Autó-Motor, 1952. július-december (5. évfolyam 13-24. szám)

1952-07-01 / 13. szám

Terveink scfiek­ett­ teljesítéséért! Az áruszállítás jobb megszervezése Teherszállító­ gépkocsijaink száma kor­mányzatunk előrelátó intézkedései folytán egyre nagyobb mértékben növekedik. A hazai járműipar által előállított és a kül­földi országokból behozott tehergépkocsik gazdasági életünk minden területén ha­talmas feladatok teljesítését segítik elő, de kihasználásuknál még sok hiányosság mutatkozik. Hiba lenne azonban, ha a szállítási kér­dések tárgyalásakor nem tennénk különb­séget a tehergépkocsik csoportjai szerint. Nemcsak a méretek szerint, hanem a fel­építmény megoldásai szerint is külön kell választanunk az alkalmazott típusokat. Eddig általában egyszerű szállítási fel­adatok végzésére terveztek és készítettek tehergépkocsikat, de ma már a gyárak is egyre inkább arra törekszenek, hogy a különleges munkaterületekre a legcélsze­rűbb, jól kihasználható szállítási eszközö­ket juttassák. A gépkocsik kapacitásának teljesértékű kihasználása tehát attól is függ, hogy mi­lyen rendszerű és teljesítőképességű jár­művet bocsátunk egy-egy felhasználási helyre. Ugyancsak döntő az is — ha már jól választottuk meg a típust —, milyen mértékben foglalkoztatjuk. Itt elsősorban a teherbíróképeség kihasználásáról, a ra­kodási idő csökkentéséről és a terepviszo­nyok szerinti alkalmazásról lehet szó. Mindenki tudja, hogy helytelen, de a gya­korlat mégis azt mutatja, hogy egyes vál­lalatok a meghatározott szállítóképességű kocsikat rendszeres túlterheléssel üzemel­tetik. Az ilyen igénybevétel a gépkocsi idő előtti elpusztulását okozza. Súlyos hiba az előbbi ellenkezője is, amikor kihaszná­latlanul futnak a nagy igénybevételre ké­szült járművek. Ugyancsak ismert tény, hogy hatalmas lehetőségek rejlenek a rakodások észszerű megszervezése, a munkák gépesítése és a rakodóberendezések helyes megválasz­tása terén. A gyakorlatból láthatjuk, hogy bizonyos áruk fel- és lerakási idejét meny­nyire meggyorsítják a korszerű szerkeze­tek. Népgazdaságunk terveinek idő előtti tel­jesítése érdekében minden eszközt igénybe kell vennünk a tehergépjárművek jobb ki­használására. A Szovjetunióban alkalma­zott és hazai szakembereink előtt ma már nem ismeretlen megoldások mielőbbi bevezetése nem tűrhet halasztást. Foko­zottan kell törekednünk arra, hogy az előre meghatározott munkahelyek a cél­nak legmegfelelőbb gépkocsikat üzemel­tessék. Ugyancsak megszervezendő a rak­terület gazdaságos kihasználása, a rako­dások idejének megrövidítése és a szál­lítóeszközök szakszerű kezelésének bizto­sítása. A Gépipari Tudományos Egyesület gép­jármű szakosztálya a Közlekedés- és Mély­építéstudományi Egyesülettel karöltve ren­dezte meg az elmúlt napokban a „Köz­lekedési vállalatok szállítási kapacitásá­nak növelése" című előadást. Veroszta Imre elvtárs, a Közlekedésügyi Miniszté­rium dolgozója utat mutatva igen részle­tesen határozta meg a szállításokkal kap­csolatos teendőket. A szállítási eszközök rendkívül káros állásidejének csökkentése lehetőségeit ismertetve, kitért például a rakodási munkahely és körülmények jó megszervezésére, amelyen keresztül elér­hető a munkaerő, a munkaóra és az al­kalmazott gépjárművek számának csök­kentése. A rakodás gépesítése elsősorban az emberi munkaerő kímélését, a terme­lékenység növelését, a szállítóeszközök gazdaságos kihasználását, a szállítás ide­jének megrövidítését és végül az önkölt­ség csökkentését eredményezi. Az emberi erővel történő rakodás ne­héz fizikai munkát kívánó ténykedés, amelynek kiküszöbölése szocialista célki­tűzés. A rakodás gépesítése a dolgozókat ettől a nehéz, fizikai munkától kíméli meg s ugyanakkor a rakodást végző munkás termelékenységét igen nagymér­tékben növeli. Ha példának vesszük azt, hogy egy dolgozó kézierővel 0,93 óra alatt rak fel egy gépkocsira 3,5 tonna bányahomokot és ezzel szembeállítjuk azt, amikor egy markológép kezelésével ugyanezt a munkát csupán 4 perc alatt végzi el, azonnal mutatkozik a gépesítés óriási jelentősége. A fuvarozás gazdaságosságát számta­lan más intézkedéssel lehet még fokozni. A gépkocsik folyamatos üzemképességé­nek növelését is előtérbe k­ell helyeznünk, nemcsak az önköltségcsökkentés, hanem a raksúlytonna-kapacitás arányának meg­javítása érdekében. A karbantartás jó megszervezése, a javítási idő csökkentése szintén a legrövidebb időn belül meg­oldandó feladatok közé tartozik — mon­dotta többek között az előadó. A gépkocsival történő gazdaságos áru­­szállítás — láthatjuk — csakis jó együtt­működéssel érhető el. Szükség van a fuva­rozóvállalat szervezőmunkájának meg­javítására, az alkalmazott járművek típu­sának helyes megválasztására, a gép­kocsivezetők és a karbantartást végző szakemberek felelősségtudatának fokozá­sára. Súlyos hibának tartjuk, hogy a szállí­tások korszerűsítésével foglalkozó meg­oldások jelentőségét sokan még mindig nem tudják kellően értékelni és az elbírá­lásra küldött javaslatok csak nagyon lassan valósulhatnak meg. Márkus Antal, az Építésügyi Minisztérium dolgozója például kitűnően alkalmazható, nálunk eddig ismeretlen megoldású rakfelület­kiképzést tervezett. A Csepel 350-es al­vázra szerelt felépítmény első darabját a „Fémmunkás" Alumínium- és Acélszerke­zetek Gyára dolgozói ugyan elismerésre­­méltó kivitelben el is készítették és a ki­próbálás is igazolta a javaslat helyessé­gét, de a sorozatos gyártás még mindig nem indulhatott meg. Miután a minta­darabot készítő vállalat sem gyártástech­nológiai, sem anyagellátási problémát nem lát, a döntést hozható felettes szer­vek, remélhető most már sürgősen intéz­kednek. Szovjet tehergépkocsi-típusok 4

Next