Autó-Motor, 1956. január-június (9. évfolyam 1-12. szám)

1956-01-01 / 1. szám

BEBRITS LAJOS, közlekedés- és postaügyi miniszter, ■ IX. ke­­rület országgyűlési képviselőjt nagysikerű beszámolót tartott választól slfitt a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyatam NYENEMENYHULLAS volt ez autószalonéban ez Első Béke­kölcsön legutóbbi, kilencedik sorsolásán. Kelts Géza (Csepel Autógyár) és Schmidt Péter (Ba­jai 43. Aköv) 50—50 000 forin­tot, Csörgő István (Egri 32. Aköv) és Praigai Sándor (Sze­gedi 42. Ak­öv) 25—25 000 fo­rintot, Hanga Lajos (Csepel Au­tó) és Kiss Ernő (Főv. Vízmű gkv.-je) 10—10 000 forintot nyert. AZ AUTÓTÉRKÉP kapható már a könyvesboltokban. Min­den halységot meg lehet találni bánná, ahová járható út vezet. Használatát útmutató könnyíti meg.• MOTORALKATRÉSZEK gyár­tását kezdte meg a Zalaeger­szegi Autójavító Vállalat. Az új esztendőben teljesen Diesel-al­katrészek készítésére tér át, hogy az exportra kerülő­­moto­rokat is elláthassák pótalkatré­szekkel. Az üzem ehh­ez új gé­peket is kap.* A RÁDIÓ minden hónapban 15 — 20 perces „Műszaki kip­­szemlét" sugároz. Eddigi adá­saiban ismertette az Autó-Motor legújabb számait is. . * új „HARC A SEBESSÉGÉRT" címmel a TTIT 30 perces filmet készített az elmúlt 25 esztendő hazai és külföldi autó- és motor­versenyeiről, amelyben megvilá­gítja, milyen szerepük van a versenyeknek a technika fejlesz­tésében.* A SZEMÉLYI HASZNÁLATÚ GÉPKOCSIK igénybevételére — a 65/1950-as rendelet 11. *•A helyébe lépd 66/1955. (XII. 1.) MT­Sz. új rendelet szerint — • következők jogosultak: 1. mi­nisztériumok főosztályvezetői, illetőleg a hasonló munkakört betöltő dolgozók, 2. megyei és megyei jogú városi tanácsok VB. elntikai, 3. a munkabérek szempontjából az „A” kategó­riákba tartozó­ vállalatok (Inté­zetek) vezetői, 4. azok a vezető állású dolgozók, akiknél az en­­gedély kiadását különlegei szempontok (kimagasló munka, kormány- vagy egyéb kitünte­tés stb.) indokolják. Az eddigi havi 600 km helyett az új ren­delet értelmében a személyi használatú gépkocsit nem hiva­talos útra a 3. és 4. pontban felsoroltak évente tetszés sze­­rinti elosztásban 6000 km ere­­jéig vehetik igénybe, az 1-2. pontban felsoroltak padig vagy az előbb tamszatított módon, vagy padig évi 7200 km aratéig (nagyadéven belül tetszés sze­rinti elosztásban 1600 km) ve­hetik Igénybe. Az iránybevétel egyéb feltételei változatlanok maradtak.e A KÜLFÖLDRE KÜLDÖTT Ika­rus— 55 autóbuszokat a rende­lők kérésére a Székesfehérvári Finommechanikai Vállala által erre a célra készített rádióval szerelik fel.e A TEXTILBETÉTES GUMITÖM­LŐK gyártására a Ruggyanta­­árugyár három dolgozóié Út módszert javasolt. A textil­­anyagra a gumioldatot egyetlen művelettel viszik rá, s ugyan­akkor a tömlő külső szerkezeti részét is hozzádolgozzák a tax­­tilanyaghoz. A találmányhoz szükséges új gép mér el is ké­szült. Az így gyártott tömlők nyomásleírása minden követel­mények megfelel. A megtakarí­tás évente 12 millió forintra rúg.* AZ ANGOL AUTÓIPAR SZÁ­MÁRA nehézséget jelent, hogy az eddigi nyugat-európai or­szágok mellett a kelet-európai tömb országai is versenytárs­ként jelentkeznek — mondotta Mr. Smith, a brit Automobil szö­­vetség elnöke. Egy idő óta Cseh­ország, Kelet-Németország, sőt a Szovjetunió és Lengyelország is bekapcsolódtak a piacba. A Szovjetunió 1954-ben már 3451 autót szállított Finnországnak. Csehszlovákia Dániába a tavalyi 80-zal szemben 1955. első felé­ben i­ár 223 gépkocsit expor­tált. Norvégia szerződésileg kö­telezte magát, hogy a Szovjet­unióból 2000, Csehszlovákiából 900, Kelet-Németországból 800 gépkocsit hoz be. Ezzel szemben Nyugat-Németországtól 2060, Angliától 1545, az USA-tól 397 kocsit vett át.* JUGOSZLÁVIA motorrollero­kat gyárt. A „Soko" nevű, kar­dán meghajtású, önindítóval fal­­száralt típusba négyütemű mo­tort építettek. A roller 2,75 li­­ter/100 km fogyasztósnal 90 km-es sebességet ér el. Az el­múlt évben 5000 darabot készí­tettek, 1956-tól padig évi 12 000 darabra növelik a gyártási ka­pacitást. A FRANKFURTI AUTÓKIÁL­­LITÁSON mutatták be a szét­­szerelhető garázst, amely akár horganyzott hullámdlelmezből, si­ma lemezekből, vagy vasbeton­­lapokból készült előregyártott elemekből áll. Főleg a vidéki nagy építkezéseknél van jelen­tősége, mert a szétszedett gará­zsokat az építkezés befejeztével új munkahelyre lehet szállítani, tehát előállítási költsége több nagy létesítmény építési költsé­gei között oszlik meg. * A GORKIJ­I MOLOTOV AUTÓ­GYÁRBAN a sarkvidéki expedí­ció részére új, hernyótalpas szélü­tóeszközt terveztek. A ko­csit ellátták fűtőberendezéssel, zavartalanul közrakadik minden mélységű hóban, ds mocsaras, vizes területen is. Az első ilyen „GAZ—47" modellt az Antark­­tiszra indult szovjet tudományos expedíció kapta.­­ AZ ISETTA TÖRPEAUTÓ Nyu­­­gat-Németországban készített tí­pusát — amelyet eddig 250 fcom-es BMW-motorral szereltek — ezután 300 kcm-es motorral látják el, miután a­­piacon ilyen igények jelentkeztek. f * A LUBLINI „BIERUT" AUTÓ­GYÁRAT az új lengyel ötéves tarv aorén rvagymértékben kor­­ezarűsftik­ét kibővítik: 1960-ban évente 10 000 teherautót gyárt­a­­nak majd itt. A terv azt is alá­­írja, hogy ugyanakkor 4000 la­kást le kell építeni az autógyár dolgozói számára.­­ ÚJ MŰSZERT hozott forga­lomba egy nyugati autóalkat­­részgyár „Lyodk­or" néven, amely az utcán veszteglő gép­kocsik pozíciólámpáit az esti be- sötétedésne­k, illetőleg a reggeli kivilágosodásnak megfelelően automatikusan be- és kikapcsol­ja. Egy fotocella fényhatást gya­korol egy bimetall-kapcsolóra, amely szabályozza a világítást. A kapcsoló más járművek fény­szórójára és az utcai világítás lámpáira nem reagál. • IGEN EREDMÉNYES újítások­kal dicsekedhet a II. az. Autó­javító. Dacamburban élénk szak­mai érdeklődéssal kísért kiállí­tást randeztak a vállalat leg­­jobb újításaiból. • A CSEPEL AUTÓGYÁRBA lá­togatott el Gereblyés László köl­tő és Molnár Géza fiatal író, hogy tanulmányozza az első öt­éves terv által életre hívott gyár dolgozóinak életét. • „IGAZSÁGOS ELOSZTÁS" cí­men olvastuk a „Tartós békéért, népi demokráciáért" c. lapban: „A franciaországi SIMCA autó­gyárban egy szakmunkát óra­bére 250 frank. A 10 000 mun­kást foglalkoztató gyár tulajdo­nosainak tiszte nyaraséga ha­vonta 1,4 milliárd frank, tehát a társaság egy munkás után ha­vonta 140 000 frankot zaabal ba. Más szavakkal: minden munkás agyatlan munkaórája 700 frank nyereséget jelent a monopolis­táknak."­ A FAUN GÉPKOCSIGYÁR 1300 dolgozója Nyugat-Németország­­ban e napokban választotta meg az üzemi bizottság új tag­jait. A legtöbb szavazatot Hans Lechler, a Kommunista Párt je­löltje kapta. HÍRE­K DECEMBER 30-ÁN volt nyolcadik évfordulója annak, hogy a román nép végleg lerázta magáról a monarchia béklyóit és állama nép­­köztér mn céggé alakult. Az elmaradt ország azóta nagyot fejlődött. Elkészült az alsó autóbusz­­a, amely teljes egészében román dol­gozók műve. Hatvanszemélyes, 9 m hosszú. Sorozatgyártásét mér mag­­a kezdték a bukaresti ,.Mao Ce-tung" Művekben . A­z aknai oktatta új cserve: KPM AUTÓKÖZLEKEDÉSI TANINTÉZETE Autóközlekedésünk és a vele kapcsolatos iparágak rohamos fejlődése megkívánja, hogy a különböző szarvak által végzett autószakmai oktatás egysége­ az államban, egységes irányítás mel­­lett történjék, mert az falai meg legjobban nemcsak a gazdaságos­­ság, hanem a technikai haladás, a szakambarképzés, általában az autóközlekedés fejlesztése követelményeinek. Ezért a Gépjármű­­vezetaképző Iskola működésének talantée kibővítése — az autó­közlekedésnél falmarált új igények figyalombavételával — már évek óta napirendon tartott kérdés. A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium most úgy határozott, hogy az autóközlekedés különböző szaktanfolyamainak a szerve­zése — amelyakat addig részben maga a KPM, részben az Autó­­közlekedési Tudományos Kutató Intézet, részben a Gépjárművezető­­képző lakosa, részben pedig az Autófalugyalat végzett — 1956.­­­nuárjától kezdődően agységes kézbe, a Gépjárművazetőképző kóla hatáskörébe kerüljön. Megváltozik az Iskola neve is. Az újonnan átalakult „KPM AUTOKÖZLEKEDÉSI TANINTÉZETE” fogja tehát megszervezni ezen­túl a gépjárművezetők, forgalmi tisztviselők, forgalmi tisztek, for­galmi műszaki tisztviselők, kalauzok, azonkívül a garázsmesterek, gépkocsielőadók, művezetők, autóvillamossági szakemberek, minő­­ségi ellenőrök, tervszerű megelőző karbantartást (TMK) végzők, porlasztóbeállítók stb. alapfokú, illetőleg továbbképző tanfolyamait. Máris hírt adhatunk két új tanfolyam megindításáról: AUTÓVILLAMOSSÁGI AUTOKÖZLEKEDÉSI MŰVEZETŐ­TANfOLYAM KÉPZŐ TANFOLYAM Indul 1956 Január 24-én. A tan­ Indul 1956 Január havában. Per­­folyam anyagai a gépjárművek öleli az autóközlekedési üzemek (személy- és teherautók, vonta­ szervezésével, vezetésével, a­tók, motorkerékpárok), arató- gépkocsik szerkezetével és tavíó­cséplőgépek villamos készülékei, fásával jár­ó széleskörű tudniva­ ■ továbbá a szerelés, hibakeresés lakat. Időtartam: 10 hónap, és beállítás elemi ismeretei. Idő­ nyári szünidővel. Jelentkezhet­­tartama 13—14 hét. Jelentkez­­nek segédlevéllel rendelkező hetik bárki, szakmabeliek. Jelentkezni a munkahely gazdasági és szakszervezeti vezető­ségének ajánlásával lehet akár személyesen, akár — a személyi adatokat feltüntetve — írásban a KPM Autóközlekedési Taninté­zetnél, a Gépjárművazetóképző Iskola székhelyén: Vili- Baross utca 76.

Next