Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)
1949-03-16 / 6. szám
A Magyar Motorsport Szövetség három futamból álló rákosi motorkerékpár-tereptornái közül az első kettőt — február 27-énés március 6-án — nagy érdeklődés mellett lefutották. A terepversenyek kb. 500 m kerületű, részben hepehupás,füves körpályán kerültek elöntésre, amelyet egy ,,S” kanyar beiktatása nehezített meg. A résztvevők kategóriánként egyszerre indultak s a futamok távja 10—10 kör volt. A helyezéseket az elért idők alapján állapította meg a rendezőség, a terepversenyek tehát lényegében terepsebességi versenyek "voltak. A Motorsportszövetség ezekkel a szezoneleji terepverse■nyekkel azt célozza, hogy a főévad elejti versenyzőinknekmódjuk legyen valamelyest formába lendülni és hogy ezek azedzési alkalmak milyen népszerűségre tettek szert, bizonyítjaa nagyszámú induló, akik között a magyar élgárda legtöbb tagját is ott láttuk. A végeredményt a három futtam összegezéséből adódó pontszámokból fogják megállapítani, a győztesek és a helyezettek a Motorsportszövetség arany, ezüst, bronz, illetőleg vas plakettjét nyerik. VÉDŐHUZATOK, tetővásznak, műbőrök és az összes karosszéria-anyagok Sáros cégnél, Bp., V., Alkotmány u. 25. (x) Az első futam során feltűnt a 100-as kategóriában indult új, fiatal nőversenyző-tehetség, Gondos Aranka, aki bukásáig férfi-versenyzőtársainak legtöbbjét megelőzte. Bukása után felszedelődzködve, leállt motorját futva tolta be a célba s még így is harmadik lett a 8 induló közül. Eredménye azonban nem volt értékelhető, mert a verseny hevében egy jelzőzászlót szabálytalanul került meg. Szép mozzanatai voltak a 125-ösök versenyének, amelyben, kevéssel a cél előttig, Gergely Ernő FTC feküdt az élen DKW-motorján, aki mintaszerűen ülte meg a helyenként komoly tempóban rohanó kis gépét a göröngyös, ugratós talajon. A nyolcadik körben azonban Gergely bukott és mire gépét újból beindította, a kétporlasztós Puch-sportgépen indult Juhász MATEOSz— MSzHSz ’már győztesként futott át a célvonalon. A 250-es és az 500-as kategória Pahony Nándor MOGART részére hozott szép sikert, aki Jawa, majd BMW RS-gépén mindkettőben győzelmet aratott, míg a 350-es osztályban Körmendy László MTE (Velocette KSS) szerezte meg az első helyet. Derűs mozzanatokban bővelkedett az oldalkocsis kategória, amelyben az oldalkocsis bajnok, ifj. Gaál Ferenc MSzHSz (BMW RS), kétkörös előnyt adott az R 12-es BMW túragéppel indult Dömök Lászlónak, akinek utasa — Segesdy István — a rossz talajon rettenetesen dobáló, rugózatlan oldalkocsiban „felmondta a szolgálatot”, mire Körmendy vette át a helyét, aki azután kitartott a győzelemig, miután ifj. Gaál fél kört is alig tudott behozni ellenfelével szemben. Befejezésül egy „kihívásos” futam zajlott le, kategóriakülönbség nélkül, ahol Szabó László MOGÜRT. 250-es Jawagépén kis előnnyel legyőzte a hasonló, de valamivel lassúbb gépen indult Szalkay Bélát, míg a harmadik helyre a nehéz BMW 500-asával vitézül verekedő Puhony Nándor MOGÜRT került. A részletes eredmények a következők voltak: 100 kcm: 1. Grosz MATEOSz MSZHSz (Csepel) 7.21.6, 2. Csető PSE (SACHS) 7.54 — 125 kcm.: 1. Juhász MATEOSz MSZHSz (Puch) 8.41.2, 2. Petró CSMTK (Csepel) 8.45.2, 3. Gergely FTC (DKW) 8.48, 4. Tóth TSE (DKW) 9.00 — 250 kcm: 1. Puhony MOGÜRT (Jawa) 6.55.2, 2. Szalkay MOGÜRT (Jawa) 7.04.3, 3. Trugly MTE (TWN) 7.12, 4. Rusovszky CSMTK (Puch) 7.20.2 — 350 kcm: 1. Körmendi MTE (Velocette) 7.27.4, 2. Farkas MSZHSz (Jawa) 7.37.2, 3. Kovács PSE (DKW) 7.51 — 500 kcm: 1. Puhony MOGÜRT (BMW) 6.55.2, 2. Károly PSE (BMW) 7.17.4. Bukások a második futamon A március 6-iki tereptornán a rendezőség a verseny irányát megváltoztatta, a versenyzők ellenkező irányban futották le a zászlókkal kijelölt terepkört. A nagyszámú indulóra tekintettel, a 100, 125 és 250-es kategóriákat több előfutamra kellett osztani. A 100-as futamban Grosz György, a MATEOSz fiatal, tehetséges versenyzője,’Csepelgépével bukott, de szerencsére nem sérült meg súlyosabban. A versenyt Máté PSE (Csepel 100) nyerte Wégner CsMTK (Csepel 100) és Bolla CsMTK (Csepel 100) előtt. Súlyosabb következményekkel járt a kitűnő Csányi Sándor FTC (NSU) bukása a 250-esek futamában, aki az erősiramú verseny egyik kanyarjában bukott és gépe alá kerülvén, lapockacsonttörést szenvedett. A jelenvolt mentők a Bajcsy-Zsilinszky-kórházba szállították, állapota — mint értesültünk — azóta már örvendetesen javult. A 125-ösök között Gergely FTC ezúttal kárpótolta magát múltheti balszerencséjéért egy szép győzelemmel, míg a 250-es kategória versenyében Szabó László MOGÜRT Jáva-gépén ismét maga mögé utasította legesélyesebb ellenfeleit, Puhony Nándort és Szalkay Bélát. Mozgalmas verseny alakult ki a 350-es kategóriában, ahol Körmendy László MTE közvetlenül a cél előtt, az utolsó kanyarban vágott az addig élenfekvő dr. Rendek Károly MOGURT (250 Jawa) elé és 0.2 mp-es előnnyel megszerezte a győzelmet. A félliteres kategóriásban Puhony Nándor (MOGURT) biztosan győzött dr. Rendek (BMW) és Károly PSE (BMW) előtt. A részletes eredmények a következők: 100 kcm: 1. Máté PSE (Csepel) 7.37.5, 2. Wégner CSMTK (Csepel) 7.40, 3. Bolla CSMTK (Csepel) 7.40.8, — 125 kcm.: 1. Gergely FTC (DKW) 7.14.2, 2. Trugly MTE (DKW) 7.21., 3. Petró CSMTK (Csepel) 7.22.3, — 250 kcm.: 1. Szabó László MOGÜRT (Jawa) 6.36, 2. Puhony MOGÜRT (Jawa) 6.39.4, 3. Szalkay MOGÜRT (Jawa) 6.47.7 — 350 kcm: 1. Körmendi MTE (Velocette) 7.19.4, 2. dr. Rendek MOGÜRT (Jawa) 7.19.6, 3. Farkas MSZHSZ (Jawa) 7.24 — 500 kcm: 1. Puhony MOGÜRT (BMW) 6.57.5, 2. dr. Rendek MOGÜRT (Jawa) 7.09, 3. Károly PSE (BMW) 7.15. Segesdy nem bírta — de Körmendy, az SVTE „nehézsúlyú” kitűnő versenyzője kibírta a szörnyű rázást Dömök László rugózatlan oldalkocsijában — s noha a verseny után kissé támogatni kellett, míg egészen magához tért, örül az együtt kivívott győzelemnek. Gondos Aranka, az új 14 éves versenyzőtehetség verseny közben. Zsoké-stílusban veszi Gergely FTC (125 DKW) a rákosi terepverseny ugratott. FENFOLYADÉK BIZTONSÁG! Minden szaküzletben kapható. Döntőtt a Motorsportszövetség a február 13-iki túrabajnoki futamóvásai ügyében Az „Autó” I. évi 4. számában beszámolt a Szabadságharcosok évadnyitó bajnoki túraversenyéről, amiből kifolyólag több óvás érkezett be a Motorsport Szövetséghez. A fegyelmi bizottság elsőnek Szabó Andor ügyét tárgyalta, melyet lapunk más helyén részletesen megemlítünk. Gergely Ernő FTC versenyző sportszerűtlen magatartás miatt panaszt tett Segesdy István ellen. A Szövetség dorgálásra ítélte Segesdyt. A CsMTK megóvta Gergely elsőbbségét, azzal az indokolással, hogy Gergely állítólag anélkül kapott versenyvezetői igazolványt, hogy azt előzetesen egyesülete kérte volna számára. Az ügy megvizsgálása után a Szövetség elutasi- kalauzok, villamosvezetők, tanárnok, iskolásfiúk és lányok tanulnak motorozni az Előre Sport Egyesületben Munkatársunk meglátogatta az Előre Sport Egyesület motorszakosztályának elméleti oktatási óráját s beszélgetést folytatott a Szakosztály vezetőjével. Varga János szakosztályvezető elmondja, hogy az Előrének 66 tagja van. 1948 október 20-án alakult meg a motorszakosztály 14 fővel, azóta állandóan emelkedik a taglétszám. A jelentkezők 90%-a BSzKRT alkalmazott, vagy azok hozzátartozója, a többi 10% pedig külső tag, részben iskolások. Az Előre S. E. egyik sikeres versenyzőjéről, Gondos Arankáról már megemlékeztünk lapunkban, most versenytársai és társnői felől érdeklődünk. Balogh Mária Gondos Arankától kapott kedvet a motorozáshoz. 14 éves, még iskolába jár, édesapja BSzKRT nyugdíjas, anyja takarítónő. Gebhardt Gizellában látja a jövő reménységét Varga János szakosztályvezető. Gebhardt Gizike még csak 15 éves, Gondos osztálytársa az Ihász utcai polgáriban. Édesanyja az AIAVXSz-ben dolgozik. Három hete jár az oktatási órákra és napról-napra fejlődik. Aki még kerékpáron sem ült... Púpos Erzsébet 18 éves, életében még kerékpáron sem ült s egyetlen vágya, hogy motorkerékpározhasson. Az elméleti oktatásban igen szépen halad. De nemcsak idejár, hanem a Képzőművészeti Főiskolának is hallgatója. A kis 14 éves Batán László egy BSzKRT váltóőr gyermeke, a Városmajor utcai polgáriba jár. A Szárnyaskerékben olvasott egy cikket a motorról s ez keltette fel benne a vágyat, hogy aktív tagja lehessen a motorsport társadalomnak. Sike Ferenc, a Szent László-úti általános iskola növendéke moha még csak 15 éves, már három éve motorozik. Van egy saját kis Sachs-gépe, amit többször szétszedett és összerakott, hogy így megismerje a motor szerkezetét. Fodor István 17 éves tanuló, a Széchenyigimnáziumba jár, édesapja régi motoros s tőle kapta a kedvet, hogy ő is motorozzon A többiek: Fülöp István, Tuba Emil, Szabó Vilmos, Somogyi József, Horváth 52. Géza, Kovács 32. László, Szabó 18. Imre, Végh Elek és mások, akiket most nem tudunk felsorolni, teljes, szívvel-lélekkel hallgatják az oktatók szavait, akik elméleti, gyakorlati, közlekedésrendészeti és politikai előadásokat tartanak. 65.000 forint segély A hallgatók 95%-a munkás, kalauz, kocsivezető, műszaki alkalmazott, tanonc, a többi 5% a központi székháznak a tisztviselőiből tevődik ki. A Közlekedési Alkalmazottak Szakszervezete évi 65.000 forintot juttat az Előre S. E. motorszakosztályának gépekre, karbantartásra, üzemanyagra. Cserháti Imre főtitkár, aki 22 sportszakosztálynak az ügyeit intézi, igen nagy súlyt fektet a motorsportra. Varga János szakosztályvezetőt és Liszák József elméleti oktatót a Sport utcai telepre helyeztette át, ahol ezentúl csak a motorsporttal foglalkoznak. A BSzKRT igazgatósága, állandó otthont biztosított a tanulni vágyó fiataloknak ezen a telepen. A Szakosztály egyelőre 5 darab Csepel-géppel rendelkezik. A közeljövőben még három Csepel-gépet vásárolnak és tervbe vették egy 250 kcm-es Jawa és egy oldalkocsis gép beszerzését. Állandó szervizt is kap a motorszakosztály, ahol a közeljövőben egy 250-es és egy 350 kcm-es salakgépet fognak építeni. A jövő motoros gárdája figyelmesen hallgatja az elméleti oktatást. S E LTR‘1 N G G Y Ű R Ű K SECMECI autófelszerelési cikkek Bp. VI., Szófia utca (Hegedűs Sándor u.) 10. Tel: 22-44-96 mr •¥ & AUTORADIO speciális javítása. TERNYEY R Á L rádió műszerész * Budapest, V., Thurzó-kuz 7 b. Telefon: 202-738 Minden autófelszerelés alkatrészek régi 100-as Csepelhez UNGAR, Bp., VI., Horn Ede u. 18. Mindnyájunkat érőd baleset! Testi épségét védi, ha autójában szilánkmentes „ICHOR“ biztonsági üveg van. ———— 5060-kal olcsóbb az Ichor! Raktárról szállít vagy speciális méreteit elkészíti. Kovács János Budapest, VI., Szabolcs u. 15 b. Alapítási év 1920. Szombaton üzemszünet. Telefon: 200-300 Telefon: 1211-004