Autó, 1950. január-június (3. évfolyam 1-12. szám)

1950-04-01 / 7. szám

Újból 12 oldal­as ../Juló"! Szorgos kezek munkálkodnak a Csepel Autógyár NV — a leg­újabb magyar autógyár — hatalmas csarnokában a felszabadu­lásunk ünnepére készülő első Diesel-teherautók összeszerelésén. ezt köszönjük... Az 1950-es év kezdete annak az öt esztendőnek, amely — a szocializmus építésének keretében — autók és motorok újabb ezreit, sőt, tízezreit állítja a termelés szolgálatába. Ennek az évnek áprilisában, új világunk keletkezésének év­fordulóján, e történelmi idők elmúlt 5 esztendejének távlatából az autósok és motorosok társadalma emlékezzék vissza az elnyo­matás évtizedeire, amikor munkájuk eredményét kizsákmányolóik, a tőkések fölözték le. Ezekre a kizsákmányolókra pusztulást, a kizsákmányoltak számára pedig a felszabadulást jelentette a dicsőséges Szovjet Hadsereg megjelenése hazánk földjén. Voltak az autószakma dolgozói között, akik önbizalmukat elvesztve nézték a felszabadulást követő napokban az ostrom alatt elpusztult üzemek és gépjárművek roncsait és attól tartot­tak, hogy talán hosszú évekre más szakmát kell választaniuk. A Szovjet Hadsereg budapesti győzelme után azonban nem remélt események következtek. A szovjet tisztek, ahelyett, hogy leszerelték volna műhelyeinket — amire joguk lett volna, hiszen a háború még folyt! — magukhoz hívták az autóstm­ító vállalatok vezetőit és felkérték őket: indítsák meg a munkát. Hamarosan példamutató közösségi szellem alakult ki az üze­mekben. Szovjet katonák, magyar munkások és mérnökök lázasan dolgoztak a gépkocsik javításán, hogy közvetve ezzel is segítsék a fasiszta fenevad végső megsemmisítését. Az autószakma dol­gozóit annyira magával ragadta a szovjet katonák hatalmas lel­kesedése, hogy a felszabadító hadsereg gépkocsijaival egyidejű­leg megindult a magyar roncskocsik felépítése is. A baráti Szov­jetunió minden eszközzel támogatta a magyar gépjárműforgalom gyors fejlesztését. Még harcolt az ország területén a Szovjet Hadsereg, amikor annak parancsnoksága már megengedte, hogy a szerteszét heverő gépkocsironcsokat, felszereléseket és alkatré­szeket a közlekedésügyi kormányzat rendszeresen összegyűjtse és újjáépítse. A szovjet katonai hatóságok — a magyar közlekedési minisz­tériummal együtt — orosz-magyar nyelvű forgalmi engedélyeket és vezetői jogosítványokat adtak ki. A hatóságok, — az újjáépí­tés motorjának, a Magyar Kommunista Pártnak az intenciójára, — félretéve a bürokratizmust, mindenkinek adtak forgalmi enge­délyt, aki üzemképes kocsival rendelkezett. A Szovjetunió mind­ezeken felül tényleges segítséget is nyújtott, átadva saját gép­kocsijai egy részét Vas Zoltán polgármesternek, hogy lehetővé váljék a főváros élelmezése. Újabb súlyos­­problémák jelentkeztek: nem volt benzin, olaj, gumi. A felszabadító Szocialista Ország ismét segítségünkre sietett. A Szovjet Hadsereg megindította a lispei olajtermelést és átadta nekünk az olaj egy részét, amelyet pedig a fronton is felhasz­nálhatott volna. Négy vagon nyersgumit és cordfonal készítésé­hez szükséges hosszúszálú pamutfonalat is kaptunk a Szovjet­­únióból: megindulhatott a magyar kerékabroncsgyártás. Az újjáépítés szédületes irama csak az így talpraállt teher­gépkocsipark segítségével indulhatott meg. Ezek az autók hord­ták el a romokat és hozták a helyszínre az újjáépítéshez szüksé­ges anyagokat. A közigazgatás is csak a gépkocsikkal tudta ne­héz munkáját megoldani. De még mindig kevés volt az autó! Ekkor a Szovjet Hadse­reg vezetősége — átérezve súlyos helyzetünket — felajánlotta a Közlekedési Minisztériumnak, hogy bérmunka fejében átenged nekünk gépkocsikat. És megtörtént, amire a hadtörténelemben még nem volt példa: a győztes hadsereg minden egyes katonai gépkocsi megjavítása ellenében egy másik kocsit magyar tulaj­donba engedett át. De a Szovjet Hadsereg nem egyszerűen „győztes hadsereg” volt. Hanem felszabadító. A porban heverő országnak — a fasiz­mus utolsó csatlósának — baráti, segítő jobbját nyújtotta. További segítséget is kaptunk. A katonai parancsnokság enge­délyezte a gépkocsik és alkatrészek külföldi behozatalát, sőt, a lehetőségen belül még külön támogatta is azt. Megindult a gép­kocsikereskedelem. A Szovjet Hadsereg segítségével a náci és nyilas bandáitól n­yugatra hurcolt gépjárművek egy része vissza­kerülhetett az országba. így vált lehetővé, hogy tehergépkocsiállományunk, a Szovjet­unió jóvoltából, a stabilizáció idején már meg is haladta az 19118-as állapotot! Biztosítani tudtuk volna-e vágjon a forint sike­rét gépjárművek nélkül, amelyekkel eljuttathattuk az árukat az ország minden részébe? A gépkocsi-import azonban mind nehezebbé vált. Értékes nyersanyagok behozataláról kellett volna lemondanunk, hogy a nyugati gyárak készítményeiért kifizetendő súlyos valutákat elő­teremthessük. Újból a Szovjetunió baráti keze segített rajtunk. Anélkül, hogy az áfa ellenértékét előre kellett volna kifizetnünk, leszállí­tották számunkra a nyugatinál jóval olcsóbb szovjet gépkocsikat. És megjelentek a magyar utakon a kitűnő Pobjédák, a nagyszerű ZISz személy- és teherautók. És emlékezzünk arra is, milyen jó szolgálatot tett autó­üzemeink szervezésénél, ötéves tervünk elkészítésénél a szovjet szakirodalom, amely példátlanul gazdag tapasztalatok eredmé­nyeivel mutat rá a gazdaságos üzemvitel minden részletkérdésére . Tények ezek, amelyek maguk helyett beszélnek. De e tények világánál még tisztábban láthatjuk, autósok és motorosok, annak a napnak a jelentőségét, amelynek évfordulóján örömtü­zek gyúl­­nak ki szerte e hazában. Amikor — külön beszámolónk szerint — elhagyja az első magyar Diesel-autógyárat az első három, teljesen hazai készít­­ményű tehergépkocsi. • Az autószakma dolgozói így bizonyítják be — egyre több és jobb munkával —, hogy kiérdemelték azt a segítséget, amelyet a felszabadítók baráti jobbja nyújtott­ számukra. És így mutatják meg, hogy élni tudtak a szabadsággal, amely — szovjet katonák vérének hullása árán — öt évvel ezelőtt virradt ránk, április 4-én. III. ÉVFOLYAM 7. SZÁM. ÁRA: 1.50 FORINT 1950 ÁPRILIS 1—15 Április 4.-én útjukra indulnak a Csepel Autógyár JSV első teherautói Agrár-ipari országból ipari­agrár országgá kell válnom: — ez a mi ötéves tervünk egyik legfontosabb célkitűzése. És en­nek elérésére most már nemcsak a régi üzemeket építjük újjá, hanem új gyárakat is létesítünk. Gazdasági életünknek a ha­talmas fellendülés során meg­­növekedett szállítási igényeit jó­részben teherautókkal kell kielé­gíteni. Az Ötéves Terv kereté­ben meg kellett tehát találni a lehetőséget teherautóknak ha­zánkban való folyamatos gyár­tására. Ezért a Magyar Népköz­­társaság Első Ötéves Népgaz­dasági Tervéről szóló törvény 9. §-a kimondja: „Az 1954-es év­ben az 1949. évi termeléshez képest ... a tehergépkocsik gyártását 3200 db-ról 9000 db-ra ... kell emelni." Miután ma már bebizonyoso­dott, hogy a gazdaságosság és üzembiztosság követelményeinek a nyersolajüzemű Diesel-moto­rok kiválóan megfelelnek, szak­értőink hosszas és gondos mér­­legelés után megállapodtak egy kipróbált és a gyakorlatban nagyszerűen bevált konstrukció­nál, a 4 hengeres, 3­/2 tonnás Steyr-típusnál Múlt év november 15-én a háborúban elpusztult egyik gyártelep romjain hozzá­kezdtek az első magyar Diesel­­autógyár — a Csepel Autógyár NV — felépítéséhez. * Ennyit tudtunk csak a gyár történetéből, amikor beléptünk­­ az üzem kapuján. De értesülé­seinket már az előcsarnokban­­ kiegészítette a dolgozók hatal-­­­mas betűkkel kiírt felhívása:­­ „Gyárunk dolgozói április 4-i felajánlásukban vállalták a ha­táridő előtt, április 4-ig, 3 db teherautó elkészítését.” Az április 4-i felajánlás kere­tében — a munkaverseny május 1-ig tartó szakaszában — a gyá­r­ dolgozói vállalták a teherautó TM és motorgyártási terv túlteljesí­­tését. Felajánlásukhoz küldött­ségek ut­án kérték a teherautó­­gyártásban még résztvevő más üzemek dolgozóinak csatlakozá­sát, hogy lehetővé tegyék válla­lásuk teljesítését és az Ötéves Terv gyorsabb megvalósítását. Lehetővé válik-e csakugyan, hogy négy és­ fél hónapnál a gyár építésének megkezdése után, felszabadulásunk ötödik évfordulóján elinduljon a ma­gyar országutakon az első há­rom, teljesen Magyarországon készült korszerű Diesel-teher­autói A kérdésre a gyár egyik ve­zetőjének beszámolójából kap­tuk meg a választ, amely egy­ben érdekes képet is nyújt a Csepel Autógyár NV kezdeti ne­hézségeiről és­­ eredményeiről. — Elsősorban a kipróbált szakemberek hiányával kellett megküzdenünk. Jórészt régi gé­pekkel és átképzős, tapasztalat­lan munkásokkal indultunk neki a gyártásnak. De már az első napoktól éreztük a nagy Szov­­jetúnió baráti segítségét. Töké­letes konstrukciójú, modern gé­peket kaptunk a megvalósult szocializmus országából. Azon­ban legalább ugyanilyen segít­séget jelentett számunkra az is, hogy felhasználhattuk a szovjet dolgozók tapasztalatait és gya­korlati útmutatásait. Ezért fej­lődhetett ki üzemünkben mind­járt indulásunk kezdetén a mun­kaverseny. Abban az időben az egész ország a Sztálin elvtárs születésnapjára történt felaján­lások teljesítésének lázában égett. Ez a lelkesedés, a mun­kának ez a nálunk soha nem tapasztalt lendülete hatotta át a mi gyárunk dolgozóit is, amikor elhatározták, hogy az első mintamotort jóval az előírt ha­táridő előtt, 1949 december 21-re fogják elkészíteni. És íme, itt áll az előcsarnok üvegszekrényében a „sztálini motor”. A dolgozók bölcs taní­tójának születésnapján és az ő nevével indult meg tehát ötéves f e- Tervünk első új autóipari üze­mének első terméke. Ífjítósok S az ő tanítása nyomán folyt , itt tovább is a munka. „A mi Rettyüs Katalin gépmunkás­­nő csak nemrég került a Csepel Autógyárba érkezett egyik modern, egyorsós, négykéses, szovjet gyárt­mányú automatapadhoz s máris 127%-kal teljesíti a csavarok készítésének nor­máját. országunkban legfontosabbak az emberek, akik úrrá lettek a tech­nikán” — hangzik a sztálini ta­nítás. És ennek szellemében fog­tak hozzá az autógyári dolgo­zók, hogy újításokkal, észszerű­­sítésekkel találjanak megoldást a gyártás megindulásánál fel­merült problémákra. Nem vált be a hengerpersely „hónolásához” kapott készülék? Jelentkezett Passuth József, aki újtípusú befogószerkezettel biz­tosította, hogy a perselyt fe­szültségmentesen ugyanaz a fe­lület vezeti, mint amelyen az a motorházban fekszik majd fel­újításával legalább évi 80.001 Ft-ot takarít meg. Hollánszky Lajos újtípusú lángedző-fejet javasolt a for­­gattyústengely-csap lángedzésé-­­ nél. M megszüntette a gáz örvény­­lését és ezzel az edzési időt­­ mintegy egyhatodára csökken­tette. Nehezen indulhatott volna meg a dugattyúgyártás Málló Má­tyás és Agl Béla új felfogó-és fúrókészülékei nélkül. Csak néhány példa ez a nagy­számú, már megvalósított újí­tási javaslatból, amelyeket az Újítási Iroda —­ példamutató módon — külön körlevélben is­mertet meg az üzem dolgozói­val. A sokszorosított füzetben havonta tájékoztatják a dolgo­zókat a megoldandó feladatok­ról is! A szakmunkáshiányt — a Párt útmutatásainak megfele­lően — elsősorban nők átképzé­sével igyekeznek kiküszöbölni. Fedor Irén például gépmunkás­ként már 568%-nál tartott, ami­kor kijelentette: április 4-ét az­zal kívánja legméltóbban meg­ünnepelni, hogy az eddiginél nagyobb értékű munka elvégzé­sére képzi át magát. És másfél heti tanulás után már az esz­­tergapadinál is 100%-osan el tudja végezni a kiadott mun­kát ... Itt működik az ország első, kizárólag nőkből alakult mű­szaki ellenőrzőcsoportja. Halász Lőrincné „női revíziós brigád” jának tagjai felszabadulásunk ünnepére elhatározták, hogy már a gépeknél fokozottan fi­gyelik­­a munkamenetét s így nemcsak az elkövetett hibát ve­szik­­majd észre, hanem meg is tudják előzni a hibás munkát. Vállalták, hogy ezzel a munka­­módszerrel a jelenleginek felére csökkentik a selejtet. Felajánlá­sukat már ottlétünkkor túltelje­sítették ... Sorozatos szalag­gyártás felé... Egyforma lelkesedéssel dol­goznak itt „öregek” és fiatalok, férfiak és nők, munkások és ér­telmiségiek a nagyszerű célért, hogy a szocializmust építő Öt­éves Tervünknek már első esz­tendejében megindulhasson eb­ben a gyárban a gépkocsik so­rozatos szalaggyártása. A fi­zikai és szellemi dolgozók leg­szorosabb együttműködésével si­kerül már az április 4-i felaján­lás során szériagyártásra beállí­tani a motorkészítő üzemet. Erős ütemben nőnek ki a romokon az új üzemi épületek. A gyártás jelenlegi fázisában — a Csepel Autógyár dolgozói­nak felhívása alapján — nemes versengés indult meg azok kö­zött az üzemek között, amelyek a teherautógyártásban közremű­ködnek, hogy közös erőfeszítés­sel tegyék lehetővé nagy nem­zeti ünnepünk méltó megünnep­léseként az első magyar gyárt­mányú Diesel-teherautók meg­jelenését. Reményi-Gyenes István: Munkában az ország első női műszaki ellenőrző brigádja. Jobb­ról: Erdei Sándorné, Halász Lőrincné brigádvezető, Rácz Te­réz, Blavol Alajosné, Markó Gabriella, Medgyes Andrásné, Gyimóthy Margit. Háttal: Kirchner Istvánná, Szerényi Ferenc (balról) és Mozsárik János ifjúmunkás cso­portvezetők április 4-re eggyel több motor összeszerelését vállalták. Így készülnek, jó munkával, az egységes ifjúsági szervezet megalakulásának ünneplésére. Szériában készülnek már a Diesel-motorok a Csepel Autó­gyár NV szereldéjében.

Next