Autó-Motor, 1958. július-december (11. évfolyam 12-23. szám)

1958-12-01 / 22. szám

Ez a kérdés egy ideje szünet nélkül foglalkoztatja nálunk az autós, motoros embereket annak ellenére, hogy még mind­össze csak két Trabant van Budapesten, és eddig semmiféle hivatalos közlés nem jelent meg arról, mikor fut majd több belőlük a hazai utakon. Szóval, igen nagy az érdeklődés a kis Trabant iránt, amelynek tulajdonságairól — legutóbbi számunkban megje­lent ismertetésünk folytatásaként — ismét írunk. Most a szerkezetekre kerül sor, hiszen ezekről eddig ke­veset hallottunk. Pedig igen sok érdekességet rejt ez a kocsi. Maga az, hogy a műanyag karosszéria-idomok acéllemezből sajtolt, önhordó vázat borítanak — eredeti különlegesség, az NDK járműiparának úttörő alkotása. Az pedig, hogy léghűtéses, kétütemű, kéthengeres motort választottak, amely a kocsi mellső kerekeit hajtja, egyszerű, jól bevált megoldás, amely különösen kedvező kanyarbizton­ságot kölcsönöz a 90 km/ó sebességű, igen könnyen gyorsuló kocsinak. Emellett érdekes a motor elhelyezése. A szokástól elté­rően nem a kocsi hosszanti középtengelyvonalában, hanem menetirány szerint attól jobbra fekszik a Trabant erőforrása és ellenkező oldalra került a sebességváló szerkezet. Ez mint konstrukciós megoldás igen kedvező, és súlyelosztás szem­pontjából is előnyös. A kerekek felfüggesztése — keresztirányú laprugóik al­kalmazásával — elöl és hátul egyaránt egymástól független. A jól választott kerékméret pedig ennek a törpekocsi és kis­autó határán álló járműnek minden tekintetben kielégí­tő menettulajdonságokat biztosít. Mivel a címben kérdésként írjuk, hogy mit tud a Tra­bant, erre a műszaki adatokkal kívánunk válaszolni, illetve a fényképek és rajzok közlésével szeretnénk a kocsi iránt ér­deklődők segítségére lenni. Tudjuk ugyan, hogy a technikai adatok után a Trabant forintárát is szeretnék tudni olvasóink, de ezt sajnos, még mi sem ismerjük. Mit tud a­ ­zt, hogy különböző sebességekkel haladva hány liter keveréket igényel a Trabant, le­olvashatjuk erről az ábráról. (I. — 1/100 km, II. — km/6.) Ha felnyitjuk a gépháztetőt, tulajdonkép­pen minden lényegesebb szerkezet látható és könnyen hozzáférhető. Elöl az egyik sarok­ban a lemezburkolatú, kéthengeres, léghűté­ses motor, a henger formájú légszűrő, vilá­gos dobozban a gyújtótekercs, és mögötte a benzintank. A motortér másik felében sze­rényen húzódik meg a négyfokozatú sebes­ségváltó, felül az akkumulátor, és középen, mint egy választóvonal vezet át az utastér fűtését biztosító gégecső. Mindez igen egy­szerű, praktikus csoportosításban 10

Next