Autó-Motor, 1959. január-június (12. évfolyam 1-12. szám)
1959-05-15 / 10. szám
Most,hogy ismét az autóvásárlásról írunk, eszünkbe jut, hogy nem is olyan régen, alig néhány évvel ezelőtt jóformán két kezünkön tudtuk összeszámolni, hány embernek volt nálunk saját autója. De már az 1957-es esztendőtől sok-sok kéz kellett volna az ilyen számításhoz. És jött a tavalyi év, amikor mintegy 3000 új autó jutott privát kézibe, s az idén is legalább ennyi — ha nem több — új kocsi és tekintélyes számú jobb állapotú használt kocsi növeli az egyéni tulajdonban levő autóállományt. Ezek tények, méghozzá olyanok, hogy világosan tudják bizonyítani: jó irányban haladunk. És ahaladás egyik állomása, hogy ma már, akinek megvan rá a pénze, a korábban szükséges engedély nélkül vásárolhat akár használt, akár új gépkocsit. Sőt, ha megunta, minden különösebb akadály nélkül, bármikor eladhatja másnak, ha az átírási illetéket kifizetik. Kivétel a külföldről, egyénileg behozott vagy ajándékba kapott autó, valamint a saját építésű kocsi, amelyet két esztendőn belül csak az Autóker vásárolhat meg Lényegében tehát az eddigi autóvásárlási korlátozások és a velük járó problémák megszűntek. A szabad vásárlás első néhány napja viszont olyan offenzívát indított a magánosok autóeladását intéző Csepel Kerékpár és Motorkerékpár Nagykereskedelmi Vállalat ellen, hogy az ottani autóosztály dolgozói nehéz órákat éltek át a Bajcsy-Zsilinszky út 53 alatti öreg épületben. Ez idő alatt gyakran jártunk ott. Azt tapasztaltuk, hogy a rohamozók nagy része Trabantot, illetve Wartburgot kívánt — mégpedig azonnal. Sajnos, ezekből a többiekhez mérten olcsó kocsikból sokkal kevesebbet kapunk, mint ahányian éppen ilyeneket kívánnak venni. Már április 28-ig közel 1200 igénylést tartottak nyilván és ez egyben azt is jelenti, hogy jóval túljegyezték a mostani esztendőben várható Trabant és Wartburg menynyiséget. A Skoda és Moszkvics kocsik előjegyzése rendben folyik, hiszen ezekből a típusokból az igényeknek megfelelő menynyiségre számíthatunk. A kis Trabantból még nem érkezett meg a korábban jelzett, de mindössze 250 darabos szállítmány, a Wartburgok pedig gyakorlatilag még a szabad vásárlás bevezetésének ideje előtt elfogytak. Voltak ugyanis sokan, akiknek már korábban kezükben volt erre a típusra szóló kiutalás, de abban az időben sem volt éppen raktáron Wartburg kocsi. Természetesen most a kiutalással rendelkezőket helyezték előnybe, amikor a napokban megérkeztek ezek az autók is. Másodsorban azok számíthatnak a forgalomba kerülő különféle autókra, akiknek nevei előzőleg — még a kiutalásos időiből — valamelyik minisztérium vagy főhatóság igénylési listáin szerepeltek. A többiek viszont, akik most határozták el, hogy kocsit vásárolnak, akár személyesen, akár levélben előjegyeztethetik igényeiket jelenleg Skoda Octavia Super és Moszkvics 407 típusokra. A többi szóban forgó márkát csak jövő évi szállításra jegyzik elő. Ez kétségtelenül sok autóra váró embert szomorít el, hiszen nem mindegy, hogy a legolcsóbbnak ígérkező Trabantra kell összespórolni a pénzt, vagy a Wartburgra kell gyűjtögetni 52 000 forintot. A Skoda ára 65 000, a Moszkvicsé pedig — rádióval együtt — 70 000 forint. Úgy láttuk azonban, hogy a drágábbkocsik is rendkívül gyorsan találnak gazdára, hiszen sokan mérlegelik azt is, hogy a drágább kocsi erősebb, tartósabb, és nem válogat az utakban sem. Különösen a vidéken élők ragaszkodnak a strapabíróbb autóhoz, még ha drágábbak is. (Sokak számára megkönnyítik a nagyobb összegű gépkocsik megvásárlását az OTP kölcsönök, amelyeket indokolt esetekben ilyen célra is folyósítanak.) Mindent figyelembe véve úgy találjuk, kezd egészséges irányba terelődni az új autók eladása. A most bevezetett előjegyzési rendszer — amely azt is jelenti, hogy visszaigazolják a jelentkezéseket, vagyis igazságos sorrendet tartanak — elősegíti, hogy a jövőben jobban figyelembe vehessék a vásárlók igényeit. Könnyebb lesz meghatározni, mely típusból mennyit, milyen színben és mikori terminussal szállítsanak az autógyárak. A típusválasztást ugyan legjobban a már régóta sürgetett autószalon segítené elő, ahol megfelelő felvilágosítást is kapnának az érdeklődők. Sőt, tájékozódásunk szerint az is megvalósítható, hogy a velünk üzleti kapcsolatban álló autógyárak külön-külön rendeznének be Budapesten is bemutatótermeket. Ennél ugyan sürgetőbb és fontosabb azt nyélbeütni, hogy az eladott kocsikhoz mindenkor, minden szükséges alkatrészt be lehessen szerezni , de a kettő párhuzamos megoldása igen célszerű és hasznos lenne a most már tényleg gyorsütemű hazai autósítás érdekében. Autóvátálás Prága új színfoltja a napokban megnyílt új Autószalon