Autó-Motor, 1953. július-december (6. évfolyam 13-24. szám)

1953-07-01 / 13. szám

KRESZ 9. §... Egy nyilvános tárgyalás tanulságai Június 19-én az Autótaxi kultúrtermét zsúfolásig megtöl­tötték a legkülönbözőbb vállalatoktól idesereglett gépkocsiveze­tők és a szakma egyéb dolgozói, hogy részt vegyenek a Buda­pesti Közp. Járásbíróság Büntetőtanácsának egyik nyilvános tárgyalásán. — Mindenkor nagyon tanulságosak számunkra, ha a köz­úti balesetek okozóit nyilvános tárgyaláson vonják felelősségre — mondotta az ítélethirdetés előtti szünetben Nagy Károly TEFU-gépkocsivezető. — Mert nem elég, ha tudomásunkra jut egy-egy ilyen ítélet, hanem a vallomások és szembesítések, az ügyészi és védői beszédek során olyan döbbenetes képet kapunk, hogy a legfegyelmezetlenebb, legfelelőtlenebb soffőrök is arra kényszerülnek, hogy levonják a szükséges következtetéseket. .. Igen, itt róluk volt szó, elsősorban­ a fegyelmezetlenekről, a felelőtlenekről, akik még mindig nem kis számmal akadnak a gépkocsivezetők megbecsült társadalmában. Azokról, akik időnként hajlamosak arra, hogy hasonlóan gondolkodjanak és­­ cselekedjenek, mint ifj. Kovács Lajos Károly, az Állami Gazdaságok és Erdők Minisztériumának gépkocsivezetője. Il­letve: „volt" gépkocsivezetője, mert az ítélet értelmében soha többé nem ülhet volán mellé. Az történt ugyanis, hogy május 5-én este 20 óra tájban Kovács Lajos a baracskai országúton, nagy sebességgel haladva, elütötte Fésű István élmunkás-villanyszerelőt, aki kerékpárján a jobboldali útpadkán, szabályosan tartott legközelebbi munka­helye felé. A Skoda személygépkocsi a szerencsétlen embert — aki úgy ütődött a szélvédőüvegnek, hogy az betörött — még 15 méteren magával vonszolta és maga előtt tolta a kerékpárt is, mintegy 23 méteren át. — Nem tudok semmiről — vallja még a bíróság előtt is Kovács Lajos. — Hallottam ugyan valami reccsenést, meg is kérdeztem a mellettem ülő utasomtól, Kertész Sándor pénzügy­őrtől, hogy mi történt, de ő csak annyit mondott: „Semmi, hajts tovább’’. — Azután eszembe jutott, hogy talán mégis elütöttem akkor valamit, kerékpárt, motorkerékpárt vagy csikót — mondja ké­sőbb, a keresztkérdések hatására. — De féltem. Mert azt hal­lottam, hogy a gázoló gépkocsivezetőket, a legújabb rendelke­zések értelmében felakasztják ... Kitől hallotta ezt? „Többektől". Nem, nem tud nevet mon­dani. Persze, mire a felelősségrevonásra kerülne a sor, az ilyen suttogóknak, „jólértesülteknek" soha nincs nevük. Mert akiknek fülébe kerül, nem elég öntudatosak, hanem uszályába kerülnek a rémhírterjesztőknek. Kovács Lajos tehát továbbhajtott, a „reccsenés” után is. Nem érdekelte, hogy vájjon kerékpár vagy a csikó­­törte-e be a szélvédőt. Otthagyta vérében fekve áldozatát, aki röviddel azután bele is halt súlyos sérüléseibe. Az Áramszolgáltató Vál­lalat elvesztette egyik legjobb szerelőjét. A 11 éves ifj. Fésű István és a 4 éves Fésű Ferenc apa nélkül maradt. S mindez azért, mert Kovács Lajos gépkocsivezető Gárdony előtt felvette kocsijára Kertész Sándor és Dudás János pénzügy­őröket, akik hajlandók voltak vele „betérni valahová" egy kis ételre, no és­­ italra. Nem is egy helyre, mert abban meg­egyeztek a vallomások, hogy legalább négy helyen kóstolgatták a fejér megyei lankák nedűjét. Csak abban nem egyeztek meg, hogy melyikük noszogatta a másikat a koccintásra. Megpróbálták tehát, hátha sikerül eltűnniök az igazságszol­gáltatás elől. (Kovács később meg­ Tárnoknál gyengéden neki is vezette a kocsit egy oszlopnak, hogy a horzsolásoknak legyen indoka...)* A tárgyalás végén az ügyész kérte a bíróságot, hogy a tanúként kihallgatott két „utas" ügyét tegye át az illetékes hatósághoz, esetleges eljárás megindítása céljából, mert alapo­san gyanúsíthatók, hogy bűnrészesek az áldozat cserben­­hagyásában. De gyanúsíthatók azzal is: elősegítették, hogy Kovács La­jos tudatosan megszeghesse foglalkozásának szabályait, miután vezetés közben szeszesitallal kínálták. Ez természetesen cseppet sem menti a gépkocsivezető bű­nét, aki mindenkor visszautasíthatja az ilyen­fajta csábítást. De ideje lenne már országos, széleskörű felvilágosító, nevelő mun­kával értésére adni minden dolgozónak, aki gépjárműre ül, hogy a vezetővel való barátkozás ilyen formája veszélyezteti a társadalom vagyonát, emberek testi épségét — és történetesen magának a — talán, tudatlansága folytán jóhiszemű — kínál­­gatónak az életét is.* Sajnálatosan szaporodik az utóbbi időben azoknak a gép­­járművezetőknek a száma, akik cserbenhagyják áldozatukat, abban a hiszemben, hogy talán akkor nem jönnek rá bűnükre. Elfeledkeznek arról, hogy a gázoló soffőrt vagy a motorkerékpár­­vezetőt minden esetben megtalálják, mert rendőrségünknek erre külön, sajátosan kiképzett szervezete van. Ez esetben is például a tanúk 3—4-féle rendszámra emlékeztek s amikor a következ­tetések Kovács Lajoshoz vezettek, a gépkocsivezető tagadása nehézzé tette a további nyomozást. Azonban üvegcserepeket találtak a gépkocsiban, a helyszínen s az áldozat ruháján, ame­lyek azonossága bebizonyosodott. A kocsi hűtőjén maradt haj­szálak megegyeztek a szerencsétlen Fésű István hajszálaival s végül: az elhunyt ruháján talált autólakk-forgácsok kétség­telenül a Skodáról származtak. Ezek a bizonyítékok megcáfol­­hatatlanul vádolták a helyszínről megszökött gépkocsivezetőt. A büntetés elől tehát nem tudnak megmenekülni az ilyen ámokfutók. Ugyanakkor azonban nagymértékben súlyosbítja a gázoló soffőr büntetésének mértékét, ha nem tartja be a Kresz 9. §-ának előírásait, amelyek szerint segítséget kell nyújtani még akkor is, ha az úton talált személy sérülését történetesen nem a gépjárművezető okozta­ ." * A Budapesti Közp. Járásbíróság Büntetőtanácsa ifj. Kovács Lajos Károlyt 8 évi börtönre ítélte és örök időkre eltiltotta a gépjárművezetéstől. ...június 19-én este 22 óra 10 perckor a Rá­rkóczi-úton a Kossuth Lajos­ utca felé tartó DC—731 rendszámú Csepel kismotor­­kerékpárt. Észre kellett vennünk, mert két utasa annyira feltűnően fel volt ,­,mn át­húzva”, hogy a vezetőt ez a helyzet meg­lehetősen akadályozta a biztonságos veze­tésben. Azonban hamarosan még jobban magára vonta a figyel­met a kis Csepel, mert a Rákóczi-út torkolatának tiszta ke­­resztezéséhez érve, a legnagyobb, „lel­ki­­nyugalommal”­­fordult be jobbra, kisívben a­­ Somogyi Béla-útra. Pedig eléggé, észre­vehetően láthatta a sarok előtt a kék ala­pon f­elfelé mutató fehér nyilait, amelyről a kismotor kerékpárvezetői vizsga letétele előtt is meg kellett tanulni, hogy azt je­lenti: a jármű útját csak egyenes irány­ban folytathatja. ... ugyancsak a Rákóczi­ úton azt a kis­­motorost,­­aki a KRESZ másik alapvető szabályát vette semmibe. Június 22-én 19 óra 10 perckor egy Topolino haladt sza­bályosan az Emke-kávéház felöl, amikor az IK—904 rendszámú motorkerékpár jobbra (!) megelőzte, a Rókus-kórház tá­jékán. A vezetőnek­ ott a közelben lehe­tett az a bizonyos ,,nagyon sürgős” ran­devúja, mert néhány házzal odébb, egyik kapu elé kanyarodva, már le is „horgony­zott”.. Mindehhez nem árt hozzátenni azt sem, hogy­ a Topolino 40—45­0km-es tem­póban haladt, tehát a­ szabálytalan elő­zéshez a főváros egyik legforgalmasabb útvonalán túl is kellett lépni a megenge­dett legnagyobb sebességet!­ t­ől... 12

Next