukkal, bátorságukkal tet­tek tanúbizonyságot arról, hogy szilárdan állnak abban a béke­­táborban, amelyet a nagy Szov­jetunió vezet. Többszáz induló a vasárnapi gyorsasági versenyen Felvonulás után megkezdődött a gyorsasági verseny tréningje, a Zöldmáli-út, Szépvölgyi-út és­ Pusztaszeri-út által határolt út­szakaszon. A verseny délután fél 3 órakor vette kezdetét. A 100 kcm-es motorok 3 kört, 8220 métert tettek meg. Egy kör hossza 2740 m volt. Nándori László PSE (Csepel), ifj. Fe­jér Rudolf csepeli MSZHSZ ugyancsak Csepel-géppel vívtak nagy küzdelmet ebben a kategó­riában az első helyért, s végülis Nándori László futott be első­nek a célba, nyomában ifj. Fejér Rudolf, majd Heszele Rudolf, az Előre versenyzője, ugyancsak Csepel-gépen. Még esett az eső, amikor a 125 kcm-es motorok álltak start­hoz, hogy lefussák az előírt 4 kört. A kitűnően küzdő miskolci Velencei Sándor (Zetka) és Wégner Mihály (Csepel) foly­tattak itt kemény küzdelmet, amelyből a rutinosabb Wégner Mihály került ki kis előnnyel győztesként. A harmadik helye­zett Erőss Gábor (CSMSZHSZ) is mindössze 7 másodperces hát­ránnyal futott célba. A 250 kcm-esek versenye ugyancsak bővelkedett izgalmak­ban. A start után élretörő Szabó László TFM­ (JAWA) nagyobb előnyt szerzett magának, amit két körön át tartott. A harmadik körben, a start utáni első for­dulóban szorosan felzárkózott hozzá a hasonló géppel indult Cserkuti László (Előre), minek folytán késhegyig menő küzde­lem fejlődött ki kettőjük között. Cserkuti, amikor látta, hogy el­lenfele nagy technikájával nem bír megbirkózni, igyekezett sport­szerűtlen magatartással zavarni Szabót. Szorosan melléje zárkó­zott és arra törekedett, hogy a pályáról leszorítsa. A célegye­nesben csupán Szabó László lé­lekjelenlétének volt köszönhető, hogy a vizes, csúszós talajon nem történt komoly szerencsét­lenség. Az utolsó tíz méteren Cserkuti beszorította Szabó Lászlót az út szélén húzódó víz­lefolyóba és könyökkel igyeke­zett utat törni magának. Szabó, hogy az összeütközést elkerülje, félkarját magasan a levegőbe emelte és félkézzel kormányozva motorját a célba, egy kerékhosz­­szal első lett. Cserkuti László nem első eset­ben viselkedett sportszerűtlenül, veszélyeztetve ezzel versenyző­társai és a nézőközönség testi épségét. Ezért szigorú büntetést érdemel. A sport írott és íratlan szabályai megkövetelik, hogy a küzdő felek sportszerűen visel­kedjenek, nem pedig erőszakkal, szabálytalan módon törjenek győzelemre. A vidéki versenyzők pompás szereplése A 350 kcm-es kategóriában láttuk a legtöbb vidéki verseny­zőt, akik kitűnő és izgalmas ver­senyt futottak. Schill Lothár, a győri MSZHSZ versenyzője (Triumph) és a székesfehérvári Majoros János (Puch) mérkő­zött itt az elsőségért. Ebben a versenyben az összes helyezése­ket vidéki versenyzők vitték el, akik pompás kanyartechnikájuk­kal már igen komoly ellenfelei a fővárosi versenyzőknek is. Nagy izgalom előzte meg az 500 kcm-es kategória versenyét. Mint a terepen, itt is Puhony ugrott az élre, de szorosan fel­zárkózva követte őt Boros Ist­ván, a miskolci MSZHSZ ver­senyzője, aki egy öreg 600-as Zündappal állt starthoz. Puhony­­nak ugyancsak meg kellett szo­rongatnia BM W RS-gépét, hogy első helyét megtarthassa a hat körön keresztül. A negyedik kör­ben Boros szorosan felzárkózott már Puhony­hoz, majd félkerék­kel vezetett előtte, de a start utáni hajtűkanyarban Puhony­­nak sikerült visszaszereznie az első helyét. Az ötödik körben Puhony fokozta előnyét és 9 má­sodperces időkülönbséggel első­ként futott be Boros István előtt a célba. Az öt kört futó oldalkocsis mo­torok versenyében a váci Kollár István (BMW) (utasa Zeller Ti­bor) állt az élre a start után, de a harmadik kör második felében ifj. Gaál Ferenc (BMW) az I. honv. ker. bajnokversenyzője, (utasa Rusznyák István), meg­előzte Kollárt. Gaál egészen az utolsó kör második feléig tar­totta az első helyet, azonban motorjának gyújtási zavarai kö­vetkeztében a célban a legna­gyobb meglepetésre Kollár után másodiknak futott be. Számos fiatal versenyzőt lát­tunk a kétnapos versenyen, akik ezúttal első ízben álltak starthoz.. Komoly utánpótlásai lesznek ezek a fiatalok a motorsportnak. Ezért küzd a Szahadiság harcos Szőres­ség motor szakosztálya A Szabadságharcos Szövetség célkitűzése, hogy a motorsportot a széles néprétegek sportjává tegye. A béke megvédése, a szo­cializmus építése öntudatos, küz­dőképes, technikailag is képzett embereket kíván. Ilyen emberek nevelését segíti elő a Szövetség azzal a törekvéssel, hogy lehe­tőséget nyújt a széles tömegek­nek arra, hogy versenyek kere­tében tegyenek tanúságot képes­ségeikről. Lehetőséget ad a mun­kás- és parasztfiataloknak, hogy a Szövetség kebelében elsajátít­sák a motorozás tudományát és hogy a Szövetség versenyein ezek a fiatalok is bekapcsolód­hassanak a múltban csak a ki­váltságosok részére fenntartott sportba. A részletes eredmények a kö­vetkezők : Terepverseny. Távs 12 kilomé­ter. 100 kcm. Főverseny: 1. Már­­tonfalvi Tibor Veszprém (Cse­pel) 16.09, 2. ifj. Fejér Rudolf Csepel (Csepel) 16.10. — 100 kcm. Kezdők: 1. Ádám Sándor Kaposvár (Csepel), 2. Bartay Jó­zsef Tatabánya (Csepel), 3. Mar­­kovits István Székesfehérvár (Csepel). — 125 kcm: 1. Wégner Mihály Csepel (Csepel) 14.55, 2. Velencei Sándor Miskolc (Zetka) 16.30, 3. Rab József Pécs (Csepel) 17.20. — 250 kcm. Fő­verseny: 1. Szabó László TFM­ (Jawa) 13.00, 2. ifj. Gaál Ferenc I. honv. ker. (JAWA) 13.01, 3. Rusovszky József Csepel (JAWA). — 250 kcm. Hala­dók: 1. Rúzsai József ÁMG (JAWA) 14.02, 2. Iván Ká­roly KÖZÉRT (JAWA) 17.04, 3. Fóti Rezső VI. ker. (JAWA). — 350 kcm. 1. Malasits József Veszprém (Puch) 15.32, 2. Fási Péter Debrecen (DKW) 15.56, 3. Gyarmati Károly Ikarusz (DKW) 16.00. — 500 kcm. Főverseny: 1. Puhony Nándor TFM­ (BMW) 14.42. — 500 kcm. Haladók: 1. Takács Zolán Csepel (BSA) 18.49 2. Rubovics József Szom­bathely (NSU) 20.45, 3. Boros István Miskolc (Zündapp) 21.00. Gyorsaság verseny: 1 kör = 2.740 méter. 100 kc­m. 3 kör ■­■ 8220 mé­ter: 1. Nándori László Postás (Csepel) 9.16. Átlagsebesség: 46.746 km, 2. ifj. Fejér Rudolf Csepel (Csepel) 9.28, 3. Hessele Rudolf Előre (Csepel) 9.33. — 125 kcm. 4 kör , 10.930 méter: 1. Wégner Mihály Csepel (Csepel) 9.42. Átlagsebesség: 50.843 km. 2. Velencei Sándor Miskolc (Zelka) 9.46. 3. Erős Gá­bor Elektromos (Csepel). — 250 kcm. 6 kör , 16.440 méter. Főverseny: 1. Szabó László TFM­ (JAWA) 13.23. Átlagsebes­ség: 73.703. — 250 kcm. Hala­dók: 1. Rúzsai József ÁMG (JAWA), 2. Baranyai Aladár ÁMG (JAWA) 3. Marton Tibor ÁMG (JAWA). — 350 kcm. 6 kör , 16.440 méter. 1. ScHN­ Lothár Győr (Triumph), 2. Ma­joros Já­nos Székesfehérvár (Puch), 3. Bálint Mátyás Baja (Budge). — 500 kcm. 6 kör­­ 16.440 mé­ter: 1. Puhony Nándor TFM­ (RMW) 13.4­3 2. Boros István Miskólc (Zöndapp) 13.54. 3. Ru­­bovics József Szombathely (NSU) — Oldalkocsis motorok- 6 kör 16.440 méter: 1. Kollár István Vác, utasa Zeller Tibor (BMW) 12.50, 2. ifj. Gaál Ferenc I. honv. ker.. utasa Rusznyák István (BMW) 13.10, 3. Dömök László XIII. kerület. utasa Ifj. Dömök László (BMW). ■Sátoraljaújhelyről jött el ez a fiatal vidéki versenyző — Sas­halmi László — hogy kis 100 kcm-es Csepel-gépével versenyre keljen rutinosabb fővárosi tár­saival. Motorok dübörgése veri fel az erdő csendjét. Hegyen-völgyön, vízmosáson át száguldanak a versenyezők a cél felé. Zárt sorokban, vörös lobogókkal vonult fel háromszáz szabadság­­harcos motoros október 2-án, hogy tanúságot tegyen: a magyar motorostársadalom egy emberként sorakozik fel a világ béke­tábora mellé, melyet a hatalmas Szovjetúnió vezet.­ ­ Wégner Mihály, a csepeli MSZHSZ versenyzője a­ terep­verseny egyik könnyebb útszakaszán. Wégner Mihály egyébként a 100 kcm-es kategória győztese lett Csepel-gépével. Meredek ez a „Szuszogó”, de a Csepel-gépek megbirkóznak vele. A Szabadságharcos Szövetség október 2-i gyorsasági versenye. Szabó László (250 Jawa) és Cserkuti László (250 Jawa) párharca az egyik kanyarban.

Next