Autó-Motor, 1956. július-október (9. évfolyam 13-20. szám)

1956-07-01 / 13. szám

RENDEZTÉK A SZEMÉLY­autók használatát a szov­JeTUNIÓBAN. Jelentősen korlá­­tozták a személyi gépkocsi használatára jogosult funkcio­náriusok számát. Ezáltal —­­s minisztériumi „szolgálati autó­­te­lepek” létesítésével — min­den tárcánál legalább 30%-kal csökkentették a gépkocsiállo­­mányt. A Szabad Nép tudósis­tója szerint: „A gépkocsik most már nem várnak naphosszat a hivatalok előtt, a feleségeket sem szállíthatják a fodrászhoz vagy a piacra, hanem ehelyett a minisztériumok munkatársai­­nak rendelkezésére állnak, akik — még a legkisebb beosztá­súak is — állami ügyek Intézi­­sére bármikor igénybe vehetik a szolgálati kocsikat.” Sok hi­vatalban módot adnak a koráb­ban kécelhasználati jogot élvező funkcionáriusoknak arra, hogy hosszúlejáratú részletre megvá­­sárolhatják az elvett gépkocsi­kat.* A KÍNAI KÖZLEKEDÉSI KÜL­DÖTTSÉG tartózkodott több mint egy hétig hazánkban, hogy megismerkedjék közlekedésünk­kel. A Fővárosi Tanácsnál tar­tott tapasztalatcsere-megbeszé­lésről azzal búcsúztak el, hogy „Pekingibe érve első dolguk lesz: javasolják, hogy rendelje­nek Magyarországtól Ikarus—66 típusú autóbuszt és trolibuszt". * AZ ASZFALTÚTÉPÍTŐ VÁLLA­LAT egyik legjelentősebb mun­kája ez 1. számú budapest— győr-bécsi fő közlekedési út aszfaltburkolatának újjáépítése. A tervezett augusztus 31-i ha­táridőt az eddigi eredmények alapján valószínűleg sikerül rövidíteni.* A „VILLÁM” ÉS AZ „AUTÓ­­KÖZLEKEDÉS” - az Autófő- Igazgatóság k­ét népszerű „üze­mi" lapja — ,ad szerkesztő®égi helyiségeket kapott VII., Dob utca 74. sz. alatt (II. em­.l. DJ telefon: 423.000. A MŰSZAKI KÖNYVKIADÓ ötödik kiadásban jelentette meg dr. Polgár György: „A közle­kedés rendje” című munkát. Jú­lius első napjaiban többezer példányban kerül a könyves­boltokba ez az igen népszerű közlekedésrendészeti szakkönyv, amely a gépjárművezetőképzés hivatalos tankönyve is. EGYEDÜLÁLLÓNAK mondható az a minőségjavító célzattal szervezett ankét, amelyre a Da­­nuvia Szerszámgépgyár meg­hívta a Danuvia motorkerék­párok fogyasztóit, a forgalomba hozó kereskedelmi alkalmazot­takat, a javítást végző munkát sokat, az illetékes minisztériu­mokat és a sajtót. A gyárláto­gatással kezdődő megbeszélés, ha nem is érte el teljesen ki­tűzött célját — a felszólalások ugyanis szinte panasznappá változtatták — mindenesetre kö­vetendő példa. Megtapsolták a külföldi tan­u­l­mányú­tjén­ak ta­pasztalatait ismertető Herpai László főmérnök ígéreteit a mi­nőség megjavítására, amely ígé­retek megvalósítását az AM szer­kesztősége „társadalmi úton” kívánja ellenőriztetni. AZ ENSZ június 17-én tett­ közzé ■ hivatalos adatokat ■ vi­lág autógyártásának 1955-ban elért újabb rekordmagasságá­­ról. A múlt évben összesen 12 061 700 gépkocsit állítottak elő: 10 782 300 személy- és 2 170 400 ts­szautót. (Elgondol­koztató, ha hozzátes­zük: abból a hivatalos jalentés szerint 000 ezer személyautó hever eladat­lanul az USA kereskedőinek raktáraiban ...) * ÚTLEZÁRÁSOK: 1. A mlakolc — debreceni út 22—27,8 szelvé­nyek között. Terelő út: a pol­gári átkelési szakasz helyett Júj. 30-ig) a községi párhuza­mos utcán; a Polgár—Tiszahíd közötti szakaszon a korlátozás taug. 30-ig) csak félszélesség­ben. 2. A­­kálim—szombathely— kőszegi fk. út Tarpakajd—Szom­bathely között szept. 1-12. Te­relőút: Szombathely — Vép — Tanaka­jd—V­asszécsényi * A FŐTEFU LABDARÚGÓ-CSA­PATA tudvalévően e legjobb sportegyüttes az autószakmá­ban a Budapest Bajnokság II. osztályának 9. csoportjában ve­retlenül áll az alsó helyen 58 :2 (!) gólaránnyal. Hogy a csapat tagjai — akiknek leg­­többje egyébkánt „civilben” többszörösen „kiváló dolgozó” gépkocsivezető és szerelő — csehszlovákiai üdülésre mehes­senek, a szurkolók és maguk a játékosok vasárnaponként rap­kodó és egyéb munkára vállal­­koznak, aminek munkabérét az ezre gyűjtött alaphoz csatolják. M ÜZEMATALAKÍTÁS MIATT jú­lius 1-től 15-ig szünetel a mun­­ka az Autóvillamossági Fel­szerelések Gyárának, XIII., Kresz Géza u. 13—15. sz. alatti javítási részlegében. A RAKODÁSGÉPESÍTÉSI CSO­PORT — amelyet egy 1054-es minisztertanácsi határozat ér­telmében kellett megalakítani — végre megkezdte működé­sét az Autóközlekedési Főigaz­gatóságon. Feladatköre két irá­nyú: egyrészt azoknak a rako­­dásoknak a gépesítése, amelye­ket az autófuvarozó vállalatnak kell elvégeznie, másrészt a fu­varoztatók telephelyein történő rakodások gépesítésének ki­ol­­gozása, amelyeket a fuvaroz­­tatóknak kell megvalósítaniok. * AMERIKAI CÉG SZOVJET SZABADALMAT VÁSÁROLT. A Dresser Industries Co. meg­egyezett a Maslnoexport-tal, hogy olajkutak fúrására szol­gáló, szovjet szerkesztésű tur­­bóforgógépeket gyárthat. A Maslnoexport átadja a technikai dokumentációt és szovjet mér­nökök utaznak az USA-ba a kí­sérleti fúrásokhoz. A GÉPKOCSIK ÜZEMBEN­TARTÁSA IRÁNTI KÉRELMET a korábbiaktól eltérően az Autó­kereskedelmi Vállalathoz (Buda­­pest, VI., Nagymező u. 0.) kell beadni 6,5 Ft okmánybélyeg­­gel felszerelve. Felvilágosítást ugyanott ad Pál elvtárs hétfőn, szerdán, pénteken 8 — 13 óráig. Ez az intézkedés nem jelent vál­tozást a gépkocsi vásárl­ás addi­gi rendjében. Ugyancsak az HÍREK JOSZIP BROZ-TITO, a Jugoszláv Szövetségi Népköztársaság elnöke, ás a Jugoszláv kormányküldöttség tagjai a Szovjetunióban tett uta­zásuk alkalmával meglátogatták a moszkvai autógyárat is Egyszerűsítések a közlekedésrendészetben A gépjármű- és Koziekeveszenyeszeltel kapcsolatos uijyiiiiwia egyszerűsít*«« «• meggyorsítása érdekében, a Belügyminisztérium Országos Rendőrkapitánysága egyes ügyek Intézését a budapesti, illetőleg a megyei közlekedésrendészeti szervek hatáskörébe utalta. Ezután tehát a budapesti, illetőleg a megyei közlekedésrendé­szeti hatóságok közvetlenül intézik: 1. A gépjármű­vezető-jelöltek korengedélyének megadását. 2. Az Ideiylenée Igazolólapok ás próbarendszámtáblák ki­adását. 3. Az alkatrészekből összeállított motorkerékpárok vizsgára bocsátásának engedélyezését. 4. A motorkerékpárok feloldását a két éves elidegenítési korlátozás alól. 5. A külföldi gépjárművezetői igazolványok érvényesítését. 6. A gépjárművek méretein túlterjedő, vagy a megengedett­nél nagyobb súlyú rakományok szállításának engedélyezését. A fentiekre vonatkozó kérelmeket közvetlenül a budapesti (XIV., Hungária krt. 149.), illetőleg a megyei közlekedésrendészeti szer­vekhez kell benyújtani. A gépjárművek méretein túlterjedő, vagy a megengedettnél nagyobb súlyú rakományok szállításához szükséges engedélyt attól a közlekedésrendészeti szervtől kell kérni, amelynek terüle­téről a szállítás kiindul. Autókereskedelmi Vállalat közli, hogy a kardánkereszteket az elosztófiókok szentül csere nél­kül bocsátják a vásárlók ren­de­lkezésére. SPORTHÍREK A FIN KONGRESSZUS egy­­hangúlag megszavazta a Szov­­jetunió felvételét. Ennek a nem­­zetközi Csúcs­spor szövetségnek tagállamai - közöttük hazánk is — őszinte örömmel üdvözöl­­tük a szovjet motorsportot so­­raik között. (Amint azt az AM már ismertette, a legjelentősebb angol szaklap, a „Motor Cyc­­ling” nagy jelentőségűt tulaj­­donított a szovjet felvételi ké­­retemnek.) KÉT NEMZETKÖZI VERSE­­NYEN Indulnak a központi Zalka klub motorosai. Július 12—15 között rendezik az NDK-ban a ,.III Nemzetközi 4­­Napos Túra­­utat” Erfurt és Leipzig között, ezen indul: Nagy K., Haras J., Ürmös A., valamint a Gerig- Berta-pár. Július 22—28 között bonyolítják le Leningrádban a terep, illetve a 100 km-es se­bességi körversenyt, amelyre 12 nemzet legjobb motorosait hív­ták m­eg. A m­i színeinket Csala Cs., Gondos A., Ruzsai J., Her­nádi A., Szabó I. L., Szabó I­. L. képviselik. Tartalék. Illetve az NDK-ba induló csapat tagja lesz Szabó J. vagy Pék I. * AZ ANGOL TT hőse az olasz Ubbiati volt. Ami előtte még senkinek sem sikerült: egy na­­pon két győzelmet aratott MV motorjával a 125-ös és a 250-as géposztályban. Az olasz gyár ezáltal páratlanul álló fagyvar­­ténnyel, háromszoros győze­lemmel (az 500-as kategóriában, le­győztek Surtees révén) hagyta el a TT-ről híres Man­azigetst. A legkisebb géposztályban a csehszlovák Parus (CZ) 6. lett, a 250-e­ik között a nálunk la járt Bartos az 5. helyen vég­zett. A világnak ezen a legne­hezebb gyorsasági versenyén cseh­sz­lovék sporttársaink ered­­ménye a nemzetközi sajtó sze­rint ia nagy figyelmet érdemel. * KÖVETENDŐ PÉLDAKÉNT áh­ítjuk a salgótarjáni­­MÖHOSZ-t. Az országos túra­bajnokság jú.­ú­nius 17-i II. fordulójára meg­hívták a szomszédos Csehszlo­­vákiából egy 7 tagú Svazarid csapatot. A határmenti megyék , MÖHOSZ-szervel hasonló módon meghívhatnák a baráti ország­­ok Honvédelmi Szövetségei­nek motorosait, mert ezt a MO­­KOSZ elnöksége lehetővé teszi. * AZ OSZTRÁK SALAKOZÓK második debreceni látogatása ismét a bécsi sportolóknak kedvezett. A június 10-i verseny döntő futamában az osztrák Schank­­s Holubik megelőzte a 3. helyen végző Domjánt. A további sorrend Killmeyer, Lé­­vay, Hartl, Polgár és Keijár volt.* PANNONIA-CSAPATOT Indít A a Mogürt a július 8-án, Berlin nyugati szektorában megrende­zésre kerülő nemzetközi moto­­crosson. A csapat tagjai: Ha­rangvölgy­ A., Máthé S. és Csepregi Gy. VERSENYNAPTÁR Július 8. Gyorsasági baj­nokság III. ford Budapest BTSB. Július 22. Motorosnap: Me­­gyei —Bpesti TSB-k.

Next