Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-03-16 / 6. szám

A Magyar Motorsport Szövet­ség három futamból álló rákosi m­otorkerékpár-tereptornái közül az első kettőt — február 27-én­­és március 6-án — nagy érdek­lődés mellett lefutották. A terepversenyek kb. 500 m kerületű, részben hepe­hupás,­­füves körpályán kerültek elön­tésre, amelyet egy ,,S” kanyar beiktatása nehezített meg. A résztvevők kategóriánként egy­szerre indultak s a futamok távja 10—10 kör volt. A helye­zéseket az elért idők alapján állapította meg a rendezőség, a terepversenyek tehát lényegé­ben terepsebességi versenyek "voltak. A Motorsportszövetség ezek­kel a szezoneleji terepverse­­■nyekkel azt célozza, hogy a fő­évad elejti versenyzőinknek­­módjuk legyen valamelyest for­mába lendülni és hogy ezek az­­edzési alkalmak milyen népsze­rűségre tettek szert, bizonyítja­­a nagyszámú induló, akik között a magyar élgárda legtöbb tag­ját is ott láttuk. A végeredményt a három fu­ttam összegezéséből adódó pont­számokból fogják megállapítani, a győztesek és a helyezettek a Motorsports­zövetség arany, ezüst, bronz, illetőleg vas pla­kettjét nyerik. VÉDŐHUZATOK, tetővásznak, műbőrök és az összes karosszé­ria-anyagok Sáros cégnél, Bp., V., Alkotmány­ u. 25. (x) Az első futam során feltűnt a 100-as kategóriában indult új, fiatal nőversenyző­-tehe­tség, Gondos Aranka, aki bukásáig férfi-versenyzőtársainak legtöbb­jét megelőzte. Bukása után fel­­szedelődzködve, leállt motorját futva tolta be a célba s még így is harmadik lett a 8 induló kö­zül. Eredménye azonban nem volt értékelhető, mert a verseny hevében egy jelzőzászlót sza­bálytalanul került meg. Szép mozzanatai voltak a 125-ösök versenyének, amelyben, kevéssel a cél előttig, Gergely Ernő FTC feküdt az élen DKW-motorján, aki mintaszerűen ülte meg a he­­lyenként komoly tempóban ro­hanó kis gépét a göröngyös, ug­­ratós talajon. A nyolcadik kör­ben azonban Gergely bukott és mire gépét újból beindította, a kétporlasztós Puch-sportgépen indult Juhász MATEOSz— MSzHSz ’már győztesként fu­tott át a célvonalon. A 250-es és az 500-as kategória Pahony Nándor MOGART részére ho­zott szép sikert, aki Jawa, majd BMW RS-gépén mindkettőben győzelmet aratott, míg a 350-es osztályban Körmendy László MTE (Velocette KSS) szerezte meg az első helyet. Derűs mozzanatokban bővel­kedett az oldalkocsis kategória, amelyben az oldalkocsis bajnok, ifj. Gaál Ferenc MSzHSz (BMW RS), kétkörös előnyt adott az R 12-es BMW túragéppel indult Dömök Lászlónak, akinek utasa — Segesdy István — a rossz talajon rettenetesen dobáló, ru­­gózatlan o­ldalkocsiban „fel­mondta a szolgálatot”, mire Körmendy vette át a helyét, aki azután kitartott a győzelemig, miután ifj. Gaál fél kört is­ alig tudott behozni ellenfelével szem­ben. Befejezésül egy „kihívá­­sos” futam zajlott le, kategória­különbség nélkül, ahol Szabó László MOGÜRT. 250-es Jawa­­gépén kis előnnyel legyőzte a hasonló, de valamivel lassúbb gépen indult Szalkay Bélát, míg a harmadik helyre a nehéz BMW 500-asával vitézül vere­kedő Puhony Nándor MOGÜRT került. A részletes eredmények a kö­vetkezők voltak: 100 kcm­: 1. Grosz MATEOSz MSZHSz (Csepel) 7.21.6, 2. Csető­ PSE (SACHS) 7.54 — 125 kcm.: 1. Juhász MATEOSz MSZHSz (Puch) 8.41.2, 2. Petró CSMTK (Csepel) 8.45.2, 3. Ger­gely FTC (DKW) 8.48, 4. Tóth TSE (DKW) 9.00 — 250 kcm: 1. Puhony MOGÜRT (Jawa) 6.55.2, 2. Szalkay MOGÜRT (Jawa) 7.04.3, 3. Trugly MTE (TWN) 7.12, 4. Rusovszky CSMTK (Puch) 7.20.2 — 350 kcm: 1. Körmendi MTE (Velocette) 7.27.4, 2. Far­kas MSZHSz (Jawa) 7.37.2, 3. Kovács PSE (DKW) 7.51 — 500 kcm: 1. Puhony MOGÜRT (BMW) 6.55.2, 2. Károly PSE (BMW) 7.17.4. Bukások a második futamon A március 6-iki tereptornán a rendezőség a verseny irányát megváltoztatta, a versenyzők ellenkező irányban futották le a zászlókkal kijelölt terepkört. A n­agys­zámú indulóra tekintettel, a 100, 125 és 250-es kategóriá­kat több előfutamra kellett osz­tani. A 100-as futamban Grosz György, a MATEOSz fiatal, te­hetséges versenyzője,­­’Csepe­l­­gépével bukott, de szerencsére nem sérült meg súlyosabban. A versenyt Máté PSE (Csepel 100) nyerte Wégner CsMTK (Csepel 100) és Bolla CsMTK (Csepel 100) előtt. Súlyosabb következményekkel járt a kitűnő Csányi Sándor FTC (NSU) bukása a 250-esek futamában, aki az erősiramú verseny egyik kanyarjában bu­kott és gépe alá kerülvén, la­pockacsonttörést szenvedett. A jelenvolt mentők a Bajcsy-Zsi­­linszky-kórházba szállították, ál­lapota — mint értesültünk — azóta már örvendetesen javult. A 125-ösök között Gergely FTC ezúttal kárpótolta magát múlt­­heti balszerencséjéért egy szép győzelemmel, míg a 250-es ka­tegória versenyében Szabó László MOGÜRT Jáva-gépén ismét maga mögé utasította leg­esélyesebb ellenfeleit, Puhony Nándort és Szalkay Bélát. Moz­galmas verseny alakult ki a 350-e­s kategóriában, ahol Kör­mendy László MTE közvetlenül a cél előtt, az utolsó kanyarban vágott az addig élenfekvő dr. Rendek Károly MOGURT (250 Jawa) elé és 0.2 mp-es előnnyel megszerezte a győzelmet. A fél­literes kategóriásba­n Puhony Nándor (MOGURT) biztosan győzött dr. Rendek (BMW) és Károly PSE (BMW) előtt. A részletes eredmények a kö­vetkezők: 100 kcm: 1. Máté PSE (Csepel) 7.37.5, 2. Wégner CSMTK (Cse­pel) 7.40, 3. Bolla CSMTK (Cse­pel) 7.40.8, — 125 kcm.: 1. Ger­gely FTC (DKW) 7.14.2, 2. Trugly MTE (DKW) 7.21., 3. Petró CSMTK (Csepel) 7.22.3, — 250 kcm.: 1. Szabó László MOGÜRT (Jawa) 6.36, 2. Puhony MOGÜRT (Jawa) 6.39.4, 3. Szalkay MOGÜRT (Jawa) 6.47.7 — 350 kcm: 1. Körmendi MTE (Velocette) 7.19.4, 2. dr. Rendek MOGÜRT (Jawa) 7.19.6, 3. Farkas MSZHSZ (Jawa) 7.24 — 500 kcm: 1. Puhony MOGÜRT (BMW) 6.57.5, 2. dr. Rendek MOGÜRT (Jawa) 7.09, 3. Károly PSE (BMW) 7.15. Segesdy nem bírta — de Körmendy, az SVTE „nehézsúlyú” kitűnő versenyzője kibírta a szörnyű rázást Dömök László rugózatlan oldalkocsijában — s noha a verseny után kissé támogatni kellett, míg egészen magához tért, örül az együtt kivívott győzelemnek. Gond­os Aranka, az új 14 éves versenyzőtehetség verseny közben. Zsoké-stílusban veszi Gergely FTC (125 DKW) a rákosi terep­verseny ugratott. FENFOLYADÉK BIZTONSÁG! Minden­ szaküzletben kapható. Döntőtt a Motorsportszövetség a február 13-iki túrabajnoki futamóvásai ügyében Az „Autó” I. évi 4. számában beszámolt a Szabadságharcosok évadnyitó bajnoki túraversenyé­­ről, amiből kifolyólag több óvás érkezett be a Motorsport Szö­vetséghez. A fegyelmi bizottság elsőnek Szabó Andor ügyét tár­gyalta, melyet lapunk más he­lyén részletesen megemlítünk. Gergely Ernő FTC versenyző sportszerűtlen magatartás miatt panaszt tett Segesdy István el­len. A Szövetség dorgálásra ítélte Segesdyt. A CsMTK meg­óvta Gergely elsőbbségét, azzal az indokolással, hogy Gergely állítólag anélkül kapott verseny­­vezetői igazolványt, hogy azt előzetesen egyesülete kérte vol­na számára. Az ügy megvizsgá­lása után a Szövetség elutasi- kalauzok, villamosvezetők, tanárn­ok, iskolásfiúk és lányok tanu­lnak motorozni az Előre Sport Egyesületben Munkatársunk meglátogatta az Előre Sport Egyesület motorszakosztályának elmé­­­­leti oktatási óráját s beszél­getést folytatott a Szakosz­tály vezetőjével.­­ Varga János szakosz­tályvezető elmondja, hogy az Előrének 66 tagja van. 1948 október 20-án alakult meg a motorszakosztály 14 fővel, azóta állandóan emelkedik a taglétszám. A jelentkezők 90%-a BSzKRT alkalmazott, vagy azok hozzátartozója, a többi 10% pedig külső tag, részben iskolások. Az Előre S. E. egyik sikeres verseny­zőjéről, Gondos Arankáról már megemlékeztünk lapunk­ban, most versenytársai és társnői felől érdeklődünk. Balogh Mária Gondos Aran­kától kapott kedvet a motoro­záshoz. 14 éves, még isko­lába jár, édesapja BSzKRT nyugdíjas, anyja takarítónő. Gebhardt Gizellában látja a jövő reménységét Varga Já­nos szakosztályvezető. Geb­hardt Gizike még csak 15 éves, Gondos osztálytársa az Ihász­ utcai polgáriban. Édes­anyja az AIAVXSz-ben dolgo­zik. Három hete jár az okta­tási órákra és napról-­napra fejlődik. Aki még kerékpáron sem ült... Púpos Erzsébet 18 éves, életében még kerékpáron sem ült s egyetlen vágya, hogy motorkerékpározhasson. Az elméleti oktatásban igen szé­pen halad. De nemcsak ide­jár, hanem a Képzőművészeti Főiskolának is hallgatója. A kis 14 éves Batán László egy BSzKRT váltóőr gyermeke, a Városmajor­ utcai polgáriba jár. A Szárnyaskerék­ben ol­vasott egy cikket a motorról s ez keltette fel benne a vá­gyat, hogy aktív tagja lehes­sen a motorsport társadalom­nak. Sik­e Ferenc, a Szent László-úti általános iskola növendéke m­oha még csak 15 éves, már három éve mo­torozik. Van egy saját kis Sachs-gépe, amit többször szétszedett és összerakott, hogy így megismerje a mo­tor szerkezetét. Fodor István 17 éves tanuló, a Széchenyi­­gimnáziumba jár, édesapja régi motoros s tőle kapta a kedvet, hogy ő is motorozzon A többiek: Fü­löp István, Tuba Emil, Szabó Vilmos, Somogyi József, Horváth 52. Géza, Kovács 32. László, Szabó 18. Imre, Végh Elek és mások, akiket most nem tudunk fel­sorolni, teljes, szívvel-lélek­­kel hallgatják az oktatók sza­vait, akik elméleti, gyakor­lati, közlekedésrendészeti és politikai előadásokat tartanak.­ ­65.000 forint segély A hallgatók 95%-a mun­kás, kalauz, kocsivezető, mű­szaki alkalmazott, tanonc, a többi 5% a központi szék­háznak a tisztviselőiből tevő­dik ki. A Közlekedési Alkal­mazottak Szakszervezete évi 65.000 forintot juttat az Előre S. E. motorszakosztályának gépekre, karbantartásra, üzem­anyagra. Cserháti Imre főtitkár, aki 22 sportszakosztálynak az ügyeit intézi, igen nagy súlyt fektet a motorsportra. Varga János szakosztályvezetőt és Liszák József elméleti okta­tót a Sport­ utcai telepre he­lyeztette át,­ ahol ezentúl csak a motorsporttal foglal­koznak. A BSzKRT igazgató­sága, állandó otthont bizto­sított a tanulni vágyó fiata­loknak ezen a telepen. A Szakosztály egyelőre 5 darab Csepel-géppel rendel­kezik. A közeljövőben még három Csepel-gépet vásárol­nak és tervbe vették egy 250 kcm-es Jawa és egy oldalko­csis gép beszerzését. Állandó szervizt is kap a motorszak­osztály, ahol a közeljövőben egy 250-es és egy 350 kcm-es salakgépet fognak építeni. A jövő motoros gárdája figyelmesen hallgatja az elméleti oktatást. S E LTR‘1 N G G Y Ű R Ű K SECMECI autófelszerelési cikkek Bp. VI., Szófia­ utca (Hegedűs Sándor­ u.) 10. Tel: 22-44-96 mr •¥ & AUTORADIO speciális javítása. TERNYEY R Á L rádió műszerész * Budapest, V., Thurzó-ku­z 7 b. Telefon: 202-738 Minden autófelszerelés alkatrészek régi 100-as Csepelhez UNGAR, Bp., VI., Horn Ede­ u. 18. Mindnyájunkat érőd baleset! Testi épségét védi, ha autójában szilánkmentes „ICHOR“ biztonsági üveg van. ———— 506­0-kal olcsóbb az Ichor! Raktárról szállít vagy speciális méreteit elkészíti. Kovács János Budapest, VI., Szabolcs­ u. 15 b. Alapítási év 1920. Szombaton üzemszünet. Telefon: 200-300 Telefon: 1211-004

Next