Autó-Motor, 1958. január-június (11. évfolyam 1-11. szám)

1958-02-15 / 3. szám

Utánfutó itt—ott—mindennütt Mint előző cikkünkben jeleztük, az után­futók miatt kapcsolatba léptünk prágai testvérlapunk,, a „Svet Motory” szerkesztő­ségével, ahonnan a következő választ kap­tuk: „Az utánfutó súlya nem le­het több, mint a vontató motorkerékpár összsúlyának 60 százaléka. A kétkerekű utánfutóval 10 km/óra a megengedett legnagyobb se­besség. Amennyiben az utánfutó takarja a motor rendszámtábláját, az utánfutó szekrényének hátsó falára kell szerelni a rendszámtáblát, a világítást és a stopiáma­pát. Elmozdíthatatlanul kell a motor alvá­zához rögzíteni az utánfutót vontató csuk­lós­ szerkezetet. Egyéb előírás nincs.” A fenti levelet bemutattuk az Országos Rendőrfőkapitányság közlekedésrendészeti osztályának, ahol azt az ígéretet kaptuk, hogy az engedélyezés ügyében a közeli na­pokban az illetékesek bevonásával értekez­letet tartanak, amelyre meghívják az AM szerkesztőségét is. Rövidre fogott utánfutó cikk-sorozatunk nyomán több vidéki KTSZ megbízottja je­lentkezett szerkesztőségünkben: gyártani­­akarják az utánfutót. Úgy látszik, a kérdés­nek ez a része mér meg is oldódott. Reméljük, termékeny talajba hullottak az általunk elvetett magok, és nagyon sok mo­toros tavasszal már utánfutón szállíthatja a táborozáshoz szükséges felszerelését. Kedves István beremendi olvasónk ilyennek képzeli el az összecsukható törpe lakó-utánfutót, véleményünk szerint a rajz reálisan kivitelezhető, és egy Pannóniának nem jelentene túlzott megerőltetést ennek vontatása BARKÁCSOLÓ MOTOROSOKNAK Mindazon motorosok, akik télen is nyeregbe kényszerülnek, bizo­nyára örömmel hasznosítják Zsigri László nagykőrösi olva­sónk jól bevált ötletét. Házilag elkészíthető sűtőalkalmatosságához 5X60 cm hosszú (10,6 ohm/méter) 0,4­­71 D- Kanthal huzalt alkalmaz párhuzamosan kapcsolva. (Együttes eredő ellenállása: 1,2 ohm, áram­­felvétele 6 Volt mellett 5 amper. Teljesítménye 6X5,30 watt.) Mind­ehhez még természetesen olyan motor szükséges, amelynek elektro­mos berendezése ehhez elegendő áramot szolgáltat. A közhasználatból ismert melegítőpárnához hasonló a fűtőtest, amelynek mérete 25X40 cm. Ezt szalagokkal a pulóver és a kiskabát közé a hátára köti a motoros. A kivezető zsinórt a motor nyerge alatti — utólag felszerelt — konnektorba kapcsoljuk kis villás dugó­val. (Használaton kívül a nadrágzsebbe süllyesztjük a vezetéket.) A fűtőtest bekapcsolása után 1 perccel már sugározza a hőt, és azt a területet tartja kellemes melegen, amelyet a motoros mögött ör­vénylő vákuum különösen lehűt. Kétségtelen, hogy a fűtőtest bekapcsolásakor nem használható a motor világítása, dehát a téli éjszakában ritkán kerül útra a mo­toros. A pótutas is használhat ilyen melegítőpárnát, de ebben az esetben felváltva kell a fűtőtesteket bekapcsolni, mert 60 wattot nem bír el a motor elektromos berendezése. (Évekkel ezelőtt már ismer­tettünk hasonló melegítő készüléket, amelynek fűtőszálai a kötött mellénybe voltak ágyazva.) Helyes lenne, ha a melegítőpárnákat előállító vállalatok 6 volt feszültségű párnát is készítenének, a motorosok bizonyára szívesen vásárolnák, annál is inkább, mert olcsón lehetne előállítani, hiszen nem kell hozzá fokozatkapcsoló és hokieldő. B­izonyára sok munkája fekszik eb­­ben a házilag szépen átalakított Danuviában Kiss Jenő budapesti (XVI., Sasfészek u. 14.) olvasónknak. Figyel­met érdemel a hátsó lengővilla, a toko­zott lamb­bura, a nagy gonddal készített békalámpafej és az átalakított kor­mány, valamint a benzinstartály. (Csak azt nem értjük, hogy miért kellett az ideális kipufogócsövet kettéosztani?) Nagy ü­gybuzgalomról, kiváló lemez­munkáról és a motor iránti szeretetről tanúskodnak a fényképek. Gratulá­lunk!

Next