Autó-Motor, 1957. február-június (10. évfolyam 1-10. szám)

1957-02-01 / 1. szám

útvonalakon, törmelékek között, fürtök­ban lógó utasokkal ... És a vállalat igazgatója jogos büsz­­kasnggal közölte: kevesebb a balesetük, mint bármikor. De nekik is van két kérésük. És­pedig: 1. A közlekedési rendőr­ség működjék végig az autóbu­szok menetideje alatt, ne hagy­ják abba korábban az Irányí­tást. 2. A Közért és egyéb üzletek is hosszabbítják meg a zárórát, hiszen dolgozóik haza­szállítását az autóbuszok már lehetővé teszik. * ÉS MÉG EGY problémája van az Autóbuszüzemnek: sofőr­­hiány. A gépjárműpark új ko­csikkal szaporodott, a gépkocsi­vezetők létszáma pedig kisebb mértékben még csökkent is. Ugyanakkor az új bérrendelet alapján 210 órára mérsékelt munkaidő és a szabadnapok kiadásának kötelezettsége is szükségessé teszi, hogy új mun­kaerőket vegyenek fel. Szíve­sen fogadják az erre rátermett gépkocsivezetőket, ha kétéves teherautóvezetési gyakorlattal és középfokú jogosítvánnyal rendelkeznek, megfelelnek a házi képesség­ és orvosi vizs­gán, és sikerrel végzik el az üzem 12 napos saját tanfolya­mát. Biztosítják a 8 órás mun­kaidőt, a szabadnapokat, az egyenruhát és az újonnan meg­állapított bérezés egyéb feltéte­leit.• A KPM AUTÓKÖZLEKEDÉSI TANINTÉZET Baross utcai szék­házát több ágyúlovás érti, de a károkat már legnagyobbrészt helyreállították s az építkezé­­sek február végére befejeződ­nek. A tönkrement Irodahelyi­ségek közül a feleslegesekből Új, korszerű tanterem épül. Az oktatókocsiik egy része eltűnt vagy használhatatlanná vált. A vidéki iskolákat nem érte kár. A tanfolyamok már mindenütt működnek, de átmenetileg — az 1957. évben — viszonylag csökkentett óraszámmal, 10 he­tes időtartammal. Ebben az esz­tendőben egyelőre összesen 2000 gépkocsivezető képzésére kaptak engedélyt: a főváros­ban 1120, a miskolci tagozaton 240, a debreceni, győri, pécsi és szegedi iskolákon 160 — 160 személy tanulhat. Sajnos, a je­lentkezők már e számok több­szörösét teszik fei. A tandíj vál­tozatlanul 1000 Ft, a vizsgadíj 200 Ft. A gépkocsi- és motor­­kerékpervizsgák gyakorlati ré­szét minden hét szerdáján 7 órai kezdettel a XI., Bartók Béla út 59. sz. alatti irodából, az elméleti (Kresz és műszak) részt pedig 14 órai kezdettel egyelőre a VIli., Dankó utca 15. alatti telepről irányítják. A megszakadt felsőfokú (garázs­mesteri) tanfolyamot folytatják és február első hetében befeje­zik. A következő ilyen tanfo­lyamot március 4-én indítják, amelyre jelentkezőket még szí­vesen fogadnak. A gépkocsie­lő­­adói, autóvillamossági és TMK- tanfolyamokat újjászervezik, erről majd a sajtóban tájékoz­tatnak. A forgalmi tiszti, mű­szaki stb. tanfolyamok a terv szerint folynak, illetve indul­­nak. Február 1-én pedig már megkezdik az FM-mel közösen tartott vontatóvezetői tanfolya­mot is Bián. * A TÖRPEAUTÓ-TERVEZÉS PÁ­LYÁZAT január 15-én lezárult. Már szervezik a­ pályaműveket értékelő bizottságot és megtesz­nek minden egyéb előkészüle­tet, hogy mielőbb eredményhir­detésre kerülhessen a sor. Bi­zonyára igen sokan kíváncsiak­­a döntésre, hiszen a pályázatok száma — a KGM tájékoztatása szerint — 268-ra nőtt. Az ered­ményekről, illetve a törpeautó­val kapcsolatos döntésekről ter­mészetesen kimerítően fogjuk olvasóinkat tájékoztatni. * AZ AUTÓTAXI teljes gépjár­műállománya épségben maradt! A Kerepesi úti központban és a Cyklop-garázsban fegyveres munkásőrség akadályozott meg minden rombolási kísérletet. És a sofőrök az első pillanatban, amikor csak lehetett, már az utcán voltak a kocsikkal. (A Taxi Vállalat az elsők között vitt a Nemzeti Bankba pénzt!) A gépkocsivezetők ismét legszí­vesebben éjjel-nappal vinnék az utasokat. A drosztokat is rend­behozták, csak éppen nem győ­zik a telefoni rendeléseket: nem egy utas mér hajnalban a ga­rázskapunál várja a taxit! A műhelyek főként éjjel dolgoz­nak, hogy indulásra előkészít­sék a többségükben 7-8 éves, agyonhajszolt járműveket. Sa­ját agregátorokat kaptak, úgy, hogy az áramkorlátozás miatt nem állt a munka. Nagy válto­zást jelent, hogy a fővárosból vidékre induló fuvarokat ellátó 125 személyautó, amely a leg­utóbbi időkben mint a 18. sz. Autóközlekedési Vállalat „vidéki taxi” részlege működött, gép­kocsivezetőivel visszakerült a Fővárosi Autótaxi Vállalathoz. Így lehetővé válik, hogy a túra­autókat, amíg nem veszik igény­be vidéki útra, ugyancsak for­galomba lehessen állítani a pes­ti utcán. A közeljövőben jelenik meg a GÉPIPARI ENCIKLOPÉDIA t6. kötete Részletesen ismerteti a belsőégésű motorokban. Diesel­motorokban, gázmotorokban, gázturbinákban végbemenő folyamatokat, magyarázza az előforduló hibákat, kiküszöbö­lésük módját. Tárgyalja a külföldi motor- és alkatrésztípu­­sokat, a belsőégésű motorok szerkesztését és vizsgálatot. Előzetes megrendelések alapján korlátozott példányszám­­ban jelenik meg. A kötet megvásárlását kizárólag azok biz­tosíthatják, akik március 1-ig megrendelik a Műszaki Könyv­kiadónál (V., Bajcsy Zs. út 22.). Ára 100 Ft. A Gépjárművezetők Országos Szabad Szakszervezete működéséről A gépjárművezetők — demokratikus jogaikkal élve — tudvalévően kiváltak a Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezetéből és visszaállították a Gépjárművezetők Or­szágos Szabad Szakszervezetét. A szakszervezet működését átiratban is jóváhagyta a Sza­bad Szakszervezetek Országos Szövetsége, és már a meg­alakulása utáni első napokban támogatásáról biztosította a BM Országos Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztá­lya. A szakszervezet visszaköltözött régi, VIII. Köztársaság téli 3. szám alatti székházába, amelyet annak idején, a fel­­szabadulás után a gépkocsivezetők építettek fel maguknak. A szakszervezetnek az ideiglenes vezetőség által kidolgozott programja a magyar dolgozók országosan felállított kívánsá­gain kívül a szakszervezet feladatául tűzte ki a szorosan vett szakmai problémák megoldását: a gépjárművezetők bérezésé­nek és munkaidejének régóta vajúdó rendezését, a szolgálati és munkaruhák kihordási idejének újbóli megállapítását stb. Szerepel még a programban a többi között: díjmentes tanács­adás a szakszervezeti tagoknak jogi, rendőrségi, bírósági ügyekben, ingyenes jogvédelem, a veszélyességi és veszélyez­­tetési törvény hatályon kívül helyezése, illetve módosítása, a szociális és kulturális igények kielégítése. Az ideiglenes intézőbizottság tagjai jelenleg: elnök: Llisz­tig Imre (Taxi); titkár: Szépvölgyi Antal (12. Tefu); a szer­vezési osztály vezetője: Bognár Lajos (FAÜ Buda); munkatár­sak: Budai István (18. AKÖV), Faragó József (ÉPFU), Luka Béla (FAÜ Buda), Muránszky Sándor (14. Tefu), Reich Sán­dor (Életm. Min.), Sándor József (BISZ), Szabó János (Tejdp. Száll.), Teleki Tibor (FAÜ Pest); szoc. őszit.: Csépai György (FAÜ Pest). Hogy a szakszervezet tényleg betölthesse az ország szo­cialista fejlődése érdekében hivatását, ahhoz elsősorban az szükséges, h­ogy az ideiglenes vezetők helyett a tagok demok­ratikus választások útján létrehozzák a végleges Központi Ve­zetőséget. Ezért az Ideiglenes Intézőbizottság körlevélben hívja fel majd az ország összes gépkocsivezetőit: válasszák meg a bizalmikat, akik a Központi Vezetőség választásán mint választók és választható megbízottak részt vehetnek. A bizalmiak csak szakszervezeti tagok és gépkocsivezetők lehet­nek. Kisebb munkahelyeken 2—50 személy 1—1 bizalmit vá­laszt. A bizalmiak azután maguk közül főbizalmi küldöttet jelölnek ki, akinek legalább kétéves szakszervezeti tagsággal kell rendelkeznie. A küldöttválasz­tásokat lehetőleg úgy tart­ják­ majd meg, hogy azon a kisebb munkahelyeken dolgozó gépkocsivezetők is részt vehessenek. Megkezdték már a tagdíj­bélyegek szétosztását, amelyeket az igazolt megbízottak a székházban 9—14 óra között vehet­nek át. A 100 tagon felüli csoportok részére elszámolásra is adnak ki tagdíjbélyegeket. A szakszervezet ideiglenes vezetői nem egy programpon­tot már végre is hajtottak. Kidolgozták a gépjárművezetők új bérezési feltételeit, amelyeket számtalan tárgyalás után a kormány jóváhagyott. (A rendelet végrehajtási utasítását a 6. oldalon teljes egészében közöljük) A jogi tanácsadás, jog­védelem miatt a tagok máris mindennap 9—15 óra között felkereshetik a szakszervezetet. Az ideiglenes intézőbizottság feladatul tűzte ki, hogy a szakszervezet tagjai munkájukból folyó rokkantság esetén azonos elbírálásiban részesüljenek, min­t az ipari szakmák rokkantjai. Széleskörű megbeszélést hívtak össze a veszélyeztetési törvény ügyében, amelyről még folytatják a tárgyalásokat. ( * Az Autó-Motor szerkesztősége — olvasói nevében is — melegen köszönti az új szakszervezetet. Működését figyelem­mel fogjuk kísérni és a magunk lehetőségeivel igyekszünk támogatni.

Next