Autó-Motor, 1960. július-december (13. évfolyam 13-24. szám)

1960-07-01 / 13. szám

A GÉPIPARI TUDOMÁNYOS EGYESÜLETBEN a műszaki tu­dományok legkiválóbb képvi­selői elhatározták egy műszak­ értelmező szótár mielőbbi ki­adását. A nemzetközi tudomá­nyos irodalom szakkifejezései­nek nem egységes fordítása ugyanis tévedéseket okozhat. A szerkesztés előkészítését meg­kezdték, s a tervek szerint már a jövő év végére elkészül a ma­gyar Műszaki Értelmező Szótár. AZ AUTOTAXINÁL február 1. óta folyik a verseny a ,,Szakma Ifjú mestere” címért, közel 100 résztvevővel. Bár a végleges ér­tékelés csak július végén lesz, máris eredményként könyvel­hető el, hogy az ifjúmunkások között javult a munkaerkölcs és a munka termelékenysége. * A BUDAPESTI KÖZLEKEDÉS­­RENDÉSZET folyamatosan szer­kesztőségünk rendelkezésére bocsátja azoknak a névsorát, akiktől hosszabb-rövidebb időre bevonták a jogosítványt. A má­jus 2. és június 14. közötti idő­szakban nem kevesebb, mint 196 név szerepel a listán, amelynek közlése így egész oldalt tenne ki lapunkban. Az okok között legtöbbször az ittasság szerepel, de olvashatunk ott veszélyezte­tésről, gyorshajtásról, áldozatá­­nak cserbenhagyásáról. . . Szá­mos jogosítvány visszaadását új Kresz-vizsga letételétől tették függővé. ÜTESZAKAS: 1. Csorna— szombathelyi 827. sz. fkl. út Szil—Páli közötti szakasza szept. 10-ig. Terelőút: Szilsárkány— Sopronnémeti — Magyarkeresztur —Vadosfa—Páli községeken át. 2. Tótlébényi út Hubacsécsény— Sövényháza között szept. 15-ig. Terelőút Tét felől Enese felé: Tét—Árpás—Dör községeken át. 3. A magyaróvár—rajkai össze­kötő úton Móvár—Feketeerdő helységek között levő közúti hi­dat javítják. Terelőút: Fekete­erdő-Halászi közötti dűlőúton és Halászi—Móvár között a 151. sz. úton.+ IGAZOLVÁNNYAL látják EL A FAÜ Fürst garázsában azokat a gépkocsivezetőket, akik járművüket szocialista megőr­zésre átveszik. Az igazolvány tulajdonosa csak abban az eset­ben köteles más kocsin szolgá­latot teljesíteni, ha kocsiján hosszabb ideig tartó javítást vé­geznek, vagy ha az valami más okból nem hagyhatja el a ga­­rászt.• A KÖZLEKEDÉSI ORVOSOK EGYESÜLETE Nyugat-Németor­­szágban követeli: vezessék be a gépjárművezetők részére a kö­telező gyógyszerismereti okta­tást, hogy megismerkedjenek azokkal a frissítő tablettákkal és hatásukkal, amelyek a veze­tési képességet befolyásolják.­­ LAPZÁRTAKOR került sor ez autós ügyességi verseny máso­dik bajnoki futamára. Így csak röviden tudunk beszámolni a június 25-én, a Műszaki Egyetem előtti rakparton folyt verseny­ről. Az ötletesen összeállított ügyességi pályán 51 magán­­autós igyekezett jeleskedni. A nap legjobb idejét, 0,53­6 percet Széles Tibor érte el Wartburg kocsijával. — A NŐI VERSENY­ZŐKNÉL: 1. Dr. Tóth Éva, 2. Módra Lászlóné, 3. Kozma Fe­­rencné, 4. Grász Jánosné, 5. Dr. Hermann Istvánná. — A külön­böző kategóriák első három he­lyezettje: SZENIOR: 1. Széles Tibor, 2. Csendes Sándor, 3. Sza­bó Zoltán; JUNIOR „A”: 1. Dö­me József, 2. Serényi Ernő, 3. Kertész József; JUNIOR ,3': 1. Bognár Endre, 2. Kaiser János, 3. Novák Imre; JUNIOR „C”: 1. Csaplár Tibor, 2. Sándor Gyula, 3. Tóth Ferenc. A GOOD­ YEAR GYÁR készí­tette el a múlt év legnagyobb járműabroncsát. A két tonna súlyú, három méter átmérőjű abroncsóriást egy hatalmas épí­tőipari gép számára gyártották. * MEGNYITOTTÁK A FRANCIA AUTÓMÚZEUMOT a Lyon kö­zelében fekvő Rochetaille-ben. Száznál több, különböző autó­típust állítottak ki, amelyek az autótörténet őskorától 1948-ig készültek. Ugyanitt motorkerék­­párkiállítás is nyílt, ahol az 1898—1935. évi modelleket mutat­ják be. A PASZTELL SZÍNŰ AUTÓK csökkent láthatósága miatt a ködös időben újabban sok bal­eset történt. Olasz szakemberek ezért javasolják, hogy a kocsi­kat ún. „Harlekin” mintázással bocsássák ki a gyárak, azaz a sárhányó sárga, az első rész zöld, a hátsó rész vörös színe­zéssel, élénk színárnyalatban tarka összhatást érjen el. # ÚJ TRAKTORGYÁR épül Kí­nában, Santung vidékén, a leg­modernebb felszereléssel. A ter­veket kínai szakemberek készí­tik. A Szovjet Tudományos Akadémia moszkvai motorlaboratóriumában foglalkoztak a Volga És Moszkvics motorok üzemanyagfogyasztásának vizsgálatával. A különleges berendezésekkel felszerelt kutatólabora­tóriumban új módszerekkel tanulmányozzák a termodinamikai, a keverékképzési folyamatokat, és összesítve tudják vizsgálni a belső­égésű motorok égésfolyamatait SPORTHÍREK SALAK VÁLOGATOTTUNK a harmadik lett a Zágrábban, jú­nius 19-én rendezett „Négy nem­zet versenyén”. Bató a 4., vörös a 8. helyet foglalta el a jugo­szláv, bolgár és osztrák verseny­zők között.* A TOURIST TROPHY, a világ legnagyobb gyorsasági motorke­rékpárversenye, mint a szűksza­vú jelentésekből értesültünk, fö­lényes MV győzelmekkel végző­dött. A legkisebbek futamát 136,9 km-es átlaggal Abbiali nyerte márkatársai, Hocking (aki a 250 es futamot nyerte 149,8 km-es át­laggal), valamint Tavort előtt. Hempleman MZ-jével csak a 4. helyig jutott. Mögötte a japán Tanigucsi végzett Hondán.­­ A 250-ES KATEGÓRIÁBAN egy Mo­­rini lett a harmadik Provini ré­vén, akit az előző futam győzte­se, Ubbiali előzött meg, majd Brown (Honda) és Kitano (Hon­da) volt a sorrend. A Surtees ne­véhez fűződik az 500-AS MV si­kere: 163,9 km-es átlaggal győ­zött. Ugyancsak angol versenyző, Hartle hozta 2. helyre a másik MV-t. Az angoloknak meg kel­lett elégedniök Hailwood Nor­tonnal elért 3. helyével. — A 350-ESEK VERSENYÉN helyet cseréltek az MV élmenői. Ez al­kalommal Hartle jeleskedett 154,8 km-es átlaggal Surtees előtt. Te­hát mindegyik szóló kategóriá­ban az MV-k győztek! — OLDAL­KOCSIBAN verhetetlennek tűn­nek a BMW-k, hiszen ismét ez a kéthengeres győzedelmeskedett Fath révén, 134,5 km-es átlaggal, őt követte az angol Harris (BMW) és csak a 3. helyet tudta Free­man biztosítani a Norton-nak. * AZ IDÉNY ELSŐ NEMZETKÖ­ZI SALAKPÁLYAVERSENYÉT július 2-án, szombaton 17 órakor rendezi a Postás SE a népligeti Vasas-pályán. A jelenleg legjobb négy osztrák versenyző: Luther, Dolanszky, Koffler és Vacano, valamint a jugoszláv élgárda négy legjobbja méri össze ere­jét a hazai élgárdával. Hivatalos edzés: július 2-án délelőtt 10 és 12 óra között. AZ AUTÓ- ÉS MOTORSPORT­NAK újabb gyásza van. Az MZ színeikhez szerződött, 28 éves an­gol Dave Chadwick olyan szeren­csétlenül bukott Nortonjával a belga GP-n, hogy a helyszínen meghalt. A silverstoni autóver­seny edzésén a Franciaországban élő amerikai Harry Schell Coo­per—Climax kocsijának egyik ke­reke elszabadult egy kanyarban, és a fiatal sportember a falnak sodródó versenyautóban ször­nyethalt. EGY JÓLELKŰ SÍRKŐFARA­GÓ nagyfokú szociális érzésről tanúskodó hirdetést tett közzé az arizonai Tucson város lapjá­ban. A hirdetésen egy sírkő áb­rája látható a következő felirat­tal: Vezessen óvatosan, én vár­hatok* „TANPEDÁLOS MOtofil KE­­RÉKPÁR”-t készített oktatási cél­ra az NDK-ban egy újító. Egy oldalkocsis motorkerékpárt ala­kított át oly módon, hogy az oktató az oldalkocsiból kor­mányzás, fékezés, gázszabályo­zás és gyújtáskapcsolás révén — szükség esetén — be tud avat­kozni a tanulóvezető tevékeny­ségébe.* A PORLASZTÓS MOTOROK magas hegyi útjának teljesít­ménynövelése érdekében, a So­­lex egy kis csőlámpa nagyságú magassági korrektorral egybe­épített karburátor változatot ho­zott ki, amelyet majdnem min­den motorhoz fel lehet használ­ni.* KÜLÖNLEGES AUTÓÜVEGET készítettek Angliában a párale­­csapódás megakadályozására: két vagy több üvegtáblát he­lyeznek egymásra oly módon, hogy köztük vékony, víztelení­tett levegőréteg legyen. Az üveg­táblák szélét hermetikusan le­forrasztott, hasonló hőtág­ulású fémszalag veszi körül, összeállí­tás után a táblákat hirtelen le­hűtik, majd edzik, hogy törés esetén a szilánkok ne okozhas­sanak sérülést.* KORSZERŰ MOTORMOSÓ BE­RENDEZÉST helyeztek üzembe Virágh Iván mérnök tervei alapján az Autóm­otorjavító Vállalatnál. A fúvókasoros rend­szerű speciális mosószekrénybe helyezett motoralkatrészekre vagy motortömbre ,3.5 .­.tm. túl­nyomással minden irányból, 80 C°-ot, P? jelzésű, különleges összetételű lúgos oldatot perme­teznek. Így az intenzív vegyi és mechanikus mosási eljárásnak kitett alkatrészek rendkívül rö­vid idő alatt tisztíthatók. Alkal­mazásával csökkent a baleseti veszély, azonkívül a tisztítás után elfolyó szennyeződött ol­datot üllepítőn keresztülvezetik, s ily módon az továbbra is fel­használható. Teljesítménye a régi eljáráshoz viszonyítva meg­kétszereződött, ugyanakk a fűtésre használt gáz 1/8-ára csökkent.* A GYŐRI AKIG felügyelete alá tartozó tíz vállalat között az év elején munkaverseny indult a gépkocsik gazdaságosabb üze­meltetése és jobb karbantartása érdekében. A verseny feltételei között szerepelt az autószállítás műszaki, gazdasági mutatóinak túlteljesítése, az I., II. sz. szem­le minősége, javítási százalék, anyagköltségek stb. Az I. ne­gyedév eredményei alapján ki­tűzött vándorzászlót a székes­­fehérvári 63. sz. AKÖV nyerte el, a sztálinvárosi 69. AKÖV előtt.* A KÖDKÉPZŐDÉST ultrahang­hullámokkal lehet befolyásolni, állapították meg a legutóbb Dá­niában végzett kísérletek alap­ján. Egyelőre ugyan csak kis területen sikerült a sűrű ködöt ily módon teljesen eloszlatni, a kísérleteket azonban folytatják. * ÚJFAJTA MÓDSZERREL akarják megadóztatni a jármű­veket a norvég hatóságok: a fi­zetendő adó mennyiségét a meg­tett kilométerek számától teszik függővé. Ebből a célból a jár­műveket különleges, lepecsételt kilométerszámlálókkal látják el. Mivel a számláló a megtett utat mindig regisztrálja és különle­ges megoldás folytán csak a hatóságok nyithatják fel, így a csalásra nincs lehetőség.

Next