Autó-Motor, 1952. január-június (5. évfolyam 1-12. szám)
1952-01-01 / 1. szám
itill anyagot adtak cserbe s a csövekből a MAVAUT műhelyeiben a Csepel-autókhoz esztergáltak 100 darab motorhüvelyt, amelyek tartóssága háromszorosa az eredetinek. Egyéni ötletek, erőfeszítések hosszú sora rejtőzik a statisztika számai mögött, amelyek a második feltétel teljesítéséhez segítik a MÁVAUT dolgozóit. A vándorzászlóért folyó verseny harmadik célkitűzése : a termelés minőségének javítása Mit érthetünk ezen a MÁVAUT-ban, amely lényegében nem termelő, hanem szállító üzem ? Nem kétséges, hogy a szállítás minősége kerül boncolókés alá. A vezetőség a kocsiforduló észszerű beosztásával teszi gazdaságossá a gépkocsik üzemeltetését. Legfontosabb szerep ezen a téren mégis a gépkocsivezetőké, akiktől elsősorban függ az ilyen tervek „kivitelezése”. A sofőrök minőségi munkája pedig a hibamentes, kérés balesetmentes vezetésben nyilvánul meg. Ezen a téren aI AVAUT gépkocsivezetői sem mentesek attól az általában tapasztalt helytelen magatartástól, amely a közlekedési szabályok semmibevevésével emberek életét, a közösség vágyánál oly nagymértékben veszélyezteti. Az óvatos, körültekintő vezetés a gépkocsivezetők fegyelmezettségén múlik. „Szocializmust építeni csak a munkafegyelmet betartó, öntudatos dolgozókkal lehet" — mondotta a sztálini műszak termelési értekezletén Nagy elvtárs, a AzÁV AUT sztálinvárosi kirendeltségének vezetője, amikor bejelentette, hogy Varga 11. László gépkocsivezetőt fegyelmezetlensége miatt azonnali hatállyal eltávolították. De megértették Rákosi elvtárs erre irányuló felszólítását az ózdi kirendeltség dolgozói is, akik a munkafegyelem ellen javíthatatlanul vétő Bisof János, Rizsák Lajos, Mészáros Károly és Aranyosi János gépkocsivezetőket. Szél Béla szerelőt és Maruzsi Gyula segédmunkást közösítették ki soraikból. Bisof János pl. ittasan ült az egyik bányászjárat kocsijára !. .. A dolgozók öntudata leplezte le Rusztler Ferencet és Lövei Mihályt is, a két hegesztőt, akik csalásokkal, a közösség megkárosításával szerezték meg a sztahanovista oklevelet és tartották hónapokon át tévhitben dolgozótársaikat és a vállalat vezetőit. Parázsó Gyula hegesztő indította el műhelyében a tisztulási folyamatot. Ő vette észre, hogy a két szakmunkás a szalagszerű hengerfejhegesztésre vonatkozó újítása folyamán a munkadarabok egy részét elégette. Többet tudtak ugyan teljesíteni, de ugyanakkor növelték a selejtet. .. — Azt mondták, ezért a segédmunkások a felelősek — meséli Szántó Endre segédmunkás. — Én meg nem szólhattam, mert hogy nem vagyok szakmunkás. Most már látom, hogy hibát követtem el. De hibás volt az a. b. is, ahol elakadtak a jegyzőkönyveink és az ellenőrzés sem mentes a felelősség alól. Ahogy a Párt is megerősödik, ha megtisztítja sorait az oda nem való elemektől, úgy a fegyelmezetlenek, bércsalók eltávolítása után a MÁV AUT kollektívája is emelkedettebb lendülettel folytathatja harcát a soronkövetkező cél: a vándorzászló elnyeréséért. Ehhez még egy feltételt kell teljesíteni: meg kell javítani az üzemek közötti együttműködést Nem kétséges, hogy a MAVAUT-nak azokkal az üzemekkel kell együttműködnie, amelyeknek dolgozóit gépkocsijai szállítják. E téren csak jót írhatunk : az összes járatoknál alig több, mint egy ezrelék a „kimaradás”. S ez azt jelenti: a MÁVAUT dolgozói hiánytalanul, késés nélkül biztosítják például, hogy kb. 24.000 bányavidéki dolgozó mindenkor pontosan kezdheti el munkáját a népgazdaság számára annyira fontos munkahelyén. — A bányászjáratok előkészítésének főterhe a mi munkánkon nyugszik — halljuk Kurucz Jánostól, a kocsiszekrény-műhely művezetőjétől. — Mi alakítjuk át a bányákhoz Irányított Csepel-teherautókat személyszállításra alkalmas padoskocsikká. — Nekünk kell gondoskodnunk arról, hogy a kocsik levizsgáztatásának határidejét betartsuk — teszi hozzá Rácz József sztahanovista lakatos, a szakma egyik legjobb dolgozója. — Így hát rajtunk múlik, hogy az új kocsik az előírt időben kerüljenek a bányavidékekre. — Azaz nem kis mértékben a művezetőn — veszi vissza a szót Kurucz elvtárs. — Mióta rendelet tisztázta a művezetők jogait és kötelességeit, fokozottabban érzem felelősségemet mindazért, ami a műhelyemben történik. Elsősorban a munkafegyelem megszilárdításáért kell küzdenünk. Deák János MÁVAG-művezető erre irányuló mozgalmát nálunk Bernáth László indította el, aki felhívta művezetőtársait, hogy lelkiismeretesebben, következetesebben foglalkozzunk ezzel a kérdéssel. Az utóbbi napokban már nem is akadt nálunk későn jövő, csupán Gőgér Gyula lakatos. Nem kellett ellene szigorúbban eljárnunk, mindössze annyit csináltunk, hogy a késés napján sűrű időközökben kihirdettük nevét a megafonon. És Gógel Gyula belátta hibáját : ébresztőórája azóta jól működik... , Kurucz elvtárs egyszerű lakatos volt 1948 előtt, amikor a Párt és a vállalat vezetőinek bizalma dolgozótársai élére emelte. Kurucz János azóta elvégezte a négy középiskolát, ipari mértantanfolyamon, szakmai továbbképzőn és művezetői tanfolyamon fejlesztette tudását, úgy, hogy az átképzésök szakmai továbbképzőjén ma ő tanítja a többieket anyag- és gyártásismeretekre. — Dolgozó népünk mindezért — mondja — csak azt kívánja cserébe, hogy újonnan szerzett tudásunkat állítsuk a Terv teljesítésének szolgálatába. Ezt annál könnyebben megtehetjük, mert segítségünkre siet maga a Terv is. És kimutat az ablakon, ahol ácsok és építőmunkások csoportjai serénykednek egy hatalmas, hangárszerű épület tetején. Épül már a MÁV AUT új, korszerű garázsa! A Terv és a dolgozók akaratából május 1-től egyetlen kocsit sem kell majd a szabadban javítani. Addigra remélhetőleg a Minisztertanács vándorzászlójának birtoklása is jelzi majd : a MÁVÁUT dolgozói megtették a magukét annak érdekében, hogy a most következő tervévben új építkezések könnyítsék meg, tegyék még szebbé munkánkat és életünket. Reményi-Gyenes István A Róder-mozgalom karatéban Kalmár Imra Sztahanovista alvázszerelő vállalta, hogy Kiss Imre teljesítményét az év végére 140 százalékra segító Rácz József sztahanovista lakatos mindennap átbeszéli Kurucz János művezetővel a kocsiszekrény-műhely másnapi feladatait