Autó-Motor, 1957. február-június (10. évfolyam 1-10. szám)
1957-02-01 / 1. szám
útvonalakon, törmelékek között, fürtökban lógó utasokkal ... És a vállalat igazgatója jogos büszkasnggal közölte: kevesebb a balesetük, mint bármikor. De nekik is van két kérésük. Éspedig: 1. A közlekedési rendőrség működjék végig az autóbuszok menetideje alatt, ne hagyják abba korábban az Irányítást. 2. A Közért és egyéb üzletek is hosszabbítják meg a zárórát, hiszen dolgozóik hazaszállítását az autóbuszok már lehetővé teszik. * ÉS MÉG EGY problémája van az Autóbuszüzemnek: sofőrhiány. A gépjárműpark új kocsikkal szaporodott, a gépkocsivezetők létszáma pedig kisebb mértékben még csökkent is. Ugyanakkor az új bérrendelet alapján 210 órára mérsékelt munkaidő és a szabadnapok kiadásának kötelezettsége is szükségessé teszi, hogy új munkaerőket vegyenek fel. Szívesen fogadják az erre rátermett gépkocsivezetőket, ha kétéves teherautóvezetési gyakorlattal és középfokú jogosítvánnyal rendelkeznek, megfelelnek a házi képesség és orvosi vizsgán, és sikerrel végzik el az üzem 12 napos saját tanfolyamát. Biztosítják a 8 órás munkaidőt, a szabadnapokat, az egyenruhát és az újonnan megállapított bérezés egyéb feltételeit.• A KPM AUTÓKÖZLEKEDÉSI TANINTÉZET Baross utcai székházát több ágyúlovás érti, de a károkat már legnagyobbrészt helyreállították s az építkezések február végére befejeződnek. A tönkrement Irodahelyiségek közül a feleslegesekből Új, korszerű tanterem épül. Az oktatókocsiik egy része eltűnt vagy használhatatlanná vált. A vidéki iskolákat nem érte kár. A tanfolyamok már mindenütt működnek, de átmenetileg — az 1957. évben — viszonylag csökkentett óraszámmal, 10 hetes időtartammal. Ebben az esztendőben egyelőre összesen 2000 gépkocsivezető képzésére kaptak engedélyt: a fővárosban 1120, a miskolci tagozaton 240, a debreceni, győri, pécsi és szegedi iskolákon 160 — 160 személy tanulhat. Sajnos, a jelentkezők már e számok többszörösét teszik fei. A tandíj változatlanul 1000 Ft, a vizsgadíj 200 Ft. A gépkocsi- és motorkerékpervizsgák gyakorlati részét minden hét szerdáján 7 órai kezdettel a XI., Bartók Béla út 59. sz. alatti irodából, az elméleti (Kresz és műszak) részt pedig 14 órai kezdettel egyelőre a VIli., Dankó utca 15. alatti telepről irányítják. A megszakadt felsőfokú (garázsmesteri) tanfolyamot folytatják és február első hetében befejezik. A következő ilyen tanfolyamot március 4-én indítják, amelyre jelentkezőket még szívesen fogadnak. A gépkocsielőadói, autóvillamossági és TMK- tanfolyamokat újjászervezik, erről majd a sajtóban tájékoztatnak. A forgalmi tiszti, műszaki stb. tanfolyamok a terv szerint folynak, illetve indulnak. Február 1-én pedig már megkezdik az FM-mel közösen tartott vontatóvezetői tanfolyamot is Bián. * A TÖRPEAUTÓ-TERVEZÉS PÁLYÁZAT január 15-én lezárult. Már szervezik a pályaműveket értékelő bizottságot és megtesznek minden egyéb előkészületet, hogy mielőbb eredményhirdetésre kerülhessen a sor. Bizonyára igen sokan kíváncsiaka döntésre, hiszen a pályázatok száma — a KGM tájékoztatása szerint — 268-ra nőtt. Az eredményekről, illetve a törpeautóval kapcsolatos döntésekről természetesen kimerítően fogjuk olvasóinkat tájékoztatni. * AZ AUTÓTAXI teljes gépjárműállománya épségben maradt! A Kerepesi úti központban és a Cyklop-garázsban fegyveres munkásőrség akadályozott meg minden rombolási kísérletet. És a sofőrök az első pillanatban, amikor csak lehetett, már az utcán voltak a kocsikkal. (A Taxi Vállalat az elsők között vitt a Nemzeti Bankba pénzt!) A gépkocsivezetők ismét legszívesebben éjjel-nappal vinnék az utasokat. A drosztokat is rendbehozták, csak éppen nem győzik a telefoni rendeléseket: nem egy utas mér hajnalban a garázskapunál várja a taxit! A műhelyek főként éjjel dolgoznak, hogy indulásra előkészítsék a többségükben 7-8 éves, agyonhajszolt járműveket. Saját agregátorokat kaptak, úgy, hogy az áramkorlátozás miatt nem állt a munka. Nagy változást jelent, hogy a fővárosból vidékre induló fuvarokat ellátó 125 személyautó, amely a legutóbbi időkben mint a 18. sz. Autóközlekedési Vállalat „vidéki taxi” részlege működött, gépkocsivezetőivel visszakerült a Fővárosi Autótaxi Vállalathoz. Így lehetővé válik, hogy a túraautókat, amíg nem veszik igénybe vidéki útra, ugyancsak forgalomba lehessen állítani a pesti utcán. A közeljövőben jelenik meg a GÉPIPARI ENCIKLOPÉDIA t6. kötete Részletesen ismerteti a belsőégésű motorokban. Dieselmotorokban, gázmotorokban, gázturbinákban végbemenő folyamatokat, magyarázza az előforduló hibákat, kiküszöbölésük módját. Tárgyalja a külföldi motor- és alkatrésztípusokat, a belsőégésű motorok szerkesztését és vizsgálatot. Előzetes megrendelések alapján korlátozott példányszámban jelenik meg. A kötet megvásárlását kizárólag azok biztosíthatják, akik március 1-ig megrendelik a Műszaki Könyvkiadónál (V., Bajcsy Zs. út 22.). Ára 100 Ft. A Gépjárművezetők Országos Szabad Szakszervezete működéséről A gépjárművezetők — demokratikus jogaikkal élve — tudvalévően kiváltak a Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezetéből és visszaállították a Gépjárművezetők Országos Szabad Szakszervezetét. A szakszervezet működését átiratban is jóváhagyta a Szabad Szakszervezetek Országos Szövetsége, és már a megalakulása utáni első napokban támogatásáról biztosította a BM Országos Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya. A szakszervezet visszaköltözött régi, VIII. Köztársaság téli 3. szám alatti székházába, amelyet annak idején, a felszabadulás után a gépkocsivezetők építettek fel maguknak. A szakszervezetnek az ideiglenes vezetőség által kidolgozott programja a magyar dolgozók országosan felállított kívánságain kívül a szakszervezet feladatául tűzte ki a szorosan vett szakmai problémák megoldását: a gépjárművezetők bérezésének és munkaidejének régóta vajúdó rendezését, a szolgálati és munkaruhák kihordási idejének újbóli megállapítását stb. Szerepel még a programban a többi között: díjmentes tanácsadás a szakszervezeti tagoknak jogi, rendőrségi, bírósági ügyekben, ingyenes jogvédelem, a veszélyességi és veszélyeztetési törvény hatályon kívül helyezése, illetve módosítása, a szociális és kulturális igények kielégítése. Az ideiglenes intézőbizottság tagjai jelenleg: elnök: Llisztig Imre (Taxi); titkár: Szépvölgyi Antal (12. Tefu); a szervezési osztály vezetője: Bognár Lajos (FAÜ Buda); munkatársak: Budai István (18. AKÖV), Faragó József (ÉPFU), Luka Béla (FAÜ Buda), Muránszky Sándor (14. Tefu), Reich Sándor (Életm. Min.), Sándor József (BISZ), Szabó János (Tejdp. Száll.), Teleki Tibor (FAÜ Pest); szoc. őszit.: Csépai György (FAÜ Pest). Hogy a szakszervezet tényleg betölthesse az ország szocialista fejlődése érdekében hivatását, ahhoz elsősorban az szükséges, hogy az ideiglenes vezetők helyett a tagok demokratikus választások útján létrehozzák a végleges Központi Vezetőséget. Ezért az Ideiglenes Intézőbizottság körlevélben hívja fel majd az ország összes gépkocsivezetőit: válasszák meg a bizalmikat, akik a Központi Vezetőség választásán mint választók és választható megbízottak részt vehetnek. A bizalmiak csak szakszervezeti tagok és gépkocsivezetők lehetnek. Kisebb munkahelyeken 2—50 személy 1—1 bizalmit választ. A bizalmiak azután maguk közül főbizalmi küldöttet jelölnek ki, akinek legalább kétéves szakszervezeti tagsággal kell rendelkeznie. A küldöttválasztásokat lehetőleg úgy tartják majd meg, hogy azon a kisebb munkahelyeken dolgozó gépkocsivezetők is részt vehessenek. Megkezdték már a tagdíjbélyegek szétosztását, amelyeket az igazolt megbízottak a székházban 9—14 óra között vehetnek át. A 100 tagon felüli csoportok részére elszámolásra is adnak ki tagdíjbélyegeket. A szakszervezet ideiglenes vezetői nem egy programpontot már végre is hajtottak. Kidolgozták a gépjárművezetők új bérezési feltételeit, amelyeket számtalan tárgyalás után a kormány jóváhagyott. (A rendelet végrehajtási utasítását a 6. oldalon teljes egészében közöljük) A jogi tanácsadás, jogvédelem miatt a tagok máris mindennap 9—15 óra között felkereshetik a szakszervezetet. Az ideiglenes intézőbizottság feladatul tűzte ki, hogy a szakszervezet tagjai munkájukból folyó rokkantság esetén azonos elbírálásiban részesüljenek, mint az ipari szakmák rokkantjai. Széleskörű megbeszélést hívtak össze a veszélyeztetési törvény ügyében, amelyről még folytatják a tárgyalásokat. ( * Az Autó-Motor szerkesztősége — olvasói nevében is — melegen köszönti az új szakszervezetet. Működését figyelemmel fogjuk kísérni és a magunk lehetőségeivel igyekszünk támogatni.