Autó-Motor, 1958. július-december (11. évfolyam 12-23. szám)
1958-12-01 / 22. szám
Ez a kérdés egy ideje szünet nélkül foglalkoztatja nálunk az autós, motoros embereket annak ellenére, hogy még mindössze csak két Trabant van Budapesten, és eddig semmiféle hivatalos közlés nem jelent meg arról, mikor fut majd több belőlük a hazai utakon. Szóval, igen nagy az érdeklődés a kis Trabant iránt, amelynek tulajdonságairól — legutóbbi számunkban megjelent ismertetésünk folytatásaként — ismét írunk. Most a szerkezetekre kerül sor, hiszen ezekről eddig keveset hallottunk. Pedig igen sok érdekességet rejt ez a kocsi. Maga az, hogy a műanyag karosszéria-idomok acéllemezből sajtolt, önhordó vázat borítanak — eredeti különlegesség, az NDK járműiparának úttörő alkotása. Az pedig, hogy léghűtéses, kétütemű, kéthengeres motort választottak, amely a kocsi mellső kerekeit hajtja, egyszerű, jól bevált megoldás, amely különösen kedvező kanyarbiztonságot kölcsönöz a 90 km/ó sebességű, igen könnyen gyorsuló kocsinak. Emellett érdekes a motor elhelyezése. A szokástól eltérően nem a kocsi hosszanti középtengelyvonalában, hanem menetirány szerint attól jobbra fekszik a Trabant erőforrása és ellenkező oldalra került a sebességváló szerkezet. Ez mint konstrukciós megoldás igen kedvező, és súlyelosztás szempontjából is előnyös. A kerekek felfüggesztése — keresztirányú laprugóik alkalmazásával — elöl és hátul egyaránt egymástól független. A jól választott kerékméret pedig ennek a törpekocsi és kisautó határán álló járműnek minden tekintetben kielégítő menettulajdonságokat biztosít. Mivel a címben kérdésként írjuk, hogy mit tud a Trabant, erre a műszaki adatokkal kívánunk válaszolni, illetve a fényképek és rajzok közlésével szeretnénk a kocsi iránt érdeklődők segítségére lenni. Tudjuk ugyan, hogy a technikai adatok után a Trabant forintárát is szeretnék tudni olvasóink, de ezt sajnos, még mi sem ismerjük. Mit tud a zt, hogy különböző sebességekkel haladva hány liter keveréket igényel a Trabant, leolvashatjuk erről az ábráról. (I. — 1/100 km, II. — km/6.) Ha felnyitjuk a gépháztetőt, tulajdonképpen minden lényegesebb szerkezet látható és könnyen hozzáférhető. Elöl az egyik sarokban a lemezburkolatú, kéthengeres, léghűtéses motor, a henger formájú légszűrő, világos dobozban a gyújtótekercs, és mögötte a benzintank. A motortér másik felében szerényen húzódik meg a négyfokozatú sebességváltó, felül az akkumulátor, és középen, mint egy választóvonal vezet át az utastér fűtését biztosító gégecső. Mindez igen egyszerű, praktikus csoportosításban 10