Autó-Motor, 1953. január-június (6. évfolyam 1-12. szám)

1953-01-01 / 1. szám

ft gépfaoc/Mfiss?gzá/,)/..M... A gépkocsivezetők ezúttal olyan, kér­déshez szóltak hozzá, amelyről levél­íróink egyöntetűen megállapították: „Leg­főbb ideje, hogy ezt a kérdést országosan rendezzék.“ Múlt számunkban azt kértük olvasóinktól, hogy dolgozzanak ki javas­latokat, hogyan harcoljunk a gépkocsivezetők ittassága ellen. És olvasóink megértették a pro­bléma fontosságát. Olyan nagy számban küldték be hozzászólásaikat, hogy azok­nak értékelését nem is tudjuk egyetlen alkalommal elvégezni De nem is akar­juk. Azt szeretnők, ha még több hozzá­szólás érkezne be szerkesztőségünkhöz s ezért úgy határoztunk: nem zárjuk le a kérdés megvitatását, hanem felkérjük olvasóinkat, írjanak továbbra is erről a kérdésről s a levelek értékelését követ­kező számunkban­­folytatjuk. A vita vé­gén pedig —­ úgy tervezzük — közölni fogjuk a szakértők és a hivatalos szer­vek véleményét is a felmerült javasla­tokról. Az eddig beérkezett ötleteket csopor­tosítottuk. Igen sokan látnák a megoldást első­sorban abban, hogy a gépjárművezetők részére megkülönböztető jelvényt rend­szeresítsenek, amelyet szolgálat közben minden vezető köteles lenne viselni. Szi­getiiy Miklós (Szolnok) különböző foko­zatokat is javasol, amellyel meg lehetne különböztetni, hogy a jelvény viselője hány éves vezetési gyakorlattal rendel­kezik és v­an-e középfokú jogosítványa. Urbánszky István, Rumpler Pál, Császár György és mások hozzáteszik ehhez, hogy büntetést kellene elrendelni az italboltok olyan alkalmazottai ellen, akik jelvény­­nyel ellátott, tehát szolgálatban lévő gép­járművezetőknek szeszesitalt szolgáltat­nak ki. Gereben­ Kriszt és K. L. továbbmennek ezen a­ vonalon. Azt javasolják, hogy a gépkocsivezetőknek kiadandó típusruhát tegyék egyöntetűvé, vagyis rendszeresít­senek formaruhát a gépkocsivezető ré­szére, s erre kelljen rávarrni a jelvényt s az ilyen formaruha viselőit legyen tilos szeszesitallal kiszolgálni éppúgy, mint például az ipari tanulókat. Oroszlán Sándor (Baja) és Ernei Sán­dor (Veszprém) csak azoknak, a gépjár­művezetőknek adnának­­ki jelvényt, akik előzőleg fogadalmat tettek" arra, hogy szolgálatbalépés előtt és szolgálatban semmiféle szeszesitalt nem fogyasztanak. Ez tehát azt jelentené, hogy a jelvény viselése egyben az ilyen kötelezettség vál­lalásának bizonysága is lenne. Ernei Sán­dor egy ilyen — a gépkocsivezetői iga­zolvány kiadása előtt aláírandó — nyi­latkozat szövegtervezetét is közli. Min­denképpen tanulságos, ha ideidézzük ezt a javasolt nyilatkozat-szöveget: „Alulírott kijelentem, hogy tudatában vagyok annak a nagy felelősségnek, amely engem a gépkocsivezetéssel kapcsolatban a dolgozók testi épsége, élete és a társa­dalom vagyonának megvédése tekinteté­ben terhel. Éppen ezért ünnepélyesen ki­jelentem, hogy — ismerve az alkoholnak az ítélő- és elhatározóképességre gyako­rolt romboló hatását — a szolgálati idő előtt és szolgálati időm alatt szeszesitalt még kismértékben sem fogok fogyasztani. Ezt annál is inkább megteszem, mert tu­dom, hogy akik e szabály ellen vétenek, rendkívül súlyos büntetésnek teszik ki magukat." Ismételjük: a javaslatokat ezúttal nem értékeljük meg, hanem a következtetése­ket csak a téma feldolgozásának végez­tével fogjuk levonni." Mégis már most meg kell jegyeznünk ennél a javaslatcsoport­nál, hogy íróik elfeledkeznek arról, hogy a közlekedésben nemcsak gépkocsivezetők vesznek részt — vagyis közlekedési bal­esetet nemcsak gépkocsivezetők okoznak —, hanem motorkerékpárvezetők is, még­pedig nem csekély számban. Típusruhát pedig a jelenleg fennálló rendelkezések értelmében csak sze­mélyg­épkocsivezetők kapnak, a tehergépkocsivezetőknek mun­karuha jár. Nagyon érdekesek és tanulságosak a leveleknek azok a részei, ahol olvasóink saját egyéni élményeikről beszélnek. K­­L. gépkocsivezető például, Pécsről, arra emlékszik, hogy „süldősoffőr“ korában jómaga is úgy gondolkodott, hogy „egy pohár bor csak nem árt!" De aztán saját kárán jött rá az ellenkezőjére és 1932 óta csak akkor iszik meg egy pohárral, ami­kor kocsija javításban van és teljesen biz­tos abban, hogy nem kell kormány mellé ülnie. „Meg vagyok győződve —­ írja — hogy sokak szentében ez nevetséges, de erős akarattal és önfegyelemmel meg le­het tartani ezt a fogadalmat.“ Tatay Miklós (Budapest) ugyancsak kezdő gépkocsivezető­ idejének élményeit idézi. Kartársai nem is tudták akkoriban elképzelni a szolgálat befejezését másutt, mint a vendéglőben. Amikor rájött ennek helytelenségére és nem volt hajlandó fél­­éjszakákat együtt borozgatni, el kellett hagynia állását, mert „nem tartozott a bandába”. Tatai­ szaktárs azután az Autó­taxihoz került és évekig éjjeli szolgála­tosként tapasztalhatta, hogy kartársai gyakran betérnek 2—2 decire, mert az éjszakai hűvös időben — úgy mondották — ez tartja bennük a lelket. De Tatay Miklós­­rájött arra, hogy ugyanerre a célra teljesen megfelel, ha hőpalackban citromosteát visz magával éjszakára. Az ötlet bevált, kiderült, hogy „a forró tea többet segít, mint a bor és olcsóbb is". A gyakorlat azt mutatja, hogy az italos ember szívesen felcseréli az alkoholt a teával. Ugyanezen az alapon indul el Császár György javaslata, aki szerint az italbol­tokat kötelezni kellene arra, hogy télen mindenkor árusítsanak alkoholmentes forró italt, nyáron pedig alkoholmentes hűsítőitalokkal tegyék pótolhatóvá a nagy melegben „üdítő“ fröccsöt. Császár György azonban téves meg­fogalmazással kezdi levelét. Azt írja: „Szerintem a gépkocsivezető igen ritka esetben fogyaszt előre megfontolt szán­dékkal alkoholt. Pillanatnyi ráérő ideje és az italbolt közelsége csábítja be egy pohárra." Ez igen helytelen felfogás. Nem hisz­­szük, hogy valaki is ismerne olyan gép­kocsivezetőt, akinek erőszakkal töltötték szájába a szeszesitalt. Temesváry György (Kecskemét) sokkal jobban látja a kér­dést, amikor azt írja: ,,,Az ittas gépkocsi­­vezetőt olyannak minősítem, mint aki szándékosan, megfontoltan teszi magát a társadalomra nézve káros, szándékosan ártó elemmé." Temesváry elvtárs még azt is hozzáteszi, hogy „nem az ittasság, hanem az alkoholfogyasztás bármilyen mérve döntő alap az elítélésre". Ez legyen tehát az alapelgondolás, amikor olvasóink hozzányúlnak ehhez a kérdéshez. Várjuk tehát a további leveleket! A keresztrejtvény megfejtése Az V. évf. 24. számában megjelent kereszt­­rejtvény helyes megfejtése: Vízszintes. 11. Karburátor. 35. Szelepemelő. Függőleges. 4. Kardántengely. 5. Kiegyenlítőmű. 7. Hajtó­tárcsa. 9. Gázosító. A nyertes megfejtők a következők: Szántó Ferenc, Budapest 28. V/13., özv. Bálint Jó­­zsefné, Pécs, Fiume-u. 30. II. 9., Kiss János, Budapest, VII., Akácfa-U. 3. A keresztrejtvény helyes megfejtői között az „Autó-Motor” negyedévi előfizetését sor­soljuk ki.­­ A rejtvény megfejtéséhez kérjük a 29. ol­dalon található rejtvényszelvény mellékelé­sét. Beküldési határidő január 9.

Next