Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-12-01 / 23. szám

... kedves SC-240, DKW- teherszállító, Ön november 19-­ én, délután 3 órakor a Széll Kálmán­ tér felé igyekezett és amikor elhagyta a piac előtti utat kettéválasztó terelőt, min­dem előzetes, jelzés nélkül levá­gott balra, aminek az Ön mö­gött hajtó autó jobb sármen­tője látta — majdnem — ká­rát. (Ez lenne az első betétlap.) Aztán újabb fittyet hányt a közlekedési szabályoknak, ami­kor, a már fentemlített merész ívben odagördült — menet­iránnyal szemben — az úttest baloldalára, ahol is a szállít­mányát — az illatos kenyereket — lerakta. (Második betétlap.) A jövőben tanácsos lenne ad 1. az indexet használni, ad 2. ke­­vésbbé merész ívben, a szabá­lyok szem előtt tartásával, me­netirányban a járda mellé állni. * Kedves KB 889. motorkerék­í­­pár vezetője! November 15-én délután (de többizben, máskor is) a Külső Andrássy­ út 5. sz. ház előtt a­helyett, hogy motor­ját leállította volna, míg ügyes­­hajós dolgát a házban elintézi, azt járó motorral nekitámasz­totta a kerítésnek. A szegény motor helyben pöfögött, ami — ugyebár — léghűtéses motorke­rékpár motornak semmiképpen sem válik hasznára — sőt! De a motorjáratás egyúttal a ház lakóinak nyugalmát is­­zavarja. Ha motorja nehezen indul, hozza rendbe és ne oldja meg a kér­dést úgy, hogy „örökké moz­­góvá” alakítja át. * ... Kedves (?) SC 962. rend­számú teherautó vezetője! No­vember 18-án este 8 óra tájiban az óbudai Kolosy­ téren önnel szemben haladt egy­­ kétl­ovas kocsi. Mivel Ön ittasan vezetett, valóban nem­ csodálatos, hogy nekiment a lovaskocsinak. Az összeütközés következtében az egyik ló nyomban kimúlt. Ön­ből dő­lt az alkoholszag, amikor a rendőrök felvették az adatait. Az ilyen gépkocsivezetőket, akik mind a közre, mind saját ma­gukra egyaránt veszélyesek, mi eltiltanánk a vezetéstől. * Kedves AZ 421 rendszámú Alfa Romeo vezetője! Novem­ber 20-án, vasárnap este 8 óra tájban, amikor még élénk volt a forgalom, észveszti sebesség­gel robogott a Váci­ utcán ke­resztül. Tudnia kell, hogy a jó vezető — s Ön bizonyára az, hiszen buzgó résztvevője a ver­senyeknek —■ ott hajt, ahol le­het, helyesebben ahol szabad s semmiesetre sem egy szűk és forgalmas utcán száguld vadul, óriási tempóban. 1950 május 28. Nemzetközi Motorkerékpáros Nagydíj Budapesten! Összeállították a nemzetközi motorkerékpár-versenynaptárt Nemrég fejeződött be a Nem­zetközi Motorkerékpáros Szö­vetség (FICM) kétnapos ülése. A kongresszuson véglegesen megállapították az 1950-es ver­senyidény nagy versenyeinek időpontjait az egyes országok szövetségeinek előzetes bejelen­tése alapján. Magyarország 1950. évi Nemzetközi Motor­­kerékpáros Nagydíjára május 28-án, vasárnap kerül sor. Az Európában 1950-ben lebonyolí­tásra kerülő Nagydíjas verse­nyek sorrendje a következő: Április 16: Spanyol GP. —­­Május 7: Finn GP. — Május 18: Luxemburgi GP. — Május 28: Magyarország Nagydíja. — Június 11: Osztrák GP. — Jú­lius 2: Belga GP. — Július 22: Svájci GP. — Július 23: Len­gyel GP. Augusztus 5: Francia GP. — Augusztus 27: Norvég GP. — Szeptember 3: Cseh­szlovák GP. — Szeptember 10: Nemzetek Nagy­díj­a Olaszor­szágban. — Szeptember 18— 23. Nemzetközi Hatnapos ver­seny Angliában. Május a legalkalmasabb a GP rendezésére A nemzetközi versenynaptár a magyar szövetség és a ma­gyar motorosgárda szempontjá­ból kedvező. Magyarország Nagydíjára megfelelő időpont­ban kerül sor, május vége a legalkalmasabb a GP lebonyolí­tására. A magyar versenyzők előreláthatólag részt vesznek majd június 11-én az osztrák GP-n, július 23-án a lengyel GP-n, szeptember 3-án a cseh­szlovák GP-n , szeptember 18— 23-án a Nemzetközi Hatnapos versenyen. A népi demokráciák három Nagydíjas versenyt rendeznek A kétnapos ülés egyébként a népi demokráciák motorsport szövetségeinek teljes sikerét hozta. Miként a nemzetközi ver­senynaptárból kitűnik, a népi demokráciák a versenyévad leg­kedvezőbb időpontjaiban rende­zik meg Nemzetközi Nagydíjas versenyeiket. Május, július és szeptember a legmegfelelőbb a GP-k rendezésére. A nemzet­közi szövetség a népi demokrá­ciák motorszövetségei jó mun­kájának elismeréseképpen bizto­sította Csehszlovákiának, Ma­gyarországnak és Lengyelor­szágnak a GP-k előnyös idő­pontjait. Az ülésen jelenlévő kü­lönböző nemzetek képviselői kö­zölték a csehszlovákokkal, vala­mint a hazánkat­­és a román szövetséget képviselő lengyel sporttársakkal, hogy a népi de­mokráciák versenyeire örömmel elküldik legjobb motorosaikat. Kérik a népi demokráciák szö­vetségeit arra is, hogy a ver­senykiírásokat idejében küldjék majd szét. Csehszlovákiát beválasztot­ták a Nemzetközi Ellenőrző bizottságba Az ülésen Nemzetközi Ellen­őrző Bizottságot alakítottak. Ennek a bizotságnak a feladata a versenynaptárban szereplő nagy versenyek ellenőrzése lesz műszaki szempontból. Itt a népi demokráciák újabb sikert köny­velhetnek el, mert az alig né­­hánytagú bizottságban a cseh­szlovák szövetség képviselői is helyet kaptak. Körmöczi István — Mohács: A kérdezett „sivatagi” 350 kcm-es DKW lényeges­­ műszaki adatai megegyeznek a polgári haszná­latra, készült hasonló típuséval. Ezeket megtalálja legutóbbi (II. évf. 22.) számunk Szerkesztői üzenetek c. rovatában. Eltérő volt a légszűrő-berendezés, ame­lyet a sivatagi követelményekre tekintettel különleges gonddal szerkesztettek meg. A gép színe homoksárga volt. „Ferenc” jeligére — Békés­csaba. A Prága- és Skoda-gyárt­­mányok kért adatai ügyében for­duljon az Autó- és Alkatrészke­­reskedelmi NV-hoz, Bpest, V., Zá­­polya­ u. 13. A „Rába” kocsik kü­lönböző típusait az „Autó” I. évi 6. száma ismertette, a magyar autógyártással foglalkozó illusz­trált beszámoló során. Egyéb­ként forduljon idevonatkozó ada­tokért a fent hivatkozott NV Bu­dapest, VI., Andrássy­ út 12. sz. alatti irodájához. Ifj. Pongrácz Ferenc — Buda­fok. Kellően megindokolt kérésé­vel forduljon az Állami Autómű­szaki Intézet Igazgatóságához, Bpest, VIII., Baross­ u. 76. ifj. Nagy P. István — Gyula. 1. A Bosch W 225 T/l. gyertyának hőérték szempontjából megfelel az Ignis-Duran­te N8, a KLG F80, valamint a Champion L 11 S jel­zésű gyertya. 2. Megfelelő boni­­tással bíró készpénzfizető kezes igénybevétele esetében OSZH hi­telt vehet igénybe Csepel motor­­kerékpárja megvásárlásához. Előre 1150 forintot kell lefizetni, a hátralékos 3000 forint 4 egyenlő részletben, 12 hónap alatt törlesztendő. Ifj. Nagy Andor — Kiskundo­­rozsma. A kért műszaki részlet­rajzok nem állanak rendelkezé­sünkre. A MAVAG távolsági buszról lapunk f. évi 10. számá­ban több képet és műszaki le­írást is közöltünk. A Skoda-Die­­sel autóbuszt alkalmilag ismer­tetni fogjuk. A régi NAG teher­autóról nincsenek műszaki raj­zaink. S. J. — Kalocsa: Az RT 125 tí­pusú, 125 kcm-es DKW-motor­­kerékpár 1939 őszén került piac­ra. Műszaki adatai: 52x58 mm, furatlöket, pontosan 123 kcm, Schnürle-rendszerű ellenöblítéses kétütemű, 3:1 kompresszióarány, 4500 percfordulatnál 4,5 lóerő, keverékes olajozás, akkumulátor, gyújtás, háromfokozatú lábváltós sebességváltó, 70 kg. önsúly, 80 km-es legnagyobb sebesség. A porlasztó 16 mm-es Graetzin, a fúvóka 80-as. A sivatagi 125 kcm-es modell légszűrőberende­zése­s zománcának színe külön­bözött az előbbitől. Később­­ aluminiumhiány következtében vaskartelllel kerültek piacra a gépek. Legújabban a 125 kcm-es modellt első és hátsó teleszko­pikus rugózással gyártják, amint arról lapunk I. évi 19. számában az őszi Vásárral foglalkozó cik­künkben beszámoltunk, ifj. Szabadi Pál — Foktő. Versenyvezetői igazolványt (ver­­senylicensz) csak valamely mo­toros egyesület, vagy szakosztály tagja kaphat. Ez vonatkozik a vidékre is. A versenyvezetői igazolvány nincsen vizsgához kötve, 125 kcm-esnél nagyobb motorkerékpár esetében azonban természetesen hatósági vezetői jogosítvány is szükséges. EF 406 jeligére — Székes­­fehérvár. 1. Az S4 jelzésű 250 kcm-es Puch-motorkerékpár ke­zelési utasítását csupán kéz alatt lehet megszerezni, esetleg egy ilyen típusú gép tulajdonosától. 2. Az S4 1936-ban került piacra. 3. A kérdezett gép a maga ide­jében elterjedt és népszerű volt s hazánkban és külföldön is szá­­mottevő versenyeredményeket ért el. 4. Könnyű oldalkocsit — az áttétel csökkentése esetében — a gép jól elbír, noha, már hengerűrtartalmánál fogva is, kifejezetten solo-használatra épült. Ha oldalkocsit szerel a gépre, azt át kell vizsgáztatni s újabb hatósági rendszámot is kap. Lovinusz György — Nagyszo­­koly. Próbálja meg kellően és részletesen megindokolt kérésé­vel a Közlekedésügyi Miniszté­rium VI. Autófőosztályához for­dulni. Cím: VII., Dob-u. 75—81. Kentner József — Balatonsza­­badi. Autó- vagy gépipari mun­kássá átképzése ügyében fordul­jon a Vas- és Fémmunkások Szakszervezetéhez, Budapest, VIII., Költői Anna­ u. 5—7. címen. Dr. Nagy Lajos — Nágocs. 1. Az R 51 típusú BMW-motor, kerékpár 500 kcm-es és nem 350-es. A 350-es modell típusjel­­zése R. 35. Ennek ve­zérműlánca •V8X5 mm. méretű. — 2. Ha a gumiabroncsozás 3X19', vagy 3.25a 19' méretű, szólóban és pótutas esetében is elől 1.5 atm., hátul utas nélkül 1.6, utassal 1.9 atm. a helyes lég­nyomás. — 3. Régebben kapha­tók voltak a tankcsavar helyébe il­l­eszthető motorkerékpár-üzem­­anyagmérő órák. Ilyen felszerel­hető volna az ön gépére is. Je­lenleg azonban, sajnos, ilyen műszer nincsen a piacon. — A 125-ös Csepel részletvásárlására vonatkozó felvilágosításért for­duljon közvetlenül az OKÁ-hoz. Címe: Országos Központi Áru­hiteliroda IIV., Budapest, VII., Somogyi Béla­ út 20. ■ Gócza Gábor — Jászkisér. Az őszi Vásáron kiállított, első­hátsó teleszkópikus rugózású, új 125-ös DKW és Hatnapos tí­pusú 125-ös Puch magánszemé­lyek részére egyelőre nem kap­ható. Utóbbi ára: 9300 Ft. Tályai László — Tiszakürt. Az 1.5­­. hengerűrtartalmú, 4 hen­geres Bugatti­ sportkocsi adatai a következők: Fúrat-löket 69X100 mm, hengerűrtartalom: 1496 kcm, fordulatszám: 5000/ perc, lóerő: 45. A kétüléses sportkocsi alvázának súlya 500 kg. A gumiméret: 27X4.40. Két­üléses sportkocsi-kivitelben a maximális sebesség mintegy 140 km/ó, a fogyasztás kb. 12—14­­. Márton Attila — Salgótarján. Újításával forduljon az Országos Autókísérleti Állomáshoz. Buda­pest, VIII., József­ körút 6. „Egy gyalogjáró melós” — Budapest. A szóbanforgó rovat­ban csak általunk ellenőrzött eseteket közlünk, mert csak így van módunk azok pontosságáról meggyőződni. Boncz Béla — Budapest. A 125 kcm-es Csepel kezelési utasítása előkészületben van és rövid idő múlva a gép vevőinek rendelke­zésére áll. Ifj. Tóth Sándor — Budapest. Sajnos, nincsen helyünk vala­mennyi 125 kcm-es motorkerék­pártípus felsorolására. Doór Zoltán — Belecska. Az IIs. Kievljamin és Moszkva-gyárt­­mányú motorkerékpárok ezidő­­szerint még Magyarországon szabad forgalomban nem kap­hatók. ifj. Mikulecz István — Pest­­szentimre. A kétütemű motorok „felbütykölésének” és üzem­anyagának kérdésével alkalmi­lag cikkben foglalkozunk. ifj. Búzás Tibor — Makó. I.Az Autó I. és II. évfolyamának 6., 7. és 9-es száma még kapható. 2. A Sachs-motorok alkatrészeit a Csepel MV Bpest, VI., Liszt Ferenc­ tér 2. árusítja. — 3. A 100-as Sachs-motor (komplet­t) nem kapható. A másik kérdésre levélben válaszolunk. — 4. A 125 kcm-es Cz. és Moszkva­­motorkerékpárok jelenleg nem kaphatók Magyarországon. Mágori Zoltán — Makó. 1. 1930-as, 250 kcm-es, 68 X 68-as furatlöketű, kompresszoros, víz­hűtéses DKW-salakpályagépének körülbelül 8-9 mm-es előgyújtást adjon, de ha a motor bírja, azt 11 mm-re is emelheti. A sűrítési i­ány nem állapítható meg pon­tosan, hagyja a hengerfejet jelenlegi állapotában. Készít­sen egy 2 mmes aluminiumle­­mezt és helyezze a hengerfej alá. Próbálja meg ezzel, majd e nélkül s a teljesítmény arányá­ban alkalmazza. Az üzemanyag 50% benzinből s 50°/o ben­zolból álljon, a benzin 760-an (etnilizált) legyen. Lehetőleg Castrol XXL olajat használjon. Gyertya: legalább 260-as, legfel­jebb 340-es Bosch. — 2. 1932-es, 289 kcm-es, 70X76-es furatlöketű, kétsebességes Ogar-motorjának keverési aránya 1 : 25. A kom­presszióarányt próbálja meg, 1 : 5-tel és 1 : 8-cal. Az előgyúj­­tás körülbelül 7 mm legyen, meg­próbálhatja azonban egészen 10-ig. 25-ös, vagy 26-os porlasztót használjon s próbáljon meg por­­lasztótorokbetétet alkalmazni. Vi—1­4 mm-es gyűrűvel. Ezt ter­mészetesen a külső szívás­ ré­szen helyezze el. — 3. A makói motorsportra vonatkozó közléseit érdeklődéssel várjuk. Alig 7 cm a legifjabb gépkocsivezető Kitűnően vezet teher- és személyautót a kis Tirringer Béla Háromtonnás Rába-teherkocsi fordul ki egy keresztutcából. A hatalmas gépkocsi vezető nél­kül fut, csak a kísérő helyén ül valaki. Első pillanatban az jut eszünkbe, hogy a gépkocsit rö­vidhullámú sugarakkal irányít­ják. A járókelők között akad is egy „jólértesült”, aki a köréje csoportosulóknak azonnal „szak­szerűen” elmagyarázza, hogy működik a technika „legújabb csodája”. Tudósunknak azonban torkára forr a szó, amikor a ko­csi megáll és a kicsapódó ajtó mögül pöttömnyi legényke ká­szálódik le a sofőrülésről. — Mészáros bácsi — mondja a kísérőülésen ülő bőrruhás „góliátnak” — ugy-e kihozha­tom a kis Skodát is a garázs­ból?! „Mészáros bácsi” engedékeny és a kis sofőrutánpótlás már el is tűnik a garázsajtó mögött, amely fölött tábla hirdeti: Ál­lami Autóműszaki Intézet gép­járművezető-oktatási csoportja. De hát mióta kapnak ilyen pöt­töm legénykék hajtási igazol­ványt? Szigorú keresztkérdések füzébe fogjuk „Mészáros bá­csit”, aki nem más, mint Mészá­ros Jenő oktató, a kiváló salak­­versenyző. — hát bizony kicsit fiatal még Tirringer Béla — mondja — mindössze hét esztendős. De jobban vezet sok felnőttnél. Beülünk a­ Skodába. Tirringer Béla indít és elindulunk a Du­­napart felé. Úgy ül a kormány­kerék mellett, mint egy komoly felnőtt és úgy is vezet. Lassít az útkereszteződésnél, hang­talanul váltja a sebességet. Bi­zony nem csikorognak a fogas­kerekek. Fordulóban kiteszi az indexet, időnként bele­néz a visz­­szapillantó tükörbe. Fékezésnél leveszi a gázt és hagyja ki­gurulni a kocsit, aztán simán, zökkenőmentesen áll meg. — Vigyázni kell a fékekre, hogy ne kopjanak gyorsan — mondja oktató hangon. — Minden szabadidejét itt töl­tötte közöttünk — meséli Mé­száros Jenő. — Addig könyör­­gött, míg megtanítottuk vezetni. Persze, csak felügyelet mellett ülhet volán mellé. Szeretünk foglalkozni vele, nagyon, ügyes gyerek. A legnagyobb teher­kocsit is biztonsággal vezeti. Várjon az iskolai bizonyítvá­nya is olyan jó Tirringer Bélá­nak, mint amilyen jól vezet? — Én úttörő vagyok — mondja — és egy úttörőnek csak jó bizonyítványa lehet. Tessék megkérdezni anyuká­mat, ha nem tetszik elhinni... Ezt már egy Diesel-kocsi ve­zetőfülkéjéből kiáltja felénk a legkisebb „sofőr” és mi el is hisszük neki. Tirringer Béla, a 7 éves autós. Felelős szerkesztő: V. Somlyó Zsuzsa. A kiadásért felel az Állami Lapkiadó N. V. vezérigazgatója. Szerkesztőség: Budapest, VI., Andrássy­ út 123. Telefon: 424-933. Kiadóhivatal: Budapest, VI., Eötvös­ utca 12. Telefon: 420-760. E­lő­fizetési ára: 1 évre 32 Ft, fél évre 16 Ft, negyed évre 8 Ft. Postatakarékpénztári csekkszámla szám: 936.510. ___________________ Megrendelési szám: 1011. Budapesti Szikra Nyomda M­, V. Honvéd­ u. 10. Felelős nyomdavezető: Radnóti Károly. 53162 (2) —

Next