Autó-Motor, 1956. július-október (9. évfolyam 13-20. szám)
1956-07-01 / 13. szám
RENDEZTÉK A SZEMÉLYautók használatát a szovJeTUNIÓBAN. Jelentősen korlátozták a személyi gépkocsi használatára jogosult funkcionáriusok számát. Ezáltal —s minisztériumi „szolgálati autótelepek” létesítésével — minden tárcánál legalább 30%-kal csökkentették a gépkocsiállományt. A Szabad Nép tudósistója szerint: „A gépkocsik most már nem várnak naphosszat a hivatalok előtt, a feleségeket sem szállíthatják a fodrászhoz vagy a piacra, hanem ehelyett a minisztériumok munkatársainak rendelkezésére állnak, akik — még a legkisebb beosztásúak is — állami ügyek Intézisére bármikor igénybe vehetik a szolgálati kocsikat.” Sok hivatalban módot adnak a korábban kécelhasználati jogot élvező funkcionáriusoknak arra, hogy hosszúlejáratú részletre megvásárolhatják az elvett gépkocsikat.* A KÍNAI KÖZLEKEDÉSI KÜLDÖTTSÉG tartózkodott több mint egy hétig hazánkban, hogy megismerkedjék közlekedésünkkel. A Fővárosi Tanácsnál tartott tapasztalatcsere-megbeszélésről azzal búcsúztak el, hogy „Pekingibe érve első dolguk lesz: javasolják, hogy rendeljenek Magyarországtól Ikarus—66 típusú autóbuszt és trolibuszt". * AZ ASZFALTÚTÉPÍTŐ VÁLLALAT egyik legjelentősebb munkája ez 1. számú budapest— győr-bécsi fő közlekedési út aszfaltburkolatának újjáépítése. A tervezett augusztus 31-i határidőt az eddigi eredmények alapján valószínűleg sikerül rövidíteni.* A „VILLÁM” ÉS AZ „AUTÓKÖZLEKEDÉS” - az Autófő- Igazgatóság két népszerű „üzemi" lapja — ,ad szerkesztő®égi helyiségeket kapott VII., Dob utca 74. sz. alatt (II. em.l. DJ telefon: 423.000. A MŰSZAKI KÖNYVKIADÓ ötödik kiadásban jelentette meg dr. Polgár György: „A közlekedés rendje” című munkát. Július első napjaiban többezer példányban kerül a könyvesboltokba ez az igen népszerű közlekedésrendészeti szakkönyv, amely a gépjárművezetőképzés hivatalos tankönyve is. EGYEDÜLÁLLÓNAK mondható az a minőségjavító célzattal szervezett ankét, amelyre a Danuvia Szerszámgépgyár meghívta a Danuvia motorkerékpárok fogyasztóit, a forgalomba hozó kereskedelmi alkalmazottakat, a javítást végző munkát sokat, az illetékes minisztériumokat és a sajtót. A gyárlátogatással kezdődő megbeszélés, ha nem is érte el teljesen kitűzött célját — a felszólalások ugyanis szinte panasznappá változtatták — mindenesetre követendő példa. Megtapsolták a külföldi tanulmányútjénak tapasztalatait ismertető Herpai László főmérnök ígéreteit a minőség megjavítására, amely ígéretek megvalósítását az AM szerkesztősége „társadalmi úton” kívánja ellenőriztetni. AZ ENSZ június 17-én tett közzé ■ hivatalos adatokat ■ világ autógyártásának 1955-ban elért újabb rekordmagasságáról. A múlt évben összesen 12 061 700 gépkocsit állítottak elő: 10 782 300 személy- és 2 170 400 tsszautót. (Elgondolkoztató, ha hozzáteszük: abból a hivatalos jalentés szerint 000 ezer személyautó hever eladatlanul az USA kereskedőinek raktáraiban ...) * ÚTLEZÁRÁSOK: 1. A mlakolc — debreceni út 22—27,8 szelvények között. Terelő út: a polgári átkelési szakasz helyett Júj. 30-ig) a községi párhuzamos utcán; a Polgár—Tiszahíd közötti szakaszon a korlátozás taug. 30-ig) csak félszélességben. 2. Akálim—szombathely— kőszegi fk. út Tarpakajd—Szombathely között szept. 1-12. Terelőút: Szombathely — Vép — Tanakajd—Vasszécsényi * A FŐTEFU LABDARÚGÓ-CSAPATA tudvalévően e legjobb sportegyüttes az autószakmában a Budapest Bajnokság II. osztályának 9. csoportjában veretlenül áll az alsó helyen 58 :2 (!) gólaránnyal. Hogy a csapat tagjai — akiknek legtöbbje egyébkánt „civilben” többszörösen „kiváló dolgozó” gépkocsivezető és szerelő — csehszlovákiai üdülésre mehessenek, a szurkolók és maguk a játékosok vasárnaponként rapkodó és egyéb munkára vállalkoznak, aminek munkabérét az ezre gyűjtött alaphoz csatolják. M ÜZEMATALAKÍTÁS MIATT július 1-től 15-ig szünetel a munka az Autóvillamossági Felszerelések Gyárának, XIII., Kresz Géza u. 13—15. sz. alatti javítási részlegében. A RAKODÁSGÉPESÍTÉSI CSOPORT — amelyet egy 1054-es minisztertanácsi határozat értelmében kellett megalakítani — végre megkezdte működését az Autóközlekedési Főigazgatóságon. Feladatköre két irányú: egyrészt azoknak a rakodásoknak a gépesítése, amelyeket az autófuvarozó vállalatnak kell elvégeznie, másrészt a fuvaroztatók telephelyein történő rakodások gépesítésének kiolgozása, amelyeket a fuvaroztatóknak kell megvalósítaniok. * AMERIKAI CÉG SZOVJET SZABADALMAT VÁSÁROLT. A Dresser Industries Co. megegyezett a Maslnoexport-tal, hogy olajkutak fúrására szolgáló, szovjet szerkesztésű turbóforgógépeket gyárthat. A Maslnoexport átadja a technikai dokumentációt és szovjet mérnökök utaznak az USA-ba a kísérleti fúrásokhoz. A GÉPKOCSIK ÜZEMBENTARTÁSA IRÁNTI KÉRELMET a korábbiaktól eltérően az Autókereskedelmi Vállalathoz (Budapest, VI., Nagymező u. 0.) kell beadni 6,5 Ft okmánybélyeggel felszerelve. Felvilágosítást ugyanott ad Pál elvtárs hétfőn, szerdán, pénteken 8 — 13 óráig. Ez az intézkedés nem jelent változást a gépkocsi vásárlás addigi rendjében. Ugyancsak az HÍREK JOSZIP BROZ-TITO, a Jugoszláv Szövetségi Népköztársaság elnöke, ás a Jugoszláv kormányküldöttség tagjai a Szovjetunióban tett utazásuk alkalmával meglátogatták a moszkvai autógyárat is Egyszerűsítések a közlekedésrendészetben A gépjármű- és Koziekeveszenyeszeltel kapcsolatos uijyiiiiwia egyszerűsít*«« «• meggyorsítása érdekében, a Belügyminisztérium Országos Rendőrkapitánysága egyes ügyek Intézését a budapesti, illetőleg a megyei közlekedésrendészeti szervek hatáskörébe utalta. Ezután tehát a budapesti, illetőleg a megyei közlekedésrendészeti hatóságok közvetlenül intézik: 1. A gépjárművezető-jelöltek korengedélyének megadását. 2. Az Ideiylenée Igazolólapok ás próbarendszámtáblák kiadását. 3. Az alkatrészekből összeállított motorkerékpárok vizsgára bocsátásának engedélyezését. 4. A motorkerékpárok feloldását a két éves elidegenítési korlátozás alól. 5. A külföldi gépjárművezetői igazolványok érvényesítését. 6. A gépjárművek méretein túlterjedő, vagy a megengedettnél nagyobb súlyú rakományok szállításának engedélyezését. A fentiekre vonatkozó kérelmeket közvetlenül a budapesti (XIV., Hungária krt. 149.), illetőleg a megyei közlekedésrendészeti szervekhez kell benyújtani. A gépjárművek méretein túlterjedő, vagy a megengedettnél nagyobb súlyú rakományok szállításához szükséges engedélyt attól a közlekedésrendészeti szervtől kell kérni, amelynek területéről a szállítás kiindul. Autókereskedelmi Vállalat közli, hogy a kardánkereszteket az elosztófiókok szentül csere nélkül bocsátják a vásárlók rendelkezésére. SPORTHÍREK A FIN KONGRESSZUS egyhangúlag megszavazta a Szovjetunió felvételét. Ennek a nemzetközi Csúcsspor szövetségnek tagállamai - közöttük hazánk is — őszinte örömmel üdvözöltük a szovjet motorsportot soraik között. (Amint azt az AM már ismertette, a legjelentősebb angol szaklap, a „Motor Cycling” nagy jelentőségűt tulajdonított a szovjet felvételi kéretemnek.) KÉT NEMZETKÖZI VERSENYEN Indulnak a központi Zalka klub motorosai. Július 12—15 között rendezik az NDK-ban a ,.III Nemzetközi 4Napos Túrautat” Erfurt és Leipzig között, ezen indul: Nagy K., Haras J., Ürmös A., valamint a Gerig- Berta-pár. Július 22—28 között bonyolítják le Leningrádban a terep, illetve a 100 km-es sebességi körversenyt, amelyre 12 nemzet legjobb motorosait hívták meg. A mi színeinket Csala Cs., Gondos A., Ruzsai J., Hernádi A., Szabó I. L., Szabó I. L. képviselik. Tartalék. Illetve az NDK-ba induló csapat tagja lesz Szabó J. vagy Pék I. * AZ ANGOL TT hőse az olasz Ubbiati volt. Ami előtte még senkinek sem sikerült: egy napon két győzelmet aratott MV motorjával a 125-ös és a 250-as géposztályban. Az olasz gyár ezáltal páratlanul álló fagyvarténnyel, háromszoros győzelemmel (az 500-as kategóriában, legyőztek Surtees révén) hagyta el a TT-ről híres Manazigetst. A legkisebb géposztályban a csehszlovák Parus (CZ) 6. lett, a 250-eik között a nálunk la járt Bartos az 5. helyen végzett. A világnak ezen a legnehezebb gyorsasági versenyén csehszlovék sporttársaink eredménye a nemzetközi sajtó szerint ia nagy figyelmet érdemel. * KÖVETENDŐ PÉLDAKÉNT áhítjuk a salgótarjániMÖHOSZ-t. Az országos túrabajnokság jú.únius 17-i II. fordulójára meghívták a szomszédos Csehszlovákiából egy 7 tagú Svazarid csapatot. A határmenti megyék , MÖHOSZ-szervel hasonló módon meghívhatnák a baráti országok Honvédelmi Szövetségeinek motorosait, mert ezt a MOKOSZ elnöksége lehetővé teszi. * AZ OSZTRÁK SALAKOZÓK második debreceni látogatása ismét a bécsi sportolóknak kedvezett. A június 10-i verseny döntő futamában az osztrák Schanks Holubik megelőzte a 3. helyen végző Domjánt. A további sorrend Killmeyer, Lévay, Hartl, Polgár és Keijár volt.* PANNONIA-CSAPATOT Indít A a Mogürt a július 8-án, Berlin nyugati szektorában megrendezésre kerülő nemzetközi motocrosson. A csapat tagjai: Harangvölgy A., Máthé S. és Csepregi Gy. VERSENYNAPTÁR Július 8. Gyorsasági bajnokság III. ford Budapest BTSB. Július 22. Motorosnap: Megyei —Bpesti TSB-k.