Autó-Motor, 1955. július-december (8. évfolyam 13-24. szám)

1955-07-01 / 13. szám

A napokban megismerkedtem Varga Józseffel, az egyik (AA—917-es) Pobjeda gépkocsivezetőjével. — Tessék idenézni! Ma voltam szerviszen! Körüljártam a kocsit. Az alját, sajnos, nem láthattam, de a karosszéria bosszantóan piszkos volt. Olyan, mint az el­hanyagolt kocsiké szokott lenni. A csupán órákkal előbbi szervisz nyomát inkább az jelezte, hogy összekentek kívül­ről is mindent zsírral. Persze, lehet, hogy a csapszegek meg­kapták a maguk adagját, de mindenesetre aki szerviszről jön, joggal elvárja, hogy ragyogjon kocsija. Felvetődik a gondolat, mit is kívánunk tulajdonképpen az szervisztől? Röviden fogalmazva a következőket: Mossák le és tisztítsák ki a kocsit. Vizsgáljanak meg valamennyi ke­nési helyet. Ha kell, pótolják is a zsírzókat, majd pedig a kocsitípusra vonatkozó előírások szerint végezzék a kenést. Továbbá ellenőrizzék mindenütt az olajszintet és ahová kell — alapos öblítés után — töltsenek be friss olajat. Törődjék a szervisz a kocsik rugójával, kormányszerkezetével és az alvázak rozsdamentesítésével. Lényegében ez minden. Ami ennél több, az már a revízió dolga. Erre viszont most nem térünk ki, maradunk a szer­­visznél. Mik a panaszok? A gépkocsivezetők azt mondják ■— és ez, sajnos, rendszerint úgy is van , hogy a szerviszek pél­dául a zsírzófejeket nem pótolják, a rosszakat nem cserélik. Ellenben kívülről odakenik a zsírt, mintha minden rendben volna. Ez hát az egyik panasz. Elég súlyos, és végeredmény­ben, ha ez így folytatódik, akkor a szervisz-jellegű karban­tartás elveszíti jelentőségét. Felvetődik a kérdés, vajon lelkiismeretesen végzik-e a többi munkát? Erre nehéz válaszolni és inkább azt mond­tuk, ahány ház, annyi szokás. Az viszont érthető, hogy olyan házakhoz szeretünk járni, ahol jó szokások uralkodnak. Miért mondják a sofőrök, hogy ebbe a szerviszbe szívesen megyek, a másikba­ be nem vinném a kocsimat. Az ilyen kijelentéseknek rendszerint mindig megvan az alapjuk. Ott, ahol cserélik a rossz zsírzókat és megemlítik azokat a hibákat, amiket leginkább a szervisz alatt lehet észrevenni, végül pedig úgy adják ki a kocsit, hogy az a üzemnek is tetszik, ott elvétve akad csak panasz. De ki szóljon a hibák miatt? Ki vegye észre a rendelle­nességeket? Ezt nem várhatjuk sem a mosótól, sem a zsírzó­­tól. Ehhez szakképzett embereik kellenek, és az ő felügyeletük alatt folynának a szerviszmunkák. Ezek a szakemberek át­éreznék, milyen nagy jelentősége van a karbantartásnak. Az ilyen szervisz­mesternek kellene figyelmezetést adni arra is, hogy egy-egy típusnak mi a sajátossága, hol van azon esetleg rejtett zsírzóhely, milyen kenőanyagot használ­janak hozzá. Bizony, a szerviszmunkák irányítása nem volna felesle­­tes. Ezáltal csökkennének a panaszok. És a gépkocsivezetők alig várnák, hogy az aknára álljanak. Éreznék, mennyire saját érdekükben töltik itt az időt. Az sem ártana, ha a szervisz során megnéznék mond­juk a gyújtás, a porlasztó beállítását, a kerekek dőlését, hi­szen nem minden kocsi jut el rendszeresen revízióra. De a szervisz alatt — ha talán nem is javítanák meg a hibát — csupán figyelmeztetnék arra a gépkocsivezetőt, akkor is jól járnánk. Nem engedhető meg, hogy ma a szerviszesek szinte kegy­nek tartják, ha munkába vesznek egy-egy kocsit és úgy gondolkodnak, elég ha azon éppen csak csinálnak valamit. Ez az állapot oda vezethető vissza, hogy egy időben több volt a kocsi nálunk, mint a szervisz-lehetőség. Ez a hely­zet lassan-lassan javult. Budapesten ma már csak az nem megy szerviszre, aki nem akar. Vidéken, sajnos, még baj van. Sokszor a közlekedési vállalatok kocsijait sem tudják rendesen gondozni. A töb­biek meg egészen kimaradtak a számításból. Így hát min­denki úgy segít magán, ahogy tud. Valami javulás ugyan érezhető, hiszen már gyártunk zsirzóágyút, kézizsirzót­­„C“-olajtöltőt, garázsemelőt és le­fúvópisztolyt. Az Autóker kirakatában látni kis kompresszort is, bár — őszintén szólva — ezek a gyártmányok szemre nem éppen biztatóak. Nagyon csúnya a kivitelük. A tartósságukra ugyancsak hallani pa­naszt. De mindenesetre már vannak — mert hát eddig nem voltak — és reméljük, rövidesen jobbak, szebbek is lesznek. Kisegítő megoldásként kétségtelenül jók, de végleges orvos­lást nem nyújtanak. Nekünk rendes, állandó szerviszháló­­zatra van szükségünk vidéken is. Ahhoz viszont, hogy az or­szág valamennyi kocsija 30 kilométeres körzetben szervisz­­hez jusson, 57 állomást kellene építeni, felszerelni. Itt az­után nemcsak karbantartást, hanem kisebb javításokat is kapnának a kocsik. Azok, melyek már megvannak és azok is, amelyek csak ezután kerülnek forgalomba. Mert hát a kocsiállomány szaporodik és úgy gondoljuk­, végül is min­denki be fogja látni, hogy az autókat, mosni, ápolni, javítani is kell. Két probléma került hát szóba. Az egyik, hogy kevés még a szervisz. Ezen máról holnapra nem tudunk ugyan segíteni, de az illetékesek már készítik a közeljövő terveit. A mási­kon viszont már holnap is lehet javítani, csupán a működő szerviszekben folyó munkákat kell jobbá, lelkiismeretesebbé, megbízhatóbbá tenni. Például szerviszmesterek beállításával. Úgy véljük, ennek nem lehet akadálya. Éppen ezért kér­jük a szerviszek vezetőit, úgy szervezzék üzemeiket, hogy szí­vesen járjanak oda a gépkocsivezetők. És ne sajnálják az ott töltött időt. L. Cy. Vili. ÉVF. 13. SZÁM 1955. JÚLIUS 1. 3

Next