Autó-Motor, 1955. július-december (8. évfolyam 13-24. szám)

1955-07-15 / 14. szám

A BUDAPESTI 16. SZ. AKÖV­­NÉL a napokban adták át első-­ízban a „Szakma kiváló dolgo­­zója” jelvényt és az azzal járó félhavi úszatést a pesti, budai és esztergomi MAVAUT- főnökségük 18 gépkocsivaza­­tójának és egy szaraidnak. A kitüntetettek közül Patkó Gyula egyes fődarabokkal 323 000 km-t tett meg, Szijjártó Károly, Szerdai Ernő és a munkaérdem­­rendes Gál György 300 000 km-t teljesített a közlekedési szabá­lyok megsértése nélkül, Horváth II. Pál és Feh­ár László egy év alatt 28 116 km-es „Béke út" Üzemanyagát takarította meg. ASZFALTBURKOLAT - ÉPÍTÉS miatt augusztus 15-ig lezárták a 42. sz. Kiskunfélegyháza— Hódmezővásárhely főközleke­dési út 39 996—44 540 km­ sza­­kaszát. Az autóbuszjárat, a men­tők és tűzoltók áthaladását ez idő alatt is biztosították. A többi jármű részére a Szentes—Hód­mezővásárhely közötti forgal­mat Szegvár—Mindszent—Már­­tély községeken át a szentes— mindszenti és a hódmezővásár­­hely—paksi útra, a helyi for­g­almat pedig az útmenti nyári­­ra és dűlőutakra terelték át. AZ ÓZDI 37. SZ. AKÖV som­­sályi kirendeltségénak dolgo­zói a vállalat telephelyei között indított versenyben elnyerték a jutalmul kitűzött vándorzászlót és az OB-től rádiókészüléket is kaptak. A kirendeltség 12 gép­­kocsivezetője közül 9 sztahano­vista, 1 pedig a „Kiváló dol­gozó" jelvény tulajdonosa. A VAUXHALL AUTÓKON­SZERN jelentéséből kiderül, hogy átlag 37 dollár hasznot vágnak zsebre minden munkájuk után, vagyis többet, mint a munká­sok jórészének heti bére. Az angol munkások kizsákmányo­lása révén szerzett óriási pro­fit még csak nem is marad Angliában, mert a tőke­­ ame­rikai . . . AZ AUTOMOBILE REVUE c. svájci folyóirat érdekes cikket közöl a Romagymn Sztálin-díjas professzor vezetésével szer­kesztett, atomerővel hajtott szovjet gépkocsiról. A hajtóerőt apró uránmáglyától nyeri, amelynek hőmennyiségét ólom cseppfolyósítására használják fel. A cseppfolyós ólmot csőkí­gyóban gőzkazánon vezetik ke­resztül, amelyben a víz a hő ha­tására gőzzé válik. A nagyfe­szültségű gőz kis turbinát hajt meg. Majd a gőznyomás csök­ken, a gőz lecsapódik és víz alakjában körfolyamatban visz­­szatér a gőzkazánba. Részlete­sebb jelentések még nem érkez­tek a próbautakról, de annyi ismeretes, hogy a gamma-suga­rak behatásai ellen sikerült megvédeni az utasokat és a kör­nyezetet. LONDONBAN az Angol Auto­mobil Szövetség 50 éves Jubi­leumi ünnepségei során, törté­nelmi érdekességű kocsikkal 2,4 km hosszúságú autó-felvo­nulást tartottak. Ezt a Szövet­séget 1905-ben olyan autósok hozták létre, akik ellene akar­tak szegülni az óránként 32 km-es sebességhatár merev al­kalmazásának . . . ISMÉT szép eredményt ért el az MTH 9. sz. „Bánki Donát" Ipari Tanulóintézete. A Jövő Ifjú autószerelői, akik a legutóbbi félévban elnyerték a Miniszter­tanács és a DISZ Vörös Vándor­zászlaját, a fiatalság e nagy versenyében most az ugyancsak megtisztelő III. helyre kerültek. Pénzjutalmat és kitüntető okle­velet kaptak. MEGSZŰNT Június 30-áva­ a Budapesti 17. sz. Autóközleke­­dési Vállalat, a volt Vidéki Taxi. Vidéki telephelyű kocsi­jait az illetékes Akövök vették át, budapesti tevékenységét pe­dig a Budapesti 16. Aköv (MAVAUT), amely ezentúl Bu­dapesten telephelyről, a kör­nyéken pedig közterületről és telephelyről taxi-, illetőleg túra­­fuvarozást is vállal. AZ ELSŐ MAGYAR AUTÓ­­BUSZRÁDIÓ — amely a genfi kiállításon első díjat nyert — a próbautakon beváltotta a hoz­záfűzött reményeket és Július végére tíz újabb készüléket gyártanak az Ikarus export-ko­­csijaira. Később a hazai távol­­sági autóbuszokat is ellátják ezekkel a rádiókkal. A KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM egyik csarnokának tetejét már helyreállították és elhelyezték ott az értékes kiállítási tárgya­kat, köztük az érdekes autómo­­delleket. A Múzeum a terv sze­rint a jövő évi vasutasnapon nyílik meg. Korszerű termeiben nemcsak kiállítás lesz, hanem előadásokat, filmvetítéseket és tudományos ankétokat is tarta­nak. A BERLINI SZTÁLIN-FASO­RON június 24-én próbálták ki az új, 12 mm-es átmérőjű per­­ion-kötelet. A 6 méter hosszú, vékony kötéllel egy hernyótal­­pas traktor előbb egy 8 tonnás darut, majd még egy ehhez kap­csolt 17 tonnás gépet is — ösz­­szesen tehát 23 tonnát — von­tatott. A VÖRÖS CSILLAG TRAKTOR­GYÁRBAN több dolgozó lopáso­kat követett el. A közvagyon dézsmálói közül Kardos Tibor dömpervezetőt 7 évi börtönre, Bánfi József gépkocsivezetőt 4 évi, Csapka D. Róbert gépkocsi­vezetőt pedig 2 és fél évi bör­tönre ítélték. CITROENER levallo­­i gyára útán a nagyvállalat két másik gyárának a munkásai is 75 százalékban sztrájkba léptek. Követelik — többek között — a fizetett szabadságok rendsze­rének nagyméretű alkalmazá­sát. AZ ÉPFU TRÖSZT alá tartozó autófuvarozási vállalatok I. fél­évi tervüket az alábbiak sze­rint teljesítették: szállított súly június 12-én, árbevétel Június 16-án, árutonna Június 22-én. ÉPÜL AZ ELSŐ MAGYAR OLAJVÁROS Gellénházon, a nagylengyeli olajmezők szom­szédságában. Június 10. óta már 1s harmadik nagy lakóépü­let készült el, modern üzlethe­­lyiségekkel. Július 5-án pedig már az­ új egészségházát avat­ták fel. A MINSZKI AUTÓGYÁR ez év­elején kezdte meg a 6 tonnás traktor-pótkocsik gyártását. A billenőszerkezettel ellátott gumi­kerekű pótkocsikat dűlőutakon is lehet használni. NEON VILÁG ITALT vezetnek be a főváros egyes utcáin. Az újtípusú fénycsöveket először kísérletképpen a Tieza utcában szerelték fel; a 40 wattos vilá­­gítótestek fénye mellett homá­lyosnak látszik a közeli 500 wattos izzólámpa. Az Elektro­mos Művek most 100 és 130 wattos fénycsöveket rendelt a nagyforgalmú útvonalakra. A GENERAL MOTORS 1955. évi modelljeinél még megtalál­juk a nyomát annak a felfelé nyíló ajtómegoldásnak, amelyet először a Mercedes sportkocsi­nál alkalmaztak. Az amerikaiak most a Pontiac egyik modelljé­­nél használták fel ezt az ötle­tet. HALLÁSON TÚLI HANG tart­ja üzemben azt az újszerű fú­rógépet, amellyel kemény anya­gokban az eddigi köralakú fu­ratoktól eltérően bármilyen ala­kú lyukat lehet fúrni. Különle­­gessége, az eddigieknél lénye­gesen kisebb lyukak fúrásának lehetősége. * UJJLENYOMATOT ÉS BIZTO­SÍTÁST kívánnak Törökország­ban a gépkocsivezetőktől. HÍREK / BOSSZANTÓ... „Jártunk fiz Aköv új telepén. A telep udvaránál kész a betonozás. Csak magánfik az épületnek a befejezése várat még magára. És a mosó ... Ez majdnem két esztendeje épül, a 49-es Építő Tröszt többet fizetett ki érte pönáléban, mint amibe az egész majd kerül. És kerítés is kellene. Ennek az építését ugyancsak december 30-ra ígérte a Tröszt." Ezt írták az Autó-Motor munkatársai „Autós szemmel — Komlón" című cikkükben 1954. december 15-én. És még azt is írták: „Nosza, keressük fel Schweder József főmérnököt. Kell-e Pestről valami segítség, hogy ígéretét ezúttal be is válthassa? Nem, köszöni A Kökönyösen befejeződő egyik építkezésről el­hozza a munkásokat és­­ december 30-ra állni fog az Aköv épülete, kerítése és üzembe kerülhet a korszerű mosó." Hosszú halogatás után most már szükségesnek tartom, hogy közöljem: a 49. sz. Építőipari Vállalat ezt az ígéretét, amit, az Autó-Motor munkatársainak személyesen a főmérnök adott, máig sem váltotta be. Ami a mosót illeti, tulajdonképpen azokkal a tiszta ígéretek­kel kellene mosnunk kocsijainkat, amiket a főmérnök elvtárstől kaptunk. Csak az a különbség az ígéretek és a vízzel való kocsi­­tisztítás között, hogy az előbbiek igen károsak a népgazdaságra, az utóbbi azonban milliókat takarít meg és biztosítja, hogy — töb­bek között — a 49. sz. Vállalat becsületes dolgozóit is zökkenő­­mentesen el tudják szállítani munkahelyükre. Hogy pontos legyek, az Autó-Motor munkatársainak tett ígé­ret óta azért csináltak valamit a mosónál: a félbenmaradt építke­zés melletti kb. 3 méteres szakadék leomlott földtömegét lapátolták egyik halomról a másikra, úgy látszik, meg akarják mutatni a mi dolgozóinknak a találós kérdés megfejtését: mi az, amiből ha elveszünk, nagyobb, ha hozzéteszünk, kisebb lesz? Hát mi ezt, sajnos, megfejtettük: a mosó-gödör szakadéka. A kerítés ügye is ehhez hasonlóan áll. A kész dróthéjószer­­kezet felismerhetetlen. Nem is csoda: több mint egy éve mossa az eső, eszi a rozsda. A kerítés beton­ alapzata úgy málik szét, ahogy a nap süt. Olyan szilárd, hogy egyik napon Bakán elv­társsal, a pécsi Akly vezetőjével észrevettük, hogy az egyik lyuk­ban madarak fészkelnek ... A cikkben ugyancsak említett tolda­léképületet sem adták át még rendeltetésének. Az ablakok már vagy tizenötször kitörtek, mert a körül bezárt épületben csak az ablakokat nem lehet bezárni. A vízcsapot a fali kútnál úgy állí­tották be, hogy a víz a falon folyik végig. (Biztosan újítás akar lenni, hogy a víz ne fröcceköljön ...)A tálalóban a tűzhely úgy van összeállítva, mint a régi ácsközmondás tartja: „Két-három coll nem számít". A réseket biztosan azért hagyták, hogy meg­­mentsenek bennünket az ajtónyitás fáradságától, ha a tűz piros színéről meg akarunk győződni. A raktárban a villanyvilágítást úgy oldották meg, hogy egy kapcsolásra a helyiség minden lám­pája, de még a külső világítás is ég. Nem sorolom tovább. Regényt lehetne írni arról az időszak­ról, amely az építkezés kezdete és majdani befejeződése között felmérhetetlen károkat okozott és okoz, és hátráltatja vállalatunk fejlődését. Pedig a mi fejlődésünk is segíti ennek az új, szocia­lista városnak a fejlődését és azt akarjuk, hogy bányaiparunk több, olcsóbb, és jobb szenet tudjon adni népgazdaságunknak. Dolgozóink az építkezés hátráltató körülményei ellenére, meg­feszített munkával és a legnagyobb önfeláldozással szép eredmé­nyeket értek el. A javító-százalékot a megengedettel szemben a személyrészlegnél 7,6%-kal, a teherrészlegnél 15,8%-kal csökken­tettük. A menetrendszerinti járatoknál üzemi hibából átlagosan csak 0,05 perc késés fordul elő. A súlyvállalásos fuvarnál a ter­vezett 9872 tonna helyett 10 196 tonnát szállítottunk el. De ez még nem az az eredmény, amilyent tőlünk pártunk s a dolgozó nép elvár ,­ás amit mi elérni szeretnénk. Ehhez nagy szükség lenne az építkezés kifejezésére, hogy vállalatunk valóban olyan „gombnyomásra működő szarvazat" legyen, mint az Autó- Motor december 15-i cikke említette. HERKE GYULA a komlói 24. sz. Aköv igazgatója 4

Next