Autó-Motor, 1955. július-december (8. évfolyam 13-24. szám)
1955-07-15 / 14. szám
A BUDAPESTI 16. SZ. AKÖVNÉL a napokban adták át első-ízban a „Szakma kiváló dolgozója” jelvényt és az azzal járó félhavi úszatést a pesti, budai és esztergomi MAVAUT- főnökségük 18 gépkocsivazatójának és egy szaraidnak. A kitüntetettek közül Patkó Gyula egyes fődarabokkal 323 000 km-t tett meg, Szijjártó Károly, Szerdai Ernő és a munkaérdemrendes Gál György 300 000 km-t teljesített a közlekedési szabályok megsértése nélkül, Horváth II. Pál és Fehár László egy év alatt 28 116 km-es „Béke út" Üzemanyagát takarította meg. ASZFALTBURKOLAT - ÉPÍTÉS miatt augusztus 15-ig lezárták a 42. sz. Kiskunfélegyháza— Hódmezővásárhely főközlekedési út 39 996—44 540 km szakaszát. Az autóbuszjárat, a mentők és tűzoltók áthaladását ez idő alatt is biztosították. A többi jármű részére a Szentes—Hódmezővásárhely közötti forgalmat Szegvár—Mindszent—Mártély községeken át a szentes— mindszenti és a hódmezővásárhely—paksi útra, a helyi forgalmat pedig az útmenti nyárira és dűlőutakra terelték át. AZ ÓZDI 37. SZ. AKÖV somsályi kirendeltségénak dolgozói a vállalat telephelyei között indított versenyben elnyerték a jutalmul kitűzött vándorzászlót és az OB-től rádiókészüléket is kaptak. A kirendeltség 12 gépkocsivezetője közül 9 sztahanovista, 1 pedig a „Kiváló dolgozó" jelvény tulajdonosa. A VAUXHALL AUTÓKONSZERN jelentéséből kiderül, hogy átlag 37 dollár hasznot vágnak zsebre minden munkájuk után, vagyis többet, mint a munkások jórészének heti bére. Az angol munkások kizsákmányolása révén szerzett óriási profit még csak nem is marad Angliában, mert a tőke amerikai . . . AZ AUTOMOBILE REVUE c. svájci folyóirat érdekes cikket közöl a Romagymn Sztálin-díjas professzor vezetésével szerkesztett, atomerővel hajtott szovjet gépkocsiról. A hajtóerőt apró uránmáglyától nyeri, amelynek hőmennyiségét ólom cseppfolyósítására használják fel. A cseppfolyós ólmot csőkígyóban gőzkazánon vezetik keresztül, amelyben a víz a hő hatására gőzzé válik. A nagyfeszültségű gőz kis turbinát hajt meg. Majd a gőznyomás csökken, a gőz lecsapódik és víz alakjában körfolyamatban viszszatér a gőzkazánba. Részletesebb jelentések még nem érkeztek a próbautakról, de annyi ismeretes, hogy a gamma-sugarak behatásai ellen sikerült megvédeni az utasokat és a környezetet. LONDONBAN az Angol Automobil Szövetség 50 éves Jubileumi ünnepségei során, történelmi érdekességű kocsikkal 2,4 km hosszúságú autó-felvonulást tartottak. Ezt a Szövetséget 1905-ben olyan autósok hozták létre, akik ellene akartak szegülni az óránként 32 km-es sebességhatár merev alkalmazásának . . . ISMÉT szép eredményt ért el az MTH 9. sz. „Bánki Donát" Ipari Tanulóintézete. A Jövő Ifjú autószerelői, akik a legutóbbi félévban elnyerték a Minisztertanács és a DISZ Vörös Vándorzászlaját, a fiatalság e nagy versenyében most az ugyancsak megtisztelő III. helyre kerültek. Pénzjutalmat és kitüntető oklevelet kaptak. MEGSZŰNT Június 30-áva a Budapesti 17. sz. Autóközlekedési Vállalat, a volt Vidéki Taxi. Vidéki telephelyű kocsijait az illetékes Akövök vették át, budapesti tevékenységét pedig a Budapesti 16. Aköv (MAVAUT), amely ezentúl Budapesten telephelyről, a környéken pedig közterületről és telephelyről taxi-, illetőleg túrafuvarozást is vállal. AZ ELSŐ MAGYAR AUTÓBUSZRÁDIÓ — amely a genfi kiállításon első díjat nyert — a próbautakon beváltotta a hozzáfűzött reményeket és Július végére tíz újabb készüléket gyártanak az Ikarus export-kocsijaira. Később a hazai távolsági autóbuszokat is ellátják ezekkel a rádiókkal. A KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM egyik csarnokának tetejét már helyreállították és elhelyezték ott az értékes kiállítási tárgyakat, köztük az érdekes autómodelleket. A Múzeum a terv szerint a jövő évi vasutasnapon nyílik meg. Korszerű termeiben nemcsak kiállítás lesz, hanem előadásokat, filmvetítéseket és tudományos ankétokat is tartanak. A BERLINI SZTÁLIN-FASORON június 24-én próbálták ki az új, 12 mm-es átmérőjű perion-kötelet. A 6 méter hosszú, vékony kötéllel egy hernyótalpas traktor előbb egy 8 tonnás darut, majd még egy ehhez kapcsolt 17 tonnás gépet is — öszszesen tehát 23 tonnát — vontatott. A VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁRBAN több dolgozó lopásokat követett el. A közvagyon dézsmálói közül Kardos Tibor dömpervezetőt 7 évi börtönre, Bánfi József gépkocsivezetőt 4 évi, Csapka D. Róbert gépkocsivezetőt pedig 2 és fél évi börtönre ítélték. CITROENER levalloi gyára útán a nagyvállalat két másik gyárának a munkásai is 75 százalékban sztrájkba léptek. Követelik — többek között — a fizetett szabadságok rendszerének nagyméretű alkalmazását. AZ ÉPFU TRÖSZT alá tartozó autófuvarozási vállalatok I. félévi tervüket az alábbiak szerint teljesítették: szállított súly június 12-én, árbevétel Június 16-án, árutonna Június 22-én. ÉPÜL AZ ELSŐ MAGYAR OLAJVÁROS Gellénházon, a nagylengyeli olajmezők szomszédságában. Június 10. óta már 1s harmadik nagy lakóépület készült el, modern üzlethelyiségekkel. Július 5-án pedig már az új egészségházát avatták fel. A MINSZKI AUTÓGYÁR ez évelején kezdte meg a 6 tonnás traktor-pótkocsik gyártását. A billenőszerkezettel ellátott gumikerekű pótkocsikat dűlőutakon is lehet használni. NEON VILÁG ITALT vezetnek be a főváros egyes utcáin. Az újtípusú fénycsöveket először kísérletképpen a Tieza utcában szerelték fel; a 40 wattos világítótestek fénye mellett homályosnak látszik a közeli 500 wattos izzólámpa. Az Elektromos Művek most 100 és 130 wattos fénycsöveket rendelt a nagyforgalmú útvonalakra. A GENERAL MOTORS 1955. évi modelljeinél még megtaláljuk a nyomát annak a felfelé nyíló ajtómegoldásnak, amelyet először a Mercedes sportkocsinál alkalmaztak. Az amerikaiak most a Pontiac egyik modelljénél használták fel ezt az ötletet. HALLÁSON TÚLI HANG tartja üzemben azt az újszerű fúrógépet, amellyel kemény anyagokban az eddigi köralakú furatoktól eltérően bármilyen alakú lyukat lehet fúrni. Különlegessége, az eddigieknél lényegesen kisebb lyukak fúrásának lehetősége. * UJJLENYOMATOT ÉS BIZTOSÍTÁST kívánnak Törökországban a gépkocsivezetőktől. HÍREK / BOSSZANTÓ... „Jártunk fiz Aköv új telepén. A telep udvaránál kész a betonozás. Csak magánfik az épületnek a befejezése várat még magára. És a mosó ... Ez majdnem két esztendeje épül, a 49-es Építő Tröszt többet fizetett ki érte pönáléban, mint amibe az egész majd kerül. És kerítés is kellene. Ennek az építését ugyancsak december 30-ra ígérte a Tröszt." Ezt írták az Autó-Motor munkatársai „Autós szemmel — Komlón" című cikkükben 1954. december 15-én. És még azt is írták: „Nosza, keressük fel Schweder József főmérnököt. Kell-e Pestről valami segítség, hogy ígéretét ezúttal be is válthassa? Nem, köszöni A Kökönyösen befejeződő egyik építkezésről elhozza a munkásokat és december 30-ra állni fog az Aköv épülete, kerítése és üzembe kerülhet a korszerű mosó." Hosszú halogatás után most már szükségesnek tartom, hogy közöljem: a 49. sz. Építőipari Vállalat ezt az ígéretét, amit, az Autó-Motor munkatársainak személyesen a főmérnök adott, máig sem váltotta be. Ami a mosót illeti, tulajdonképpen azokkal a tiszta ígéretekkel kellene mosnunk kocsijainkat, amiket a főmérnök elvtárstől kaptunk. Csak az a különbség az ígéretek és a vízzel való kocsitisztítás között, hogy az előbbiek igen károsak a népgazdaságra, az utóbbi azonban milliókat takarít meg és biztosítja, hogy — többek között — a 49. sz. Vállalat becsületes dolgozóit is zökkenőmentesen el tudják szállítani munkahelyükre. Hogy pontos legyek, az Autó-Motor munkatársainak tett ígéret óta azért csináltak valamit a mosónál: a félbenmaradt építkezés melletti kb. 3 méteres szakadék leomlott földtömegét lapátolták egyik halomról a másikra, úgy látszik, meg akarják mutatni a mi dolgozóinknak a találós kérdés megfejtését: mi az, amiből ha elveszünk, nagyobb, ha hozzéteszünk, kisebb lesz? Hát mi ezt, sajnos, megfejtettük: a mosó-gödör szakadéka. A kerítés ügye is ehhez hasonlóan áll. A kész dróthéjószerkezet felismerhetetlen. Nem is csoda: több mint egy éve mossa az eső, eszi a rozsda. A kerítés beton alapzata úgy málik szét, ahogy a nap süt. Olyan szilárd, hogy egyik napon Bakán elvtárssal, a pécsi Akly vezetőjével észrevettük, hogy az egyik lyukban madarak fészkelnek ... A cikkben ugyancsak említett toldaléképületet sem adták át még rendeltetésének. Az ablakok már vagy tizenötször kitörtek, mert a körül bezárt épületben csak az ablakokat nem lehet bezárni. A vízcsapot a fali kútnál úgy állították be, hogy a víz a falon folyik végig. (Biztosan újítás akar lenni, hogy a víz ne fröcceköljön ...)A tálalóban a tűzhely úgy van összeállítva, mint a régi ácsközmondás tartja: „Két-három coll nem számít". A réseket biztosan azért hagyták, hogy megmentsenek bennünket az ajtónyitás fáradságától, ha a tűz piros színéről meg akarunk győződni. A raktárban a villanyvilágítást úgy oldották meg, hogy egy kapcsolásra a helyiség minden lámpája, de még a külső világítás is ég. Nem sorolom tovább. Regényt lehetne írni arról az időszakról, amely az építkezés kezdete és majdani befejeződése között felmérhetetlen károkat okozott és okoz, és hátráltatja vállalatunk fejlődését. Pedig a mi fejlődésünk is segíti ennek az új, szocialista városnak a fejlődését és azt akarjuk, hogy bányaiparunk több, olcsóbb, és jobb szenet tudjon adni népgazdaságunknak. Dolgozóink az építkezés hátráltató körülményei ellenére, megfeszített munkával és a legnagyobb önfeláldozással szép eredményeket értek el. A javító-százalékot a megengedettel szemben a személyrészlegnél 7,6%-kal, a teherrészlegnél 15,8%-kal csökkentettük. A menetrendszerinti járatoknál üzemi hibából átlagosan csak 0,05 perc késés fordul elő. A súlyvállalásos fuvarnál a tervezett 9872 tonna helyett 10 196 tonnát szállítottunk el. De ez még nem az az eredmény, amilyent tőlünk pártunk s a dolgozó nép elvár ,ás amit mi elérni szeretnénk. Ehhez nagy szükség lenne az építkezés kifejezésére, hogy vállalatunk valóban olyan „gombnyomásra működő szarvazat" legyen, mint az Autó- Motor december 15-i cikke említette. HERKE GYULA a komlói 24. sz. Aköv igazgatója 4