Autó-Motor, 1959. január-június (12. évfolyam 1-12. szám)

1959-05-15 / 10. szám

A Z-|H| expedícióról A Z Zikmundot, a H Hanzelkát jelzi, az expedíció pedig egy 60 országon átvezető, öt évig tartó, 100 000 kilométeres utat, speciális Tatra kocsikat, és azok páratlan felszerelését jelenti. Jirí Hanzelkát és Miroslav Zikmundot ma már felesleges az Autó-Motor olvasóinak bemutatni. Ismerik eddigi útjaikat, afrikai és dél-ameriikai élményeiket, hiszen abból a 2,5 millió könyvből, ame­lyet eddig 9 nyelven adtak ki korábbi világ­járásukról , hozzánk is eljutott néhány ezer példány. Személyesen viszont mi ma csak most találkoztunk először a könyvek szerzőivel, akik annak idején kettesben, Tatra—87 típusú far­­motorossal járták a távoli országok útjait. A mostani expedíció néhány napot töltött Magyarországon, és igyekeztünk minél több időt együtt tölteni tagjaival. Csendes, éjsza­kába nyúló beszélgetésre, majd más napokon a kocsik bemutatására került sor, és az ilyen alkalmakkor igyekeztünk megismerkedni ve­lük. Nemcsak H-val és Z-vel, hanem az új expedíció új tagjaival: dr. Robert víz orvossal és Oldfich Chalupa mechanikussal, aki mielőtt a nagy útra kelt, hosszú évekig a Tatra autógyár kísérleti műhelyé­ben technikusként dolgozott. Mind a négyen érdekes „életrajzot” tudnak mesélni magukról. Jirí Hanzelka, a korábbi expedíció vezetője egy sofőr fia, 38 éves, nős. Két és félesztendős kislányától és négyesztendős fiától vett bú­csút. Zikmund, a mostani, fél világra terjedő túra vezetője az első af­rikai utazás során még szintén nőtlen volt. Hanzelkával egyidőben nősült, és ma egy négyéves kisfiú papája. Dr. Robert Vít, aki mindeddig egy prágai kórház laboratóriumá­ban dolgozott — és ezt a beosztást cserélte fel világjárásra — a cso­port Benjáminja. Nemrég múlt 35 éves, szintén nős, 9 éves fia egy nagy puszival engedte erre az útra. Azt pedig, hogy utazzék, a csa­ládi tanács hosszas vívódása után végül is édesanyja érvei alapján határozta el. Most még néhány szót Chalupá­ról, a legszótlanabb és legidősebb útitársról, a páratlan ügyességű autótechnikusról. Az ő feladata a két 805-ös típusú Tatra-autó állandó üzemképességének biztosítása, a szerkezetek és szerelvények viselkedésének tudományos pontosságú megfigyelése, no és természetesen egy műszaki napló készítése. A világjárók bemutatását most nem is folytatjuk. Megegyeztünk, hogy rendszeresen tájékoztatják lapunk olvasóit mostani, 100 000 kilométeres útjukról. Részletesen is fogjuk hát ismertetni külön­leges kocsijaikat, és igyekszünk mindarról beszámolni, amit a Közel-Keleten, majd In­dia, Ceylon, Vietnam, Jáva, Ausztrália, a Fülöp-szigetek, Tibet, Kína, Korea, Japán és még sok-sok ország — végül pedig a Szov­jetunió hatalmas földjén feljegyeznek cseh­szlovák barátaink. Azt, hogy mindent az au­tós szemével is néznek, talán nem is kell külön említenünk. Nagy élmény volt megismerkedni, beszél­getni ezekkel az emberekkel, akik segítik a vitág népeit egymás megismeréséhez, tollal, fényképezőgéppel, baráti szavakkal — és, amint ők mondták, sohasem fegyverrel. Ezt a törekvésüket bizonyították a dolgozók május 1-i nemzet­közi ünnepén is, amikor a magyar dolgozók százezreivel együtt vo­nultak fel a pesti utcákon. . Az említett napon hagyták el fővárosunkat. Jó darabig utaztunk velük együtt az 5-ös országúton. Búcsúzáskor átadtuk a magyar autó­sok és motorosok üdvözletét, sikeres utat kívántunk. Ők viszont arra kértek bennünket, tolmácsoljuk baráti szavaikat az Autó-Motor olvasóinak.­­ A kép baloldalán Zikmund, mellette a szőke Hanzelka. Középen Oldát, a Tatra-gyár emberét látjuk, és egy másik autóst, Mikolásek Stanislavot — aki nem tagja az expedíciónak, csupán Pesten segített honfitársainak. A szélső, szemüveges fiatalember, Vlt doktor viszont már a világjárókhoz tartozik A Tatra műszerfala a sok-sok órával, kapcsolóval a kedves bábukkal és a jobb sarokba rögzített, hatalmas termosszal Budapest peremén, indulás előtt néhány perccel. Zik­­mund és Hanzelka ezüstös színű, pótkocsis terepjárói, amelyeket a négytagú expedíció részvevői felváltva ve­zetnek a 100 000 kilométeres úton

Next