Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)
1949-01-01 / 1. szám
a transzformátorról Magyarul gyujtótekercs. Hát mi is ez a gyujtótekercs, mi célt szolgál ez a hengeralakú valami? Hogyan működik és ha valami baja van, miként javítható? Teszem fel, Szilasbalhástól 20 kilométerre, latyakos országúton, éjjel 12 óra előtt, zúgó szélben, szakadó esőben unja ei magát, felmondja a tőle elvárt kollektív kötelességét úgy, hogy minden előzetes értesítés nélkül beszünteti működését. Mi történik Önnel? Szabadjon talán azt nekem elmondani Ön ottmarad az országúton, amíg reggel a szekeresek jóvoltából kötélvégre kerül, mert — és e tényt szíveskedjék jól megjegyezni, a gyújtótekercs nem javítható. Természetesen mindezt elkerülheti, ha van egy tartalék, — népies nyelven mondva, — trafója. (Lásd harmadik ábra.) Hogy a transzformátor hibáit meg is tudjuk állapítani, ismerkedjünk meg evvel a fránya tekerccsel, már csak azért is, mert zsebremenő az a tény, amikor a drága behúzatás után a műhelyben a „tanárok" azt konstatálják, az Ön véleményével ellentétben, hogy nem is a trafó volt ludas a dologban, hanem az elosztótól a transzformátorhoz menő, első ábra szerinti, 8-as kábel rézpapucsa volt oxidálódva. (Lásd második ábrát is.) A gyújtótekercs eltarthat addig, ameddig a kocsi, de meghibásodhat egész rövid idő alatt is, egy hosszú ideig rajtafelejtett gyújtástól, túlmelegedéstől, gyári hibából, szigetelés sérüléstől, esetleg ■ütéstől, egy megugrott csavarkulcs sérülésétől, reáesett nehezebb szerszámtól stb. Tapasztalásból állítom, hogy a kötél hasonlíthatatlanul drágább, mint egy tartalék gyújtótekercs és hogy ez utóbbi mennyivel több bizalmat kölcsönöz, mint az előbbi a vezetőnek, azt nem kell bővebben megindokolnom. A trafóval való megismerkedésünk azért is fontos, hogy a tartaléktekercset Ön helyesen be is tudja kötni. Tehát kezdjük. Azt bizonyosan tudja, hogy az akkumulátor, illetőleg áramforrás-feszültség 6 vagy 12 Volt. Gyárak szerint változó. Ez a 6—12 Volt feszültség megfelel a világítási és egyéb elektromos berendezések céljaira, de hallatlanul kevés ahhoz, hogy a hengerbe csavarozott gyertya elektródjai közeit átugorva, gyújtóképes szikrát adjon, amely az összepréselt gázkeveréket meggyújthatja. Ahhoz, hogy a szikra gyújtóképes legyen, 15.000 Volt feszültség szükséges. A gyujtótekercsnek tehát az a rendeltetése, hogy a rajta átfolyó 6—12 Voltos áramot, 15.000 Volt feszültségű árammá alakítsa át. Lássuk, hogyan. A gyujtótekercsben van egy, úgynevezett vasmag, mely sok egymás fölé helyezett, köralakú vaslapból áll, kinézésre olyan, mint a bankpénztárakban látható kétfilléresek százas csomagolása. A vasmagra ritka menetű vastagabb drót van körülcsavarozva, amelyet primér-tekercsnek nevezünk. A vasmag feladata az, hogyha a primőr-tekercsben áram van, akkor a keletkezett mágneses mezőt erősítse. A primér-tekercs egyik vége összeköttetésben van az akkumulátorral (6-os vezeték), míg a másik a megszakítóval (9-es vezeték), ha a megszakító zárva van, az áram a motortesthez megy vissza. A vastag, ritka menetű primér-tekercset egy második, sűrűn tekercselt vékony, tehát kisebb szelvényű dróttekercs veszi körül, neve: szekunder-tekercs. Ezt ismét egy primér tekercshez hasonló vastag, ritka menetű tekercs futja körbe, neve: segédprimér tekercs. Rendeltetése az, hogy indításnál, a sok áramot felvevő indító motor működése esetén, automatikusan áram alá kerüljön, mert egy primér tekercs az indító motor működésekor nem volna képes a vasmagban a kellő mágneses térerősséget produkálni. Ha az áramkört a megszakító hirtelen megszakítja, akkor az indukciós hatásnál fogva a középső szekundértekercsben nagyerejű áramlökés keletkezik. A szekundértekercs felső vége összeköttetésben van az elosztóval (8-as vezeték), innét a már átalakított magasfeszültségű áram a gyújtógyertyához jut, ahol szikra alakjában ugrik át. A szekunder, vagy nevezzük magasfeszültségű tekercs másik, alsó vége teszelve van, így összeköttetésben van a gyertyaházzal, tehát az áramkör teljes. Az elmondottakból láthatja, hogy ezen aránylag egyszerű szerkezet, a 6—12 Volt feszültségű áramot 15,000 Volt magas feszültségű áramra alakítja át, mely azután szikra, illetőleg gyujtóképes. A gyujtótekercsnek semmiféle mozgó vagy forgó része nincsen, így kopásnak nincs kitéve, ellenben ki van téve annak, hogy a tekercsek szigetelése valahol megsérül —é s természetes, hogy ez esetben a szolgálatot felmondja A gyujtótekercs, ha elromlik, nem javítható, így újjal kell pótolni. Tehát igazoltam az előbbiekben mondottakat, hogy csak a húzókötél, vagy egy új transzformátor segíthet. Térjünk tehát a lényegre. Mit cselekedne ön transzformátor hiba esetén? Feltételezve, hogy van tartalék gyújtótekercs! Hogy állapítja meg, hogy transzformátordefektje van? A kocsi az Ön akarata ellenére megállt . Kiszáll a kocsiból, megnézi, van-e benzin az úszóházban, meggyújtja valamelyik lámpát és látja, hogy áram van, tehát a kocsi más okból állhatott meg. Megfogja közzé a transzformátort, ha forró, baj van. De megtörténhet az is, hogy már mindenhol kereste a hibát, csak ott nem, ahol kellett volna és a kereséssel annyi időt eltöltött, hogy a transzformátor közben már kihűlt, de akkor is könnyen rájöhet a hibára, ha kicsavar legalább két gyertyát (mert egy gyertya lehet rossz is), azokat úgy helyezi el a motor valamelyik fémrészén, hogy csak a gyertyaház érintkezzen a fémfelülettel (karburátorra helyezni tilos, tűzveszély),míg a porcellános rész a kábelleszorító csavarral a levegőben legyen. Ha már most akár kézikurblival, akár indítómotorral, a motort megforgatja és a két gyertya közül egyik sem ad szikrát, a hiba valószínűleg a gyújtótekercsnél lesz, mert annak dacára, hogy áram van, amiről előzőleg meggyőződött, szikra a gyertyák elektródjai között mégsem ugrik át Megnyugtatására azonban megvizsgálja meg, hogy az elosztófejben lévő szenzum nem szorult-e meg, ha az megfelelően rugózik, megnézi még, hogy esetleg nem került-e valami a szakító csavarok közé, ha a szakítócsavarok felületei tiszták és a 0,4 m/m hézag is megvan, akkor már csak a gyújtótekercs vizsgálata van hátra. A gyújtótekercs vizsgálata egyszerű, talán kezdhettük volna mindjárt itt a dolgokat, de amennyiben kiderülne, hogy a gyújtótekercs jó, akkor a hiba csak az előbb elmondott helyeken lehetséges. Ismét benyomja az indítókulcsot úgy, hogy a töltést jelző piros lámpa égjen, ezt ne feledje el, mert ellenkező esetben, a jó gyújtótekercsről is azt fogja megállapítani, hogy rossz. Leveszi a 4-es számú elosztót, a motort úgy forgatja, hogy a szakítókalapácsok zárva legyenek, az elosztóból kihúzza a 8-as számú kábáit és a motor valamelyik fémtestéhez érinti oly módon, hogy a fémtest és a kábel között körülbelül 5 milliméter hézag legyen. Most körömmel a szakítókalapácsot széthúzza, ha ekkor a kábel és a motortest között szikra ugrik át, a gyújtótekercs jó, ellenkező esetben rossz. A tartalék gyújtótekercset leghelyesebb az 1—3. ábra szerinti módon felszerelni, mely elrendezésnek előnye az, hogy transzformátordefekt esetén a kábeleket minden további nélkül könnyen áthelyezheti, ügyelnie csak arra kell, hogy minden kábel a helyére kerüljön, ezt pedig úgy érheti el, hogy ha egy kábelt levesz a sérült gyújtótekercsről, azt azonnal el is helyezi a tartaléktranszformátor megfelelő pólusán és csak ennek megtörténte után veszi le a következő kábelt. És még egyet, ha megszívleli tanácsomat és vásárol egy tartalék-transszformátort, csak teljesen azonos nagyságút és gyártmányút vegyen, mint amilyen a kocsijába van építve, hogy miért, azt úgy gondolom nem kell bővebben fejtegetnem. D'Esseaux 1. ábra. L Gyújtótekercs. 2. Tartalék gyújtótekercs. 3. Kondenzátor. 4 Elosztó. 5. Megszakító. 6. Kábel az akkumulátortól a gyujtótekercshez. 7. Kábel a gyújtótekercstől a kondenzátorhoz. 8. Kábel a gyujtótekercstől az elosztóhoz. 9. Kábel a gyujtótekercstől a megszakítóhoz. 2. ábra. Kábel a gyujtótekercstől az elosztóhoz, rugós papuccsal. 3. ábra. A gyujtótekercs elhelyezésének megoldása. [„ Sofőrbundák rendelésre nagybani árban üzemek részére mintát, ajánlatot adunk Prémipar SZÜCSKISIPARI FELDOLGOZÓK SZÖVETKEZETE Deák Ferenc utca 11—13. T. 180-093, 162-88 MOTORJAVÍTÁS: PAJOR... JURAMISCA 21. PU CH körzetképviselő Használt gépek, alkatrészek MOTORJAVÍTÁS jk o e m i & VI., JiMIill. 31 PA&Nt IfiÉA fed• •• . . .ha az autóbusz és a teherautó vezetője figyelembe vette volna a gyalogjárón felállított építkezési állványokat, amelyek a szabad kilátást zavarták és nem hajtottak volna jóval gyorsabban a megengedettnél, így azonban. .. Jön a típus-motorolaj Érdekes tervvel foglalkoznak az illetékesek. A terv szerint rövidesen megjelenik a típus motorkenőolaj. A szakemberek szerint négy-öt fajta típusárut készítenének, amely téltől nyárig a különböző időszakokban kielégítené a vásárló közönség igényét. A típuskenőolajok jobb minőségűek lesznek, mint a most forgalomban levő különböző fajta áruk, amit az is biztosít, hogy az elárusító helyeken a közlekedésügyi minisztérium közegei ellenőrzik majd a típusáruk minőségét. Az ÁFORT a típuskenőolajok előállítása ügyében most folytatja a tárgyalásokat, amelyek már eddig is igen jó eredménnyel kecsegtetnek. 361 bevált az éjszakai service Legnagyobb a forgalom délután 5 és 7 között Néhány hónapja éjszakai autójavító szervicet tart üzemben a MOGÜRT. Az új szervice felállítását az az elgondolás hozta létre, hogy az autósok sokszor panaszkodtak, ha éjszaka baj történik motorjukkal, nincsen aki a kisebb hibákat helyrehozza. Tekintve, hogy néhány hónap alatt kialakulhatott annak a képe, hogy az új kísérlet hogyan vált be, megkérdeztük az éjszakai szervice vezetőjét eddigi tapasztalatairól. — Eleinte 11 óráig tartottuk nyitva az üzemet. A megrendelők kilenc óráig hozhatták kocsijukat a szervicébe. A tapasztalat azt mutatta, hogy ilyen későn már alig akad munka. Ezért most egy órával megrövidítettük a munkaidőt. Este 10 óráig dolgozunk. A legnagyobb forgalom délután 5 és 7 óra között bonyolódik. Hét óra után lassan csökken az érdeklődés. Kilenc óra tájban már alig egy-egy kocsi jelentkezik. A szervíce természetesen nemcsak üzleti célokat szolgál, hanem az autósközönség kényelmének biztosítását is. , Ezért, ha csökken is az estiforgalom, az éjszakai szervicet fenntartjuk. Erre annál nagyobb szükség lesz, minél több kocsi kerül forgalomba. Az éjszakai szervice biztosítja a gépkocsivezetőket, hogy ha a nap bármely szakában történik zavar kocsijukkal az autók orvosa rendelkezésükre áll. Eredeti CSS A M r I O AT gyertyák minden típusban , raktárról kaphatók .FERRO,, V. Vadász-u. 2. Telefon: 120 138 m motorláncok Autófelszerelés — előnyösen MAGY JÓZSEF VI., Jókai-u. 16 Tel: 120—487