Autó-Motor, 1958. július-december (11. évfolyam 12-23. szám)
1958-07-01 / 12. szám
Autóbusz pályaudvart kapott Hatvan „Üdvözöljük az utazóközönséget” — hirdeti a fellobogózott tábla a MAVAUT neonfényes hatvani új, korszerű autóbusz pályaudvarán. Június 15-én már innen indultak és ide érkeztek a helyi és távolsági járatok kocsijai. Kifinomult ízlés és célszerűség jellemzi a méreteiben talán nem is nagy épületet. A helybeli lakosság körében nagy tetszéssel fogadták az új, mintegy 800 000 forintos költséggel készült pályaudvart. Az épület ünnepélyes átvételekor a hatvaniak „kipróbálták” a várócsarnokot és a látottakról a 88 esztendős id. Palásti Sándor bácsi így nyilatkozott: „Hát nagyot fordult ám a világ. Amikor még legényember voltam, felgyűlrt nadrágszárban kerülgettük a sarat, merthogy mégcsak járda sem volt. Most meg még a szőlőbe is autóbusszal járnak a parasztok, hiszen oda is van helyijárat. Megmondom becsülettel, elejivel nem voltam megelégedve ezzel az új világgal, sokszor morogtam ám, de most már látom, finoman él nálunk az ember, merthogy gondját viseli az állam. Itt A Budapesti Ipari Vásáron is nagy sikerrel szereplő tejszállítóról igen sok olvasónk kért ismertetést. Igyekszünk eleget tenni a kívánságoknak és bemutatjuk ezt a különleges járművet, amely a teljes higiénia szem előtt tartásával készült. A tejszállító felépítménye egy Ikarus 60-as típusú alvázon nyugszik. A vezetőfülke a D 700-as típusról jól ismert szépvonalú, két üléssoros kivitel. A vezetőfülke után következő felépítmény acélvázas megoldás. A tej befogadására három alumíniumból készült tartályt alkalmaznak. Ezek össztérfogata 6400 liter. A tartályok tökéletes hőszigetelését gyűrt alumínium-fólia biztosítja, mintegy 110 mm burkolási vastagságban. A tejcsapokat, a víztartályt, a műszereket és más szükséges szerelvényeket a kocsi falában levő kétszárnyú ajtóval ellátott kezelőfülkében helyezték el. A tej felszívása és kiszorítása vákum-szivattyúval történik. Az alkalmazott szivattyú teljesítménye percenként 500 liter. Ez a szivattyú, amelynek meghajtása háromfázisú elektromotorral történik, körülbelül hétméteres szívómagasságban dolgozik. Egyébként minden tartálynak külön-külön leeresztőcsapja van, és az ürítés, valamint a felszívás a csapoknál levő üvegablakon át ellenőrizhető. A tartály mindkét oldalán lemezburkolású ládákat helyeztek el. A baloldaliban találjuk a tejtömlőket és ugyanitt jutott hely az elektromotorral meghajtott vélium szivattyúnak is. Az ellenkező oldalon pótkeréktartót képeztek ki és az oldalládák felső részét a kezelőszemélyzet járdaként használhatja. Ezekről könnyen hozzá lehet férni a tartályok búvónyílásaihoz. A jármű technikai adatai közül megemlítjük még a hajtóerőt szolgáltató Csepel D 613-as, hathengeres, 125 lóerős motort, a távkapcsolású 510-es típusú, ötfokozatú sebességváltót. A tejszállítókocsi főbb méretei: Hossza 9120, szélessége 2500, magassága (terhelve) 2900 mm. Tengelytáv 5000, nyomtáv elől 1855, hátul 1815 mini A 8600 kg gurulósúlyú, teljes terheléssel 15 000 kg súlyú tejszállító maximális sebessége 60 tem/ó. Ezek hát az Ikarus gyáriak munkáját dicsérő tejszállítókocsi lényegesebb adatai. Végül pedig ismerkedjünk meg a kocsi tervezőinek Árva Istvánnak és Radics Gyulának hevével is, lakom a szemben levő utcában, aztán ha majd unatkozom, ide járok, ebbe a szép csarnokba. Nézelődöm majd, hiszen annyi ember fordul meg.” Palásti bácsinak igaza van, sűrűn érkeznek és indulnak innen az Ikaruszok, jócskán megtöltve utasokkal. Lesz mit nézni az idős nyugdíjasnak. FELV.