Autó-Motor, 1954. január-június (7. évfolyam 1-12. szám)
1954-02-15 / 4. szám
Harmadszor lett Budapest Annyi szépet és jót lehet és kell írni a január utolsó vasárnapján rendezett Budapest téli terepbajnokságáról, hogy ezek mellett eltörpülnek az apróbb hiányosságok. A BTSB megmutatta, hogy a legmostohább körülmények között is mintaszerű versenyt tud rendezni. Kemény hideg, nehéz terep, remek verseny, önfeláldozó sporthírük, lelkes szurkolók és — amivel kezdeni kellett volna — sok tehetséges Hazat sportoló jellemezte ezt a bajnoki futamot. A kisrákkai gyakorlótér, helyenként vastag hóval és jégpáncéllal fedett buckáin, 2—3 méteres árkain keresztül-kasul vezetett az útvonal. A körülbelül 5 km-es körpálya mentén ott topogtak a motorsport névtelen katonái, a játékos hideggel hősiesen dacoló nézők, hogy láthassák kedvenceiket, amint porhó-ühöt húzva száguldanak, vagy a jégig koptatott árokfalon túlpörgő kerékkel igyekeznek feljutni. Repesett a szív, amint8 kis motoros egyszerre vágott neki a barátságtalan hómezőnek. De az „öregek" akkor örültek csak igazán, amikor kiderült, hogy mennyi tehetséges fiatal akadt köztük! Kétségtelen, hogy ez a biztató jel az edzők munkáját dicséri és most ismét rajtuk a sor, hogy ezt a sok ígéretet, a tehetséges utánpótlást szocialista sportolókká neveljék. A majdnem örökös bajnok, a mindig vidám Ürmös Anti, aki már eddig kétszer volt magyar bajnok téli terepbajnoka Ürmös Antal és most lett harmadszor Budapest bajnoka, verejtékezd homlokát törölgetve mondja az időmérők és célbírák fűtött autóbuszában: „Rég nem futottam ilyen kedvemre való versenyt. Nem mondom, elég nehéz volt, el is fáradt a karom, ennek ellenére szívesen csinálom tovább". A gyakorló gépészmérnök versenyző megismételte bravúrját, 250-es taváján a nap legjobb idejét futotta, majdnem 6 perccel előzte meg a már az élcsoporthoz felzárkózott Zalka-versenyzőt, Hernádi Andrást. És hogy milyen feladatot jelentett ez a verseny, azt hűen tükrözi vissza két szám: 32 Induló, IS befutó. Hasonló volt az arány a többi géposztályban is. Szoros küzdelem alakult ki a 350-esek élmezőnyében. Szabó László, Szabó Andor, Keisz János és Németh Emil egy bolyban csúsztak, ugrottak, amikor hogy kívánta az Iram, vagy a terep. Vezetőhelyen vált harcképtelenné Szabó László, mert szemüveg nélkül nem látott a hófúvásban. Biztosítéktörés miatt Reisz is követte. Gyözött az egyenletesen menő Ruzsai. Sportszerűségből jól vizsgázott Martonfalvi Tibor, aki a nehéz pályán udvariasan helyet adott 250-es oldalkocsis Csepeljével a másik egyesülethez tartozó, BMW-n versenyző Kollárnak, aki végüllis 15 másodperccel győzött Mártonfalvi előtt. R. Oy. RÉSZLETES EREDMÉNYEK: 100 KCM (3 kör, II induló, 6 befutó): Bajnok: Héger T. Előre, 1:42.19, 2. Szabó J., PSE, 3. Felberbauer J. MTSK, (mind Csepel). 120 KCM. NŐK (3 kör, 5.4): Bajnok: Benkő Rozália. HSE, 1:27.30, 2. Zelenka Katalin. Előre, 3. Csala Csilla. Taxi (mind Csepel). - I2S KCM (7 kör, 52, 27). Bajnok: Reisz István. HSE (Csepel), 1:32.34, 2. Szőkely. HSE (CZ), 3. Thoma M., PSE (CZ). 250 KCM (7 kör, 32, 15): Bajnok: Ürmös A. Vörös Meteor, 2:02.50, 2. Hernádi A., Zalka Máté, 3. Németh István, Dózsa .(mind Jawa). — 350 KCM (5 kör, 23, 14). Bajnok: Rúzsai József, Zalka Máté, 1:28.00, 2. Németh E„ Dózsa, 3. Fehérvári Gy„ Előre (mind Jawa). - 500 KCM (5 kör, 6, 4). Bajnok: Mester 1„ Vasas, 1:42.10, 2. Máté S., Dózsa, 3. Szamosi A., Vasas (mind BMW), OLDALKOCSIK (4 kör, 5. 3). Bajnok: Kollár I. és Juhász D. HSE (BMW), 1:31.21, 2. Mártonfalvi T. és Banovák J. Gs. Vasas (Csepel 250), 1:31.36, 3. Sinks R. és Simon L.HSE (BMW). CSAPATBAJNOK: Bp. Vasas I. csapata (Szamosi A., Rusovszky J., Tedenchl L.) 15 pont, 2. PSE 1. csapata (Thomas„ Monostori r„ Banal L.) 19 pont, 3. Vörös Meteor 1. csapata (Ormos A„ Oerszmár T., Ifj. Nagy K.) 19 pont. A metsző szél vadul kavarja a tűhegyes hópelyheket, de a harmadszor is bajnokká lett Irmos Antal most nem érzi a mostoha időjárást Még neki is melege volt, amikor két talpon „korcsolyázott'' le a jégtalon . Motorkerékpárokkal a hó ellen Csodálatosan szép környezetben, a hófödte Farkas-völgyben rendezte meg a Budapesti Honvéd az országos minősítő terepversenyét. A helyenként félméteres portré ugyancsak igénybe vette a motorosok erejét, mert a homok módjára viselkedő hótakaró gyakran keresztbeállította a motorok első kerekét. Különösen a rajt utáni hosszú lejtő tapadó hava ráncigálta a motorok kormányát. Felejthetetlen képet nyújtott a zászlókkal szlalompályává alakított hegyoldal, amelyen hosszú sorban kígyózott fel az összevont kategóriák alaposan felduzzadt mezőnye. A csípős hideg nem egy motoron mutatta ki fogófehérét Sokan álltak ki a versenyből, mert az amúgy is hideg porlasztóhoz, légszűrőhöz felcsapódó hó odafagyott, de nem tartozott a ritkaságok közé a befagyott benzincső sem. Meglepően szépen motorozott a debreceni Lévai Sándor és megérdemelten győzött 250-es tavaján. Befagyott porlasztóval vált ki az élmezőnyből Damján. Dicséretesen állt helyt okotkocacival szerelt 250-es Csepellén a Mártonfalvi—Banovák-kettős, akik észszerű gázadagolással, kihúzatásokkal messze maguk mögött hagyták a két, sőt háromszor nagyobb BMW-ket. Különösen ezen a mély hóval súlyosbított nehéz terepen jelent nagy sikert Mártonfalvi eredménye. A kiskategóriában Thoma győzelme nem volt meglepetés. Benkő Rozália „férfiasan" állta a havait , és győzött. Nagy küzdelem alakult ki az 500-as kategóriában Mester és Máté között, ami végülis a Mester egyre inkább egy hengerrel dolgozó BMW-je mellett elhúzó Máté győzelmével végződött. Jól szerepeltek a vidékiek. RÉSZLETES EREDMÉNYEK: 100 KCM (8 kör, egy kör 3,5 km, 9 inc.. 7 befutó): 1. Szabó R„ PSE, 50:50, 2. Balta L„ Vasas, 3. Szabó J., PSE (mind Csepel). - 125 KCM, NŐK (10 kör. 32): 1. Benkő R„ HSE, 50:18, 2. Csala Cs., Taxi, (mind Csepel). - 125 KCM (10 kör. 37:22): 1. Thoma M., PSE (CZ) 49:06, 2. Reisz I„ HSE (Ceepel), 3. Szőke Oy., HSE. (CZ). -250 KCM (12 kör. 17.13): 1. Lévai L„Debreceni HSE, 1:09:15, 2. Venczel M„ Vasas, 3. Tadeawhi L„ Vasas, (mind Jawa). - 280 KCM (12 kör. 18:16): 1. Rúzsai J„ Zalka M„ 1:07:50, 2. Németh E„ Dózsa, 3. Kálmán F., Debreceni HSE, (mind Jawa). — 500 KCM (12 kör, 6,3): 1. Máté S„ Dózsa, 1:05:30, 2. Mester I„ Vasas, 3. Szamosi A., (mind BMW). OLDALKOCSI K (6 kör, 6,4): 1. Pettenkoffer J„—Simon Oy„ Dózsa, (BMW) 32:40, 2. Mártonfalvy T.,—Banovák J., Csepeli Vasas, (Csepel—260), 3. Csőregi I.,Orbán S., V. MA VÁG, (Zandapp—750) befejezett 4 kör. (Rárta György felvétele) Sporthírek A TÖBBSZÖRÖS MAGYAR BAJNOK, Szabó László lett a Zalka Máté új edzője. Munkatervében — újszerűen — a kerékpározás ió helyet kapott. A Zalka motorosai ezentúl kisebb kerékpár- akadályversenyeket futnak — a tornateremben.• REISZ JÁNOS KTT Velocettejét Czéh Mihály, a HSE főszerelője átalakította kétböbtyöktengelyessé. Ezzel — remélik — néhány kilométerrel gyorsabb lesz a motor. e SZEPTEMBER 28-ÉN futják Prágában az UAMK rendezésében a csehszlovák Motorkerékpáros Nagydíjat.e NEGYEDÉVIG dolgozott Sulyok István egy új Jawa „szerkesztésén”. Egy 350-as forgattyúházra két átalakított 250-as hengert húzott. Természetesen ezenkívül még sok módosítást kellett végeznie a motoron. A terepversenyekre előkészített, igen könnyű 500-as Jawaval előnyös helyzetbe kerül az figyeskezis Sulyok. A SEBESSÉGI VERSENYEK 350 kcm-es géposztályában is rajthoz áll a Puhony-féle AJS nyergében a HSE klemotoros bajnoka, Scherer Miklós. AZ ÚJJÁSZERVEZETT BTMSZ állandó ügyfélszolgálatot tart, naponta 5 órától V., Bárczy Istvánutca 5. fsz. 4. alatti helyiségében. AZ ELŐRE SK edzője, Zamecsnik Tivadar az MDP III. Kongressszusára felajánlotta, hogy az év végéig az egyesületnek nem lesz II. osztályúnál alacsonyabb értékelésűi versenyzője. • A HATNAPOSON aranyérmet nyert Nagy Károly megkapta a csehszlovák állam ajándékát, egy 350-es Javát.e edzőképzőtanfolyamot indít a Munkaerőtartalékok SE a BTMSZ irányítása alatt. A márciusban kezdődő tanfolyamra jelentkezhetnek az arra érdemes versenyzők. Az AUTÓVERSENYZŐK és építők számára megindított előadássorozat élénk érdeklődés mellett folyik. Az Autóbizottság február 24-én „A motor vezérletének kialakítása" cím alatt tart előadást, amelynek előadója Hideg László mérnök. Simkó Aladár mérnök a motor teljesítményét befolyásoló tényezőket ismerteti március 3-án és március 10-én Benyó Pál mérnök beszél a „Motorok kiegyensúlyozásáról". Szívesen látják az érdeklődőket az OTSB helyiségében. Az előadások kezdete 18 óra. A FEBRUÁR 21-ÉN lebonyolításrakerülő Országos Téli Terepbajnokság helye az alkalmatlan időjárás miatt még nincsen kijelölve. Az OTSB a verseny előtti napokban a napisajtóban és a rádióban közli a bajnokság színhelyét. 15