Autó-Motor, 1960. január-június (13. évfolyam 1-12. szám)

1960-03-01 / 5. szám

Érd határában történt... Február 16-ának reggele nagy elő­­vigyázatra és hatványozott figyelemre késztette a gépjárművezetőket. A kora reggeli órákban lecsapódó köd pillana­tok alatt odafagyott az úttesthez és jég­páncéllal vonta be azt. Ilyen útviszonyok mellett különös jelentősége van a hala­dási sebességnek, különösképp, ha — mint a jelenlegi alkalommal — a látási viszonyok is korlátozódtak. Ilyen út- és látási viszonyok mellett indult ezen a reggelen az Engels téri MÁVAUT pályaudvarról a GA 14—59 rendszámú Ikarus—55 autóbusz 45 uta­sával, hogy Sztálinvároson át Dunaföld­­várra menjen. Zol József, a busz vezetője látta, és kocsijának „csúszkálásán” érezte a rend­kívüli viszonyokat, ezért 25—30 km-es sebességgel haladt úticélja felé. A 6. sz. országos főútvonalra térve, tapasztalta, hogy az úttest állapota tovább romlik, egyre jegesebbé válik, ezért harmadik sebességi fokozatba kapcsolt vissza, s mintegy 20 km-es sebességgel foly­tatta útját. A 25-ös kilométerkő után pár száz méterrel enyhe, mintegy 2 szá­zalékos emelkedő következik, s Zoli Jó­zsef kissé élénkítette kocsija iramát, hogy az emelkedőre simán felkapasz­kodjék. Az emelkedő „derekán” azon­ban gomolygó ködben álló autósor bon­takozott ki előtte: ezek a kocsik a jeges úton elakadva, „pörgő” kerekekkel pró­báltak a dombtetőre felkapaszkodni. Zoli József válságos helyzetbe került. Hirtelen felmérte, hogy a megpillantott járművek és az autóbusza közötti 20 méteres távolság — sebessége és az út­állapot miatt — a megálláshoz nem elegendő, s ha fékez, feltétlenül bele­csúszik az előtte álló kocsikba. Úgy számított, hogy — mivel a gépkocsik az út felezővonalánál álltak — balra ki­kerüli őket, s elhalad mellettük. El­határozását tett követte, és a menet­irány szerinti baloldalra húzódva, a „mellőzéshez”­­fogott. Amikor a leghátul álló Skoda mellé ért, érezte, hogy autó­busza a jeges úttesten keresztbe fordul, és csúszik a 3 méteres árok felé. Ezzel egyidőben azt is érezte, hogy autóbuszá­nak hátsó jobboldala az álló Skodának ütődik, és rémülten látta, hogy a mély­ség veszedelmesen közeledik. Kétségbe­esetten az árok szélén álló kerékvető­nek kormányozott, abban bízva, hogy az majd megállítja. A kerékvető azonban, helyéből kifordulva, „szabad utat” enge­dett a mélység felé. Menekülés már nem volt. Az autóbusz baloldali kerekeivel a meredek árokfalra haladt, féloldalt billent, súlyponti helyzete balra eltoló­dott, oldalára dőlt, lecsúszott az árokba, s ott tetejére fordulva állt meg. Következmény: 14 sebesült, 30 000 Ft kár. Hogy mindez miért történt, annak ki­vizsgálása folyik. Egyelőre azt állapítot­ták­­meg, hogy a felelősség elsősorban Zoli Józsefet, az autóbusz vezetőjét ter­heli, akit a rendőrség őrizetbe vett s be­vonta jogosítványát. De már most fel kell vetnünk a köz­vetett felelősség kérdését is. Annál in­kább, mert minden évben többször, ez évben is gyakran fordult elő baleset egyes, különösen veszélyes útszakaszo­kon a hirtelen fellépő jegesedés követ­keztében. Hogy az autóbusz balesetének helyén is ilyen rendkívüli útviszonyok­kal találkoztunk, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy ezzel a balesettel egyidejűleg (pár percen belül) több gép­kocsi járt ugyanott szerencsétlenül. Egy, az útszélen megálló pótkocsis te­herautóba hátulról belefutott egy másik tehergépkocsi, és a mély árokba borí­totta. A Paksi Cipész Kisz Moszkvicsa a lejtőn lefelé haladva, egyik oldalról a másikra csúszva, vágódott az ott álló járművekhez. Egy másik teherautót csak az árok szélén ehelyütt felállított beton­korlát mentett meg a mélységbe zuha­nástól. És így továb... De az ország más vidékein is történ­tek a megelőző napokban hasonló okok miatt balesetek. Fel kell tenni tehát a kérdést: vajon nem kellene-e az ilyen és ehhez hasonló veszélyes helyeket homokkal, salakkal idejében terhinteni? Feltétlenül helyes és szükséges lenne már az esti vagy éj­szakai-hajnali órákban ezeket a szaka­szokat kellő mértékben veszélyteleníteni. Ugyanakkor azonban a gépjárműveze­tőknek sokkal fegyelmezettebben, a köz­úti szabályokat pontosan megtartva és a helyi adottságokhoz igazodva, figye­lemmel és elővigyázattal kell irányíta­­niuk járművüket. Salamon István Tűzvédelem biztosítása érdekében bevezettük a tűzoltókészülékek azonnali cseréjét Várakozás nélkül, azonnal cseréljük a forgalomban levő összes szabványos tűz­­oltókészülékeket, így a szükséges töltés és javítási munkálatok miatt eddig fennállt kiesés megszűnt. A tűzoltókészülékeket az alábbi címen cserélik azonnal: FÉMLEMEZIPARI MŰVEK, Háztartási és Kézi Tűzoltókészülékek Gyáregysége I. számú telepe Budapest, XIII. ker., Angyalföldi út 32. Telefon: 202—647. 23

Next