Autó-Motor, 1956. január-június (9. évfolyam 1-12. szám)

1956-01-01 / 1. szám

­k­tzik meg, újból Kedves Szerkesztőség! Az Autó-Motor ez évi november 15-i számának U-ik oldalán, a „Technikai Szemle" rovatban érdek­lődéssel olvastam, hogy a szovjetunióbeli Gorkijban, a 37-es „Sztrojgac’ Trösztnél villamos fűtőberende­zést akalmaznak a szabadban tároló gépkocsik téli indításához. Ez a kis cikkecske számomra újból megvilágította, hogy miért fejlődik a technika olyan hatalmas len­dülettel a Szovjetunióban. Én úgy fogalmazom meg: azért, mert van szívük és akaratuk ahhoz, hogy min­den területen újat alkossanak és azt ami új, ami jó, azt be is vezetik. Igaz, nálunk is kaptak biztatást az újítók, hogy bátran és merészen kezdeményezzenek. Az újítók véleményem szerint meg is fogadták ezt a jó taná­csot, de azt tapasztalom, hogy az újítók elbírálói a fentieket nem igen veszik figyelembe. Szavaim igazolására elmondom, hogy én már 1951­ február 14-én benyújtottam egyik újítási javaslato­mat az RM-nél — akkori munkahelyemen — a rob­banómotorok hideg időben való indítására. Javasla­tom, amely a 480-as számot kapta, ugyanarra a meg­oldásra vonatkozott, mint amit említett cikkük tár­gyal. Az RM újítási megbízottja látott is fantáziát javas­latomban és azt — gyors véleményezést kérve — kü­lönböző illetékes helyekre küldte el. A felkérésre az Országos Tervhivatal és az Országos Találmányi Hi­vatal ugyan a mai napig sem válaszolt, de a töb­biek dicsérendő gyorsasággal küldték meg vélemé­nyüket. Nem akarom eltitkolni, hogy ezek a vélemé­nyek vagy határozott elutasítást tartalmaztak, vagy h­ímezve-hámozva kísérletektől tették függővé állás­pont­jaikat; emellett leginkább azt kifogásolom, hogy csupán az akkumulátorból táplálkozó fűtőtesttel, il­letve az akkumulátor problémájával foglalkoztak és a hálózati áram alkalmazásának lehetőségéről csupán a Haditechnikai Intézet tett említést. Végeredményben a fentiek után az RM Fémmű újítási bizottsága javaslatomat 1951. május 15-én el­utasította. Később más munkahelyre kerültem és már nem volt alkalmam arra, hogy javaslatommal gondosab­ban foglalkozzam és ha másként nem, saját szám­lámra kipróbáljam. De most, hogy lapjukban az említett cikket olvas­tam, újból felelevenedett gondolatom, mint poraiból a Phönix-madár. Az a véleményem, hogy ha a Szov­jetunióban bevált az ismertetett fűtőkészülék, nálunk is lehetne alkalmazni. Az alkalmazás érdekében k­érem most segítségü­­ VELKEY ISTVÁN motorszerelő Monor-erdő e Velkey István javaslata — amint az a Szerkesztő-­ségünknek küldött leírásból kitűnik — elvileg való­ban helyesnek mutatkozik és ezúton is­ felhívjuk Ha tíz illetékesek figyelmét.* Vilkay István ralis, amely at 1051-ben Javaslata mellék­leteként elbírálásra benyújtott

Next