Autó-Motor, 1960. január-június (13. évfolyam 1-12. szám)
1960-03-01 / 5. szám
Érd határában történt... Február 16-ának reggele nagy elővigyázatra és hatványozott figyelemre késztette a gépjárművezetőket. A kora reggeli órákban lecsapódó köd pillanatok alatt odafagyott az úttesthez és jégpáncéllal vonta be azt. Ilyen útviszonyok mellett különös jelentősége van a haladási sebességnek, különösképp, ha — mint a jelenlegi alkalommal — a látási viszonyok is korlátozódtak. Ilyen út- és látási viszonyok mellett indult ezen a reggelen az Engels téri MÁVAUT pályaudvarról a GA 14—59 rendszámú Ikarus—55 autóbusz 45 utasával, hogy Sztálinvároson át Dunaföldvárra menjen. Zol József, a busz vezetője látta, és kocsijának „csúszkálásán” érezte a rendkívüli viszonyokat, ezért 25—30 km-es sebességgel haladt úticélja felé. A 6. sz. országos főútvonalra térve, tapasztalta, hogy az úttest állapota tovább romlik, egyre jegesebbé válik, ezért harmadik sebességi fokozatba kapcsolt vissza, s mintegy 20 km-es sebességgel folytatta útját. A 25-ös kilométerkő után pár száz méterrel enyhe, mintegy 2 százalékos emelkedő következik, s Zoli József kissé élénkítette kocsija iramát, hogy az emelkedőre simán felkapaszkodjék. Az emelkedő „derekán” azonban gomolygó ködben álló autósor bontakozott ki előtte: ezek a kocsik a jeges úton elakadva, „pörgő” kerekekkel próbáltak a dombtetőre felkapaszkodni. Zoli József válságos helyzetbe került. Hirtelen felmérte, hogy a megpillantott járművek és az autóbusza közötti 20 méteres távolság — sebessége és az útállapot miatt — a megálláshoz nem elegendő, s ha fékez, feltétlenül belecsúszik az előtte álló kocsikba. Úgy számított, hogy — mivel a gépkocsik az út felezővonalánál álltak — balra kikerüli őket, s elhalad mellettük. Elhatározását tett követte, és a menetirány szerinti baloldalra húzódva, a „mellőzéshez”fogott. Amikor a leghátul álló Skoda mellé ért, érezte, hogy autóbusza a jeges úttesten keresztbe fordul, és csúszik a 3 méteres árok felé. Ezzel egyidőben azt is érezte, hogy autóbuszának hátsó jobboldala az álló Skodának ütődik, és rémülten látta, hogy a mélység veszedelmesen közeledik. Kétségbeesetten az árok szélén álló kerékvetőnek kormányozott, abban bízva, hogy az majd megállítja. A kerékvető azonban, helyéből kifordulva, „szabad utat” engedett a mélység felé. Menekülés már nem volt. Az autóbusz baloldali kerekeivel a meredek árokfalra haladt, féloldalt billent, súlyponti helyzete balra eltolódott, oldalára dőlt, lecsúszott az árokba, s ott tetejére fordulva állt meg. Következmény: 14 sebesült, 30 000 Ft kár. Hogy mindez miért történt, annak kivizsgálása folyik. Egyelőre azt állapítottákmeg, hogy a felelősség elsősorban Zoli Józsefet, az autóbusz vezetőjét terheli, akit a rendőrség őrizetbe vett s bevonta jogosítványát. De már most fel kell vetnünk a közvetett felelősség kérdését is. Annál inkább, mert minden évben többször, ez évben is gyakran fordult elő baleset egyes, különösen veszélyes útszakaszokon a hirtelen fellépő jegesedés következtében. Hogy az autóbusz balesetének helyén is ilyen rendkívüli útviszonyokkal találkoztunk, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy ezzel a balesettel egyidejűleg (pár percen belül) több gépkocsi járt ugyanott szerencsétlenül. Egy, az útszélen megálló pótkocsis teherautóba hátulról belefutott egy másik tehergépkocsi, és a mély árokba borította. A Paksi Cipész Kisz Moszkvicsa a lejtőn lefelé haladva, egyik oldalról a másikra csúszva, vágódott az ott álló járművekhez. Egy másik teherautót csak az árok szélén ehelyütt felállított betonkorlát mentett meg a mélységbe zuhanástól. És így továb... De az ország más vidékein is történtek a megelőző napokban hasonló okok miatt balesetek. Fel kell tenni tehát a kérdést: vajon nem kellene-e az ilyen és ehhez hasonló veszélyes helyeket homokkal, salakkal idejében terhinteni? Feltétlenül helyes és szükséges lenne már az esti vagy éjszakai-hajnali órákban ezeket a szakaszokat kellő mértékben veszélyteleníteni. Ugyanakkor azonban a gépjárművezetőknek sokkal fegyelmezettebben, a közúti szabályokat pontosan megtartva és a helyi adottságokhoz igazodva, figyelemmel és elővigyázattal kell irányítaniuk járművüket. Salamon István Tűzvédelem biztosítása érdekében bevezettük a tűzoltókészülékek azonnali cseréjét Várakozás nélkül, azonnal cseréljük a forgalomban levő összes szabványos tűzoltókészülékeket, így a szükséges töltés és javítási munkálatok miatt eddig fennállt kiesés megszűnt. A tűzoltókészülékeket az alábbi címen cserélik azonnal: FÉMLEMEZIPARI MŰVEK, Háztartási és Kézi Tűzoltókészülékek Gyáregysége I. számú telepe Budapest, XIII. ker., Angyalföldi út 32. Telefon: 202—647. 23