Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)
1949-12-01 / 23. szám
... kedves SC-240, DKW- teherszállító, Ön november 19- én, délután 3 órakor a Széll Kálmán tér felé igyekezett és amikor elhagyta a piac előtti utat kettéválasztó terelőt, mindem előzetes, jelzés nélkül levágott balra, aminek az Ön mögött hajtó autó jobb sármentője látta — majdnem — kárát. (Ez lenne az első betétlap.) Aztán újabb fittyet hányt a közlekedési szabályoknak, amikor, a már fentemlített merész ívben odagördült — menetiránnyal szemben — az úttest baloldalára, ahol is a szállítmányát — az illatos kenyereket — lerakta. (Második betétlap.) A jövőben tanácsos lenne ad 1. az indexet használni, ad 2. kevésbbé merész ívben, a szabályok szem előtt tartásával, menetirányban a járda mellé állni. * Kedves KB 889. motorkerékípár vezetője! November 15-én délután (de többizben, máskor is) a Külső Andrássy út 5. sz. ház előtt ahelyett, hogy motorját leállította volna, míg ügyeshajós dolgát a házban elintézi, azt járó motorral nekitámasztotta a kerítésnek. A szegény motor helyben pöfögött, ami — ugyebár — léghűtéses motorkerékpár motornak semmiképpen sem válik hasznára — sőt! De a motorjáratás egyúttal a ház lakóinak nyugalmát iszavarja. Ha motorja nehezen indul, hozza rendbe és ne oldja meg a kérdést úgy, hogy „örökké mozgóvá” alakítja át. * ... Kedves (?) SC 962. rendszámú teherautó vezetője! November 18-án este 8 óra tájiban az óbudai Kolosy téren önnel szemben haladt egy kétlovas kocsi. Mivel Ön ittasan vezetett, valóban nem csodálatos, hogy nekiment a lovaskocsinak. Az összeütközés következtében az egyik ló nyomban kimúlt. Önből dőlt az alkoholszag, amikor a rendőrök felvették az adatait. Az ilyen gépkocsivezetőket, akik mind a közre, mind saját magukra egyaránt veszélyesek, mi eltiltanánk a vezetéstől. * Kedves AZ 421 rendszámú Alfa Romeo vezetője! November 20-án, vasárnap este 8 óra tájban, amikor még élénk volt a forgalom, észveszti sebességgel robogott a Váci utcán keresztül. Tudnia kell, hogy a jó vezető — s Ön bizonyára az, hiszen buzgó résztvevője a versenyeknek —■ ott hajt, ahol lehet, helyesebben ahol szabad s semmiesetre sem egy szűk és forgalmas utcán száguld vadul, óriási tempóban. 1950 május 28. Nemzetközi Motorkerékpáros Nagydíj Budapesten! Összeállították a nemzetközi motorkerékpár-versenynaptárt Nemrég fejeződött be a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség (FICM) kétnapos ülése. A kongresszuson véglegesen megállapították az 1950-es versenyidény nagy versenyeinek időpontjait az egyes országok szövetségeinek előzetes bejelentése alapján. Magyarország 1950. évi Nemzetközi Motorkerékpáros Nagydíjára május 28-án, vasárnap kerül sor. Az Európában 1950-ben lebonyolításra kerülő Nagydíjas versenyek sorrendje a következő: Április 16: Spanyol GP. —Május 7: Finn GP. — Május 18: Luxemburgi GP. — Május 28: Magyarország Nagydíja. — Június 11: Osztrák GP. — Július 2: Belga GP. — Július 22: Svájci GP. — Július 23: Lengyel GP. Augusztus 5: Francia GP. — Augusztus 27: Norvég GP. — Szeptember 3: Csehszlovák GP. — Szeptember 10: Nemzetek Nagydíja Olaszországban. — Szeptember 18— 23. Nemzetközi Hatnapos verseny Angliában. Május a legalkalmasabb a GP rendezésére A nemzetközi versenynaptár a magyar szövetség és a magyar motorosgárda szempontjából kedvező. Magyarország Nagydíjára megfelelő időpontban kerül sor, május vége a legalkalmasabb a GP lebonyolítására. A magyar versenyzők előreláthatólag részt vesznek majd június 11-én az osztrák GP-n, július 23-án a lengyel GP-n, szeptember 3-án a csehszlovák GP-n , szeptember 18— 23-án a Nemzetközi Hatnapos versenyen. A népi demokráciák három Nagydíjas versenyt rendeznek A kétnapos ülés egyébként a népi demokráciák motorsport szövetségeinek teljes sikerét hozta. Miként a nemzetközi versenynaptárból kitűnik, a népi demokráciák a versenyévad legkedvezőbb időpontjaiban rendezik meg Nemzetközi Nagydíjas versenyeiket. Május, július és szeptember a legmegfelelőbb a GP-k rendezésére. A nemzetközi szövetség a népi demokráciák motorszövetségei jó munkájának elismeréseképpen biztosította Csehszlovákiának, Magyarországnak és Lengyelországnak a GP-k előnyös időpontjait. Az ülésen jelenlévő különböző nemzetek képviselői közölték a csehszlovákokkal, valamint a hazánkatés a román szövetséget képviselő lengyel sporttársakkal, hogy a népi demokráciák versenyeire örömmel elküldik legjobb motorosaikat. Kérik a népi demokráciák szövetségeit arra is, hogy a versenykiírásokat idejében küldjék majd szét. Csehszlovákiát beválasztották a Nemzetközi Ellenőrző bizottságba Az ülésen Nemzetközi Ellenőrző Bizottságot alakítottak. Ennek a bizotságnak a feladata a versenynaptárban szereplő nagy versenyek ellenőrzése lesz műszaki szempontból. Itt a népi demokráciák újabb sikert könyvelhetnek el, mert az alig néhánytagú bizottságban a csehszlovák szövetség képviselői is helyet kaptak. Körmöczi István — Mohács: A kérdezett „sivatagi” 350 kcm-es DKW lényeges műszaki adatai megegyeznek a polgári használatra, készült hasonló típuséval. Ezeket megtalálja legutóbbi (II. évf. 22.) számunk Szerkesztői üzenetek c. rovatában. Eltérő volt a légszűrő-berendezés, amelyet a sivatagi követelményekre tekintettel különleges gonddal szerkesztettek meg. A gép színe homoksárga volt. „Ferenc” jeligére — Békéscsaba. A Prága- és Skoda-gyártmányok kért adatai ügyében forduljon az Autó- és Alkatrészkereskedelmi NV-hoz, Bpest, V., Zápolya u. 13. A „Rába” kocsik különböző típusait az „Autó” I. évi 6. száma ismertette, a magyar autógyártással foglalkozó illusztrált beszámoló során. Egyébként forduljon idevonatkozó adatokért a fent hivatkozott NV Budapest, VI., Andrássy út 12. sz. alatti irodájához. Ifj. Pongrácz Ferenc — Budafok. Kellően megindokolt kérésével forduljon az Állami Autóműszaki Intézet Igazgatóságához, Bpest, VIII., Baross u. 76. ifj. Nagy P. István — Gyula. 1. A Bosch W 225 T/l. gyertyának hőérték szempontjából megfelel az Ignis-Durante N8, a KLG F80, valamint a Champion L 11 S jelzésű gyertya. 2. Megfelelő bonitással bíró készpénzfizető kezes igénybevétele esetében OSZH hitelt vehet igénybe Csepel motorkerékpárja megvásárlásához. Előre 1150 forintot kell lefizetni, a hátralékos 3000 forint 4 egyenlő részletben, 12 hónap alatt törlesztendő. Ifj. Nagy Andor — Kiskundorozsma. A kért műszaki részletrajzok nem állanak rendelkezésünkre. A MAVAG távolsági buszról lapunk f. évi 10. számában több képet és műszaki leírást is közöltünk. A Skoda-Diesel autóbuszt alkalmilag ismertetni fogjuk. A régi NAG teherautóról nincsenek műszaki rajzaink. S. J. — Kalocsa: Az RT 125 típusú, 125 kcm-es DKW-motorkerékpár 1939 őszén került piacra. Műszaki adatai: 52x58 mm, furatlöket, pontosan 123 kcm, Schnürle-rendszerű ellenöblítéses kétütemű, 3:1 kompresszióarány, 4500 percfordulatnál 4,5 lóerő, keverékes olajozás, akkumulátor, gyújtás, háromfokozatú lábváltós sebességváltó, 70 kg. önsúly, 80 km-es legnagyobb sebesség. A porlasztó 16 mm-es Graetzin, a fúvóka 80-as. A sivatagi 125 kcm-es modell légszűrőberendezéses zománcának színe különbözött az előbbitől. Később aluminiumhiány következtében vaskartelllel kerültek piacra a gépek. Legújabban a 125 kcm-es modellt első és hátsó teleszkopikus rugózással gyártják, amint arról lapunk I. évi 19. számában az őszi Vásárral foglalkozó cikkünkben beszámoltunk, ifj. Szabadi Pál — Foktő. Versenyvezetői igazolványt (versenylicensz) csak valamely motoros egyesület, vagy szakosztály tagja kaphat. Ez vonatkozik a vidékre is. A versenyvezetői igazolvány nincsen vizsgához kötve, 125 kcm-esnél nagyobb motorkerékpár esetében azonban természetesen hatósági vezetői jogosítvány is szükséges. EF 406 jeligére — Székesfehérvár. 1. Az S4 jelzésű 250 kcm-es Puch-motorkerékpár kezelési utasítását csupán kéz alatt lehet megszerezni, esetleg egy ilyen típusú gép tulajdonosától. 2. Az S4 1936-ban került piacra. 3. A kérdezett gép a maga idejében elterjedt és népszerű volt s hazánkban és külföldön is számottevő versenyeredményeket ért el. 4. Könnyű oldalkocsit — az áttétel csökkentése esetében — a gép jól elbír, noha, már hengerűrtartalmánál fogva is, kifejezetten solo-használatra épült. Ha oldalkocsit szerel a gépre, azt át kell vizsgáztatni s újabb hatósági rendszámot is kap. Lovinusz György — Nagyszokoly. Próbálja meg kellően és részletesen megindokolt kérésével a Közlekedésügyi Minisztérium VI. Autófőosztályához fordulni. Cím: VII., Dob-u. 75—81. Kentner József — Balatonszabadi. Autó- vagy gépipari munkássá átképzése ügyében forduljon a Vas- és Fémmunkások Szakszervezetéhez, Budapest, VIII., Költői Anna u. 5—7. címen. Dr. Nagy Lajos — Nágocs. 1. Az R 51 típusú BMW-motor, kerékpár 500 kcm-es és nem 350-es. A 350-es modell típusjelzése R. 35. Ennek vezérműlánca •V8X5 mm. méretű. — 2. Ha a gumiabroncsozás 3X19', vagy 3.25a 19' méretű, szólóban és pótutas esetében is elől 1.5 atm., hátul utas nélkül 1.6, utassal 1.9 atm. a helyes légnyomás. — 3. Régebben kaphatók voltak a tankcsavar helyébe illeszthető motorkerékpár-üzemanyagmérő órák. Ilyen felszerelhető volna az ön gépére is. Jelenleg azonban, sajnos, ilyen műszer nincsen a piacon. — A 125-ös Csepel részletvásárlására vonatkozó felvilágosításért forduljon közvetlenül az OKÁ-hoz. Címe: Országos Központi Áruhiteliroda IIV., Budapest, VII., Somogyi Béla út 20. ■ Gócza Gábor — Jászkisér. Az őszi Vásáron kiállított, elsőhátsó teleszkópikus rugózású, új 125-ös DKW és Hatnapos típusú 125-ös Puch magánszemélyek részére egyelőre nem kapható. Utóbbi ára: 9300 Ft. Tályai László — Tiszakürt. Az 1.5. hengerűrtartalmú, 4 hengeres Bugatti sportkocsi adatai a következők: Fúrat-löket 69X100 mm, hengerűrtartalom: 1496 kcm, fordulatszám: 5000/ perc, lóerő: 45. A kétüléses sportkocsi alvázának súlya 500 kg. A gumiméret: 27X4.40. Kétüléses sportkocsi-kivitelben a maximális sebesség mintegy 140 km/ó, a fogyasztás kb. 12—14. Márton Attila — Salgótarján. Újításával forduljon az Országos Autókísérleti Állomáshoz. Budapest, VIII., József körút 6. „Egy gyalogjáró melós” — Budapest. A szóbanforgó rovatban csak általunk ellenőrzött eseteket közlünk, mert csak így van módunk azok pontosságáról meggyőződni. Boncz Béla — Budapest. A 125 kcm-es Csepel kezelési utasítása előkészületben van és rövid idő múlva a gép vevőinek rendelkezésére áll. Ifj. Tóth Sándor — Budapest. Sajnos, nincsen helyünk valamennyi 125 kcm-es motorkerékpártípus felsorolására. Doór Zoltán — Belecska. Az IIs. Kievljamin és Moszkva-gyártmányú motorkerékpárok ezidőszerint még Magyarországon szabad forgalomban nem kaphatók. ifj. Mikulecz István — Pestszentimre. A kétütemű motorok „felbütykölésének” és üzemanyagának kérdésével alkalmilag cikkben foglalkozunk. ifj. Búzás Tibor — Makó. I.Az Autó I. és II. évfolyamának 6., 7. és 9-es száma még kapható. 2. A Sachs-motorok alkatrészeit a Csepel MV Bpest, VI., Liszt Ferenc tér 2. árusítja. — 3. A 100-as Sachs-motor (komplett) nem kapható. A másik kérdésre levélben válaszolunk. — 4. A 125 kcm-es Cz. és Moszkvamotorkerékpárok jelenleg nem kaphatók Magyarországon. Mágori Zoltán — Makó. 1. 1930-as, 250 kcm-es, 68 X 68-as furatlöketű, kompresszoros, vízhűtéses DKW-salakpályagépének körülbelül 8-9 mm-es előgyújtást adjon, de ha a motor bírja, azt 11 mm-re is emelheti. A sűrítési iány nem állapítható meg pontosan, hagyja a hengerfejet jelenlegi állapotában. Készítsen egy 2 mmes aluminiumlemezt és helyezze a hengerfej alá. Próbálja meg ezzel, majd e nélkül s a teljesítmény arányában alkalmazza. Az üzemanyag 50% benzinből s 50°/o benzolból álljon, a benzin 760-an (etnilizált) legyen. Lehetőleg Castrol XXL olajat használjon. Gyertya: legalább 260-as, legfeljebb 340-es Bosch. — 2. 1932-es, 289 kcm-es, 70X76-es furatlöketű, kétsebességes Ogar-motorjának keverési aránya 1 : 25. A kompresszióarányt próbálja meg, 1 : 5-tel és 1 : 8-cal. Az előgyújtás körülbelül 7 mm legyen, megpróbálhatja azonban egészen 10-ig. 25-ös, vagy 26-os porlasztót használjon s próbáljon meg porlasztótorokbetétet alkalmazni. Vi—14 mm-es gyűrűvel. Ezt természetesen a külső szívás részen helyezze el. — 3. A makói motorsportra vonatkozó közléseit érdeklődéssel várjuk. Alig 7 cm a legifjabb gépkocsivezető Kitűnően vezet teher- és személyautót a kis Tirringer Béla Háromtonnás Rába-teherkocsi fordul ki egy keresztutcából. A hatalmas gépkocsi vezető nélkül fut, csak a kísérő helyén ül valaki. Első pillanatban az jut eszünkbe, hogy a gépkocsit rövidhullámú sugarakkal irányítják. A járókelők között akad is egy „jólértesült”, aki a köréje csoportosulóknak azonnal „szakszerűen” elmagyarázza, hogy működik a technika „legújabb csodája”. Tudósunknak azonban torkára forr a szó, amikor a kocsi megáll és a kicsapódó ajtó mögül pöttömnyi legényke kászálódik le a sofőrülésről. — Mészáros bácsi — mondja a kísérőülésen ülő bőrruhás „góliátnak” — ugy-e kihozhatom a kis Skodát is a garázsból?! „Mészáros bácsi” engedékeny és a kis sofőrutánpótlás már el is tűnik a garázsajtó mögött, amely fölött tábla hirdeti: Állami Autóműszaki Intézet gépjárművezető-oktatási csoportja. De hát mióta kapnak ilyen pöttöm legénykék hajtási igazolványt? Szigorú keresztkérdések füzébe fogjuk „Mészáros bácsit”, aki nem más, mint Mészáros Jenő oktató, a kiváló salakversenyző. — hát bizony kicsit fiatal még Tirringer Béla — mondja — mindössze hét esztendős. De jobban vezet sok felnőttnél. Beülünk a Skodába. Tirringer Béla indít és elindulunk a Dunapart felé. Úgy ül a kormánykerék mellett, mint egy komoly felnőtt és úgy is vezet. Lassít az útkereszteződésnél, hangtalanul váltja a sebességet. Bizony nem csikorognak a fogaskerekek. Fordulóban kiteszi az indexet, időnként belenéz a viszszapillantó tükörbe. Fékezésnél leveszi a gázt és hagyja kigurulni a kocsit, aztán simán, zökkenőmentesen áll meg. — Vigyázni kell a fékekre, hogy ne kopjanak gyorsan — mondja oktató hangon. — Minden szabadidejét itt töltötte közöttünk — meséli Mészáros Jenő. — Addig könyörgött, míg megtanítottuk vezetni. Persze, csak felügyelet mellett ülhet volán mellé. Szeretünk foglalkozni vele, nagyon, ügyes gyerek. A legnagyobb teherkocsit is biztonsággal vezeti. Várjon az iskolai bizonyítványa is olyan jó Tirringer Bélának, mint amilyen jól vezet? — Én úttörő vagyok — mondja — és egy úttörőnek csak jó bizonyítványa lehet. Tessék megkérdezni anyukámat, ha nem tetszik elhinni... Ezt már egy Diesel-kocsi vezetőfülkéjéből kiáltja felénk a legkisebb „sofőr” és mi el is hisszük neki. Tirringer Béla, a 7 éves autós. Felelős szerkesztő: V. Somlyó Zsuzsa. A kiadásért felel az Állami Lapkiadó N. V. vezérigazgatója. Szerkesztőség: Budapest, VI., Andrássy út 123. Telefon: 424-933. Kiadóhivatal: Budapest, VI., Eötvös utca 12. Telefon: 420-760. Előfizetési ára: 1 évre 32 Ft, fél évre 16 Ft, negyed évre 8 Ft. Postatakarékpénztári csekkszámla szám: 936.510. ___________________ Megrendelési szám: 1011. Budapesti Szikra Nyomda M, V. Honvéd u. 10. Felelős nyomdavezető: Radnóti Károly. 53162 (2) —