Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-01-01 / 1. szám

a transzformátorról Magyarul gyujtótekercs. Hát mi is ez a gyujtótekercs, mi célt szolgál ez a henger­alakú valami? Hogyan műkö­dik és ha valami baja van, mi­ként javítható? T­eszem fel, Szilasbalhástól 20 kilométerre, latyakos ország­úton, éjjel 12 óra előtt, zúgó szélben, szakadó esőben unja ei magát, felmondja a tőle el­várt kollektív kötelességét úgy, hogy minden előzetes ér­tesítés nélkül beszünteti mű­ködését. Mi történik Önnel? Szabadjon talán azt nekem el­mondani Ön ottmarad az or­szágúton, amíg reggel a szeke­resek jóvoltából kötélvégre ke­rül, mert — és e tényt szíves­kedjék jól megjegyezni, a gyújtótekercs nem javít­ható. Természetesen mindezt elkerül­heti, ha van egy tartalék, — né­pies nyelven mondva, — trafója. (Lásd harmadik ábra.) Hogy a transzformátor hibáit meg is tudjuk állapítani, ismerkedjünk meg evvel a fránya tekerccsel, már csak azért is, mert zseb­­remenő az a tény, amikor a drága behúzatás után a mű­helyben a „tanárok" azt konstatálják, az Ön véleményé­vel ellentétben, hogy nem is a trafó volt ludas a dologban, hanem az elosztótól a transz­formátorhoz menő, első ábra szerinti, 8-as kábel rézpapucsa volt oxidálódva. (Lásd második ábrát is.) A gyújtótekercs el­tarthat addig, ameddig a kocsi, de meghibásodhat egész rövid idő alatt is, egy hosszú ideig rajtafelejtett gyújtástól, túl­­­melegedéstől, gyári hibából, szigetelés sérüléstől, esetleg ■ütéstől, egy megugrott csavar­­kulcs sérülésétől, reáesett ne­hezebb szerszámtól stb. Ta­pasztalásból állítom, hogy a kötél hasonlíthatatlanul drá­gább, mint egy tartalék gyújtó­­tekercs és hogy ez utóbbi mennyivel több bizalmat köl­csönöz, mint az előbbi a veze­tőnek, azt nem kell bővebben megindokolnom. A trafóval való megismerkedésünk azért is fontos, hogy a tartalék­­tekercset Ön helyesen be is tudja kötni. Tehát kezdjük. Azt bizonyo­san tudja, hogy az akkumulá­tor, illetőleg áramforrás-feszült­ség 6 vagy 12 Volt. Gyárak szerint változó. Ez a 6—12 Volt feszültség megfelel a világítási és egyéb elektromos berende­zések céljaira, de hallatlanul kevés ahhoz, hogy a hengerbe csavarozott gyertya elektródjai közeit átugorva, gyújtóképes szikrát adjon, amely az össze­préselt gázkeveréket meggyújt­­hatja. Ahhoz, hogy a szikra gyújtóképes legyen, 15.000 Volt feszültség szükséges. A gyuj­­tótekercsnek tehát az a ren­deltetése, hogy a rajta átfolyó 6—12 Voltos áramot, 15.000 Volt feszültségű árammá ala­kítsa át. Lássuk, hogyan. A gyujtótekercsben van egy, úgynevezett vasmag, mely sok egymás fölé helyezett, kör­alakú vaslapból áll, kinézésre olyan, mint a bankpénztárak­ban látható kétfilléresek százas csomagolása. A vasmagra rit­ka menetű vastagabb drót van körülcsavarozva, amelyet pri­­mér-tekercsnek nevezünk. A vasmag feladata az, hogyha a primőr-tekercsben áram van, akkor a keletkezett mágneses mezőt erősítse. A primér-tekercs egyik vége összeköttetésben van az akku­mulátorral (6-os vezeték), míg a másik a megszakítóval (9-es vezeték), ha a megszakító zár­va van, az áram a motortest­hez megy vissza. A vastag, rit­ka menetű primér-tekercset egy második, sűrűn tekercselt vékony, tehát kisebb szelvé­nyű dróttekercs veszi körül, neve: szekunder-tekercs. Ezt ismét egy primér­ tekercshez hasonló vastag, ritka menetű tekercs futja körbe, neve: se­­gédprimér tekercs. Rendelte­tése az, hogy indításnál, a sok áramot felvevő indító motor működése esetén, auto­matikusan áram alá kerüljön, mert egy primér­ tekercs az in­dító motor működésekor nem volna képes a vasmagban a kellő mágneses térerősséget produ­kálni. Ha az áramkört a meg­szakító hirtelen megszakítja, akkor az indukciós hatásnál fogva a középső szekundér­­tekercsben nagyerejű áramlö­kés keletkezik. A szekundér­­tekercs felső vége összekötte­tésben van az elosztóval (8-as vezeték), innét a már átalakí­tott magasfeszültségű áram a gyújtógyertyához jut, ahol szik­ra alakjában ugrik át. A sze­kunder, vagy nevezzük magas­feszültségű­ tekercs másik, alsó vége teszelve van, így össze­köttetésben van a gyertyaház­zal, tehát az áramkör teljes. Az elmondottakból láthatja, hogy ezen aránylag egyszerű szer­kezet, a 6—12 Volt feszültségű áramot 15,000 Volt magas fe­szültségű áramra alakítja át, mely azután szikra, illetőleg gyujtóképes. A gyujtótekercs­­nek semmiféle mozgó vagy forgó része nincsen, így kopás­nak nincs kitéve, ellenben ki van téve annak, hogy a teker­csek szigetelése valahol meg­sérül —é s természetes, hogy ez esetben a sz­olgálatot fel­mondja A gyujtótekercs, ha el­romlik, nem javítható, így újjal kell pótolni. Tehát igazoltam az előbbiekben mondottakat, hogy csak a húzókötél, vagy egy új transzformátor segíthet. Térjünk tehát a lényegre. Mit cselekedne ön transzformátor hiba esetén? Feltételezve, hogy van tartalék gyújtótekercs! Hogy állapítja meg, hogy transzformá­tordefektje van? A kocsi az Ön akarata elle­nére megállt­ . Kiszáll a ko­csiból, megnézi, van-e benzin az úszóházban, meggyújtja va­lamelyik lámpát és látja, hogy áram van, tehát a kocsi más okból állhatott meg. Megfogja közzé­ a transzformátort, ha forró, baj van. De megtörtén­het az is, hogy már mindenhol kereste a hibát, csak ott nem, ahol kellett volna és a kere­séssel annyi időt eltöltött, hogy a transzformátor közben már kihűlt, de akkor is könnyen rájöhet a hibára, ha kicsavar legalább két gyertyát (mert egy gyertya lehet rossz is), azokat úgy helyezi el a motor valamelyik fémrészén, hogy csak a gyertyaház érintkezzen a fémfelülettel (karburátorra helyezni tilos, tűzveszély),­­míg a porcellános rész a ká­­belleszorító csavarral a leve­gőben legyen. Ha már most akár kézikurblival, akár indító­motorral, a motort megforgatja és a két gyertya közül egyik sem ad szikrát, a hiba való­színűleg a gyújtótekercsnél lesz, mert annak dacára, hogy áram van, amiről előzőleg meggyőző­dött, szikra a gyertyák elek­tródjai között mégsem ugrik át Megnyugtatására azonban megvizsgálja meg, hogy az el­osztófejben lévő szenzum nem szorult-e meg, ha az megfelelő­en rugózik, megnézi még, hogy esetleg nem került-e valami a szakító csavarok közé, ha a szakítócsavarok felületei tisz­ták és a 0,4 m/m hézag is meg­van, akkor már csak a gyújtó­­tekercs vizsgálata van hátra. A gyújtótekercs vizsgálata egy­szerű, talán kezdhettük volna mindjárt itt a dolgokat, de amennyiben kiderülne, hogy a gyújtótekercs jó, akkor a hiba csak az előbb elmondott helye­ken lehetséges. Ismét benyom­ja az indítókulcsot úgy, hogy a töltést jelző piros lámpa égjen, ezt ne feledje el, mert ellenkező esetben, a jó gyújtótekercsről is azt fogja megállapítani, hogy rossz. Leveszi a 4-es számú elosztót, a motort úgy forgatja, hogy a szakítókalapácsok zár­va legyenek, az elosztóból ki­húzza a 8-as számú kábáit és a motor valamelyik fémtesté­­­­hez érinti oly módon, hogy a fémtest és a kábel között kö­rülbelül 5 milliméter hézag le­gyen. Most körömmel a sza­kítókalapácsot széthúzza, ha ekkor a kábel és a motortest között szikra ugrik át, a gyúj­tótekercs jó, ellenkező eset­ben rossz. A tartalék gyújtó­­tekercset leghelyesebb az 1—3. ábra szerinti módon fel­szerelni, mely elrendezésnek előnye az, hogy transzformátor­­defekt esetén a kábeleket min­den további nélkül könnyen át­helyezheti, ügyelnie csak arra kell, hogy minden kábel a he­lyére kerüljön, ezt ped­ig úgy érheti el, hogy ha egy kábelt le­vesz a sérült gyújtótekercsről, azt azonnal el is helyezi a tartalék­transzformátor megfelelő pólu­sán és csak ennek megtörténte után veszi le a következő ká­belt. És még egyet, ha meg­szívleli tanácsomat és vásárol egy tartalék-transszformátort, csak teljesen azonos nagyságút és gyártmányút vegyen, mint amilyen a kocsijába van épít­ve, hogy miért, azt úgy gon­dolom nem kell bővebben fej­tegetnem. D'Esseaux 1. ábra. L Gyújtótekercs. 2. Tartalék gyújtótekercs. 3. Kondenzátor. 4 Elosztó. 5. Megszakító. 6. Kábel az akkumulátortól a gyuj­­tótekercshez. 7. Kábel a gyújtóte­kercstől a kondenzátorhoz. 8. Kábel a gyujtótekercstől az elosztóhoz. 9. Kábel a gyujtóte­­kercstől a megszakítóhoz. 2. ábra. Kábel a gyujtótekercstől az el­osztóhoz, rugós papuccsal. 3. ábra. A gyujtótekercs elhelyezésének megoldása. [„ Sofőrbundák rendelésre nagybani árban üzemek részére mintát, ajánlatot adunk Prémipar SZÜCSKISIPARI FELDOLGOZÓK SZÖVETKEZETE Deák Ferenc­ utca 11—13. T. 180-093, 162-88 MOTORJAVÍTÁS: PAJOR... JURAMISCA 21. P­U C­H körzetképviselő Használt gépek, alkatrészek MOTORJ­A­VÍTÁS jk o e m i & VI., JiMIil­l. 31 PA&Nt IfiÉA fed• •• . . .ha az autóbusz és a teherautó vezetője figyelembe vette volna a gyalogjárón felállított építkezési állványokat, amelyek a szabad kilátást zavarták és nem hajtottak volna jóval gyor­sabban a megengedettnél, így azonban. .. Jön a típus-motorolaj Érdekes tervvel foglalkoznak az illetékesek. A terv sze­rint rövidesen megjelenik a típus motorkenőolaj. A szakemberek szerint négy-öt fajta típusárut készítené­nek, amely téltől nyárig a különböző időszakokban kielégí­tené a vásárló közönség igényét. A típus­kenőolajok jobb minőségűek lesznek, mint a most forgalomban levő különböző fajta áruk, amit az is biztosít, hogy az elárusító helyeken a közlekedésügyi minisztérium közegei ellenőrzik majd a típusáruk minőségét. Az ÁFORT a típuskenőolajok előállítása ügyében most folytatja a tárgyalásokat, amelyek már eddig is igen jó ered­ménnyel kecsegtetnek. 361 bevált az éjszakai service Legnagyobb a forgalom délután 5 és 7 között Néhány hónapja éjszakai autójavító szervicet tart üzem­ben a MOGÜRT. Az új szervice felállítását az az elgondolás hozta létre, hogy az autósok sokszor panaszkod­tak, ha éjszaka baj történik motorjukkal, nincsen aki a ki­sebb hibákat helyrehozza. Tekintve, hogy néhány hó­nap alatt kialakulhatott annak a képe, hogy az új kísérlet hogyan vált be, megkérdeztük az éjszakai szervice vezetőjét eddigi tapasztalatairól. — Eleinte 11 óráig tartottuk nyitva az üzemet. A megren­delők kilenc óráig hozhatták kocsijukat a szervicébe. A ta­pasztalat azt mutatta, hogy ilyen későn már alig akad munka. Ezért most egy órával megrövidítettük a munkaidőt. Este 10 óráig dolgozunk. A legnagyobb forgalom délután 5 és 7 óra között bonyolódik.­­ Hét óra után lassan csökken az­­ érdeklődés. Kilenc óra tájban már alig egy-egy kocsi jelent­kezik.­­ A szervíce természetesen nemcsak üzleti célokat szol­gál, hanem az autós­közönség kényelmének biztosítását is. , Ezért, ha csökken is az esti­­forgalom, az éjszakai szervicet­­ fenntartjuk. Erre annál nagyobb szükség lesz, minél több kocsi­­ kerül forgalomba. Az éjszakai szervice biztosítja a gépkocsi­vezetőket, hogy ha a nap bár­mely szakában történik zavar kocsijukkal az autók orvosa rendelkezésükre áll. Eredeti C­SS A M r I O AT gyertyák minden típusban , raktárról kaphatók .FERRO,, V. Vadász-u. 2. Telefon: 120 138 m motorláncok Autófelszerelés — előnyösen MAGY JÓZSEF VI., Jókai-u. 16 Tel: 120—487

Next