Autó-Motor, 1960. július-december (13. évfolyam 13-24. szám)

1960-07-15 / 14. szám

PÉLDAMUTATÓ kezdőmítésezés Május vége óta a Csepel hengerper­selyek finomfúrását új gépen végzik az Autómotor-javító Vállalatnál. A gép ter­melékenysége: évi 66 000 darab. Korábban egy kétorsós Krause-gépen munkálták meg a Csepel-perselyeket. A gépet azonban állandóan, javítani kellett, s az is többször előfordult, hogy éppen a gép javítása miatt nem volt képes a vállalat teljesíteni perselygyár­tási tervét. Ezenkívül a gép üzemben­­tartása és állandó karbantartása jelen­tős költséggel terhelte a vállalatot. Az elmúlt év utolsó negyedében rend­kívül nehéz helyzet előtt állt az Autó­motorjavító. Egyre több és több henger­perselyre lett volna szükség, a finom­fúrásnál mutatkozó szűk keresztmetszet azonban meghiúsította a gyártás növe­lését. S ahogy nőtt az igény, egyre in­kább úgy látszott, hogy be kell szün­tetniük a hengerperselygyártást, mivel nem tudnak eleget tenni a követelmé­nyeknek. A dolgozók ekkor elhatározták, hogy saját erejükből segítenek magukon. Megvalósítják Pécher Adolfnak, a vál­lalat igazgatójának újítási javaslatát: megépítik a háromorsós célgépet. Felet­tes szervük, az Autófenntartó Ipari Tröszt is támogatta a kezdeményezést, s így hozzákezdhettek a nagy munká­hoz. (Íme, egy szép példa arra, hogyan valósul meg a VII. Pártkongresszusnak a termelékenység növelésére és az ön­költség csökkentésére vonatkozó irány­elve.) Felhasználták egy már kiselejtezett gép alkatrészeit is, hogy minél olcsóbb legyen az új célgép. A főorsószekrény­ben három tengelyt helyeztek el. Ezek­nek meghajtása ékszíjjal történik. Mindegyik tengely egyben fúrórúd is. A megmunkálandó hengerperselyeket a keresztszánra erősítik, különleges be­­­fogókészülékek segítségével. A gép ter­vezésénél a legegyszerűbb megoldáso­kat keresték, hogy üzemzavar esetén könnyen és gyorsan javíthassák ki a hibát. Ma már elmondhatjuk, hogy ez a legteljesebb mértékben sikerült: a szerkezet egyszerűsége és a cserélhető alkatrészek segítségével a legbonyolul­tabb hiba is huszonnégy órán belül helyrehozható. S amikor a gépet május 23-án üzembe állították,­­bebizonyosodott, hogy jól szá­mítottak. A célgép 150%-kal termeléke­nyebb a Krause-gépnél, s a megmunká­lás minőségében is felülmúlja nyugati társát. A célgép üzembeállításával felesle­gessé vált a már régóta igényelt — de mind ez ideig csak ígért — külföldi négyorsós gép beszerzése, s két másik finomfúrógép szabadult fel, amelyeket a népgazdaság más területén lehet a termelés szolgálatába állítani. És mun­­kaerőátcsoportosítást is végre lehetett hajtani: a korábban foglalkoztatott öt dolgozó helyett csak kettőt köt le a finomfúrás, s így is jóval nagyobb da­rabszámot termelnek a célgépen. A vállalat dolgozói anyagi vonalon is érezni fogják, hogy nem dolgoztak hiába. A célgép üzembeállítása ugyanis olyan mértékű önköltségcsökkenést eredményez, hogy a nyereségrészesedés felosztásakor a dolgozók mintegy három nap többlethez juthatnak. M­IÉRT tartanak össze­ az első kerekek és miért dől hátra a tengelycsapszeg? Rovatunkban legutóbb — a kormányzott kerekek szerelé­sével és beállításával kapcso­latosan — a­­kerékdőlésről és a csap terpesztésről beszél­tünk. Miként akkor jeleztük, ez alkalommal a kérdés ki­egészítő részével foglalko­zunk. Mivel az első kerekek ki­felé dőlnek, az úttesten való gördülésük köziben igyekez­nek eltérni az egyenes irány­tól. Ennek oka a következő: A kerék tengelye nem pár­huzamos a talajjal, tehát a tengelynek és a talaj síkjá­nak létezik valahol egy döfés­pontja. Mármost, ha a kerék kerületi pontjait sorra össze­kötjük ezzel a döfésponttal, egy kúpot kapunk, amelynek csúcspontja az említett döfés­pont, és alapja éppen az első kerék. (Az összekötő egyene­sek az alkotók.) Ha most ezt a képzeletbeli kúpot gördíteni kezdjük a talajon (természe­tesen abban a helyzetben, ahogy létrehoztuk, tehát az alkotóin), az történik, hogy a kúp elfordul, azaz alaplapja — az első kerék — körbejár a csúcspont körül. Más sza­vakkal: a kifelé döntött ke­rék kifelé igyekszik eltérni az egyenes iránytól. (A jobb megértésihez egy példa: ha egy kereket döntött helyzet­ben elgurítunk, az a döntés irányába fordul gördülés köziben, és körözni fog addig, alig mozgási energiája meg­engedi.) A kifelé döntött első kere­kek tehát „kétfelé” szeretné­nek menni a gépkocsi hala­dásakor. Ez a körülmény nemcsak a kerekeik felerő­sítését és a kormányszerkeze­tet veszi szükségtelenül igénybe, hanem, megnehezíti a jó iránytartást, bizonytalan érzést okoz a vezetőnek. (És koptatja a gumikat!) Ezt elke­rülendő, úgy állítják be a ke­rekeket, hogy menetirány sze­rint vett első kerületi pontjuk közelebb legyen egymáshoz mint a hátsó, azaz: „összetar­tást” adnak a kerekeknek. A kerekek ,most már befelé, egymás felé is igyekeznek közeledni gördülés közben. Befelé és kifelé törekvésük kiegyenlíti egymást, tehát megmaradnak az egyenes irányban. A gépkocsi jó irány tartását segíti elő továbbá a kormány­zott kerekeknél az úgyneve­zett tengelycsapszeg-utánfu­­tás. Az utánfutás iránytartó, stabilizáló hatását leginkább a zsúrkocsi vagy a zongora mindenki által ismert „kerék­­felfüggesztése” világítja meg. Ezeknek a bútoroknak a ke­reke azért áll be mindig a mozgatás irányába, mert a bútor lába húzza maga után a hozzátartozó kereke­ket. A kormányzott kerekek tengelycsapszege — amiként az oldalnézeti ábrán látható — előre mutat, tehát a csap­szeg képzeletbeli meghosszab­bítása a kerék és az úttest érintkezési pontja előtt metszi az úttestet. Ez a mód­szer ugyancsak azt eredmé­nyezi, hogy a csapszeg a ke­reket húzza maga után, s így a kerék, mintegy „önmű­ködően”, egyenesben marad, összefoglalva a kormány­zott kerekek felfüggesztéséről elmondottakat: a kerékdőlés és összetartás, a csapterpesz­­tés és utánfutás a könnyű kormányzást, a biztonságos és jó iránytartást, végső soron a gépkocsi stabilitását szolgál­ják. N. A. 13

Next