Autó-Motor, 1952. január-június (5. évfolyam 1-12. szám)

1952-01-01 / 1. szám

itill anyagot adtak cser­be s a csövekből a MAVAUT műhelyeiben a Csepel-autókhoz esztergáltak 100 darab motorhüvelyt, amelyek tartóssága háromszorosa az eredetinek. Egyéni ötletek, erőfeszítések hosszú sora rej­tőzik a statisztika számai mögött, amelyek a második feltétel teljesítéséhez segítik a M­ÁVAUT dolgozóit. A vándorzászlóért folyó verseny harmadik célkitűzése : a termelés minőségének javítása Mit érthetünk ezen a MÁVAUT-ban, amely lényegében nem termelő, hanem szállító üzem ? Nem kétséges, hogy a szállítás minősége kerül boncolókés alá. A vezetőség a kocsiforduló észszerű beosztá­sával teszi gazdaságossá a gépkocsik üzemelte­tését. Legfontosabb szerep ezen a téren mégis a gépkocsivezetőké, akiktől elsősorban függ az ilyen tervek „kivitelezése”. A sofőrök minőségi munkája pedig a hibamentes, kér­és balesetmentes vezetésben nyilvánul meg. Ezen a téren a­­I AVAUT gépkocsivezetői sem mentesek attól az általában tapasztalt helytelen magatartástól, amely a közlekedési szabályok semmibevevésével emberek életét, a közösség vágyánál oly nagymértékben veszé­lyezteti. Az óvatos, körültekintő vezetés a gépkocsivezetők fegyelmezettségén múlik. „Szocializmust építeni csak a munkafegyel­met betartó, öntudatos dolgozókkal lehet" — mondotta a sztálini műszak termelési érte­­kezletén Nagy elvtárs, a Az­ÁV AUT sztálin­­városi kirendeltségének vezetője, amikor be­jelentette, hogy Varga 11. László gépkocsi­­vezetőt fegyelmezetlensége miatt azonnali hatállyal eltávolították. De megértették Rákosi elvtárs erre irányuló felszólítását az ózdi kirendeltség dolgozói is, akik a munkafegye­lem ellen javíthatatlanul vétő Bisof János, Rizsák Lajos, Mészáros Károly és Aranyosi János gépkocsivezetőket. Szél Béla szerelőt és Maruzsi Gyula segédmunkást közösítették ki soraikból. Bisof János pl. ittasan ült az egyik bányászjárat kocsijára !. .. A dolgozók öntudata leplezte le Rusztler Ferencet és Lövei Mihályt is, a két hegesztőt, akik csalásokkal, a közösség megkárosításá­val szerezték meg a sztahanovista oklevelet és tartották hónapokon át tévhitben dolgozó­társaikat és a vállalat vezetőit. Parázsó Gyula hegesztő indította el műhelyében a tisztulási folyamatot. Ő vette észre, hogy a két szakmunkás a szalagszerű hengerfej­­hegesztésre vonatkozó újítása folyamán a munkadarabok egy részét elégette. Többet tudtak ugyan teljesíteni, de ugyanakkor növelték a selejtet. .. — Azt mondták, ezért a segédmunkások a felelősek — meséli Szántó Endre segéd­munkás. — Én meg nem szólhattam, mert hogy nem vagyok szakmunkás. Most már látom, hogy hibát követtem el. De hibás volt az a. b. is, ahol elakadtak a jegyző­könyveink és az ellenőrzés sem mentes a felelősség alól. Ahogy a Párt is megerősödik, ha megtisz­títja sorait az oda nem való elemektől, úgy a fegyelmezetlenek, bércsalók eltávolítása után a M­ÁV AUT kollektívája is emelkedet­­tebb lendülettel folytathatja harcát a soron­­következő cél: a vándorzászló elnyeréséért. Ehhez még egy feltételt kell teljesíteni: meg kell javítani az üzemek közötti együttműködést Nem kétséges, hogy a M­­A­VAUT-nak azokkal az üzemekkel kell együttműködnie, amelyeknek dolgozóit gépkocsijai szállítják. E téren csak jót írhatunk : az összes járatok­nál alig több, mint egy ezrelék a „kimaradás”. S ez azt jelenti: a MÁV­AUT dolgozói hiánytalanul, késés nélkül biztosítják pél­dául, hogy kb. 24.000 bányavidéki dolgozó mindenkor pontosan kezdheti el munkáját a népgazdaság számára annyira fontos munka­helyén. — A bányászjáratok előkészítésének fő­­terhe a mi munkánkon nyugszik — halljuk Kurucz Jánostól, a kocsiszekrény-műhely művezetőjétől. — Mi alakítjuk át a bányák­hoz Irányított Csepel-teherautókat személy­szállításra alkalmas padoskocsikká. — Nekünk kell gondoskodnunk arról, hogy a kocsik levizsgáztatásának határidejét betartsuk — teszi hozzá Rácz József sztaha­novista lakatos, a szakma egyik legjobb dol­gozója. — Így hát rajtunk múlik, hogy az új kocsik az előírt időben kerüljenek a bánya­vidékekre. — Azaz nem kis mértékben a művezetőn — veszi vissza a szót Kurucz elvtárs. — Mióta rendelet tisztázta a művezetők jogait és kötelességeit, fokozottabban érzem felelőssé­gemet mindazért, ami a műhelyemben tör­ténik. Elsősorban a munkafegyelem megszilár­dításáért kell küzdenünk. Deák János MÁVAG-mű­vezető erre irányuló mozgalmát nálunk Bernáth László indította el, aki fel­hívta művezetőtársait, hogy lelkiismerete­sebben, következetesebben foglalkozzunk ez­zel a kérdéssel. Az utóbbi napokban már nem is akadt nálunk későn jövő, csupán Gőgér Gyula lakatos. Nem kellett ellene szigorúb­ban eljárnunk, mindössze annyit csináltunk, hogy a késés napján sűrű időközökben ki­hirdettük nevét a megafonon. És Gógel Gyula belátta hibáját : ébresztőórája azóta jól működik... ,­­ Kurucz elvtárs egyszerű lakatos volt 1948 előtt, amikor a Párt és a vállalat vezetőinek bizalma dolgozótársai élére emelte. Kurucz János azóta elvégezte a négy középiskolát, ipari mértantanfolyamon, szakmai továbbkép­zőn és művezetői tanfolyamon fejlesztette tu­dását, úgy, hogy az átképzésök szakmai továbbképzőjén ma ő tanítja a többieket anyag- és gyártásismeretekre. — Dolgozó népünk mindezért — mondja — csak azt kívánja cserébe, hogy újonnan szerzett tudásunkat állítsuk a Terv teljesítésé­nek szolgálatába. Ezt annál könnyebben meg­tehetjük, mert segítségünkre siet maga a Terv is. És kimutat az ablakon, ahol ácsok és építőmunkások csoportjai serénykednek egy hatalmas, hangárszerű épület tetején. Épül már a MÁV AUT új, korszerű garázsa! A Terv és a dolgozók akaratából május 1-től egyetlen kocsit sem kell majd a szabadban javítani. Addigra remélhetőleg a Minisztertanács vándorzászlójának birtoklása is jelzi majd : a M­ÁVÁUT dolgozói megtették a magukét annak érdekében, hogy a most következő tervévben új építkezések könnyítsék meg, tegyék még szebbé munkánkat és életünket. Reményi-Gyenes István A Róder-mozgalom karatéban Kalmár Imra Sztahanovista alvázszerelő vállalta, hogy Kiss Imre teljesítményét az év végére 140 százalékra segító Rácz József sztahanovista lakatos minden­nap átbeszéli Kurucz János művezetővel a kocsiszekrény-műhely másnapi feladatait

Next